Suhhoi Superjet 100 lennukid lagunevad

Klassikud ütlevad, et ajalugu kipub korduma, esimene kord tragöödiana, teine kord farsina. Midagi sellist tundub läbi elama Venemaa esimene tsiviilotstarbeline lennukiarendusprojekt peale Nõukogude Liidu lagunemist, Suhhoi SuperJet 100. Tragöödia juhtus mais 2012, kui Aasias reklaamturneel olnud Superjet 100 kihutas Indoneesia pealinna Jakarta lähedal vastu mäekülge, kõik pardal olnud 45 inimest hukkusid. Ametliku versiooni järgi põhjustas õnnetuse piloodi viga, kuigi leidub ka teistsuguseid arvamusi.

2018. aasta mais täitus Suhhoi Superjet 100 esimesest lennust 10 aastat. Vene meedias võib sel puhul leida palju pilte tublidest lennukiehitajatest. Farsilaadseks muudab selle sündmuse aga Superjetide erakordne lagunemiskindlus, mis paar viimast nädalat on võtnud Euroopas pretsedenditu mõõtme. Kahe nädala jooksul on Brussels Airlines olnud sunnitud tühistama märkimisväärse hulga lende, sest nendele teenust pakkuva Iiri lennufirma Cityjet kuuest SSJ100 lennukist on korraga rivist väljas tervelt neli. Põhjus on proosaline: Suhhoi toodetud lennukitele on Euroopas raske varuosi saada, mis tähendab, et kui lennukitega midagi juhtub, siis võtab lennukite parandamine tavalisest kauem aega. Iseküsimus, miks paari aasta vanused lennukid kollektiivselt lagunema hakkavad.

Probleemid Superjetidega algasid 17. mail, kui märgati, et Brussels Airlinesi lend Brüsselist Göteborgi on tühistatud kolmel järjestikkusel päeval. Edasi läks olukord veelgi hullemaks ja tühistatud lendude hulk aina kasvas. Vastavalt EL määrusele maksab Brussels Airlines kõikidele reisijatele ettenähtud kompensatsiooni ning otsib koos teiste Star Alliance’i partneritega ehk eelkõige Lufthansa grupi lenufirmadega võimalusi reisijad sihtkohta toimetada. Allpool on Flightradar24 andmed vaid ühe päeva, 25. mai, tühistatud lendudest (via Aviation24.be).

25 May 2018 Nantes (NTE) Brussels (BRU) SN3570 06:50 08:15
25 May 2018 Nantes (NTE) Brussels (BRU) SN3564 12:15 13:40
25 May 2018 Brussels (BRU) Nantes (NTE) SN3563 10:10 11:40
25 May 2018 Stockholm (BMA) Brussels (BRU) SN2310 06:55 09:15
25 May 2018 Copenhagen (CPH) Brussels (BRU) SN2264 21:40 23:15
25 May 2018 Stockholm (BMA) Brussels (BRU) SN2308 20:20 22:35
25 May 2018 Brussels (BRU) Copenhagen (CPH) SN2263 19:30 21:05
25 May 2018 Brussels (BRU) Stockholm (BMA) SN2307 17:30 19:35
25 May 2018 Basel (BSL) Brussels (BRU) SN2706 17:25 18:35
25 May 2018 Brussels (BRU) Basel (BSL) SN2705 15:35 16:40
25 May 2018 Milan (MXP) Brussels (BRU) SN3158 13:55 15:25
25 May 2018 Billund (BLL) Brussels (BRU) SN2250 11:55 13:20
25 May 2018 Brussels (BRU) Milan (MXP)SN3157 11:35 13:10
25 May 2018 Brussels (BRU) Billund (BLL) SN2249 09:45 11:15
25 May 2018 Berlin (TXL) Brussels (BRU) SN2580 08:30 09:55
25 May 2018 Basel (BSL) Brussels (BRU) SN2702 08:05 09:10
25 May 2018 Brussels (BRU) Basel (BSL) SN2701 06:30 07:30
25 May 2018 Brussels (BRU) Berlin (TXL) SN2579 06:20 07:50

SSJ100 lennukite töökindlusest või õigemini selle puudumisest räägivad ka teiste lennufirmade kogemused. Probleem oli juba selle lennukitüübi esimese kliendiga, kelleks oli Armeenia rahvuslik lennufirma Armavia. Armavia tagastas Superjet 100 lennuki juba paar kuud pärast peale kasutuselevõttu ning loobus teisest, kuna lennuk oli nende väitel allpool deklareeritud standardeid ja vajas pea kohest remonti.

Kui Armavia näite võib liigitada algusprobleemide alla, siis 2018. aasta jaanuaris kirjutas Bloomberg, kuidas ainus teine Suhhoi Superjet 100 lennukeid kasutav mitte-Venemaa kommertslennufirma Iirimaa Cityjeti kõrval, Mehhiko Interjet maadleb samuti probleemide käes. Kuna Suhhoil puudub selles maailmajaos hooldusbaas, seisid Interjeti 22 Superjet 100 lennukist 4 varuosade puudumise tõttu maa peal ja lennufirma oli sunnitud neid hakkama varuosadeks lammutama, et teisi Vene lennukeid kuidagi käigus hoida.

Interjeti jaoks pole see esimene kord, kus Suhhoidega probleeme tekib. 2016. aasta kuumimal puhkuselendude ajal jõuluperioodil jättis Interjet pooled oma Superjetid maa peale ja tühistas osa lende, kuna sai infot võimalikust defektsest osast.

Probleeme on olnud ka SSJ100 suurimal kliendil Aeroflotil, kellel 2016. aastal seisis pool Suhhoidest maa peal tänu varuosade puudusele ja nende kõrgele hinnale. Kui edukate odavlennufirmade lennukid on õhus 12-13 tundi ööpäevas, siis Aerofloti Superjetide puhul on sama number veidi üle 3 tunni, suurimal väliskliendil Interjetil 5-6 tundi.

Kui eeltoodu kokku võtta, siis kuidagi paljuvõitu näib neid probleeme ühe lennukitüübiga olema. Selge see, et suur osa on ka hooldusbaasi puudumises, kuid konstruktsiooni "omapärade" tõttu nõuab SSJ100 märksa rohkem tehnilist tuge, kui teised analoogsed lennukid. Olemasolev kogemus viitab, et nii lennufirmade kui reisijate seisukohast on Suhhoi Superjet 100 näol tegemist probleemse lennukiga, mis tekitab küsimuse, kas see lennuk ikka vastab Euroopa lennuohutuse nõuetele? Meenutame, et mitte väga ammu kaalus nende ostu ka AirBaltic. Tasub õnne tänada, et ikkagi Bombardieride kasuks otsustati.

Miks siis lennufirmad (nagu märgitud, välismaal lendab nendega praegu siiski vaid 2 kommertslennufirmat) SSJ100 lennukeid, mis lagunevad, on planeeritust raskemad ja suurema kütusekuluga, ikkagi ostavad? Põhjus on lihtne – Superjet 100 on tänu riigi toetusele ja subsiidiumitele umbes poole võrra odavam, kui võrreldava suurusega Brasiilia Embraerid või Kanada Bombardierid. Ilmselt tuleb odavus millegi arvelt ja pole kindel, kas see ikkagi on Vene suurepärane insenerimõistus.

Võimalik, et varsti saab probleemide uueks koduks Iraan, kus lennufirmad otsivad palavikuliselt võimalusi oma lennukiparki kaasajastada. USA sanktsioonide tõttu Superjete sinna praegu müüa ei saa, kuna osad jupid tulevad USA-st, kuid juba on tööle asutud, et need venemaistega asendada. Nagu Vene meediast lugeda võib, pole lennuki 85% ulatuses välismaal toodetud osade asendamine täielikult Venemaal toodetuga just märkimisväärne probleem. Raha tuunimiseks on samuti leitud, näib, et Venemaa kontekstis on 1,5 miljardi dollari eraldamine 9 aastat kahjumit tootnud lennukitootjale asjade täiesti normaalne käik.

Vaata ka: Kas Venemaalt tuleb Airbusile ja Boeingule uus konkurent?