Läti - Leedu teed 2018

Mind huvitab väga Klaipedasse sõit, laevale hilineda ei tohi. Kas Riia HEJ tee on korras? Eelmine suvi olin pikka aega mitmete valgusfooride taga kuskil Jelgava kandis. Kas keegi on tänavu seal liikunud ja milline on olukord? Või peab Klaipedasse sõitmiseks minema algul Liepaja suunas ja seejärel üle Mažekai? Kaartid näitavad kohati remonte, aga selget ülevaadet liiklusest ei saa.

 Miks ei tohi laevale hilineda? Kas bronnisid pileti ette? 

Eelmisel suvel käisime Nidal praamiga ja istusime elavas järjekorras pool tundi. Seal 2-3 praami käivad kogu aeg nagu Kopli tramm. Pileti ostad kohe edasi-tagasi, kui just Kaliningadi ei plaani sealt minna.

Mõne aasta tagune kogemus ütleb, et Eesti-Leedu vahel teetööd üle poole tunni sõiduajale ei lisa. Hoopis suurem ajakulu on see kui korraliku liiklejana iga paari tunni tagant peatusi teha. Kella peale minekul on riskiks ka võimalik avarii - tõenäosus on väike, aga võib tee mõneks ajaks kinni panna. Vb on parem ööbida Leedus. Kui kindlalt vaja kohale jõuda, siis mina sõidaks ikka trassi mööda - vähem üllatusi.

Meelis! Selleks, et vajalikul päeval normaalset kajutit saada oleks pidanud juba vähemalt eelmise aasta lõpul broneerima. Tegin seda jaanuaris ning ei saanud enam vajalikku kuupäeva. Loomulikult ei sõida ma poolsaarele, vaid ikka tunduvalt kaugemale. Pealegi vähemalt 2 tundi enne peab chek-in-i tegema. Seega vaja sadamas üpris vara kohal olla. Leedulastel (olevat ka lätlastel) on kasutusel uued kiirusemõõtjad, mis fikseerivad mõlemas suunas või arvestavad lõigu läbimise aega, ma ei ole sellest täiesti aru saanud. Seega eriti kiiret sõitu ei tahaks teha. 
Olin septembris tõsises jamas Riia linnas, sest elektrijaama juures oli teeremont - pealegi õhtune tipptund. Veelgi keerulisem olukord kuskil Poola suunas peale Jelgavat, kus 5 -7 km lõigud olid läbitavad valgusfooride järgi. 10 minutit seisad niisama, enne kui kuskil mingi sõiduk paistab! St. poole tunniga, üks lõik!
Klaipedasse sõitmiseks on 4 põhitrassi: 1. Šiauljai, 2. Jelgava, 3. Mažekai ja 4. Liepaja, mis on kõige rohkem aega võttev. Olen elus varem neid kõiki mööda sõitnud, aga hetkel igasugune info kohapealsetest oludest puudub. Kõige kiirem on 1., aga Google näitab mitmes kohas teeremonte! Remont võib ju olla igasugune, lihtsalt mõne truubikese parandus jne 

Teed on pekkis, Tallinnast Poolasse sõitmine võttis mul just plaanitust 1,5h kauem aega.

"Trass" oleks ikka Euroopa teed ja kui need on tõesti "pekkis", siis tuleks lihtsalt päev varem kohale minna.

1, 5 tundi ei olegi veel kõige hullem! Eespool kirjutasin valgusfooride taga seismisest möödunud septembris, kaotasin seal aega kindlasti vähemalt 2 tundi. Hiljem Riia linnas samuti olid pidevad seismised - tippaeg reede õhtul. Eestisse jõudsin tavapärasest 3- 4 tundi hiljem, aga koju jõudmisel ei ole see eriti oluline. Vastupidi küll!
Reaper! Ehk selgitaksid, kus aega läks? 
 

meelis, tegemist on erinevate laevadega: Klaipeda-Kieli laevale tuleb tõepoolest varakult pilet osta ja hilineda ei tohi, samas Klaipeda - Nida poolsaare laevale piletit ette osta pole vaja ja mahajäämist karta vaja pole, kuna uus tuleb üsna kohe :)

 Nojah, rääkisimegi erinevatest laevadest. Kui meenutan, siis tõesti nägin teises sadamas natuke suuremat DFDS laeva seismas. Kieli otsal on jah kajutit vaja.

  Ise olen siiani eelistanud maad mööda sõita. Ei meeldi mulle see pool aastat ette bronnimine ja hind oli ka suht soolane.

Ilmselt ei ole sest abi, aga läksin Poola poole laupäeval 9.juunil ja alates Riia ringteest oli vast iga 5km tagant foori taga seismine, kusjuures need tundusid punases laines töötavat. Sama ka Leedus Panevežise-Kaunase vahel. Saad eelmisest foorist läbi, sõidad kilomeetrikese ja juba eemalt näed, et järgmises fooris lööb punase ette. Kaunikesti pikad tsüklid kah, punase taga seismist oli omajagu, aga hotelli jõudsime siiski planeeritud ajal, eks paar tunnikest oli igaks juhuks ka reservi jäetud. Need kulusid nüüd ära.

Tagasi tulime samuti laupäevasel päeval 16.juunil ja mitte ühtegi foori samal trassil enam polnud. Kuigi teeremont käis, olid need eelmised kohad kõik juba uue asfaldi all, peale kiiruspiirangute (70) ja pikkade "rongide" mingeid takistusi ei olnud. Sest alati leidus keegi, kes 70 alas 50-60-ga pidas vajalikuks sõita, eks seegi paras närvide mäng. Leedus ka mitmel pool keskmise kiiruse kaamerad, küllap kartsid neid. Kokkuvõttes polnudki vist ajaliselt vahet, kas seista foori taga ja sealt pääsedes sõita, või venida möödasõiduvõimaluseta ühtlases rivis.
Nii, et võib olla nii ja naa, olenevalt, kuidas neil teeremont parasjagu areneb ja nõuab. Sest teha on neil seal küll ja veel, remondivaba sõitmist niipea küll loota pole. Aga muidu töö käis ka laupäeval, mingit teemeistrite molutamist ei kohanud kusagil.

Tänan, Viktor54! Tähendab, et ikkagi võib kaartidest sõltumatult olla teede remondid ja pikad seismised. Olen igal viimasel päeval kaarte ja Waze-s vaadanud teekondade arvutusi ning kõikidel võimalikel variantidel on remondid sees. 
"kalavana" pakkus päev varem väljasõitmist - ehk on see täitsa mõistlik?! Ei ole ju mingit mõtet omi närve rikkuda, et kas jõuab õigeaegselt kohale ja liikluses kiirustada. Leedu ka kena maa ja seni käimata kohti jagub!

Müstika, Lätis pole Cng gaasi tanklat. Terve Läti peale. Lihtsalt masendav. 

Klaipeda- Siauliai- Jelgava - Riia - Pärnu ei olnud eelmisel pühapäeval ühtegi remonti, kui Jelgavkrasti- Salacgriva 70km/h piirang välja arvata. Sõitsin läbi Riia, ringtee olukorda ei oska kommenteerida.

Möödunud pühapäeval sõitsin Poolast Tallinnasse. Teede olukord:


Kaunasest Riia poole oli endiselt sillaehitus, 3 nõmedat foori, mille taga pidi kaua ootama.

GPS-i soovitusel sõitsin mööda Riia ringteed ja see oli viga. Seal on suured teeehitused ja 4 pika ootamisega foori. Õnneks pühapäeva õhtul pidin seal ainult ühe tsükli ootama. Seega soovitan Riia ringteed vältida.

Nagu juba mainitud, siis Jelgavkrasti- Salacgriva teelõigu remont on lõpuks valmis, uus ja sile asfalt on maas! Ainult tee on veel joonimata, sellepärast 70 piirang. Miski ei takistanud sel heal teel 80-ga sõitmist.


Reaperile kinnituseks:

Uus kate on pandud Kilukülast Riia poole, piirang küll 70km/h kuid pigem lastakse siiski 90km/h+.
Riiast: soovitan sõita äärelinnast, võidab aega kui km-d: Ehk siis: A2-Kekava 
1) siis kas Juglas Iela-Lubanas iela-A7 või
2) A2-A7 (A2 arvatavasti tihedam).
Panevežise ringteedel suured ehitused, võtavad aega maha min 1/2h. Soovitan sõita läbi Panevežise, kuigi teed hullud, võidad oluliselt nii km-d kui aega.
Mariampole kandis ka teetööd, kuid neid ei saa vältida ning samuti suurt aega õnneks ei röövi hetkel.
Poolas:
Ost.Maz kuni Wyszkow (või vastupidi) 30+ km teetöid, eriti Varssavi poolses otsas võtab "porri" käima, teeääres ka näha :P. Kuid vältida pole mõtet. Huvitav on see, et suur vihma torm on uueltki teelt juba osa aluspõhja ära viinud, ju see on nagu Tallinn, mis iialgi valmis ei saa... :P
Arvatavasti Lääne poolt sõites kulutad vähemalt sama palju aega ja pidurdamisi asulate vahel.
Kindlasti tasub sõita Lomža - Zambrow - Varssav või  kes viitsib lisada 20 km, siis Bialystok-Varssav.

Sõida päev varem Klaipedasse välja, võta kuskil paariteisteurone öömaja ja muret hoopis vähem. Kaameratrahvid ja närvikulu tulevad kindlasti kallimad...

Läti alguses jah pikalt 70, kuid lastakse suvalt 90 ligi.

Eelmine neljapäev oli Riia ringteel 3 foori pikkade ootamistega, aga üle poole tunni seal ei läinud.
Muid piiranguid nagu Klaipeda teel ei olnud. Ainult kuskil enne Siauliaid vist oli tee suht kehv, mingi 20 km loksutas päris korralikult, samas 90 oli sõidetav. 

Hetkel just läbisin lõigu Võru-Riia ringtee. Võrust Apeni tipp-topp. Ainult Võrust väljasõidul teeremont ja 70 piirang.  Apest kuni Siguldani paras pommiauk. Seda lõiku ei soovita. 

Riia ringteel ainult foor ja kesköö paiku ooteaeg 6 minutit. Enne seda lõiku käskis Waze mul paremale linna suunda keerata. Ignoreerisin ja ei kahetse.

Läbisin pühapäeval-esmaspäeval (22.-23.7) marsruudi Varssavist Tallinnasse. Mõned tähelepanekud:

+ Wyszkow - Ostrow Mazowiecka teelõik. Teetööd ca 30 km, seista tuli Varssavi poolses otsas, muus osas liikus ühtlaselt 70-80 km/h, osaliselt isegi juba uuel teel. Läbimisele kulus üsna normaalsed 42 minutit, seega ringi sõita pole mõtet

+ Marijampole - Kaunas. Pikk teetööde jupp, otsest seismist pole, aga traditsiooniline Leedu nõmedus, kunagi ei saa aru millal üks piirang lõpeb ja teine algab.

+ valgusfooriga teetöö Leedu-Läti piiril, max 5 min seismist;

+ Riia ring. Waze näitas alguses läbi linna minekut, siis aga muutis meelt ja juhatas ringteele. 3 foori, ühest sai otse läbi, kahe juures tuli oodata, ent mitte meeletult kaua, max 10 minutit juurde. Siin soovitaks juhinduda Waze näidust, vahel võib läbi linna olla kiirem, vahel ringi mööda.

Kütusehindadest ka. Diisel Leedus 1.10-1.15, Poolas 4.93 PLN. Ise kasutasin bensiini, tankisin esmalt Varssavis Targoweki keskuse Shellis (5.02 PLN) ning enne piiri Suwalki Circle-Ks (5.05 PLN). Leedus tankisin 1.23€ Pasvalyse juures. Täislastis auto (passijärgne keskmine kombineeritud bensiinikulu 5.8) keskmine kulu tuli 6.4l/100 km, samas kui Baierist Varssavisse kiirteesõidu keskmine kulu oli 7.2. 

Viimasel kolmel aastal on kogu aeg olnud Riia ringteel remont. Sel aastal küll õnneks ummikuid ei olnud, kuid Klaipeda/Palanga/Jelgava suunas tuli läbi linna sõit kiirem.