Euroopas on lendamise mõttes kohati päris kreisi suvi. Lennufirmad tühistavad lende, lennujaamad piiravad õhkutõusmiste ja maandumiste arvu, hulk lende on graafikust kõvasti maas jne. Aga kusagilt loetud statistika järgi ei tea tervelt 80% Euroopa lennureisijatest, mis nende õigused lendude hilinemise või tühistamise puhul on. Tuletame need siis meelde.
Kuidas on Euroopa Liidus lennureisijate õigused reguleeritud?
Euroopa Liidus reguleerib lennureisijate õigusi lennureisist mahajätmise, lennu hilinemise või tühistatud lennu korral Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus nr. 261/2004.
Kus ja kunas EL lennureisijate õigused kehtivad?
Euroopa Liidu lennureisijate õigused kehtivad, kui:
Euroopa Liit tähendab 27 liikmesriiki ja lisaks ka: Guadeloupe, Prantsuse Guiana, Martinique, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Prantsuse Antillid), Assoori saared, Madeira, Kanaari saared (aga mitte Fääri saared). EL lennureisijate õigused kehtivad ka lendudel, mis saabuvad või lahkuvad Islandi, Norra ja Šveitsiga.
Tasub tähele panna, et EL lennureisijate õiguste kontekstis käsitletakse väljuvat ja saabuvat reisi eraldi ka juhul, kui lennud olid ühel piletil.
Õigus hüvitisele
Kui lend on tühistatud vähem, kui 14 päeva ette või ei ole pakutud sarnase saabumisajaga asendusreisi või lend hilineb saabumiskohta 3 tundi ja enam, siis on lennureisijatel õigus hüvitisele:
Lennuettevõtjad peavad pakkuma reisijatele valikut kolme võimaluse vahel:
Minu lend on tühistatud
Mõiste "tühistamine" hõlmab ka olukorda, kui lennuk tõuseb õhku, kuid on seejärel mis tahes põhjusel sunnitud lähtelennujaama tagasi pöörduma, ning kui selle lennuki reisijad suunatakse ümber teistele lendudele. Kui reisija saabub ümbersuunatud lennuga lennujaama, mis ei ole tema algse reisikava lõppsihtkohaks märgitud lennujaam, tuleb olukorda käsitada kui tühistatud lendu, välja arvatud juhul, kui
Tühistatud lennud hüvitise tingimused:
Mulle pakutakse hüvitise asemel vautšerit
See teema on selgeks vaieldud. Seda kohati surutakse peale, aga lennufirmade poolt pakutavate vautšerite aktsepteerimine on Euroopa Liidus vabatahtlik. Mõnel juhul võib see tänu nii 20% boonusele isegi kasulik olla, aga kui tihe lendaja pole, siis võiks eelistada raha kontol.
Mis siis, kui minu lend tõstetakse varasemaks?
Euroopa Kohus on ka sellisel puhul oma seisukoha võtnud.
Lend tuleb lugeda tühistatuks, kui lennuettevõtja muudab selle lennu rohkem kui tunni võrra varasemaks. Lennuettevõtja on kohustatud maksma hüvitist reisijale, kelle lend on oluliselt varasemaks muudetud, välja arvatud juhul, kui see lennuettevõtja teatab tühistamisest ette nähtud tähtaja jooksul ja pakub võimalust teekonda muuta, mis võimaldab reisijal välja lennata olenevalt olukorrast mitte rohkem kui üks või kaks tundi enne kavandatud väljumisaega ning jõuda lõppsihtkohta olenevalt olukorrast hiljemalt neli või kaks tundi pärast esialgset kavandatud saabumisaega.
Kas ma saan kompensatsiooni nõuda ka ühenduse välistelt lennufirmadelt?
Jah, kui pilet on ostetud EL lennufirma kaudu ja hilinemine toimub kolmanda riigi territooriumil ning lende opereerib kolmanda riigi lennufirma Euroopa lennufirma nimel, siis on lennureisijal õigus hüvitisele. Sellisest kohtulahendist saab lugeda siin.
Kunas lennufirmad peavad hüvitise välja maksma?
EL lennufirmadel on kohustus hüvitis välja maksta 7 päeva jooksul.
Mis on erakorralised asjaolud?
Lennufirma ei pea hüvitist maksma, kui lend ei toimunud või hilines erakorralistel asjaoludel. Neid asjaolusid on Euroopa Kohus aina vähendanud. Nii ei kuulu nende hulka näiteks lennukite tehnilised rikked või streigid. Aga viimase lahendina leiti, et kui lennujaamas mingil põhjuselt tõesti tankida ei saa, siis see pole lennufirma süü.
Veel oluline
Loe ka määruse tõlgendamisjuhiseid.
Määrusega nr 261/2004 seotud Euroopa Kohtu lahendite kohta loe ka:
Minul 7 kuud möödas nõude esitamisest Air France-le ja 0 vastust. Mandrite vaheline ja 11h hilinenud lend.
Samad õigused kehtivad edasi ka UKs hoolimata Brexitist. Määrus on nüüd UK261 ning eurod asendati naeltega.
Kas UK ei tahtnud mitte oma seadust vastu võtta?
Ned on praegu kehtivad kompensatsioonimäärad jah. Kevade poole käisid jutud määruse mudimisest, näiteks siselendude puhul taheti kompensatsiooni suurus sõltuma panna pileti hinnast, aga kuhugi see veel välja jõudnud pole. Valitsusel hetkel põletavamaid probleeme :)
LOT lend Milaanost hilines ja jäin jätkulennust maha. Tallinnasse jõudsin järgmisel päeval.
LOT eitav vastus nõudele :
Please be informed that the irregularity of the above mentioned flight was caused by the reasons beyond LOT Polish Airlines’ control – the delay was a consequence of imposition of air traffic flow management restrictions.
Kas peaks edasi kaebama?