Kirjutan ühest konverentsireisist Türki Samsun´i linna. Igati huvitavad kogemused, mida kellelgi teisel ei tahaks läbi elada lasta. Broneerisin ise majutuse, lennujaama transfeeri ja ka majutuse bookingu kaudu. Kõik tegin nagu tavaliselt, kuid unustasin, et see on ju Türgi ... kuid jah, lugege ise blogipostitusest.
Kurb kuulda (lugeda). Kahju muidugi ka.
Ise olen käinud päris mitmeid kordi nii Türgis kui ka türklaste käpa all oleval Põhja-Küprosel. Selliseid vapustusi ei ole küll pidanud kogema, enamus reise on möödunud ilma igasuguste vahejuhtumiteta. Ehk on autoril olnud lihtsalt halb õnn...?!
Minu isiklikud napid negatiivsed kogemused:
* Kord keset ööd Ercani (Põhja-Küprose kesklennujaam) saabudes pidi mind seal ootama auto transfeeriks Famagustasse. Seda ei olnud ega tulnud. Hiljem selgus, et autojuht magas sisse. Läks maksma ekstra taksoraha + üks ekstra öö hotellis (Famagustas oli ootel tasuta kortermajutus, kuhu aga ei pääsenud sisse, sest võti oli sisse maganud autojuhi käes). No mis parata, elasime üle ja maakera pöörles edasi.
* Üks teine kord sealsamas Ercanis maandudes rappis lennukit üsna korralikult, aga sellel oli ka objektiivne põhjus - tugev tuul, vihm ja äikesetorm. Pilootidele pigem kiidusõnad, tõid lennuki üsna sujuvalt alla, ümbritsevate olude kiuste.
* Kunagi, kui Istanbuli kesklennujaam oli veel Atatürk (linna Euroopa-osas), oli peale saabumist vaja jõuda hotelli sügaval Aasia poolel. Üle väina ja edasi veel kümneid (vast mitte sadu) kilomeetreid. Takso oli kenasti olemas-ootamas, ent see taksotransfeer on meelde jäänud pigem jätkulennuna, seda just auto kiirust arvestades. Tagapingil puudusid ka turvavööd. Kuna olen siin praegu neid ridu kirjutamas, siis järelikult jõudsime ikkagi elusalt ja turvaliselt kohale.
That's it.
Turkish Airlines on üks lemmiklennuettevõtteid. Nende pardateenindus on Euroopa parimaid ja pardapersonal üldjuhul väga sõbralik ja abivalmis (mulle on pakutud ekstra veine jms). Raksakaid ei ole õnneks kogenud ja ehk ei koge ka edaspidi.
Majutuste kohta ei oska ka miskit eriti halba meenutada ega kosta. Vähemalt ei midagi, mis meelde oleks jäänud.
Türgi on ilus maa ja türklased enamjaolt toredad ja sõbralikud inimesed. Seega seda muljetamise viimast lauset on paratamatult pisut valus lugeda. Ehkki samas täiesti mõistetav. Ise loodan sinna ikka ja taas sattuda ka edaspidi.
Soe soovitus - mitte kunagi ei ole mõtet EList välja minevate maksete tegemisel kasutada Eesti röövellike tasudega panku, mitte kunagi. Meil on ju olemas Wise, Revolut, N26 jms võimalused, ise olen Wise kaudu teinud makseid Keeniasse, Indiasse, Jaapanisse, alati kõik ladusalt läinud. Ülekandetasu nt 100 EUR Türki saatmise puhul Revolut 3.90€, Wisel 6-7€, normaalne konverteerimiskurss, laekumine saajale mõne minutiga.
Mul on Türgis, nii Istanbulis kui Ankaras kõik kulgenud probleemideta -- nii hotellid Booking.com kaudu kui ka taksod kohaliku äpi Bitaksi abil. Rannapiirkondades pole ma viibinud.
Autojuhtide sõidustiil võib olla meile natuke harjumatu, kuid igal maal on oma tavad -- minu hinnangul on liiklus Istanbulis tormakam kui Ankaras.
Keeleoskuse osas tuleb arvestada, et pigem väljaspool hotelle inglise keelt ei räägita. Kuid eks seda tuleb ka mujal suurtes riikides ette.
Pangaülekannetega väljapoole Euroopa Liitu tuleb tõesti tähelepanelik olla. Parem kasutada krediitkaarti -- siis rakenduvad ka erinevad kindlustused ja garantiid.
Minu meelest on Türgi igati sõbralik ja tore maa.
Lugesin teksti nüüd põhjalikumalt läbi ja paar soovitust lisaks:
* kui telefon eSIMi toetab, siis saab juba enne reisi paigaldada telefoni Türgit katva eSIMi. Mul käis hiljuti laps kooligrupiga Türgis ja panin talle juba enne reisi telefoni GlobalYO eSIMi ja äpi - kuna nende Europe Explorer pakett katab nii Türgit kui ka Eestit, siis sain juba Eestis talle eSIMi ära installida ning kontrollida et töötab. Hind oli 2.8€/3GB, 7.2€/5GB ning 12€/10GB ning kõik toimiski, internet oli maandumisest alates olemas, sain äpis kasutust jälgida ja vajadusel juurde laadida. Võrdluseks - Telial maksab Türgi 3GB üle 30 euro, seega 10x rohkem. Enamik iPhone ning uuemad Androidid seda juba ka toetavad
* Aasias on juba üsna standardiks muutunud suulise kõne otsetõlke äpid, mis töötavad päris hästi. Ise kasutan näiteks Translatori äppi, aga neid on teisigi.
* Bookingu teenused on toredad, aga kui vähegi võimalik, siis suhtle otse - näiteks kirjuta enne reisi hotellile (nt nende Google Mapsi telefonile whatsappides) ja küsi vastutuleva juhi kontakti. Igasugused vahendajad hägustavad kommunikatsiooni.
* registreerimise juurde tagasi tulles - on ikka üsna imelik, kui rahvusvahelise konverentsi registreerimisel on ainus võimalus maksmiseks ülekanne Türgi kontole. Miinimum võiks olla ka Visa/MC makse võimalus või siis vähemalt Paypal. Ma annaks küll korraldajatele selles osas tagasisidet.
* Eesti rahust tulles võib lõunamaine öölärm - mošeed, liiklus, tümakas jne - üsna tüütu olla. Ise kasutan selleks Flare Sleeepi kõrvatroppe, tulevad koos väikese hoiuvutlariga ja hügieenikotis alati kaasas.
Muus osas aga - ikka juhtub, ise selles supis olla on tüütu ja väsitav, samas kui sellest õppida, siis saab seda ka kasulikuks kogemuseks pöörata.
Türgi on ainult ainuke riik, kus mul on olnud üsna ebameeldiv kogemus Uberiga.
Nimelt tuli meil veeta üks öö Istanbulis, et järgmisel päeval uuele lennule minna. Eesmärgiks oli võtta koht, kus lihtsalt magada ja mitte liiga kaugel lennujaamast (Turkish Airlinesi tasuta majutusele ei kvalifitseerunud).
Kuna viibimine oli nii lühike, ei hakanud ma e-simi tegema - muidu alati teen.
Tellisime lennujaamas uberi, et hotelli sõita, mis pidi olema umbes 20 minuti kaugusel. Kell oli juba 1 öösel. Pärast mõningat otsimist leidsime uberi üles ja alustasime sõitu.
Nii kui olime lennujaama territooriumilt väljas, hakkas taksojuht meile läbi tõlkimisäpi mingit häälsõnumit lugema - aru saime nii palju, et "väga ohtlik tee, meie pole uberi tingimustega nõus jne".
Ei tahtnud pimedas käänulisel teel juhiga vaielda. Ta ikka korrutas meile mitu korda "ohtlik, ohtlik" läbi tõlkeäpi. Väljas oli täiesti kottpime ja ühtegi autot ka polnud ümbruses.
Kiirelt tegime üli kalli interneti, et näha, kas sõidame üldse õiges suunas. Õnneks tundus, et suund on õige. Kui lõpuks hotelli ette kohale jõudsime, siis uberijuht ütles, et nüüd peame sulas maksma, muidu taksost välja ei saa (uksed olid lukus). Samal ajal ei tahtnud ta ka tühistada uberi sõitu ehk tahtis saada tasu nii meilt sulas kui ka läbi äpi.
See oli ikka päris kõhe - keset ööd pimedas kuskil väikese linna ääras ning taksost välja ei saa. Õnneks jäime abikaasaga endale kindlaks ja ütlesime, et ei maksa topelt.
Lõpuks ta lasi meid ikkagi välja ja kimas minema. Jäi aga väga negatiivne maik.
Olen ka enne ja pärast seda mitu korda Istanbulis käinud ja siis on kõik head kogemused olnud. Aga eks see üks negatiivne jääb alatiseks meelde.
Sellistes rakendustes tasub jah alati ausat tagasisidet anda. Alati on muidugi ka võimalus, et kuskil on mõni onupoeg, kes isegi rakenduses tagasiside ära nullib ;)
Olen Uberit kasutanud korra Istanbulis lennujaama sõiduks ja reaalselt oli tegemist tavalise taksoga. Sain aru, et see saabki seal toimida vaid takso kutsumiseks. Samad kolm taseme kategooriat olid ka olemas nagu tavalistel värvilistel taksodel. Sõit oli kolm aastat tagasi.
Ja lennujaamast minnes on alati mingi müügitöö. Näiteks see, et peab sõitma tasulist teed mööda, sest tipptund on ja otseteel läheb umbes pool päeva või veidi rohkem aega jne. Selle trikk on siis see, et kuna tasulisel teel käib maksmine elektrooniliselt ja turistid reealset hinda selle näiteks 1,5 km kohta ei tea, siis saab vastavalt näole sobivat lisatasu küsida. Kui jääda kindlaks, et tahad sõita ikka tasuta kiirteed mööda ja loed vajadusel ka sobivate teede ja tänavate numbrid ja nimed ette, siis väga pikalt ei kaubelda ja nohisetakse lihtsalt vihaselt kuni sihtpunktini.
Kui Uber on jätkuvalt vaid taksode kutsumiseks, siis lennujaamast lahkudes tasub ikkagi võtta ametlikust järjekorrast ametlik takso, sest lõpphind peaks tegelikult sama olema kuna Uber kasutab taksode jaoks sama tariifi. Või vähemalt kasutas kolm aastat tagasi. See ametlik takso hakkab loomulikult ka müügitööd tegema ja räägib, et tee on ohtlik jms, aga vähemalt ei saa rakenduse kõrval topelttasu küsima hakata.