Odavlennufirma Wizz Air on oma broneerimissüsteemist maha võtnud kõik lennud Tallinn – Veneetsia liinil alates 4. veebruarist 2023. Jaanuari alguses kadusid Wizz Airi lennud Veneetsiasse ja Rooma talvekuudeks (veebruar, märts), peagi sai selgeks, et Tallinn – Rooma (FCO) lähebki sulgemisele. Nüüd on siis sama seis Veneetsiaga ja suveks Veneetsiasse soodsad piletid soetanud reisijad peavad oma plaanid ümber vaatama. Vaata ka reaktsioone Trip.ee foorumis.
Mis Wizz Airiga toimub?
Muudatusi sihtkohtades ja lennuplaanis teevad kõik lennufirmad, aga Wizz Air teeb seda võrreldes kõikide teiste, sealhulgas odavlennufirmadega, kaugelt sagedamini. Ainuüksi nende 2023. aasta suvisest lennuplaanist on kadunud umbes 100 liini ja mitmeid lennubaase on suletud. Kõige rohkem liine on kadunud Barist (lennubaas suletud) ja Rooma Fiumicinost Itaalias ning Cardiffist (baas suletud) ja London Lutonist.
Osaliselt võib Wizz Air käitumist seletada pandeemia ajal toimunud kiire laienemisega. Kui teised lennufirmad võtsid äraootava seisukoha, lisas Wizz Air aina uusi lennubaase ja liine, lootuses lühiajalised kahjumid hiljem kompenseerida suurema turuosaga. Tänaseks on selge, et selline hurraa-laienemine kõige paremini ei töötanud ja paljud optimismilainel avatud liinid on suletud. Kas keegi veel mäletab nende 2020/2021 aasta talveks väljakuulutatud kolme liini Norrasse (Tallinnast Bergenisse, Oslo Sandefjord Torpi ja Trondheimi)?
Lääne-Euroopas on raske konkurentsis püsida
Ungari lennufirmana on Wizz Air traditsiooniliselt olnud rohkem keskendunud Kesk- ja Ida-Euroopale. Lääne-Euroopas, ja seda eriti Itaalias, on konkurents teiste odavlennufirmadega aga palju karmim. Ryanair pole teinud saladust, et nad on tänu madalale kulubaasile valmis konkurendid hindadega lihtsalt välja küpsetama. Itaalias on seda vast kõige paremini näha. Kus iganes tekib konkurents Ryanairiga, sealt Wizz Air varem või hiljem kas taandub või vähendab lennusagedusi. Võimalik, et TLL-VCE sulgemise taga on veidi ka Ryanairi lennud Veneetsia lähedal asuvasse Treviso lennujaama.
Wizz Airi probleemiks Lääne-Euroopas näib olema ka nende vähene tuntus. Kui Kesk-Euroopas teatakse Wizz Airi küllalt hästi, siis Lääne-Euroopas ei kipu neil korralikult toimima ka väga suure nõudlusega liinid nagu London Gatwickist Tenerifele või London Lutonist Malagasse. Isegi väga soodsate hindade korral võib neil liinidel lendude täituvus jääda alla 50%.
Rohkem konkurentsi ka koduturgudel
Wizz Air ei saa ennast liiga kindlalt tunda ka oma traditsioonilistel turgudel. Hiljuti teatas Ryanair, et naaseb kevadel viie liiniga (Alicante, Charleroi, Pafos, Palma de Mallorca, Viin) Varssavi Chopini lennujaama, kus Wizz Air on korralikult esindatud. Kui Ryanair peaks võtma nõuks Varssavis veelgi rohkem liine avada, see Wizz Airi elu seal kindlasti lihtsamaks ei tee.
Kuhu Wizz Air lennuvõimsust suunab?
Olukorras, kus hulk liine läheb sulgemisele ja lennufirma käsutusse saabuvad aina uued lennukid (millest enamus on suuremad A321 lennukid), siis midagi peab nendega ju tegema. Uusi liine on juba välja kuulutatud, aga lähiajal tuleb selles plaanis uudiseid kindlasti veel ja veel. Silma torkab ka see, et sageli avatakse uusi liine seal, kus konkurentsi vähem – Abu Dhabi, Saudi Araabia, nüüd ka Türgi.
Wizz Airi lennupiletite broneering on loterii
Wizz Airi liinide avamise ja sulgemisega on aina raskem kursis olla isegi lennunduses toimuvat igapäevaselt jälgides. Wizzi liinide ümberkorraldamisi on hakanud kogunema juba sedavõrd palju. See kõik tähendab paratamatult seda, et reisijana Wizz Airi lendudele pileti soetamine pikemalt ette, kui 2 nädalat, on kujunenud loteriiks. Jah, kohati võib mõne sooduka ajal leida pileteid imehinnaga (baashind alates 1€), aga kõik see sobib reisijatele, kelle ajaplaanid on piisavalt paindlikud ja kes on valmis reisiplaanides muudatusi tegema või siis reisist ilma põdemata loobuma. Kombineerida omavahel mitmeid Wizz Airi lende on aga juba midagi hasartmängu taolist. Nii mõnegi reisija jaoks on Wizz Airi usalduskrediit kukkunud tasemele, kus pigem valitakse nende asemel mõne teise lennufirma kallim lend, aga vähemalt on selle toimumine lubatud ajal oluliselt kindlam.
Kes sinna Veneetsiasse veebruaris ikka lennata tahab., ka seal on ilm vilets.
Wizz vöiks ka Eestist lennata Dubaisse, Iisraeli vöi kevadsugisel vähemalt Budapesti.
Ka Ryanair tühistab liine. Suvised Malta lennud läinud ja piletid tühistatud.
Ma väga konkreetselt just sel põhjusel ei ostagi Wizzairi pileteid. Veneetsiasse Ryanairiga ja sealt kõrvale dolomiitidesse suusatama.
Ryanair võttis ka Napoli maha alates aprillist (sain hommikul sept tühistamise teate)