Valitsus kiitis heaks 1949 aasta Genfi Teeliikluse konventsiooniga liitumise

Lõpuks ometi.

Valitsuse 7.01.2021 istung

6. 1949. aasta Genfi teeliikluse konventsiooniga ühinemine
Esitaja: välisminister Urmas Reinsalu
Tüüp: Korralduse eelnõu

Korralduse alusel ühineb Eesti Genfi teeliikluse konventsiooniga (koostatud 19. septembril 1949).

Konventsiooniga ühinemine tähendab, et Eestis välja antud juhilube hakatakse täiendavalt tunnustama veel 40 riigis, muu hulgas Ameerika Ühendriikide kõikides osariikides; mitmetes Lähis-Ida, Aasia, Aafrika, Lõuna-Ameerika ja Okeaania riikides. Vastavasse riiki reisides tuleb eelnevalt maanteeametist taotleda vastav rahvusvaheline juhiluba.

Täiendavad riigid, kes hakkavad tunnustama Eestis välja antud rahvusvahelist juhiluba: Alžeeria, Ameerika Ühendriigid, Argentiina, Austraalia, Bangladesh, Barbados, Benin, Botswana, Burkina Faso, Dominikaani Vabariik, Egiptus, Fidži, Guatemala, Haiti, India, Jaapan, Jamaica, Jordaania, Kambodža, Kanada, Kongo Vabariik, Laos, Lesotho, Liibanon, Madagaskar, Malaisia, Malawi, Mali, Namiibia, Paapua Uus-Guinea, Paraguay, Rwanda, Sierra Leone, Singapur, Sri Lanka, Süüria, Togo, Trinidad ja Tobago, Uganda ja Uus-Meremaa. Kuivõrd Genfi konventsiooni lepinguosalised riigid on ka Ühendkuningriik ja Portugal ning kuna Hiina esitas pärast Hongkongi ja Macau erihalduspiirkondade liitmist 1997. ja 1999. aastal deklaratsioonid, mille järgi jätkab konventsiooni kohaldamist ka nende suhtes, siis hakkaks Eesti juhiluba kehtima ka Hongkongis ja Macaus.

Eesti on ühinenud Viini 1968. aasta teeliikluse konventsiooniga, millega Eesti juhilube tunnustatakse 80 riigis. Lisaks saab Eesti juhilubadega sõita ka igas Euroopa Majanduspiirkonna ja Euroopa Liidu liikmesriigis ka juhul kui riik pole konventsioonidega ühinenud.

Lisaks ka:

https://auto.geenius.ee/rubriik/uudis/eesti-juhiluba-hakatakse-tunnustama-veel-40-riigis/

Väga hea uudis! Kui USA-s on mõne osariigi puhul vaadatud asja "läbi sõrmede", siis näiteks Jaapanis polnud veel 2 aastat tagasi mingit lootustki, et Eesti või rahvusvaheliste lubadega saaks kohapeal autot juhtida. Vist alles 2018 a. aprillist sai hakata kas Tokio Eesti saatkonnale või Jaapani Autoklubile tegema taotlusi juhiloa tõlke eest. Omajagu organiseerimist ja paberimajandamist, makstes aastase tõlke eest umbes 30 eur. Kusjuures autorent isegi selle pikalt ettevalmistatud dokumendiga tegi kontrollkõned ja kahtles, kas tõesti võib Eesti mees Jaapanis rendiautot kasutada.

Tais ikka kõik vanaviisi?

Vaja papitükki kaasas kanda?

Rahvusvahelist juhiluba on endiselt vaja, papitükki. Varasemalt ei olnud võimalik väljastada.

Tur1st.

Miks ei olnud varasemalt võimalik papiraamatut väljastada?

Lisatud: Papiraamat kehtib 3 aastat ja mul on juba kolmas raamat. Tais olen sellega alati hakkama saanud. Kaasas ka muidugi "päris" juhiload.

päike12, varasemalt oli võimalik väljastada papitükki 1968. aasta konventsiooni alusel, see asjaolu on ka Eesti papitüki kaanel selgelt kirjas, vt https://www.riigiteataja.ee/akt/13060604, lisa 12.1. Küll aga ei kehtinud see papitükk riikides, mis olid küll vastu võtnud 1949. aasta konventsiooni, ent polnud liitunud 1968. aasta konventsiooniga; neis riikides kehtimiseks peab papitükk selgelt viitama 1949. aasta konventsioonile, näide siin: https://i1.wp.com/www.travelworldheritage.com/wp-content/uploads/2015/10/DSC04325.jpg?zoom=2&resize=830%2C375

Üheks selliseks riigiks on ka Tai, mis tänaseni ei olnud liitunud 1968. aasta konventsiooniga ja kus see papitükk seetõttu juriidiliselt ei kehtinud. Praktika on iseasi, see juurateadus on enamikule savi ja on täiesti võimalik et laenutajale sobib ka TÜ raamatukogu lugejapilet :)

Tean seda väga hästi. Ka ameerikas ei kehtinud Eesti siseriiklikud ega rahvusvahelised juhiload  seda juriidiliselt.

Olen aastaid saanud rahvusvaheliste (papiraamatuga) juhilubadega läbi Tais. Mis ei ole seaduspärane. Piisab ainult taskust väljavõtta. Samas on trafitud neid kellel ainult tavalised load.

Lihtsalt küsisin miks varasemalt ei olnud võimalik papiraamatut  VÄLJASTADA , mitte seda kus see kehtib. Seda tean ma isegi.

Taiga seoses pean ütlema, et tegelikult liitus Tai just hiljuti Viini konventsiooniga -  2020 aasta maikuus (20. mai).

Nii et sellest ajast peale juba oli Tais täiesti ametlikult kehtiv meie rahvusvaheline juhiluba. 

Varasemalt sõltus kõik sind teel kinni pidanud politseiniku teadmistest ja tujust.

Eesti Genfi konventsiooniga liitumine ei avalda seega suhetele Tai liikuspolitseiga enam mitte mingit mõju.

E.T

See on küll hea uudis. Tuleb välja, et kellel Tais papiraamatud taskus on kõik seaduspärane. Juurateadlased saavad ka muude piletitega hakkama.

@päike12

Tais olen ise paar aastat tagasi sattunud olukorda, kus meie rahvusvaheline ei toiminud mitte mingi valemiga.

Põhjus - kohalike politseinikega ühise koostöö raames reidil kaasas olnud hollandlasest politseinik, kes kohalikele seletas väga täpselt ära, mis on õige ja mis vale.

Aga see on praeguseks minevik ja tänases kontekstis juba ebaoluline meie jaoks.

@E.T

Jah olin selliseid juhtumeid kuulnud, Eks see papiraamat oligi mõeldud selleks, et tavapolitseinik tee ääres ei tea millistel maadel on see lubatud. Ennast on päästnud vähemalt korda kümme.

Kui oleks juhtunud mingi õnnetus, siis oleks p...

Ma arvasin, kõige olulisem on mitte vangi sattuda/kahjutasudest pääseda kui juhtub liiklusõnnetus.

päike12, väga lihtne vastus, juhuks kui jäi ebaselgeks - Eesti ei olnud liitunud 1949. aasta Genfi konventsiooniga ning seetõttu puudus Eesti riigil ka õigus selle alusel dokumente väljastada. Miks Eesti juba varem ei liitunud, samas kui nt Gruusia liitus juba 1993. aastal ning Leedu 2019. aastal, seda võib Välisministeeriumilt küsida.

@Buldoosa

Millisest dokumendi väljastamise õigusest sa räägid mis Eestil puudus? Ehk millist dokumenti polnud võimalik saada?

Mitte kellelgi ei ole kunagi keelatud minna ARK-i ja võtta endale rahvusvaheline juhiluba (papiraamat). Minul on see juba kolmas, ehk 3x3aastat.

Midagi ei ole jäänud ebaselgeks. Olen sellest isegi siin Tripis kirjutanud mõni aasta tagasi. Pole sõnakestki lausunud konventsioonidega liitumiste kohta. Olen sellest lihtsalt teadlik. Äkki said ka sina teada,et Tais võib seaduslikult sõita papiraamatut omades.

Minu küsimus oli Tur1st-ile, kus ta väidab, et papiraamatut ei olnud võimalik varasemalt väljastada.

Seepärast küsingi ka sinult, milliseid dokumente ei ole õigus Eesti riigil väljastada? Pean siin silmas rahvusvahelisi juhilube.

Püüan veelkord selgitada. Rahvusvahelisi juhilubasid on kahte liiki: ühed on 1949. aasta ÜRO Genfi maanteeliikluse konventsiooni alusel väljastatud juhiload ning teised 1968. aasta ÜRO Viini maanteeliikluse konventsiooni alusel väljastatud juhiload.

1949. aasta konventsiooniga liitunud riigid leiab siit: https://treaties.un.org/pages/ViewDetailsV.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=XI-B-1&chapter=11&Temp=mtdsg5&clang=_en ning 1968. aasta konventsiooniga liitunud riigid siit:  https://treaties.un.org/pages/ViewDetailsIII.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=XI-B-19&chapter=11. Mõlemad on ÜRO kodulehe ametlikud dokumendid. Nagu näha, siis Eesti liitus 1968. aasta konventsiooniga juba 1992. aastal, ent kuni tänaseni ei oldud liitutud 1949. aasta konventsiooniga. 

Veelkord, selle praegu väljastatava papiraamatu kaanele on suurte ja selgete tähtedega kirjutatud et see on väljastatud AINULT 1968 aasta Viini konventsiooni alusel. Seega kehtib see vaid 1968. aasta konventsiooniga liitunud riikides, mille hulka aga ei kuulunud kuni 1.5.2020 näiteks Tai või kuni tänaseni USA. Ehk siis kui rendid USAs auto ja politsei kinni peab, siis võid oma 1968. aasta konventsiooni tunnistusega küll vehkida, ent USA politseile on see tarbetu paberitükk, kuna USA selle konventsiooniga liitunud ei ole ja seetõttu ei ole sealsed ametiasutused kohustatud seda dokumenti tunnustama.

No selge, siis põhimõtteliselt ei muutunud enda jaoks midagi. Kui enne tellisin rahvusvahelise juhiloa ja rentisime/sõitsime autoga 1949.a. konventsiooniga liitunud riikides teadmata, et see võib olla probleem, siis nüüd toimime samamoodi edasi.

@ Sugram

Ainult et nüüd tead, et see ei ole enam probleem.

Mind aga huvitab näiteks, et kas Sri Lankal tuk-tuk'ga sõitmiseks on siis ikka vaja võtta see "3-wheel vehicle" kohalik juhiluba (maksis vist umbes 25 EUR, kehtivusaeg 1 aasta) või piisab nüüd ka selle jaoks lihtsalt rahvusvahelisest juhiloast?

2019 liikusin sellisega ringi ning lootsin, et saan ka veel 2020 sama paberit kasutada. Tänu covidile läks see plaan aga nihu ja tänaseks on see paber aegunud. Kui järgmine kord käesoleva aasta lõpupoole tagasi minna, siis peab ikka jälle uue tellima?

Kas seda papitükki on enam vaja, kui nüüd vajalik liitumine tehtud?

Jah, muidugi on vaja.

Rahvusvaheline juhiluba (nn. papitükk) on sisuliselt sinu juhilubade tõlge prantsuse, inglise, hispaania ja vene keelde, mis ühtlustab kõikide teiste osalisriikide (väga paljud erinevad) juhiload üheks ja ühiseks vormiks/standardiks ning sellisena ongi mõeldud lihtsustama politsei tööd.

Samuti on rahvusvaheline juhiluba ka Eesti riigi poolt välja antud tõend, mis kinnitab teistele konventsiooni osalisriikidele, et sinu algne juhiluba on tõesti kehtiv ja sellega on kõik korras.

Liitumine konventsiooniga annab ainult õiguse olla ametlikult roolis aga seda vaid juhul, kui sul on ette näidata nii oma juhiloa originaal kui ka nn. "papitükk". Kui viimast ei ole, siis sinu juhiluba reeglina väljaspool Euroopa Liidu majanduspiirkonda ei kehti.

Ei ole ju sinu juhiloal kuhugi kirjutatud, millise konventsiooniga selle väljaandja on liitunud. Rahvusvahelisel juhiloal on see aga selgelt kirjas ja igale maanteepolitseinikule arusaadav, muidugi kui ta viitsib selle vastu huvi tunda.

Mul tekkis aga veel küsimus.

Oletame, et kavatsen ette võtta reisi läbi mitme riigi, kus on nii AINULT Genfi kui ka AINULT Viini konventsiooniga liitunud riike. Ehk siis, vajan rahvusvahelist luba mõlemale konventsioonile, et saaksin kõigis soovitud riikides ametlikult liikuda.

Kas edaspidi hakkab IDP olema siis kahe eraldi dokumendina, mille eest tuleb tasuda Maanteametile kaks riigilõivu?

Erinevate konventsioonide juhiload on oma vormilt erinevad ning väga täpselt piiritletud vorminõuetega.

Või ühtlustatakse need standardid kuidagi üheks kokku?

E.T., et asja veelgi segasemaks ajada, siis tegelikult konventsioone lausa kolm :-) kolmas on 1926. aasta oma. 

Tõsi ta on et need konventsioonid päris probleemivabalt ei ühildu. Nii näiteks ütleb 1949. aasta konventsioon et sellel alusel antav luba võib olla pikkusega kuni üks aasta, samas kui 1968. aasta konventsioon lubab väljastada lube kehtivusega kuni kolm aastat.

Mis puutub küsimusse mitme riigi läbimisest, siis tasub uurida vana koloniaalvõimu Suurbritannia kogemust. Nende välisministeeriumu andmetel tuleb eri konventsioone hõlmavate riikide läbimisel võtta erinevad load: If you’re travelling through more than one country, you might need more than one type of IDP., https://www.gov.uk/driving-abroad/international-driving-permit

Mis riigilõivu puutub, siis selle üle otsustab iga riik ise ja ka loa väljastamise korraldus on igal pool erinev. Ise elasin Belgias ja seal väljastasid IDPd kohalikud omavalitsused, hind oli 20€. Hollandis väljastavad neid autoklubid, hind 25€ 1968 ning 19€ nii 1949 kui 1926 IDP eest: https://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/het-rijbewijs/internationaal-rijbewijs#hoe-lang-geldig?. Saksamaal väljastavad maanteeametid ja taotluses tuleb ise märkida, millise konventsiooni luba soovitakse, taks 15€: https://www.adac.de/verkehr/rund-um-den-fuehrerschein/fahren-ausland/internationaler-fuehrerschein/. Kui Eesti 1949 konventsiooniga liitumine on lõpule viidud (Eesti liitumisotsus ÜROs deponeeritud), siis eks MKM ka otsustab, kas ja millist lõivu nõudma hakatakse.