Tere! On plaanis neljaliikmelise perega minna sõiduautoga nädalasele reisile Euroopasse (Poola, Slovakkia, Ungari, Sloveenia ja lõpuks välja jõuda Horvaatiasse). Kas keegi oskab öelda, kuidas planeerida eelarvet? Ning kuidas oleks kasulikum, kas minna sõiduautoga ja otsida kohapealt ööbimiskohti või matkabussiga?
nädalase reisi puhul sellise marsuudiga muud küll teha ei saa kui autos istuda ja gaasi anda.
Norsu jutt jumala õige! Tegime oma perega sarnase reisi möödunud aastal ja 20 päevast kippus väheks jääma. Nädalaga ma ei julgeks kaugemale Ungarist minna, kui on soov ka midagi näha:) Muidugi sõltub ka sellest, mitu autojuhti on. Mina sõidan üksi.
Kui alustada laupäeva hommikul varavalges jõuate peaaegu teisele poole Poolat,Katowice lähedale, edasi Tšehhi, Austria, Sloveenia ja Horvaatia. Öösel magasime ilusti Poolas hotellis ja pühapäeval peale hommikusööki minema ja umbes 16-17 ajal Horvaatias Cricvenicas ja ööbiminegi leitud ( 3. kohas, kus küsisime oli vaba tuba, hea koht, restoranid, rand kiviviske kaugusel). Siis pühapäeva õhtupoolik ja 5 päeva vähemalt kohapeal ja tagasi laupäeva hommikul, pühapäeva õhtuks koju, ja ikka koos korraliku ööbimisega, aga siis juba Varssavist läbi, kodule tibake lähemal. Pole hullu midagi, seda isegi 1 juhiga, kes pole mingi noor vaid keskealine :)Ööbimiste hinda ei mäleta täpselt, aga kindlasti jäid kõik alla 50 euri kahele, lõuna restoranis, praad + õlle, kahele 14-18 eurot, kui kõige kallimat praadi ei võta. Küte mõnes kohas kallim kui Eestis, mõnes odavam (Läti, Leedu, Poola, vist?). Aga matkabussi endal pole ning ilmselt ei läheks ka sellega, sest enamus linnades väikesed kitsad tänavad ja hoovid, sõiduautoga mugavam, eriti kui kiire tripi teete. Kui vähemalt 3 nädalat aega vaikselt kulgeda, siis vist sobiks matkabuss ka, aga see subjektiivne arvamus.
No muidugi matkabussiga. Kuni Horvaatiani ööbi praktiliselt kus tahad ja keelumärke või omaniku keeldu pole. Kui koht ei meeldi või ilm kole saad minna mujale. Mahub ka matkabussiga linnadesse kui just vanalinna ei lähe. Kütusekulu on küll suurem kuid ööbimiskohtade pealt hoiab sellevõrra kokku. Siit minnes esimene öö peale Varssavit, järgmine kusagil Sloveenias edasi juba kohapeal. Tagasi samamoodi. Nädal jääb natuke väheks.
Kui matkabuss on omal, siis tasub mõelda, kuid 2+2 lisapäeva tuleb sellele tripile otsa leida. Kui matkabuss on vaja rentida, kuid korralik sõiduauto omal olemas, siis loomulikult oma autoga. Riikide järjestuses tuli viga sisse vist, minnes Poola, Slovakkia, Ungari, Horvaatia ja tagasi Sloveenia, Austria , Tsehhi kaudu on mõttekam, sest vaevalt te pärast Horvaatia Vahemerd Balatoni olete nõus sukelduma. Minnes sobib korra vette kasta. Ja veel niipalju, et nädalane ei ole euroopa tripp nimetatud riikides, vaid riikide läbimine Horvaatiasse jõudmiseks.
Tere!
Matkabussiga sõitu planeerides arvesta oluliselt suurema kulu ja pikema ajaga. Kindlasti tuleb soodsam teeäärne ööbimiskoht nii Poolas kui Tsehis kui kogu kulutus matkabussile. Nimelt pikeneb teie reis vähemalt kaks päeva ,nii nagu UVA juba mainis, teil tuleb kütuse pealt sama summa ikkagi välja käia. Samuti on kiirtee maks matkabussil oluliselt kõrgem kui sõiduautol. Kiirteel oled matkabussiga vaid ja ainult esimeses sõidureas ja venid teo kiirusel. Horvaatias ja ka mujal võid sa ööbida vaid selleks ettenähtud kohas, mille tasu pole sugugi väiksem kui suvaline kodumajutus konditsioneeriga. Mingit metsikut ööbimist ära küll seal kandis planeeri, see lõppeb trahviga. Horvaatias leiad öömaja rohkem kui arvata oskad. Eelarve kohapealt näiteks: meie 8 liikmeline seltskond kaks nädalat Horvaatias läks kulud kokku koos majutuse ja ühise hommikusöögiga ning kiireemaksu ja parkimistasudega 485 eur inimese kohta. Ise stardin 11 juulil Spitti, bussis ja majutuskohas on veel kaks vaba kohta kui huvilisi siis ootan päringut privas.
no olge nüüd mõistlikud, ärge õhutage inimest nädalaga Horvaatias ära käima, 4 päeva kimad autos ja 3 päeva oled kohal, kui teepeale jäävates riikides ka ringi vaadata, siis jõuad kohale ja pead kohe tagasi sõitma hakkama. Kui ikka kange tahtmine Horvaatias käia nädalaga, siis lennake kohale ja rentiga auto.
Versole vaidleks vastu teemaksude osas. Kuni tsehhini pole mingit maksu. Tsehhis matkaauto sama mis sõiduauto (kuni 3,5T ja M1 kategooria). Austrias sama, Sloveenias ei mäleta. Horvaatias, kui tasulist teed kasutad, sama (kui viitsid mägedes rohkem turnida siis ei ole seal mingit maksu). Teist kaudu minnes: Slovakkia sama maks mis sõiduautol, samuti Ungaris.
Horvaatias kindlasti ei ole sama, koefitsent oli kuskil 1,6 - 1,7 matkaauto kahjuks
Juttu on päris palju,aga, kahjuks ei ole me teemapostitaja seletust lugenud. Kas ta tahab tõepoolest neid nimetatud riike vaid läbida või on soov ka neis riikides midagi näha ja kusagil käia?- See oleks esimene küsimus. Küsimus oli eelarvest.Mis nõu saab anda eelarve kohta,kui ei tea sõitjate arvu,vastust esimesele küsimusele? Ilmselge on see,et nädalaga seda trippi ära ei tee,eriti, kui valikuks jääb matkabuss. Kui soov on lihtsalt nautida sõidulusti euroopa teedel,siis lasku käia. Selleks ei ole suurt mõistust vaja-ei eelarve ega muus osas. Oleks tore ja viisakas, kui postitaja sekkuks oma selgitustega ja mõtetega,mida ta sellest reisist soovib. Muidu me võime siin lõpmatuseni vaielda ühe või teise sõiduvahendi plussidest-miinustest ja see kõige olulisem info jääbki andmata.
PS.Olen tähele pannud ,et paljud teemapüstitajad üldse ei ole huvitatud oma teema arengust-pannakse plärakas hakkama ja ei mingit sidet...justkui edasine pole enam tema asi.
To nirksilm.
Vaatasin,et oled siin foorumis "äsjasaabunud". Kui oled soovitustest tõeliselt huvitatud, siis, ole hea ja tule aruteluga kaasa,äärmisel juhul jääb sul soovitud tulemus saamata.
Lugupidamisega ja siiralt aidata tahtes.
Tegelikult me siin jälgime küll foorumite teemasid ja antud postituse kommentaare, aga oleme rohkem lugejad kui kirjutajad. Matkabussi kasutamise võimalus on enam-vähem kindlalt olemas ja seda ilma rahata. Ka vaba aega on meil rohkem kui nädal. Põhilised piirangud panebki meile rahaline pool. Reisi lõppsihtpunkt ei ole ka kivisse raiutud, Horvaatia mõte tekkis meil viimasel minutil. Me saame aru, et mida kauem reis kestab, seda kasulikum oleks bussiga minna. Samas pole me väga suvitushuvilised, vaid tahaks rohkem näha ja teha. Ei oleks plaanis ka mitu päeva ühes paigas passida. Sõidakski rohkem ringi ja olla spontaansem. Kordan veel üle, et lähme 3 täiskasvanuga ja 1 lapsega. Meie mõte oleks võimalikult odavalt võimalikult palju näha, et sellega on meil abi vaja. Samuti ei suuda otsustada, kas matkabussiga ja lähemale või autoga ja kaugemale. Et kumb variant mõistlikum?
Meie käisime eelmisel aastal matkabussiga Horvaatias. Aega oli meil 10 päeva. Seltskond 3 täiskasvanut, 2 last, juhte oli 2. Olime pidevas liikumises, kusagil paigal ei suvitanud. Siiski vahepealsetest riikidest sõitsime põhimõtteliselt läbi ja keskendusime Horvaatiale, seega panen kirja oma muljed vaid selles riigis reisimise kulude kohta. 10 päeva oli napp aeg selle reisi jaoks. Oleks võinud rohkem aega olla, seega soovitan keskenduda ikkagi mingile kindlale piirkonnale.
Kahjuks meie oma kulusid kokku ei arvestanud, kuid eks need olenevadki sellest, mis kohti külastada. Panen siia mõned näpunäited, mis ehk aitavad veidi kulusid planeerida.
kütus - arvuta oma planeeritava marsruudi järgi + mingi lisa ka veel juurde
teemaksud - Horvaatias oli matkabussiga kiirteemaks tunduvalt kõrgem, kui sõiduautoga. Samas kuna meil aega nappis, siis kasutasime Horvaatias edasi liikumiseks ka kiirteid. Kiirteedele kulus päris arvestatav summa. Kiirteemaks oli läbitud vahemaa järgi arvestades, mitte kiirteel veetmise aja järgi. Seetõttu kasutasime kiirtee parklaid ka ööbimiseks, ehk siis sõitsime hilja õhtul kiirteele ja magasime sealses tanklas ja hommikul sõitsime kiirteelt maha. Tanklad olid suured ja peale meie oli seal veel hulga magajaid. Muidu on Horvaatias tee ääres ööbimine keelatud, kuid tundus, et kiirteel see ei kehti.
Söögi tegime ise matkaautos. Seega söögikulu olid enam-vähem samad mis kodus olles.
Ööbimised Horvaatias õnnestus meil enamuses ilma tasulise kämpinguta hakkama saada. Üritasime bussi vett ja tualetti nii vähe kasutada kui võimalik, sest nende tühjendamiseks oleks vaja olnud kämpingus käia. Vett juurde vist õnnestus ka kusagilt tanklast saada, kuid need korralikud tanklad on kiirteel. Kämpingud ise on kallid. 1 kämpingus (suur rannaga kämping) kus käisime hinda uurimas küsiti meilt (5in+buss) üle 70eur. Teises kohas, kuhu ka ööbima jäime, oli see summa 40 kandis, see oli väike ja vaikne kämping. Tasuta ööbimise võimalusi leidus veel linnade servas, kus olid karavanide parklad. Seal oli parkimine päeval tasuline, öösel tasuta. Öö oli siis vahemikus 23-7.00. Öösel matkaautos magamine oli seal täiesti lubatud, seda küsisime õhtul lahkuva piletikontriolli käest üle. Sinna kogunes ööseks päris hulk matkabusse. Hommikul tuli piletikontroll kohe pileteid kontrollima, nii, et sisse magada ei tasunud. Kui palju selliseid parklaid on, ei tea. Meie kasutasime sellist 1x. Korra ööbisime ka nii, et keerasime lihtsalt tee pealt sisemaa poole ja sõitsime kuhugi mingeid väikseid teekesi pidi. Kui olime jõudnud oma arust piisavalt inimtühja kohta parkisime auto lihtsalt tee äärde ära ja magasime hommikuni. See õnnestub ainult sisemaa poole keerates, mere äär on asustust täis ja seal kohta vaevalt leiab.
Suuremad kulud olid veel Järvede rahvuspark ja KRKA rahvuspark. Aga enamus aega sõitsime lihtsalt ja nautisime loodust ja vaateid, ujusime ja jalutasime, nautisime vanalinnu. Need tegevused väga raha ei võtnud. Parkimine oli küll tavaliselt tasuline. Isegi kui me peatusime lõunaks ühes meräärse tee otsas, et ujuda ja lõunat teha, ilmus välja naisterahvas, kes väitis, et see maa kuulub talle ja ta soovib siin viibimise eest natuke raha.
Enda pesemiseks kasutasime natuke ebaausat võtet, kuid loodan, et see pole nii hull, et seda siin jagada ei võiks. Kuna käisime ka ikka rannas, siis sättisime õhtuse ujumise mõnda suuremasse randa, kus olid ka väga suured kämpingud. Territootiumid tavaranna ja kämpingu vahel olid suhteliselt vabad ja rahvast liikus väga palju. Seega käisime rannast tulles lihtsealt sellest kämpingu pesuruumi majast läbi.
Kui ikka matkabussiga minek, siis vist saaks anda väikseid soovitusi, kuna oleme alates 2007 oma bussiga seigelnud. Kui väga ei kihuta, siis peaks 11-12 l /100km kohta hakkama saama. 6000 km teeb siis 700 liitri tuuris x 1,5 tuleb 1000 eurot, vinjetid Slovakkia, Ungari, Sloveenia ( saab vältida kui liikuda Zagreb, Maribor, Graz )Austria , Tsehhi tulevad kuskil 50, ning 65 koos Sloveeniaga, kui peaksite ka Postojnasse ja Ljubljanasse minema. Horvaatias võib alates Zagrebist ja edasi Karlovac, Plitvicka järved, Split minna ka mööda tasuta nr. 1 riigiteed, veidi aeglasem, mis matkaautole nii ei mõju, kui väikesele, samas on kiirtee isegi 40 km pikem. Soovi korral leiate kõigi kiirteelõikude hinnad .http://www.hac.hr/toll-rates/pricelist http://www.hac.hr/toll-rates/pricelist Kui teete rahulikult, siis olete kolmandal hommikul Plitvicka väravas ja samal õhtul mere ääres. Splitist võib liikuda mööda mereäärt Makarskani ja 30 km edasi. Seal leiab ka mittekämpingulisi ööbimisi. Kui WC- d ei kasuta ja dushi aknast välja pistate, siis väga tihti kämpingus vett välja laskmas ei ole vaja käia. Puhta vee saate ka bensukatest. Kiirteel võib piletiga olla minu meelest 36 tundi, ehk rahulikult ööbida. Sloveenias on igas kiirteeäärses Petrolis matkabussi tasuta kohad, on ka WC, kohv ja Dush kui vaja.
tohoh ile
Pole vajagi vaielda, vaid pidasingi silmas Horvaatiat ,sest mujal on vinjeti.