Lõunanaabrite AirBaltic teatas Dubai lennundusnäitusel, et lennukitootjalt Airbus on tellitud veel 30 Airbus A220-300 lennukit. Leping sisaldab ka ostuoptsiooni täiendavalt 20 lennuki peale ehk kokku on silmapiiril 50 uut lennukit. Uute lennukite tellimusega plaanib AirBaltic kasvatada oma lennukipargi 2030. aastaks 100 lennuki peale. See tähendab, et 6 aasta pärast oleks AirBaltic kaks korda suurem, kui täna. Paratamatult tekib küsimus, et arvestades kolme Balti riigi suurust, kuhu on veel võimalik ja kuhu plaanitakse laieneda? Lennufirma pressiteatest selle kohta infot ei leia.
Küll aga võib ühte-teist välja lugeda AirBalticu tegevjuhi Martin Gaussi jagatud intervjuudest. Selle põhjal leiaks uued lennukid kasutamist kolmel suunal:
AirBalticul on hetkel 44 A220 lennukit, lähipäevadel peaks saabuma 45 lennuk. Kõik lepingujärgsed 50 lennukit peaks lennufirma kätte saama järgmisel aastal. Värskest tellimusest peaks esimesed lennukid hakkama saabuma 2026. aasta neljandas kvartalis. See tähendab, et lähiaastatel suurejoonelisi laienemisteateid vast oodata pole.
AirBalticu tegevjuht tunnistab, et sel suvel põhjustasid Pratt & Whitney lennukimootorite ebanormaalselt pikaks veninud hooldustsükkel neile kõvasti probleeme, mistõttu tuli lennuplaani täitmiseks ajutiselt teistelt lennufirmadelt lennuteenust sisse osta. Probleemid mootoritega ei leia lahendust enne 2024. aastat, veebilehe planespotters.net andmetel on AirBalticu 5 kõige vanemat lennukit praegu endiselt kas Riias pargitud (4) või hoolduses (1). Igal juhul õnnestus sel suvel Riia lennujaamas näha haruldast pilti, kus ühel hetkel polnud näha mitte ühtegi AirBalticu lennukit, küll aga liisitud lennukeid.
Kokkuvõttes
AirBalticu laienemissoov pole endiselt rahuldatud ja lootust on, et tulevikus võiks rohkem otseliine avaneda ka Tallinnast. 6 aastat on siiski parajalt pikk aeg, mille jooksul võib lennunduses veel kõike juhtuda. Samas on silmapiiril ka korralik potentsiaal Ukraina näol. Ja näis, mis AirBalticu erastamisest saab.
Keegi teadjam võiks selgitada, mis turule BT oma TLL-TMP lennud suunanud on? Transiit läbi Tampere toimiks ainult põhja poole minnes, aga selleks juba olemas väga heade lennuaegadega ja oluliselt rohkemate sihtpunktidega Põhja-Soomes AY.
Äkki sellepärast teevad TLL-TMP-AMS, et Amsterdami lennujaama väga piiratud slotti juurde saada?
Leidsin ka Turkishi kohta info:
Turkish Airlines has placed a giant order for 355 Airbus aircraft.
▪️250 A321neo
▪️75 A350-900
▪️15 A350-1000
▪️5 A350F Cargo
250 A321 lennukit... See võiks minimaalselt 250 sihtkohta tähendada, võimalik, et ka rohkem... Kas neil on plaan väljapoole Türgit laieneda?
Ei pea tingimata uusi sihtkohti tähendama.
* Lennukiparki uuendatakse, s.t. vanad lennukid vahetatakse uuemate vastu.
* Viimasel ajal on TK uute sihtkohtade asemel pigem olemasolevate liinide sagedusi kasvatanud.
Pakuks, et see Tallinn-Tampere on kulude kokkuhoiuks, et saaks lennata Balti meeskonnaga sealt edasi.