Viinis on küpsemas suur hinnasõda

Viin

Selle nädala ilmselt kõige nüansirikkam uudis tuleb lennunduse valdkonnast. British Airwaysi ja Iberia emafirma IAG (International Airlines Group) teatas plaanist avada uus lennubaas Viinis, kust hakatakse pakkuma odavlende 14 Euroopa sihtkohta Leveli kaubamärgi all (loe pikemat ülevaadet Levelist). Uutest liinidest teatatakse iga päev (hea ülevaate annavad näiteks Airlineroute ja anna.aero), mis siis Leveli samalaadses tegevuses nii erilist on?

Lennud virtuaalruumis

Kõigepealt, Level pole reaalne, vaid virtuaalne lennufirma, millel pole endal ei lennukeid, lennuettevõtja sertifikaati AOC ega lendude broneerimissüsteemi. Võib öelda, et sisuliselt pole neil isegi õiget kodulehte mitte, sest broneerimiseks suunab veebileht flylevel.com sind samuti IAG gruppi kuuluva odavlennufirma Vueling kodulehele. Level on seni pakkunud Barcelonast algavaid kauglende, mida reaalselt opereerib Iberia. Viinis hakkab nende eest tegutsema aga lennufirma, mille nimi ei ütle ilmselt mitte kellelegi mitte midagi – see on Anisec. Anisecist hiljem veidi pikemalt.

Võimalik, et Leveli tegutsemismeetodites on vihje kõikidele tulevastele lennundusmiljonäridele – tänapäeval ei pea lennufirmal tingimata lennukeid ega lennuettevõtja sertifikaati olema (aga juurdepääs kellegi rahakotile peab olema).

Tere, homme alustame!

Ei meenu ühtegi teist näidet, kus mõni lennufirma teataks uute liinide avamisest normaaltingimustes vähem kui 3 nädalat ette. Just seda teed on läinud Level, mis käivitab 17. juulil lennud Palmasse ja Londonisse (Gatwick). Järgnevate nädalate jooksul juulis ja augustis lisanduvad järgmised sihtkohad: Barcelona (El Prat, BCN), Malaga, Veneetsia, Olbia, Ibiza, Pariis (CDG), Milano (Malpensa), Dubrovnik, Larnaca, Alicante, Valencia ja Bilbao. Igatahes on Level küllaga ületanud endale kuuluva rekordi, kui kauglendude alustamisest teatamine vaid 3 kuud ette pani samuti imestama. Samas, nagu elu näitas, piisab, kui panna müüki ports odavaid pileteid ja inimesed ostavad.

Tagasihoidlikkus pole meie voorus

Jällegi, ei meenu ühtegi näidet, kus alustav lennufirma (Level pole Euroopa-siseseid lende seni opereerinud) tooks kohe letti sedavõrd suure valiku liine. Alustavad odavlennufirmad pakuvad alguses enamasti paari liini ja lisavad seejärel järk-järgult uusi sihtkohti. Levelil on algatuseks kohe 14 sihtkohta. Startupi kohta muljetavaldav hulk.

Lennuk peab olema suur

Veidi üllatav on ka valitud lennukitüüp. Level hakkab lendama Airbusi A320 perekonna kõige suurema, A321 lennukiga, mille on 210 istekohta. Teiste Airbusi lennukeid kasutavate odavlennufirmade (näiteks easyJet, Wizz Air, AirAsia) põhiliseks lennukitüübiks on A320, kus on 180-186 istekohta. Igatahes tuleb see 210 kohta ka välja müüa. Kas hetkel pakutav hind 24,99€ (sisaldab käsipagasit) reisijaid ahvatleb ja on ka jätkusuutlik, näitab aeg.

Kättemaks on magusam kui raha

Miks valis Level oma Euroopa-operatsioonide alustamiseks just Viini, kus ootavad juba ees easyJet, Lufthansa odavlennufirma Eurowings, Wizz Air, Laudamotion ja Austrian Airlines, kellega saab olema hulk kattuvaid sihtkohti? Lisaks pole Viinist mitte väga kaugel ka Bratislava lennujaam, kus on esindatud nii Ryanair kui vähemal määral ka Wizz Air. Kas oma konkurentsivõimes ollakse tõesti sedavõrd kindlad?

Näib, et kõige tõenäolisem on seletus, mille kohaselt on lendude käivitamine Viinist otseseks reaktsiooniks puhkuselendudele spetsialiseerunud Laudamotioni tegevusele. Mäletatavasti oli IAG vägagi huvitatud Air Berlini maksejõuetuse tõttu hammasrataste vahele sattunud Niki ülevõtmisest. Rohkesti draamat pakkunud Niki müügiprotsessi vedanud haldurid eelistasid ostjana aga Niki endise omaniku, vormelipiloot Niki Lauda firmat Laudamotion, mis peatselt leidis endale partneri Euroopa suurima odavlennufirma Ryanairi näol. Ju siis jäi sellest IAG juhtide eneseteadvusesse sedavõrd sügav haav, et tekkis tahtmine Laudamotionile ja Ryanairile iga hinna eest koht kätte näidata. Selle teooria kasuks räägib ka see, et Leveli kauglennud Barcelonast olid samuti otseseks vastuseks Norwegiani kauglendudele.

Lendame samu liine, mis teised. Ja tihedalt.

Nalja hakkab seal Viini lennujaamas igatahes saama. Kui Level toob Viini ja Londoni vahele kaks lendu päevas kummaski suunas, siis toob see kahe pealinna vahele hoobilt 5880 istekohta nädalas juurde. 13 uut lendu nädalas ehk 5460 istekohta saab Viin juurde Pariisi ja Milanosse. Poole vähem, kuid siiski pea 3000 täiendavat istekohta lisandub niigi küllastunud Viini ja Palma de Mallorca liinile. Kokkuvõttes vajavad juba need 4 liini pea 20 000 reisijat nädalas ehk 80 000 kuus. Ja seda vaid 4 kõige tihedama liiniga. Kui arvestada ka teisi liine, siis lisandub mõlemas suunas nädalas 168 uut lendu, mis tähendab täiendavat 35 280 istekohta nädalas või 141 120 lisaistekohta kuus. Viini lennujaamale tähendab see hoobilt umbes 6,5% ulatuses lisareisijaid. Kuna paljudel juhtudel on tegemist juba praegu konkurentsitihedate liinidega, siis tekib paratamatult küsimus, kust need reisijad võetakse?

Tundub, et IAG ei tegutse mitte puhtalt ainult raha pärast, vaid osad sammud on ette võetud puhtalt konkurentide ärritamise eesmärgil. Kuigi võib arvata, et Nikile ostupakkumist tehes on IAG Viinis baseeruva odavlennufirma potentsiaali ja reisijate arvud võimalikel liinidel igat pidi läbi arvutanud, on märkimisväärne arv Leveli liine kattuvad Laudamotioni sihtkohtadega. Barcelona, Ibiza, Palma, Malaga, Larnaca, kui liita ka sama linna erinevad lennujaamad, siis lisaks veel Milano, London ja Pariis. Oleks imelik, kui Level ei lisaks varsti menüüsse ka mõnda Kanaaride sihtkohta - Laudamotion sinna ju lendab.

Näis siis, palju nad otseselt Laudamotionit ja Ryanairi rahakotti ärritada suudavad, küll aga võib Level mõnel liinil murelikuks teha Austrian Airlinesi. Miks lennata Veneetsiasse või Milano Malpensasse AUA-ga, kui saab ka Leveliga ja ilmselt märgatavalt odavamalt? Asi muutuks veelgi komplitseeritumaks, kui Level peaks Viinist käivitama ka Austrianiga kattuvad kaugliinid. Erinevalt Eurowingsist pole Austrian Airlines Lufthansa praeguse juhi lemmiklaps.

Anisec? Mis see veel on?

Ah jah, mis on see Anisec, mis Leveli eest lende toimetab?
Anisec on IAG odavlennufirma Level tütarfirma, mis loodi 2017. aasta lõpus Niki ülevõtmiseks. Erinevalt Levelist on Anisecil AOC (lennuettevõtja sertifikaat), kuid lennukid lendavad siiski Leveli värvides. Niisiis lendab Leveli kaugliinidel Iberia ja Euroopas Anisec. Lisaks on IAG-l veel Pariisist USA-sse lendav OpenSkies, mis septembris liidetakse Leveliga. Ilmselt saab Level varsti ka endale lennuettevõtja sertifikaadi. Kõike seda on rohkem, kui jõuab meeles pidada.

Need lennukid on kunagi samu liine juba lennanud

Huvitava faktina on osad Leveli lennukitest kunagi kuulunud Nikile ja jõudnud nüüd läbi kadunud Air Berlini ringiga Leveli kasutusse.

Sellega Leveli ja Laudamotioni "sõprus" ei piirdu

Omaette kentsakas on ka olukord, kus suur osa Aniseci juhtidest on kunagised Niki töötajad. Võib arvata, et mõlema lennufirma nii mõnigi otsus sünnib tahtmisest teisele veidi ära teha või paremini teha.

Seriaali uued osad on valmimas ja õhus on sõja lõhna

Kokkuvõttes tuleb nentida, et kuulutada Niki müügiga kaasnenud Ladina-Ameerika stiilis telenovela lõppenuks oli veidi ennatlik. Kui Euroopa kaks suurt lennundusjõudu (pluss Lufthansa grupi Eurowings ja Austrian) hakkavad omavahel Viini lennujaamas maid jagama, siis mingid laastud seal lendu igatahes lähevad. Täitsa võimalik, et Viinis saame näha Euroopa viimaste aegade ühte kõige suurejoonelisemat hinnasõda. Austria ja Slovakkia, aga ka Tšehhi ja Ungari reisijatel lähiajal odavatest lendudest puudust küll ei tohiks tulla.

Keegi võiks Tallinna lennujaamas ka sõja korraldada:)

"War of attition" ehk mäng "kes esimesena pilgutab" - Level loodab, et nad suudavad kedagi Viinist välja süüa, ja loodavad, et nende planeeritud kahjumi pott on suurem, kui konkurentide oma.

Lühiajaliselt võidavad reisijad, pikaajaliselt kaotab ehk konkurents (kuigi, kui Level esimesena pilgutab, siis isegi see väga mitte).

Tavaliselt jah katsetatakse, kelle valulävi madalam on. 


Hinnavõrdlust on keeruline teha, sest huvitaval kombel näeb Leveli hindu ainult Vuelingu lehelt, Momondos neid pole. Ja Vuelingu leht kipub pidevalt errorisse. 

Viinist Londonisse ja Londonist Viini on Levelil näiteks augustis kõik lennud 24,99€/suund, aga Viinist Palmasse pakub Laudamotion septembris pileteid 30 euroga ja see on edasi-tagasi. 
 

Ja palun väga: Level pakub 3. juulil 00:01 kuni 23:59 (kohalik aeg, ehk ajavahe Eestiga 1 h) 50 000 piletit hinnaga 0,01€. Saadaval on kõik Leveli/Aniseci liinid algusega Viinist. Reisiperiood on 17. juulist 30. septembrini. Hinna eelduseks on edasi-tagasi lennu broneerimine ehk reisi eest tuleb välja käia poole suurem summa - 0,02€. Pileteid saab osta Vuelingu kodulehel.  Et inimestel liiga lõbus poleks, on 1 sendiste kohtade arv igal lennul piiratud, tavaliselt 1 kuni 3 kohta.




Sihtkohad: Palma, London (LGW), Barcelona (BCN), Malaga, Veneetsia, Olbia, Ibiza, Pariis (CDG), Milano (MXP), Dubrovnik, Larnaca, Alicante, Valencia ja Bilbao.

Täna hommikul passis üks Leveli lennuk Bratislavas, mida sihtkohtade nimekirjas pole. Kas Viini ei mahu enam ära?

See vast opereerimise (rahalise) optimeerimise eesmärgil :) Ju siis Bratislavas on odavam oodata, kui Viinis. Alati ei õnnestu kogu aeg lennata. Aga huvitav info!