2019. aasta Euroopa lennunduses tõotab tulla turbulentne

Lennundus on pika vinnaga majandussektor. Täna tehtud otsuste tulemusi näeb alles aastate pärast. Lisaks mõjutavad lennundust sündmused, mida lennufirmad kontrollida ei saa – näiteks poliitilised arengud, konkurentide tegevus, maksumuudatused või terrorism. Või ilm.

Euroopa lennunduses on praegu ajajärk, mille alus laoti 2, 3, 4 või rohkemgi aastat tagasi. Üldine positiivne meeleolu ja madal naftahind tõi kaasa lennukad otsused, mille tulemused täna enam nii positiivsed pole. Euroopa lennusektoris valitseb ülepakkumine, kuid kulude pool on järsult kasvanud. On ainult aja küsimus, millal tuleb ajalukku kirjutada veel lennufirmasid või vähemalt näha tegevuses radikaalseid muutusi.

Tänaseks kadunud või restruktureerimisel

2017. aastal läks pankrotti Air Berlin, kui Etihad otustas lennufirma kahjumeid enam mitte katta. Sama aasta oktoobris lõpetas tegevuse Monarch Airlines, kellel kadusid ära mitmed olulised turud nagu Egiptus ja Tuneesia. Tegemist oli Ühendkuningriigi ajaloo suurima lennufirmasid puudutava pankrotiga, mis käivitas operatsiooni rohkem kui 100 000 reisija kojutoomiseks. Täpselt aasta hiljem lõpetas Primera Air. Primerast veidi paremat saatusega oli teine Atlandi-üleseid lende pakkunud Islandi odavlennufirma WOW Air, kellel oli valida pankroti või odava ülevõtmise vahel. WOW lõpetas USA investeerimisfirma Indigo Partners omanduses (osanik ka Wizz Airis), kuid pidi sihtkohtade arvu USA-s märgatavalt kärpima. 17. oktoobril teatas tegevuse lõpetamisest Küprose lennufirma Cobalt Air, järgnes põhiliselt tšarterlende pakkunud Leedu lennufirma Small Planet Airlines. 2019. aasta esimene ohver on Germania.

Norwegian

Norwegiani finantsprobleemid on jutuks olnud vähemalt aasta aega. Sama pikalt on ennustatud ka lennufirma kokkukukkumist või ülevõtmist. Põhjuse selleks andis Norwegiani arutult kiire laienemine 2017. aastal ja 2018. aasta alguses. Ka kulud polnud sama range kontrolli all kui näiteks Ryanairil. See andis tulemuseks küll odavad piletid (low fare), kuid mitte kõige odavama opereerimise (low cost).

Norwegian on suutnud kauglennundust, eriti üle Atlandi lendudel, kahtlemata raputada. Teised Euroopa lennufirmad olid sunnitud turuosa kaotamisele reageerima ning pakuvad nüüd samuti pileteid, kus äraantav pagas või joogid on lisatasu eest.

2018. aastal kujunes Norwegiani kahjumiks 1,45 miljardit Norra krooni ehk 149 miljonit eurot. Arvestades, et Norwegian vedas eelmisel aastal 37 miljonit reisijat, teeb see iga reisija kohta 4 eurot. IAG (British Airwaysi emafirma) on teatanud, et on Norwegiani ülevõtmisplaanidest loobunud. Norwegian suutis küll hädaga raha juurde saada, kuid plaanib kulude kontrolli alla saamiseks 2019. aasta veeta kasvuplaane ja liine kärpides. Liigsele mahule viitab kasvõi see, et jaanuaris suutis Norwegian täita 76% istekohtadest, konkureeriv Ryanair aga 91% (siiski parem, kui SAS-i 65%).

Norwegiani kahjumi taga on lisaks kallinenud kütusehinnale ka probleemid uute Boeing 787 lennukite Rolls-Royce’i Trent 1000 mootoritega, mis sundisid lende ära jätma ja liisima asenduslennukeid. Need probleemid peaks tänaseks läbi olema. Küll aga võib vaidlemist tulla Hispaanias, kus vastumeetmena Norwegiani Palma, Tenerife ja Gran Canaria baaside sulgemisena kaalutakse streike. Norwegianil seisab endiselt üks lennuk kasutult Iraanis Shirazi lennuväljal.

Näis siis, kuidas Norwegianil 2019. aasta kujuneb. Norra meedia teatel plaanib Norwegian müüki panna suure hulga lennukeid, kuid on leidnud endale finantspartneri Aasiast.

Flybe

2018. aasta sügisel ilmnesid Euroopa suurima regionaallennufirma Flybe finantsraskused. Lisaks kallimale kütusehinnale võib Inglismaal asuva Flybe probleemide taga näha ka Brexiti mõju. Jaanuaris võeti Flybe üle konsortsiumi poolt, kuhu kuuluvad Virgin Atlantic ja Stobart Group.

Thomas Cook

Kahjumis on ka maailma vanim reisifirma Thomas Cook, kus kaalutakse grupile kuuluva kasumis oleva lennundusharu müümist. Tehing tooks sisse vähemalt miljard naela, mis investeeritaks hotellidesse. Thomas Cookile kuulub 103 lennukit, mis toimetavad Ühendkuningriigis, Skandinaavias ja Saksamaal. Thomas Cookile kuuluva Condori müügi üle Lufthansale on varemgi spekuleeritud, kuid see oleks konkurentsiseaduste tõttu keeruline.

TUI

Eelmise aasta kuum suvi ei tulnud kasuks ka reisikorraldaja TUI-le. Mälestused soojast suvest on mõjutanud ka selle aasta broneeringud. Tänu kõrgetele hotellihindadele on Põhjamaade puhkajate soov reisida Kanaari saartele langenud.

Ryanair

Et Euroopa lennunduses kipub mahtu üle jääma, viitavad ka Ryanairi majandustulemused, kes langes eelmise aasta kolme viimase kuuga kahjumisse. See on Ryanairi esimene kvartalikahjum pärast 2014. aastat. Küll aga on muljetavaldav Ryanairi jätkuv suutlikkus lennukeid täita. Nii 2017. kui 2018. aastal müüs Ryanair välja 96% istekohtadest.

Kes on järgmine?

Paljude lennufirmade eelmise aasta majandustulemused on veel avaldamata, seega võib uudiseid veelgi tulla. Üldine trend näib olema see, et suurem pidu on lennufirmadel möödas. Endiselt on kõige haavatavamad väiksemad lennufirmad. Euroopa lennufirmade konsolideerumise möödapääsmatusest on räägitud aastaid, kuid näis, kuidas ülepakkumine seda mõjutab. Reisijale on see teatavas ajapiiris kahtlemata kasulik, sest hinnakonkurents toob soodsaid hindu.