Abu Dhabi - Budapest lend hilines 19h. Flagito vastas, et nemad ei saa Eesti kohtu kaudu EL 600 EUR hüvitist nõuda, sest lend pole Eesti lennujaamaga seotud.
Kas keegi teab soovitada mõnda lennuhüvitiste firmat, kes tegutseb kõikjal?
Wizzair kaudu otse on lootusetu seda saada.
Teemaalgatajale vist sellest abi pole, aga üldiseks teadmiseks et teatud tingimustel võib selliste lendude puhul isegi Eesti kohtusse pöörduda. Nimelt viidati Harju Maakohtu 09.04.2021 otsuses kohtuasjas 2-20-6437 punktis 4 hüvitisnõude kohtualluvuse osas ELi määrusele nr 1215/2012 kohtualluvuse ning kohtuotsuste tunnustamise ja täitmise kohta tsiviil- ja kaubandusasjades (nn Brüsseli I määrus). Kohus sellele viitele tuginedes kaebuse tollal ka menetlusse võttis ning otsuse tegi.
Nimetatud määruse artikkel 18(1) ütleb et tarbija võib algatada menetluse teise lepingupoole vastu ka selle liikmesriigi kohtus, kus on tarbija enese alaline elukoht. Selleks on aga kaks tingimust: esiteks peab teenuse osutaja olema ka Eestis tegev (artikkel 17(1)(c)), teiseks aga peab tegemist olema reisiga, kus sama hinna eest oli tarbijale osutatud nii transpordi- kui ka majutusteenust ehk nn pakettreis (artikkel 17(3)). Teisisõnu, kui oled tarbijana ostnud Wizzairilt pakettreisi lennuks Budapestist Abu Dhabisse või tagasi koos majutusega, siis kuna Wizzair tegutseb ka Eestis, siis on võimalik selle määruse alusel ka siinsesse kohtusse pöörduda.
Aga muidu jah, kolmandatest riikidest ELi saabuvatel lendudel on vaidluste lahendamiseks pädev rakendusasutus sihtkohariigi tarbijakaitseasutus, vt ka https://www.ttja.ee/lennureisijale#kaebuse-esitamine . ELi vastavate asutuste ametlik loetelu on siin: https://transport.ec.europa.eu/document/download/d7b5dd33-4083-4faa-8132-b6dc8b3a1c07_en?filename=2004_261_national_enforcement_bodies.pdf ja Ungaris on selleks tegelikult hoopis Budapesti linna tarbijakaitse osakond: https://kormanyhivatalok.hu/kormanyhivatalok/budapest iseasi palju nendega suhtlemine välja tuleb, kuna kohe esimesel veebilehel teatavad madjarid et nendega võib suhelda vaid ungari keeles. Üleüldse tundub nende maal selle hüvitisega paras segadus olevat, näiteks siin artikkel, kus Ungari kohus leidis, et ametiasutused ei saagi hüvitisi määrata, see õigus vaid kohtul: https://blog.peterkapartners.com/judgment-on-airline-passenger-compensation-in-hungary/ seega vist lihtsam mõnd vahendusfirmat kasutada, kui googeldada 'flight delay compensation hungary' siis leiab neid päris arvukalt, nt https://www.euclaim.com/flight-delay-compensation/hungary või leedukate Skycop, mis väidab et katab kõiki ELi riike ning neil ka ungarikeelne veebileht: https://www.skycop.com/ . Ise olen muidu Läti ja Rootsi tarbijakaitseasutustega suhelnud ja mõlema abil ka kompi saanud.