O’Leary: Ryanair kaalub Tallinnas lennubaasi avamist

Iiri odavlennufirma Ryanairi juht Michael O'Leary külastas hiljuti Eestit ning andis muuhulgas ka intervjuu "Aktuaalsele kaamerale". Kuigi saavutus on selgelt allpool Rahvusringhäälingu tavapärast taset, on sellegipoolest tegemist üsnagi huvitava infoga. Järgnevalt mõned väljavõtted intervjuust koos kommentaaridega.

Eesti on väike riik, mis asub Euroopa keskustest paari-kolme lennutunni kaugusel. Kui oluline on Eesti turg Ryanairile?
Eesti on Ryanairi jaoks oluline ja kiirelt kasvav turg. Möödunud aastal tõime me Tallinnasse 200 000 reisijat, tänavu loodame selle arvu kasvatada 300 000-ni. Selleks avame uued liinid Edinburgh'i, Belfasti ja Larnacasse Küprosel. Me tahaksime aga veelgi rohkem kasvada, selleks teeme koostööd Tallinna Lennujaamaga, et avada veelgi uusi liine ja võimalik, et rajame siia ka oma sõlmjaama, mis kasvataks lendude arvu miljonini.

Mis sihtkohti O’Leary ja Ester Vilgats kahepeale mõtlesid, jääb segaseks. Tallinn-Belfasti liinist pole midagi kuulda olnud ja Küprosel lennatakse Paphosesse, kuid mitte Larnacasse.

Nii et tänavu avate siis kolm uut liini?
Jah, kaks uut liini suvel ja ühe talvel. See kasvatab meie Tallinnast lähtuvate liinide arvu üheksani. Tegelikult ei ole Tallinn sugugi kõigest kolme tunni kaugusel, kuhu odavlendudega saaks. Tallinn on siiski ühe-kahe tunni kaugusel enamikest suurematest pealinnadest, mistõttu siin on tohutu turismipotentsiaal, et siia rohkem külastajaid tuua.

Tõepoolest, Ruyanairi liinide arv Tallinnast saab olema üheksa. Aitame ERR-i toimetajat ja nimetame uued liinid ka ära – need on Malta, Paphos ja Edinburgh.

Mis puudutab vahemaid, siis siin O’Leary muidugi selgelt liialdab. Orienteeruvalt kaks lennutundi tähendab kaugust Tallinnast 1500 – 1600 kilomeetrit ja neid pealinnu selles raadiuses kahtlemata on, aga kas just enamik, pole nii kindel. Aga mõtteharjutuseks on see kaart vast hea küll, kui mõelda sellest seisukohast, et mis suuremad linnad Eestist paari lennutunni raadiusse jäävad. Tasub siiski meeles pidada, et Ryanairi lend mõnda suuremasse linna ei tähenda tingimata lendu selle põhilennujaama.


~2 lennutundi ehk raadius Tallinnast 1600 km

Tuleb muidugi märkida, et kui visata pilk peale Ryanairi sihtkohtadele Tallinnast, siis O’Leary väljahõigatud 2 lennutunni raadiusesse jäävad Tallinnast lennates vaid Bremen ja Düsseldorf Weeze. Seega, hetkel näib, et liinide avamisel ja käigushoidmisel on muud tegurid Ryanairile olulisemad, kui puhtalt lennutunnid. Samas, kui Tallinnasse peaks tulema lennubaas, mängivad lennutunnid sihtkohtade valikul kahtlemata oma rolli. Sellegipoolest julgeks prognoosida, et Tallinnast avatakse lähiaastatel Ryanairi liin kas Ateenasse või mõnda teise kohta Kreekas.


Ryanairi sihtkohad Tallinnast

Kas kaalute lendamist ka teistest Eesti linnadest?
Seda võib kaaluda, aga meie põhifookus on praegu Tallinnal. Me lendame suure Boeing 737-ga, mis vajab põhjalikku toetavat taristut ja reaalsuses on see praegu olemas vaid Tallinnas. Me vaatasime üle Pärnu lennujaama, aga selle lennurada on meie jaoks pisut liiga lühike, meie lennuk vajab pikemat.

Ja nüüd te plaanite Tallinnasse oma alalise jaama luua.
Sellest me oleme tõepoolest Tallinna Lennujaamaga rääkinud, et tahaksime oma sõlmjaama Tallinnasse rajada. Me usume, et Tallinn ja Eesti on küpsed suuremaks kasvuks, aga meie häda seisab selles, et me lendame 2000 sihtkohta ja nad kõik tahavad meid, nii et lennujaamade vahel käib tohutu konkurents, et Ryanairi alaliselt enda juurde saada. Meil on Tallinna Lennujaamaga väga head suhted, meil on head suhted ka teie valitsusega. Me oleme kohtunud transporti kureeriva ministriga, kes on tore inimene, ja me tahaksime jätkata Eestisse investeerimist.

Seda on kahtlemata tore kuulda. Aga Ryanair ei vali lennubaase ehk lennujaamu, mis on vähemalt ühe lennuki kodujaamaks, tingimata samamoodi, kui teised lennufirmad. Ryanairile on oluline lennujaamaga seonduvad kulud ja kui siin midagi ei meeldi, siis võidakse pood päeva pealt kinni panna. Meenutame siin kasvõi Oslo või Ukraina näidet. Ja samas võib Ryanair avada liine lennujaamadesse, mis näib käima igasuguse majandusliku loogika vastu. Lihtsalt Ryanair on suuteline tänu soodsatele piletihindadele ja madalatele lennujaamatasudele tekitama nõudlust ka sinna, kuhu teised lennufirmad liine isegi ei kaalu.

Kui Ryanairil on Tallinna vastu huvi, siis näitab see, et lennujaamaga seotud kulud on nende jaoks paigas. Võimalik, et see seletab natuke ka seda, miks ei Ryanair on Soomes sedavõrd tagasihoidlikult esindatud.

See, et Ryanairil on plaanis ka edaspidi laieneda, näib olema selge. Ryanairil on sees tellimus 135 Boeing MAX 737-200 peale, millest esimesed jõuvavad lennufirma käsutusse 2019. aasta kevadel. Tegemist on B737 neljanda põlvkonna lennukitega, mille täiendatud aerodünaamika ja säästlikud mootorid muudavad nende opereerimise veelgi efektiivsemaks. Boeing 737-200 näol on tegemist B737-800 odavlennufirmadele mõeldud versiooniga, mille numbrid viitavad, et lennuk mahutab kuni 200 reisijat. Kui Ryanairi senistes lennukites on ruumi 189 reisijale, siis uutesse lennukitesse mahub 197 reisijat. Istmevahe seejuures isegi kasvab (30 tollilt 31 tollini), kuid ruumi võidetakse tualettide arvelt. Tualett lennuki esiosas jääb sama suureks, kuid lennuki tagaosas võib kohtuda situatsiooniga, kus korraga mahub pesema ainult ühte kätt.

Uue suure lennukitellimusega näib Ryanair mängima veidi pokkerit. Ühest küljest vahetatakse välja küll vanemaid lennukeid, kuid teisalt panustatakse, nagu ka ERR-i intervjuus läbi käis, oodatavatele kriisidele teistes Euroopa lennufirmades. Itaalia, Saksamaa ja nüüd ka Prantsusmaa pole enam uudiseks, kuid Ryanairi pilk on suunatud ka Skandinaavia poole. Pole ju saladus, et Norwegiani majandusseis on küllalt pinev ja äsja lõpetas tegevuse Rootsis regionaallende teinud Nextjet.

Kokkuvõte

Seni Lääne- ja Kesk-Euroopale keskendunud odavlennufirma fookuses on märgata teatavat muutust, sest aktiivselt otsitakse laienemisvõimalusi Euroopa idaosas, aga ka väljaspool Euroopat. Kui Ryanair teatas märtsis suurejoonelisest laienemisest Küprosel, avaldas Ryanair, et nende fookusesse kuuluvad ka Balti riigid, kus majandusseis on tunduvalt paranenud. Kuid jällegi kõlas läbi, et silmapiiril on eelkõige lennud puhkusesihtkohtadesse.

Ryanairi lendude arv Tallinnast on kasvanud sinnamaani, kus mõne lennuki Tallinnas hoidmine hakkab tunduma üsna loogilise sammuna. Reisija seisukohast ühest küljest vahet ju pole, kus see lennuk öösel on, kui marsruut sobib ja piletihind on odav. Samas pakuks Tallinnas asuv(ad) lennuk(id) hommikusi väljumisi, mis oleks väärtus omaette. Võib arvata, et lennukite paremaks kasutamiseks avatakse Tallinnast veel mõni liin. Näis siis, kas ja kunas see juhtub.

No selle "reporteri" inglise keel ei kannata küll mingisusgust kriitikat  :D

Väljavõte Ryanairi 31. märtsil lõppenud majandusaasta aruandest:

Consolidation
The industry in Europe continues to consolidate into 5 large airline groups. In the last year, Monarch went bust, Lufthansa acquired Air Berlin, and more recently IAG made an offer to acquire loss making Norwegian. During the period, Ryanair established a Polish charter airline, Ryanair Sun, which started flying in April and looks set to trade profitably in its first 12 months of operation. In April, we acquired 24.9pc of LaudaMotion, and are working to increase that stake to 75pc (subject to EU merger approval) so that we can work with Niki Lauda and his team to re-launch LaudaMotion as Austria’s No.1 low fares airline, serving markets from Austria and Germany to sun destinations primarily in Spain. LaudaMotion is an attractive opportunity as it is an Airbus operator, and we are looking for opportunities to grow its Airbus fleet to 30-50 aircraft over the next 5 years. LaudaMotion has a valuable portfolio of slots at many congested airports in Germany, Vienna, and Palma de Mallorca.  We believe that by investing in these separate airlines, we can build a substantial and profitable group of EU airlines under the Ryanair Holdings banner over the next 3 years, when it is likely that further M&A opportunities will arise. LaudaMotion will require almost €100m in start-up costs, and operating losses over the next 2 years in large measure due to expensive aircraft leases from Lufthansa. Once these leases expire, we expect LaudaMotion to be modestly profitable and self-sustaining as it grows its low fare offerings in Germany and Austria.


Pigem mõeldud, et reisijate mitte lendude arv kasvaks miljonini. Malta ja Paphose liinide puhul kahtlustaks, et  aetakse taga eelkõige nendele lennujaamadele lubatud mahte. Sinna läheb siit ikka vaid puhkaja ja jätab kohapeale veel XXXX summa raha, mis kompenseerib sealsele kogu majandusele soodsad maksud Ryanairile lennujaamas. Iga lisa liin on siin väga teretulnud, kahjuks pole Qatarist veel mingeid uudiseid. Minu talve plaanid ootavad just nende taga.

Märkus on väga asjakohane. Ryanairile antavad soodustused tuginevadki tihti lubatud mahtudele. Pluss kohalike turismiorganisatsioonide või mis iganes soodustused. Iisrael on selles plaanis vast eredam näide, kus Ryanairi lendudele (täpsemalt, iga kohaletoimetatud reisija eest) peale makstakse.