Rootsi sõit läbi Soome

Kuna Tallinki Tallinn-Stokholm v.a. üksikud päevad,  põhimõtteliselt ei toimi, siis kas kellegil on kogemusi, kas Soome piirivalve lubab siseneda Soome nn. transiidiks, et liikuda Rootsi või siis tagasi Eestisse? Ei toimi ka Helsingi Stokholm laevaliinid, aga Turu-Stokholm laevad on käigus nii Tallinkil kui ka Viking Linel. Soome ametlikud veebi lehed riigi läbimist transiidina ei käsitle.

Aga miks mitte kasutada Paldiski-Kapellskäri liini? Laevad sõidavad 1 või isegi 2 korda päevas, merel kulub vaid 10 tundi ja hind ka soodsam kui Tallinn_Stockholmi autoreisijatel? Vt Baltikumi laevaliinid – viimased uuendused | DFDS

Kahjuks ei sõida DFDS jõulude ja uue aasta vahel. Lisaks oleks nt vikinguga sõit hetkel v odav, 4 autopakett Tallinnast alates ca 250.- edasi tagasi. Tallink sõidab otse Tallinnast harva ja hinnad ülikõrged. Sama kehtib ka Tallinki Kapelskäri reisidele. Aga ju siis panus tehtud nn vältimatudele reisijatele.

Ma ei teadnud et küsimus puudutas jõulude ja uusaasta vahelist aega. DFDS ühe sõidu siiski teeb, 28. detsembril ning pühadevälisel ajal on nad konkurentsitult kõige kiirem ja soodsam variant Eestist Rootsi pääsemiseks. Üleüldse tasub punktist A punkti B minekul igasuguseid vahepunkte praegu vältida, isegi kui see pisut kallimaks osutub. 
Mis Soome kaudu minekusse puutub, siis Soome piirivalve info kohaselt on põhjendatud reisimine, sh transiidina lubatud: Guidelines for border traffic during pandemic from 23.11.2020 - The Finnish Border Guard (raja.fi), seega sõltubki sellest, kui hästi oma Rootsi-minekut põhjendada. Sellise põhjuse alla mahuvad näiteks haigele sugulasele küllasõit, kinnisvara Rootsis vms. Kõik sõltub seega olukorrast, põhjendustest ning Soome piirivalve armust. Tallinki reisid on praegu tõepoolest piiratud ning seda täiesti arusaadaval põhjusel, kuna kruiisituristid on ära langenud. Kaubaveod seevastu toimivad, mis on ka põhjuseks, miks Paldiski liin toimib (ning miks see pühadevahelisel ajal ei toimi, kuna enamus veofirmasid on siis puhkusel).
Kui sihtpunkt asub Lõuna-Rootsis, siis võib alternatiivina kaaluda ka Läti või Leedu kaudu minekut, nt Ventspilsist läheb Stena Line laev pea igapäevaselt Nynäshamni (Stena Line) ja Klaipedast Karlshamni (DFDS).

Sihtpunk oleks mõni põhja Rootsi suusakeskus, kui nüüd Merkeli juhtimisel neid kinni ei panda. Soome piirivalvele seda soovi ei pruugi ära põhjendada, aga vast koju pärast ikka Soome kaudu lasevad.

Soome on suveräänne riik, ise otsustavad keda üle oma piiri lubavad ning kui kusagilt koroonapesast grupp virolaiseid nende maale soovivad tulla, siis nad võivad, kuid ei pruugi seda heaks kiita.

Kuidas neil infovahetus organiseeritud on? Kui ühest punktist eitava vastuse saad, sõidad 50 km eemale ja proovid uuesti. Kahtlen, et selliste üritamiste kohat kuhugi märkeid tehakse või infot vahetatakse.

Praegult on täielik piirikontroll ja kõikide passid/ID-kaartid tõmmatakse riiki sisenedes läbi masinlugeja. Minumeelest näeb piirivalvur seal olemasolevat infot (millal viimati piir ületatud, kas on poest õlut varastanud jms ). Enne passi tagastamist olen tähele pannud, et toksitakse midagi näpuga ekraanil ehk siis märge lisaks et tuli üle piiri või saadeti koroonakahtlasena tagasi. See peaks ikka online kõigil näha olema.

Ikkagi, kui ma tahan lennata HEL-midaiganes ja lähen näiteks Tallinnast Helsingisse laevaga, mis piirangud siis kehtivad või ei kehti?  Sealt raja.fi-st ma esimese hooga vastust ei saanud.

Kui nüüd lugeda raja.fi p. 3.3, siis kirjas "Return to or through other EU and Schengen countries" või "Paluu muihin EU- ja Schengen-valtioihin tai niiden kautta". Ehk siis üritades täpselt tõlkida, rõhk sõnal return, püsivasse resideerumispaikka(koju) tagasi pöördumine on lubatud, kodust eemale  - mitte. Või siis on erijuhus ja otsustatakse jooksvalt. Tallinkist ja Viking Linest ka küsisin, nemad müüvad pileteid, seisukohta ei võta (juhtkond ei ole lubanud võtta).

No just, sellest return rõhutamisest küsimus tekkiski. Mis siis, kui ma parasjagu ei ole tagasi pöördumas, vaid kuhugi reisimas? Ja ma viibin Soomes alla 12 h.

Tallink ja Viking Line ei saagi mingit seisukohta võtta sest üle piiri pääsemise küsimuse otsustab konkreetselt see piirivalvur kelle ette satutakse. 

Selles juhendis on kindlad juhtumid kus inimene tuleb üle piiri riiki lasta - näiteks Soome kodanik või seal elukohta omav isik tahab koju pöörduda. 

Lennukiga transiidi kohta on samuti üsna kindlas kõneviisis kirjutatud, et reisimine ilma lennujaama transiittsoonist väljumata on lubatud. Transiittsoonist tohib välja minna siis kul lendude vaheaeg on üle mõistuse pikk ja sel jutul lähedalasuvasse hotelli. Seda otsustab jälle konkreetne ametnik ja edasilennupiletid, hotelli broneering jms teevad ta elu lihtsamaks. 

Eraldi jaotus on "muud juhtumid" ja see nimekiri ei ole lõplik. Paluks tähelepanu pöörata, et sinna on kirjutatud NÄITEKS ja siis edasi nimekiri et matustele minek , suvilat vaja hooldada jne. Muu juhtum võib olla vabalt ka minek Helsinki sadamast Vantaa lennujaama ja kas seda tohib teha otsustab piirivalvur. Selle kohta on juhendis terve eraldi lõik, et piirivalve mingeid eelotsuseid ei anna ja alati tehakse otsus ad hoc ning hetkeolusid silmas pidades. 

Return on tagasipöördumine kodumaale ja see eraldi humanitaarküsimus. Soome on epideemia algusest saadi lubanud oma territooriumi kasutada kodumaale naasmiseks. Kevadel näiteks polnud mingit probleemi sõita Stockholmist Turku ja sealt kasvõi jalgrattaga läbi Uusimaa blokaadi Helsinki sadamasse. Poola seevastu tagasipöördumist ei lubanud või tegi selle nii keeruliseks et lihtsam oli päästelaev Baltikumi ja Saksamaa vahel käima panna. Saivad  selle eest ka  inimõiguslaste käest koslepi ja nüüd vist lubavad? 

Kui returniga proovida üle piiri Soome pääseda siis tõenäoliselt küsitakse sihtkohariigis välja antud passi, sealset juhiluba vms. 

Ma üle Eesti-Soome piiri lausa igapäevaselt ei sõida aga niipalju kui olen sõitnud pole ühtegi autot küll laeva tagasi pekstud. Jalgsireisijaid ei tea. Ehk siis muarust on reeglite tõlgendamine piirivalve poole senimaani üsna vaba olnud. Kui aga niimoodi piirivalvuri suvast mingi Lõuna-Ameerika reisi toimumine peaks sõltuma kasutaks ise pigem lennukit ja transiittsooni.

Käin mõlemat pidi suht tihti, homme nt sõidan Stockholmist Turku ja sealt laupäeva hommikul mööda maad Helsingisse Tallinna laevale. Küsivad dokumenti ja kuhu lähed. Rootsi minnes olengi öelnud, et lähen tööasjus või elan seal (oman sissekirjutust Rootsis) ja sellest neile piisab. Turus küsitakse samuti, et kuhu lähed, ütlen, et Helsingisse Tallinna laeva peale - küsitakse piletit näha ja kõik.

Plaan endalgi väike suusareis teha Rootsis, kuna tööasjus seal tihti käin.

Eks 17 aastane pidi varemgi mööda Soomet Rootsi sõitma või lendama lennukiga, sest Tallink nõudis min. 21-aastast saatjat.

Kas Rootsi suusakeskused üldse töötavad? Skistar Åre kodukal  on märgitud (aga ainult ühes kohas) et hooaeg algab alles 7. veebruaril. Üldinfot selle kohta, et liftid ei tööta detsembris, ei ole. Paljud rootslased olevat sügisel broneerinud jõuludeks, detsembri ja jaanuari paketid endiselt müügis samal kodukal. Skisofreeniline olukord. Ilmselt tuleb ise helistada ja kinnitust paluda.

Just kuulsin, et tehti otsus, et keskused avatakse (Sälenis minu teada paar rada juba lahti), aga afterski, baarid-restoranid jäävad suletuks.

Eh, vabandust, ma vist lugesin ennist valesti Skistari kodukalt - kirjas oli "Season opening - 7 February" aga see tegelikult tähistas ajavahemikku (st mingi peatselt saabuv kuupäev detsembris KUNI 7.2 ehk esimene pool  hooajast)

to panax: sellist infot pole kuskil olnud, et avatakse alles 7.02. Liftide tööaegade plokis  kirjutatakse; "Season opening kuni 7 Feb" ehk ajad millal liftid töötavad hooaja algusest kuni 7 veebruarini, edasi juba ajad alates 7 veebruarist. Enamus keskuste lehtedel on kirjas, et alustavad alates 19.12.(kui olud seda lubavad). Sel aasta Rootsis lund vähe, eelmine aasta oli detsembri alguses juba pool meetrit. Aga pea paarkümmend aasta käidud siin ja seal, kui laeva peale minnes veel lund pole, siis suusatamata pole veel kunagi jäänud. Hetkel külmakraadid, tehakse tehislund. Kui juba murdmaadki saaks teha oleks OK, Eestis hakkab lumi eksootikaks saama. Täna uudis, 2020 oli Eestis ajaloo soojem november.

Soomlastel on erinevaid ametlikke netilehekülgi, kus arvatavasti sama info kirjeldatakse nauke eri võtmes. Näiteks veel leheküljed thl.fi. Leheküljelt valtioneuvosto.fi leidsin aga veel järgmise teksti, ilma täpsema täpsustuseta. "With the new approach, passengers arriving from countries with a high incidence of COVID-19 must have a certificate of a negative COVID-19 test taken less than 72 hours prior to their arrival". Kas kellegil on infot, et Soome sisenemise eelduseks(olenemata põhjusest) on negatiivse Covid-19 testi olemasolu?

Sugram: Jah, nagu ma ütlesin viimases kommentaaris  - tõlgendasin SkiStari kodukal sidekriipsu tähendust valesti. (Kui oleks sõna "kuni" välja kirjutatud (to/until), siis seda segadust poleks mul olnud.)

Nägin ühel suusainfo agregaatoril seda infot, et Soome lähevat 13.12 üle testimisele. Sisuliselt Islandile sarnane mudel. Aga kusagil peale selle pole sama infot näinud, liiatiigi ametlikul .fi saidil. .