Uuest aastast kaovad Tallinna lennujaamast lennupiirangud
veigo
veigo
11. dets 2020 08:12

Alates uuest aastast ei tohi Euroopa Komisjoni otsusel liikmesriigid koroonapiirangutele viidates lennuliiklust keelata, selgub Indrek Kiisleri ERR-is majandus- ja taristuminister Taavi Aasaga tehtud intervjuust. Siiani olid Eesti ja Läti EL-is sisuliselt ainsad riigid, mis koroonaleviku tõkestamiseks lennukeelde kehtestasid.

18. detsembril lendab Tallinnast Tenerifele üle pika aja esimene otselend. Kas reisfirmad võivad edaspidi kindlad olla, et seekord te oma keelava allkirjaga kätt ette ei pane?

Aasta lõpuni kehtib meil reegel, et lennata võib nendesse piirkondadesse, kus nakatumine on alla kahekordse Euroliidu keskmise. Euroopa keskmine oli vahepeal kõrge, kuid praegu on kiires languses, näiteks Hispaaniasse võib täiesti vabalt lennata. Sellega pole mingit probleemi. Loomulikult valitsuse liikmena ütlen inimestele, et kannatame veel natuke, ei ole veel see aeg, kui tormata! Aga kui midagi hullu Euroopas ei juhtu, siis kõiki liine võib teenindada.

Kas see puudutab ka Euroopa Liidu väliseid liine?

Jah, see puudutab ka neid liine.

Kas nüüd saab Turkish Airlines taas Tallinnast Istanbuli lendama hakata?

Jah, saab. Aga miks me ei lubanud Türki sügisel lennata, kuigi meie turismiettevõtted väga tahtsid seda teha? Sest meil oli info, et Türgi koroonanumbrid ei pruugi olla õiged. Novembri lõpus ütles Türgi tervishoiuminister, et nüüd on statistika teistsugune. Seni nad lugesid koroonahaigeteks ainult neid inimesi, kellel olid selged sümptomid. Muutunud statistika näitab, et Türgi on muutunud kõige kõrgema nakkustasemega riigiks Euroopas. Seega Türgi puhul lendude keelamine oli õige otsus. Kui nüüd on Euroopa Liit leidnud, et välispiirangud on vaja maha võtta, siis need piirangud maha lähevad ja lennata saab kõikjale.

Mis intervjuust selgub?

Esiteks, üks kahest pidi lennupiirangute kehtestamisel eksima – kas Euroopa Liit või Eesti majandusminister.

Teiseks, Eesti lennupiirangute kehtestamise aluseks võeti mingi suvaline suhtarv. Viidates, et lennupiirangud on seotud Euroliidu keskmise nakatumisega, ei olnud mingit probleemi lennata ka sinna, kus vahepeal võis nakatumine olla tõusnud näiteks 2, 3 või 5 korda – sest suhtarv seda lubas.

Kolmandaks, kõige rohkem on viirust sisse toodud Venemaalt. Samas pole bussifirmadel probleemi korraldada bussireise Eesti ja Venemaa vahel. Lennuliiklust, mis on tänu palju kõrgematele nõuetele ohutum, tuleb millegipärast aga piirata. Sama ministri valdusalas kehtivad justkui mitmed reeglid.

Neljandaks, Türgiga seotud lennupiirangud tuginesid kuuldustele (kuigi neil oli alust). See viitab samas, et Majandusministeeriumis ongi kuuldused otsustamisel piisavaks aluseks.

Viiendaks, Taavi Aas unustab mainida, et sisuliselt korrigeeris Euroopa Komisjon tema õiguslaamendamise reisisektoris, kus tervet sektorit puudutavaid piiranguid kehtestati Eestis üsna suvaliselt, poolsalaja ja ülilühikese etteteatamisega.

Kokkuvõtteks: Tuleb leppida, et reisisektori üle on praegu otsustamas minister, kel näib selleks puuduvat igasugune pädevus. Kõik arukad inimesed mõistavad, et ühed või teised piirangud on meie kõigi tervise huvides möödapääsmatud, kuid otsused, mida tehakse suvaliselt ja piisavalt põhjendamata ning ei arvesta muud konteksti, on lihtsalt kurjast.

Foto: Siim Lõvi/ERR

Tore oleks, kuid siiani on elu näidanud, et kõik mis valitsus ütleb on tagurpidi. Ei pea isegi kevadesse ja sügise alguse väljaütlemisi vaatama. See nädal on eriti hea näide sellest nt see https://ekspress.delfi.ee/artikkel/91927115/tode-koroonapiirangute-sunnist-fischer-kolvart-ja-klaas-survestasid-valitsust-ratas-vottis-asja-isiklikult

1
1

Hea kokkuvõte.

Lisada võiks sellele oopusele veel, et ECDC on nüüdseks soovitanud unustada ära ka lennureisijate testimise ja karantiininõude kui tarbetu ja põhjendamatu, sest tõepoolest, miks peaks end testima ja koju pikalt istuma jääma pärast lennukist väljumist, aga õuest jalutamast või Narva bussi pealt või Ülemiste keskusest või Pühajeesuse Jumalakoja armulaualt tulles jälle sugugi ei pea.

Vt lähemalt

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/guidelines-covid-19-testing-and-quarantine-air-travellers

Eesti valitsus loomulikult keskendub teadagi millele ja seda teemat ignoreerib

https://etfl.ee/2020/12/eesti-turismifirmade-liit-ootab-valitsuselt-ecdc-juhiste-kiiret-rakendamist/

2
2

Kas keegi saab viidata sellele Euroopa Komisjoni otsusele? Ma oma loogikaga ei suuda kuidagi selleni otsinguga jõuda.

0
0

Päris otsuse enda teksti ma hoobilt telefonis surfates ei leidnud, ent kokkuvõtte leiab siit: https://ec.europa.eu/transport/modes/air/news/2020-11-13-extension-measures-coronavirus_en. 

Taustaks, isikute vaba liikumise põhimõttele tuginevalt võttis EL 2008. aastal vastu määruse nr 1008/2008: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:32008R1008&from=EN#d1e1071-3-1, mille artikkel 15 annab lennuettevõtjatele õiguse opereerida ELi siseseid lennuliine. Erandina sätestab artikkel 21, et seda õigust  võivad riigid eriolukorras pikendada, ent Komisjoni tuleb teavitada ja Komisjon võib seda otsust piirata ja/või muuta. Nagu Komisjoni pressiteatest nähtub, tegid mitmed liikmesriigid kevadel sellise taotluse ja mais neile teatud eriõigused anti, sh õigus lende piirata. See õigus anti aga tähtajaliselt kuni 31.12.2020.  

Kuu aja eest, 13. novembril tegi aga Komisjon uue otsuse, millega osasid erandeid pikendati (nt pagasikäitlejate töölepingute alast erandit), ent lennupiirangute õigust ei pikendatud, kuna Komisjoni sõnul on erinevalt kevadest nüüd olemas piisavalt testimis- ja isikukaitsevõimekust, et lende piisavalt ohutult opereerida. 

Ongi kõik selge. Vaid üks asi on ebaselge - kui Komisjon selle otsuse juba 13. novembril Nõukogule (s.t. liikmesriikidele) edastas, siis mis krdi pärast meie meditsiinigeeniusest minister Aas alles nüüd selle teatega lagedale tuleb...

1
0

Minu otsingu loogikale saigi takistuseks see, et ma ei oodanud, et uudiseks saab pea kuu vana aruanne :) Aruanne ise siis siin - https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2020/ET/COM-2020-714-F1-ET-MAIN-PART-1.PDF

Järgmine küsimus on see, et kiirelt viidatud määrusega tutvudes saan aru, et see käib ühendusesiseste lennuteenuste kohta. Seega antud määrusega vist ikkagi Turkish Airlinesi või Aerofloti lende ei reguleerita? Keegi ELi vastava õigusega paremini kursis olev inimene saaks seda tõenäoliselt kiiremini kommenteerida, kui ise asja uurima hakates.

Kogu asja mõte ongi saada konkreetsed vastused enne kui mõni valitsuse liikmetest midagi järjekordselt hämama hakkab ja siis sujuvalt täiesti vastupidise otsuse teeb. Seni on antud valitsuse kompetents vähemalt igasugu reisipiirangute, inimeste liikumise jms osas olnud allpool igasugu ministrile eeldatavat taset.

Hoidku jumal, et mõni vastava ala ametnik nüüd seda siit lugema satuks :) See võib täehendada, et paari päeva pärast räägib Aas ausa näoga sellest, kuidas Türgi või Moskva lennud ei taastu kunagi enne seda, kui ta isiklikult neile loa annab jne.

2
1

Minule teadaolevalt EL ei reguleeri lennupiiranguid kolmandatesse riikidesse, need on liikmesriikide poolt kolmandate riikidega sõlmitud bilateraalsete lepete teema. Eesti ja Türgi kehtiva, 2004. aastal jõustunud lepingu leiab Riigi Teatajast: https://www.riigiteataja.ee/akt/760563

0
0

Seega võibki oodata, et näiteks Türgi ja Ukraina lendudega mingeid muutusi ei tule. Veel tõenäolisem on see, et kui näiteks Turkish Airlines on lõpuks Tallinnasse lendamas, siis antakse neile alles mõni päev varem teada, et tegelikult ei tohi nad ikkagi Tallinnasse lennata.

0
0

Siiski, praktika tundub hetkel näitavat, et keeldude vabastus puudutab ka kolmandaid riike:

“/.../ Minski suunal toimub lend 2. jaanuaril, 16. jaanuaril lendab Turkish Airlines Istanbuli. Need on harvad reisid, üks kord nädalas. Pärgmäe ütleb, et ka Kiievi suuna tahaks mõne kuu jooksul taastada”

https://m.arileht.delfi.ee/article.php?id=91955565

0
0

Praktika jah. Aga kuna Euroopa Komisjon nende lendude toimumise ja piiramisega antud juhul ei tegele, siis võib oodata jätkuvalt ootamatuid samme Aasalt või teistelt täiesti suvalisel hetkel. Lihtsalt eelnev tegutsemine antud teemaga on kaotanud reisimisega veidi tihedamalt seotud inimestel igasuguse usalduse antud valitsuse vastu. Kui mingi kõrgem võim (nagu Euroopa Komisjon) veidi kindlust lisab, siis on see suur samm edasi. Aga kõik, mille otsustamine jääb ainult meie valitsuse kätte, on jätkuvalt väga ebakindel.

0
0

Kurb, et ka siia jõuab (ja veel toimetuse liikme poolt ) üha rohkem isiklikke arvamusavaldusi valitsuse aadressil. Kui silmad- kõrvad olemas peaks ju teadma, mis mujal maailmas toimub.

1
3

Väga hea, et reisifoorumis on arutlusel valitsuste tegevus kui reisimist ja turismisektorit oluliselt mõjutav faktor, eriti praegusel ajal, see info ja need mõtted aitavad inimestel reisimist planeerida, riske hinnata jne. Sellest, et Eesti praegune valitsus kaost külvab ja arengut pidurdab nii turismi- kui muudes eluvaldkondades, on ilmselt kõigil ühtmoodi kahju.

1
1

Tahaks teada, mis riik praegu mühinal areneb. Milles see PRAEGUSE valitsuse kaose külvamine seisneb? Tore, kui inimesed jagavad infot, aga siin kipub nii mõnigi panema rõhku just PRAEGUSE valitsuse siunamisele.

1
2

Paraku tuginevad isiklikud arvamused antud juhul faktidele ja neid fakte on ju vist juba piisavalt toodud, ei pea vist hakkama üle kordama? Ega hea meelega ju kuulaks, milles siis seisneb majandusministri pingutus reisisektori aitamisel, saaksime kõik targemaks. Juhiks ka tähelepanu, et keegi pole kordagi rääkinud valituse tegemistest, vaid reisisektori eest vastutava ministri tegemistest.

0
0

EL-is kasutakse veel viimaseid võimalusi lendude piiramiseks? Belgia, Holland ja Saksamaa on peatanud lennud UK-st või seda kaalumas.

https://www.err.ee/1214251/briti-terviseminister-uus-viirusetuvi-on-kontrolli-alt-valjas

0
0
Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Gauja Rahvuspark
Sisuturundus
Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Seesam
Sisuturundus
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased