Mida teha, kui minu lend hilineb või on tühistatud?
veigo
veigo
22. juuli 2022 04:45

Euroopas on lendamise mõttes kohati päris kreisi suvi. Lennufirmad tühistavad lende, lennujaamad piiravad õhkutõusmiste ja maandumiste arvu, hulk lende on graafikust kõvasti maas jne. Aga kusagilt loetud statistika järgi ei tea tervelt 80% Euroopa lennureisijatest, mis nende õigused lendude hilinemise või tühistamise puhul on. Tuletame need siis meelde.

Kuidas on Euroopa Liidus lennureisijate õigused reguleeritud?

Euroopa Liidus reguleerib lennureisijate õigusi lennureisist mahajätmise, lennu hilinemise või tühistatud lennu korral Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus nr. 261/2004.

Kus ja kunas EL lennureisijate õigused kehtivad?

Euroopa Liidu lennureisijate õigused kehtivad, kui:

  • lend on Euroopa Liidu sees ja seda opereerib EL või mitte-EL lennufirma;
  • lend saabub Euroopa Liitu ja seda opereerib EL lennufirma;
  • lend väljub Euroopa Liidust ja seda opereerib kas EL või EL mittekuuluva riigi lennufirma;
  • kui sa ei ole juba saanud EL määrusest tulenevaid hüvitisi (rahaline hüvitis, asendusmarsruudi pakkumine jmt).

Euroopa Liit tähendab 27 liikmesriiki ja lisaks ka: Guadeloupe, Prantsuse Guiana, Martinique, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Prantsuse Antillid), Assoori saared, Madeira, Kanaari saared (aga mitte Fääri saared). EL lennureisijate õigused kehtivad ka lendudel, mis saabuvad või lahkuvad Islandi, Norra ja Šveitsiga.

Tasub tähele panna, et EL lennureisijate õiguste kontekstis käsitletakse väljuvat ja saabuvat reisi eraldi ka juhul, kui lennud olid ühel piletil.

Õigus hüvitisele

Kui lend on tühistatud vähem, kui 14 päeva ette või ei ole pakutud sarnase saabumisajaga asendusreisi või lend hilineb saabumiskohta 3 tundi ja enam, siis on lennureisijatel õigus hüvitisele:

  • 250 euro ulatuses kõikide kuni 1500 kilomeetri pikkuste lendude puhul;
  • 400 euro ulatuses kõikide üle 1500 kilomeetri pikkuste ühendusesiseste lendude ning kõikide muude 1500-3500 kilomeetri pikkuste lendude puhul;
  • 600 euro ulatuses kõikide muude lendude puhul.

Lennuettevõtjad peavad pakkuma reisijatele valikut kolme võimaluse vahel:

  • piletihind hüvitatakse ning jätkulennu puhul tagatakse esimesel võimalusel tagasilend lähtelennujaama;
  • reis sihtkohta suunatakse ümber võrreldavatel reisitingimustel, sõltuvalt vabade kohtade olemasolust, kas esimesel võimalusel või
  • reisijale sobival hilisemal kuupäeval. 

Minu lend on tühistatud

Mõiste "tühistamine" hõlmab ka olukorda, kui lennuk tõuseb õhku, kuid on seejärel mis tahes põhjusel sunnitud lähtelennujaama tagasi pöörduma, ning kui selle lennuki reisijad suunatakse ümber teistele lendudele. Kui reisija saabub ümbersuunatud lennuga lennujaama, mis ei ole tema algse reisikava lõppsihtkohaks märgitud lennujaam, tuleb olukorda käsitada kui tühistatud lendu, välja arvatud juhul, kui

  • lennuettevõtja pakub reisijale võimalust muuta marsruuti võrreldavatel reisitingimustel, et jõuda esimesel võimalusel algsesse lõppsihtkoha lennujaama või mõnda muusse reisijaga kokkulepitud sihtkohta – sel juhul võib olukorda käsitada hilinemisena;
  • saabumislennujaam ja algne sihtlennujaam asuvad samas linnas või piirkonnas – siis võib ka sellist olukorda käsitada hilinemisena.

Tühistatud lennud hüvitise tingimused:

  • Kui lend tühistatakse vähemalt 14 ja rohkem päeva ette, siis õigust hüvitisele pole. Kohustus tõestada, kas ja millal on reisijat teavitatud lennu tühistamisest, lasub lennuettevõtjal.
  • Kui lend tühistatakse 13 – 7 päeva ette ja lend väljub kuni 2 tundi esialgsest lennust varem ja saabub mitte rohkem, kui 4 h plaanitust hiljem, siis hüvitist ei saa.
  • Kui lend tühistatakse vähem, kui 7 päeva ette, siis tuleb pakkuda asenduslendu, mis ei väljuks üle 1 h varem ja ei saabuks sihtkohta hiljem, kui 2 tundi võrreldes esialgse lennuga.

Mulle pakutakse hüvitise asemel vautšerit

See teema on selgeks vaieldud. Seda kohati surutakse peale, aga lennufirmade poolt pakutavate vautšerite aktsepteerimine on Euroopa Liidus vabatahtlik. Mõnel juhul võib see tänu nii 20% boonusele isegi kasulik olla, aga kui tihe lendaja pole, siis võiks eelistada raha kontol.

Mis siis, kui minu lend tõstetakse varasemaks?

Euroopa Kohus on ka sellisel puhul oma seisukoha võtnud.

Lend tuleb lugeda tühistatuks, kui lennuettevõtja muudab selle lennu rohkem kui tunni võrra varasemaks. Lennuettevõtja on kohustatud maksma hüvitist reisijale, kelle lend on oluliselt varasemaks muudetud, välja arvatud juhul, kui see lennuettevõtja teatab tühistamisest ette nähtud tähtaja jooksul ja pakub võimalust teekonda muuta, mis võimaldab reisijal välja lennata olenevalt olukorrast mitte rohkem kui üks või kaks tundi enne kavandatud väljumisaega ning jõuda lõppsihtkohta olenevalt olukorrast hiljemalt neli või kaks tundi pärast esialgset kavandatud saabumisaega.

Kas ma saan kompensatsiooni nõuda ka ühenduse välistelt lennufirmadelt?

Jah, kui pilet on ostetud EL lennufirma kaudu ja hilinemine toimub kolmanda riigi territooriumil ning lende opereerib kolmanda riigi lennufirma Euroopa lennufirma nimel, siis on lennureisijal õigus hüvitisele. Sellisest kohtulahendist saab lugeda siin.

Kunas lennufirmad peavad hüvitise välja maksma?

EL lennufirmadel on kohustus hüvitis välja maksta 7 päeva jooksul.

Mis on erakorralised asjaolud?

Lennufirma ei pea hüvitist maksma, kui lend ei toimunud või hilines erakorralistel asjaoludel. Neid asjaolusid on Euroopa Kohus aina vähendanud. Nii ei kuulu nende hulka näiteks lennukite tehnilised rikked või streigid. Aga viimase lahendina leiti, et kui lennujaamas mingil põhjuselt tõesti tankida ei saa, siis see pole lennufirma süü.

Veel oluline

Loe ka määruse tõlgendamisjuhiseid.

Määrusega nr 261/2004 seotud Euroopa Kohtu lahendite kohta loe ka:

Minul 7 kuud möödas nõude esitamisest Air France-le ja 0 vastust. Mandrite vaheline ja 11h hilinenud lend.

0
0

Samad õigused kehtivad edasi ka UKs hoolimata Brexitist. Määrus on nüüd UK261 ning eurod asendati naeltega.

0
0

Kas UK ei tahtnud mitte oma seadust vastu võtta?

  • Lennud kuni 1500 km – kuni 250€/220£
  • Lennud 1500 – 3500 km – kuni 400€/350£
  • Lennud üle 3500 km – kuni 600€/520£
0
0

Ned on praegu kehtivad kompensatsioonimäärad jah. Kevade poole käisid jutud määruse mudimisest, näiteks siselendude puhul taheti kompensatsiooni suurus sõltuma panna pileti hinnast, aga kuhugi see veel välja jõudnud pole. Valitsusel hetkel põletavamaid probleeme :)

0
0

LOT lend Milaanost hilines ja jäin jätkulennust maha. Tallinnasse jõudsin järgmisel päeval.

LOT eitav vastus nõudele :

Please be informed that the irregularity of the above mentioned flight  was caused by the reasons beyond LOT Polish Airlines’ control – the delay was a consequence of imposition of air traffic flow management restrictions.

Kas peaks edasi kaebama?

0
0
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased