Alla aastase lapsega Marokosse

Tere,

plaan on võtta ette reis Marokosse (Marrakesh eelkõige). Reisile on kaasa tulemas ka üks 8-kuune laps ja sellega seoses on tekkinud mõned küsimused. Kasutasin ka otsingut, kuid otseselt vastust ei saanud. Kas beebitoidu (püreed) osas võime loota sealsetele toidupoodidele või peaks toidu Eestist kaasa võtma? Mähkmete osas ma eeldan, et ei teki seal probleeme(?) Mida peaks veel nii väikse lapsega sinna reisides arvestama/tähele panema?

Tänud ette asjalike vastuste eest.

Äkki peaks enne perearstiga nõu. Imikuga sealkandis on ikka suhteliselt kahtlane ettevõtmine.

Marokost leiad üsna palju Euroopast imporditud kaupu, eriti Hispaania ja Prantsusmaa päritolu. Olen kindel, et nende hulgast leiad ka endale ja lapsele sobilikku. Iseasi, et kuidas sa leiad seal üles suuremad poed, sest väiksemates "supermarketitest" sa neid (lapsetoit, mähkmed) ei pruugi leida.

Marrakeshi turult palun ära mine neid otsima, kes käinud teab ise, millest räägin. Õigemini hoia sellest võimalikult kaugele.

Kindlasti äratad kohalike silmis tähelepanu, kui nii väikse ja valge lapsega ringi liigud. Lihtsalt arvesta keskmisest suurema tähelepanuga, mis võib ka kohati kasuks tulla, kui vajad abi.

Soovitan Carrefouri Marrakechi lähedal.

Marokos on suurepärane kett nimega Marjane. Marrakeshis täiesti olemas, oleme ise külastanud, asub kesklinnast väljas, aga taksoga täiesti kaubeldav hind ja suht odav. Seal küll kõik täiesti euroopa tasemel kaup. Ei oska täpsustada beebikaupade osas, aga uuri netist usun, et prantslaste versioone kindlasti saadaval. Marjanest saab kõik mida hing ihkab alustades näiteks värsketest maasikatest ja lõpetades alkoholiga. Muide kohalik Maroko roosa vein oli superhea...

Tulin just tagasi Tenerifelt (suhteliselt sama pikk lend) ja neid hüsteerias kriiskavaid väikelapsi lennukis oli ikka liiga palju. Üks röökis praktiliselt kogu sinnalennu.

Lihtsalt vahemärkuseks siis, et selline oht on ka olemas. Muidugi kui on vaja lennata (nt. perekond seal, töö pärast vaja kolida), siis ei jää midagi üle, muidu ma ausalt öeldes mõtleks järele. Testiks mõne lühema lennuga enne.

Minu arvates oli see Carrefour ka seal Marjane Mall keskuses, mis jäi nii veerand tunni kaugusele keskusest lõuna suunas. Kui küsida taksojuhilt siis kindlasti teavad.

Lennureisi vastu pidamine ilma kaasreisijaid häirimata .. nojah, sõltub lapsest. Kui aus olla siis oma lapsi ma nii väikestena pole kaasa vedanud ja Maroko ei ole ka selles osas parim valik. Kuid ennekõike peavad seda vanemad otsustama, sest teised ei tea detaile, miks inimene on otsustanud nüüd ja praegu sellise reisi ette võtta.

Ahjaa. Tuntud headuses on seal mandariinid-apelsiinid. Ei tasuks ennast neid sööma unustada, kui veel laps rinda saab (gaasivalud).

Lapsega reisimisel sõltubki kõik lapsest endast. Ja loomulikult ka kaasreisijatest. Mina olen reisinud ka enda 5 kuusega Egiptusesse ja talub väga hästi lennureisi. Ma arvan, et iga normaalne väikelapsevanem suhtub asjasse mõistusega isegi kui kõrval keegi nutab. Samas olen kohanud pensionäre, kes ütlevad, et NII väikeste lastega peaks minema Nuustakule mitte soojale maale... Küsiks kohe vastu miks pensionär ise soojale maale läheb, aga mitte Nuustakule. Olen ka kohanud vanaprouasid, kes keelduvad lennuki ette otsa istumast sest lapsed ronivad üle nede jne. jne... Meil ei ole küll ükski reis tegemata jäänud väikese lapse kõrvalt, sest meil lihtsalt ei ole võimalust jätta väikelaps vanavanemate hoolde. Aga see nii aegumatu teema siin tripis ja ka igalpool mujal versus pampersair ja no-pampersair.... Aga poppaea, kui sul minek Ryanairiga siis on reisikaaslased eurooplased ja nad suht tolerantsed väikeste laste suhtes. Väikese lapsega kindlasti reegel nr.1 ühtegi tundmatut, keetmata, pesemata asja ei anna. Mina keetsin soojal maal isegi pudelivee läbi...

Viitan pigem sellele, et väikelapsele endale võib olla üsna traumeeriv 6-7 tundi järjest karjuda pluss tagasisõit otsa. Mina panen endale kõrvatropid ja elan üle.

Nii nagu teema pealkirjast tuleneb, on küsimus väikese lapsega hakkama saamine Marokos. Lennureis ei ole antud kontekstis primaarne.

Kui aus olla siis Maroko ei ole puhas maa. Seetõttu peab seal rohkem pöörama tähelepanu hügieenile ja toidule. Samuti on probleemiks teistsugune kultuur (mu naisel on siia maani silme ees, kui tänava ääres toimus kaamli veristamine).

Liiklemine mägedes on andnud mulle selle võimaluse, et ma saan öelda, et Maroko mägiteed on kõige hullemad, kuhu ma ise olen sattunud (Boliivias on käimata). Ka liiklus linnades ei ole see, mis Eestis. Kord elus on mulle, kerjus tänavalt raha tagasi visanud, sest tema arvates ma andsin vähe. See oli Marrakeshis.

Marokoga kaasneb päris palju täiendavaid riske võrreldes a´la Kanaaride, Madeira või vahemere saarte ja põhjarannikuga, imikuga reisides. Kindlasti aga kui suudad puhtalt välja tulla, oled pakkunud oma lapsele sooja ja päikest.

Arvestades, et otselende Marokosse pole, siis lend sinna on kokkuvõttes vaevarikas, seepärast oleks väikelastele ikka parem otselennud. Minus on piisavalt tolerantsust nii väikelaste, kui pensionääride suhtes ning mind nad väga ei häirigi. Kuid nõustun Agnes1-ga, et lapsele endale võib saada pikk lennureis suureks ebamugavuseks.

Suur tänu kõigile arvamuste ja vastuste eest. Meil ongi variandid kas üldse mitte reisile minna või minna kõik koos. Seega üritame lapse jaoks lennureisi võimalikult mugavaks teha (nippidega, mis ka muidu lapse rahustamiseks-lõbustamiseks teada on). Ja iseenesest võiks ju lennureis olla siiski mugavam kui näiteks autosõit - seal saab lapse sülle võtta, teda hüpitada jne. Aga eks ta õige ole, et lastega reisimine on igavene aruteluteema ja ehk õiget vastust siin ei olegi. Ka hotelli oleme valinud laste järgi võimalikult mugava.

Reisist on küll väga palju juba möödas, aga sattusin jälle siia ja mõtlesin , et ehk on teistele hea lugeda meie kogemustest Marokos. Lennureis oli muidugi väsitav, aga ei midagi hullu (tagasiteel magasime kõik). Teel sinna ilmus vanema lapse ette limonaad ja kommipakk (istus võõramaiste meeste kõrval). Lennujaama järjekorras oli pisemal väga huvitav vaadata näokattega tädisid ja hoopis teistsuguse välimusega mehi. Kusjuures see naine oli meiega väga sõbralik. Aitas käru edasi lükata ja nunnutas meie last. Marokosse jõudes juhatati abikaasa koos pisema lapsega istuma, et ta ei peaks järjekorras seisma.

Pisikesed poed olid seal väga hästi varustatud (ka mähkmete ja beebitoidu osas). Marjane keskuse leidsime ka üles ;). Lapsele söögi leidmisega raskusi ei tekkinud. Ühes restoranis käis teenindaja lastele hommikusöögiks jogurtit ostmas (tuli ja ise pakkus, et kas lapsed tahaksid). Jõime pudelivett (ka hambaid pestes kasutasime vaid pudeli vett), sõime viisakates kohtades. Apelsinimahla ostsime küll ka tänaval (meie silmade all pressiti 2 liitrit mahla). Kõhuhädasid ei saanud.

Laste vastu oldi seal tõesti tähelepanelikud ja sõbralikud. Meie vastu ka. Ühes hotellis üritati meiega isegi eesti keeles suhelda. Kutsuti paaril korral teed jooma. Ühel korral lihtsalt siis kui vett otsime. Järgnes väga sõbralik vestlus ja saime palju huvitavat teada kohalike elust ja olust.

Liiklus on seal teistmoodi, aga ei midagi hullu (isegi mina sain hakkama). Mägiteedel hakkas küll minul ja vanemal lapsel sees vastikult keerama kogu selle keerutamise peale. Aa, ja abikaasa sai ka trahvi kiiruse ületamise eest. Väga sõbralikud politseinikud olid. Teine politseinik organiseeris lapse akna ette rätiku, et päike väga peale ei paistaks. No ja 2/3 trahvirahast andis politseinik minule sõnadega "et te lastele ikka süüa saaks osta".

Kokkuvõttes oli väga tore reis. Ja mina julgen küll öelda, et Marokosse võib kogu perega reisid. Ka lastele (jah, mõlemale) jäi sellest väga ilus mälestus. Pisem harjus täitsa ära selle nunnutamisega.

Käisin Marokos kui olin rase ja ka siis kui laps oli kuuekuune. Elasime seal kaks kuud ühes väikses ookeaniäärses külas. Viimane postitus oli väga täpne. Väikeste lastega saab Marokos hakkama. Oma tänavanurga pisikesest poest sain lapsele osta spetsiaalseid lastele mõeldud putrusid, Pamperseid ning ühe tundmatu firma mähkmeid (olid ka head). Muud sööki keetsin ise kartulist-porgandist mis turult sain.

Kas seal on ikka piisavalt turvaline ,et lastega minna? Tuttav seltskond (mehi) palkas turvameeskonna , kui sooviti ringi liikuda suurematest keskustest kaugemale. Praegu pole Põhja-Aafrikas kõige rahumeelsemad ajad. Tema ja enamiku seltskonna jaoks oli Marokosse minek esimene ja ka kindlasti viimane kord. Räpasus , pealetükkivus , väga palju agressivseid kerjuseid jne, jne Ise ma ei ole seal käinud , oma kogemus puudub. Mul on tuttav marokolane ,kes kiidab oma riiki taevani , aga ise seal eleda ei taha )))

Riik, mis on inspireerinud sellise muusikateose nagu Led Zeppelini "Kashmir", ja olnud Rolling Stones'ile teiseks koduks, on muidugi Eesti turisti jaoks lihtsalt liiga räpane... 8-)

lapsega ei pea ju ilmtingimata turule trügima, samas on lapse olemasolu peaaegu alati pigem lugupidamist sisendav - mees, naine, laps, see on pere, ja pereinimene on lugupeetud inimene.