Viimased kommentaarid

Ma päris all ei käinud. Jõudsin vist 3-mile resthouse juurde ja tagasi. Aega võttis see küll 2x vähem kui "soovituslik-ennustatud" 4-6h. Eks sõltub ilmast, füüsilisest vormist jne. Me küll alustasime päeva sõiduga Page'st ja õhtuks Flagstaffi, lisaks enamik viewpointe vaatasime üle, kõik see võtab aega. Eks saad sobivas kohas tagasi pöörata. Vaata pargi kodulehte, seal trassid, punktid kõik ilusti välja toodud.

Oktoobri lõpus South Rim'il käinud. Öösiti läheb miinusesse, varjulistes kohtades oli lund näha. Päeva peale päike küttis soojemaks, matkasin paar tundi alla ja tagasi üles, piisas T-särgist. Aastad ja päevad ei ole vennad ehk selle pealt nüüd suuri järeldusi teha ei saa. Seda küll julgeks pakkuda, et öösel miinusesse läheb.

Oktoobri lõpp on koolivaheaeg, lennud välja müüdud ja hinnad laes. Ise sai Küprosele piletid ostetud ikka hulk kuid tagasi, oli pisut mõistlikum hind. Küll veebruaris leiab jälle oluliselt odavamaid hindu Küprosele-Maltale. 3h otselennu puhul ei näe sellel teeninduskvaliteedil nüüd nii suurt lisaväärtust, lastega lennates otselend kindlasti eelistatum kui parema lennufirmaga ümber istudes. Ryanairiga ikka mitu korda lennanud, kogu aeg on nad suutnud lennukid välja müüa, eriti tühje kohti ei ole kunagi täheldanud.

Suurusjärk selline jah, enam euro täpsusega ei mäleta , aga alla 1000EUR/nägu kindlasti oli. Lennupiletist sõltub palju, oli mälu järgi 450EUR kanti. Kohapealsed pühapaigad-vaatamisväärsused ju kas tasuta või siis väga mõistliku hinnaga. Söök ikka odav, ütleks ning erinevalt USA-st jotsi ei võeta. Tokyo transport pigem pisut kallim kui arvanuks, aga muidu jah vägagi mõistlik. Selgelt Jaapanil kallim mulje kui reaalselt kulud tulevad.

Ma arvan, et Jaapanis käijad on kõik rahul, olgu siis grupiga või omal käel. Ise seni vaid korra käinud Tokyo-Kamakura-Nikko piirkonnas nädala, ei kujuta ette, et peaks 7-10 päevaga kogu Jaapani läbi kihutama nagu grupid enamasti teevad. Järgmine kord juba Osaka-Kyoto piirkond vaja ette võtta, tõenäoliselt juba vähemalt 10 päeva. Me käisime 4-kesi (2 täiskasvanut+2last), kogukulu põhimõtteliselt sama nagu 1 inimene Germaloga maksaks. Jaapan on nii puhas, turvaline ja viisakas, et ei näe omal käel reisimisel riski. Jah, päris esimene välisreis ei peaks ehk olema, inglise keelt võiks osata ja eeltööd oleks ka mõistlik teha (ma lugesin LP-d ja netist ka omajagu juhiseid). Paljudes toidukohtades nagunii valid piltide järgi ja näitad näpuga, Tokyos kohati saab inglise keeles ka hakkama. Ise käies meeldib, et jääb endale see avastamis- ja eksimisvõimalus ning on aega seda jaapanlaste vaimsust ja kultuuri rahulikult seedida. Jaapan erineb ikka märkimisväärselt ülejäänud Aasiast. Jaapan on ka vist ainuke koht, kus kaasavõetud sularaha üle jäi (lausa pool vist), kuna kohapealsed toiduhinnad oluliselt odavamad kui ma eeldasin.

Paphosest üles minnes Coral Bay korralik-ilus liivarand, võrdlemisi rahvarohke ka. Veel üles minnes,  Coral Bay-st ja loomaaiast edasi on Lara beach. Ilus ja eraldatud koht, mingitel aegadel käivad kilpkonnad seal munemas. Ainult tee sinna on auklik liiva-kruusatee, Google maps näitab viimase 8km läbimiseks 30 minutit, võib-olla nii hull päris ei ole, aga üle 30km/h nüüd ka sõita ei saa. Aga tasub minna ikka, ilus on. Paphoses endas kesklinnast allapoole samuti liivarannad (Vrisoudia, SODAP jne), kõlbavad ka lihtsalt ujumiseks.

Esimese hooga nõustun Veigo tähelepanekuga, et oma reisidel eriti ei ole lõunanaabreid kohanud. Et võiks nagu teha meelevaldse järelduse, et nad ei reisi üldse. Aga siis jäin mõtlema, et kontsernikaaslased Riia-Vilniuse kontorist tegelikult reisivad küll samas mahus nagu eestlased - Vahemere maad, USA jne. Ehk ju nad ikka reisivad enamvähem samamoodi, lihtsalt ei satu kokku. Keegi ju AirBalticu lennud ära täidab, ega ainult eestlased seal lenda. Samamoodi saan öelda, et päris mitmetel reisidel ma ühtegi eestlast ei ole kohanud (kasvõi hiljuti juuni lõpus 1,5 nädalat Inglismaal ringi tiirutades), teinekord näiteks Küprose korterhotelli basseini ääres oli kõige rohkem eestlasti (kõik omal käel reisinud/broneerinud, mitte paketireis).

Need, kes seda pähemäärimise juttu räägivad, kas keegi reaalselt on sellega kokku puutunud või lihtsalt räägite? Ei ole vist kunagi täiskaskot võtnud, enamasti viimastel aastatel 3-nda osapoole oma olnud (väga vanasti sellist toodet veel ei olnud) ja ei ole kunagi keegi luubiga autot uurinud või midagi pähe tahtnud määrida. Ca 5EUR/päev 3-nda osapoole kindlustuse eest maksta (mis samuti kõik katab) tundub mulle mõistlik, rohkem kui rendihinda maksta nagu rendifirmad küsivad aga mitte. Mõne jaoks muidugi 5EUR ka liigne luksus, paneb küünla kirikusse ja ka süda rahul :)

Nii palju tahaks siiski julgustada, et auto rentimist ei peaks pelgama Maltal. Saar küll väike, aga ei kujuta ette, kuidas ilma autota oleks ringi liikunud. Teed üldiselt ei ole kõige paremad, aga seetõttu ei ole ka suurt kihutamist kuskil. Saab rahulikult liigelda ja ringi vaadata. Me võtsime 9-kohalise bussi, kuna 2 peret, et lihtsam koos sõita. See loomulikult manuaal-kastiga. Lisaks siis ei ole bussiga väga palju enne sõitnud. Siis oli küll nii, et öösel lennujaamast majutusse sõites sai ringteedel paar korda mootor välja suretatud, kuna õige käik ei saanud sisse või kojameestega "suunda näidatud", aga teisel või kolmandal päeval juba harjus nii ära, et enam ei pidanud mõtlema selle peale. Bussiga oli see positiivne, et kõrgem ja välja nägi paremini. Suurusega enamasti ei olnud muret, mingis linnas oli tänaval nii kitsas, et peeglid pidi kokku lükkama, et teisest autost mööda saada. Gozol peab kindlasti käima, see on ikka hoopis teistsugune saar. Laevaliiklus on mugavaks tehtud - minnes sõidad lihtsalt laevale (piletit ostma ei pea), pileti ostad tagasi tulles sadamas.

Küpros, Paphos, otselend Ryanairiga. Piisavalt soe ja odav

Ise olen käinud Hong Kongis ja Macaus, Macau jättis oluliselt hubasema mulje (muidugi, kui minna, siis sama reisiga mõlemat külastada, saab kiirlaevadega nagu TLN-Helsinki vahel). Hong Kong mingit vaud esimese korraga ei tekitanud, Aasia teistest linnadest Singapur, Kuala Lumpur ja Bangkok meeldivad oluliselt enam. "Päris" Hiinas ei ole käinud.

Ei ole see vasakpoolne liiklus nii hull midagi. Võtke automaatkastiga auto, siis ainult roolimise mure. Paphose kandis siiski võrdlemisi rahulik liiklus (oluliselt vähem stressi, kui Tallinnas näiteks), väiksemates kohtades väga vähe liiklust. Ühe-kahe päevaga tunnete end juba mugavalt roolis. Ei kujuta ette, kuidas ilma autota loodusesse ning väiksematesse küladesse jõuaksite. Märtsis madalhooaja madalad hinnad, just vaatasin automaatkastiga Kia Ceed näiteks nädalaks 116EUR täiskindlustusega.

Lennukite suurust ei tea, aga tekkis küsimus, mis sihtrühm Malta ja Katari vahel lendab, et seda iga päev teha kannatab. Katari omad suvel palavuse eest peitu mõnusa Vahemere äärde? Malta oma 400 tuhandega vaevalt nii palju välja suudavad lennata. Tallinn algaks vast 3 lennuga/nädalas, igapäevaselt ei tohiks rahvast jaguda. Samas Turkish lendab igapäevaselt, mõnel päeval isegi 2x, täituvust küll ei oska kusagilt leida.

Jah, saad check-in letis 10kg pagasi ära anda ning veel väiksema kotiga sad lennukisse.

2. Limassoli soolajärvel peaks flamingod olema aasta ringi, kuival ajal muidugi vähem, aga aprillis ei ole veel väga kuiv. Näha saab järve all osas asuva infokeskuse (Akrotiri Environmental Information Centre) pikksilmadest (tasuta keskus).

3. Lara beach on ilus eraldatud rand. Seal käivad ka kilpkonnad munemas, seda küll suvel. Sealt edasi minnes Akamas poolsaar on kindlasti matkamiseks sobiv koht. Tee Lara beachile on küll võrdlemisi kole auklik liiva-kruusatee. Väikese autoga saab kohale, aga erilist kiirust ei saa arendada.
5. Väljas toitude hinnad pigem jah natuke kallimad kui Eestis, mõistlik hind tuleneb igaühe rahakotist. Toidupoodides kaubad suures plaanis sama hinnaga mis meil.

Malta nüüd kõige rikkalikuma loodusega ei ole, pigem on seal ajalugu, randu, Gozo on muidugi huvitavam. Aprill veel väga rannaaeg ei ole, ei peaks väga turistirohke olema, võiks mõistliku hinnaga majutust leida küll. Vaatamata väiksusele peaks siiski enne mõtlema, mida vaadata tahaks, et kus peatuda, liikumine võtab aega. Meil oli oma transport, asusime Bugibbas, näiteks kasvõi Vallettas käisime võttis omajagu aega. Teed kõige paremad-laiemad ei ole, liiklus üsna aeglane.


Kui soov just loodust nautida, siis võib mõelda ka Küprost. Saab samuti otse Ryanair-ga, piletid võib saada odavamalt, enda kogemuse põhjal Küprosel majutus ja elu üldiselt odavam. Kuna saar palju suurem, siis vaatamist ka rohkem.

Vesi pidi kindlasti soojem olema kui 18-19. Olime seal 18-25.okt, ilm väga ilus (enamik päevi päikeseline 25-28 kraadi), vaid ühel päeval käis äike üle, aga see vaid paariks tunniks. Vett nüüd ise ei kraadinud, aga kuskil näitas 24 kraadi (ilmaportaalid näitavad ka enamasti 23-25 vahemikku). Meres sai rahulikult ujutud (Coral Bays huvitavalt pisut kaugemal oli soojem kui kaldal), soojem kui basseinis (mis oli ka mõnusalt ujutav). Igatahes Küpros ilma poolest oktoobri lõpus väga mõnus, soe Eesti suvi. 

Äkki keegi teab või näeb check-ini tehes, et kas priorityt saab ka inimese kaupa tellida check-in protsessis? Nimelt minek Londonisse perega ning broneeringut tehes oli ainult valik "kõik või mitte kedagi". Sel ei olnud pointi, 8 kohvrit kaasa ei taha võtta ning lapsevanker läheb nagunii karusselli peale ehk kõigile priorityt ei ole vaja (Tallinnas aetakse ju kõik alla ukse juurde kokku ka ehk mingit vahet ei ole). 2 kohvri kaasa võtmiseks piisaks nagu ainult ühele inimesele priority tegemisest, aga hetkel ei näe kuskil sellist võimalust.

Normaalne ei ole, aga võib jõuda (olen isegi jõudnud). Esimene lend arusaadavalt hilineda ei tohi ning pagasi pead salongi saama. Lennujaam küll väike, aga aega suudetakse seal raisata. Kõigepealt pead täiesti välja tulema, siis uuesti kõik kontrollid-järjekorrad läbi tegema. Ryanair ajab ju üsna vara inimesed kontrollist läbi või bussi, et kui lennuk maandub, siis kiiresti vahetus teha. Aga kui esimene lend jõuab tavapärased 15min varem kohale, kuskil mingeid jamasid ei ole, siis võib jõuda. Plaan B võiks siiski olemas olla.

Hetkel paistab olevat jah mingi "jama". Laseb sihtkoha ja kuupäeva ära valida, siis peaks jõudma "hinna ja kellaaja" lehele, aga siis ütleb, et sel päeval lende ei ole. Eriti, kui järgmise aasta lende vaadata.

Aga mis need paremad kohad lastele siis oleks? Et mis mujal oleks need plussid, mida seal ei ole? Olles natuke ringi käinud (enamasti koos lastega), siis Singapuriga võrreldav oleks vaid USA (California, Florida), aga Singapuris on kõik kompaktsem ja ühistranspordiga kättesaadav. Ma olin küll Singapuris vaid 4-5 päeva, aga kuu veedaks seal ilma probleemideta.

Panevezhises hetkel kindlasti läbi linna. Eelmine reede tulles sai rumalusest ringtee valitud, teise läbi linna tulnud autoga võrreldes ca pool tundi kaotust.

Moonwalk - kõiki kolme võib külastada, lastel rõõmu ikka. Kui aga pingeritta panna, siis selgelt Wroclaw kõige värskem, korralikum. Krakowi ja Varssavi paneks suht samale tasemele. Varssavi suurem, aga väsinum - midagi Tallinna sarnast, on ilusaid sektoreid ja on kohati mingi vana betoon. Krakow väiksem, mäe otsas metsa sees, seetõttu selline eraldatud ja sümpaatne.

just Türgis käies lapsi kärudest välja ei kupatatud ning kaalule ei pandud. Pannakse lihtsalt pagasisilt juurde ning saad käruga lennuki ukse juurde jätta ehk ei pea kohe ära andma, saad lennujaamas ka ringi kärutada. Sihtkohas saad käru kätte pagasilindilt või erikabariidilise pagasi sektorist (kuhja golfikottide alt).