Brexit - mis reisidokument Londoni kaudu reisides?

Kas kellelgi on infot, kuidas hakkab välja nägema reisimine Londoni kaudu pärast Brexiti jõustumist? Odavlennufirmadel ju palju reise Londonist. Kas enam ID-kaardist ei piisa ja tuleb passiga minna? Kui näiteks lennud pole sama pileti peal, kas siis pean vahepeal transiittsoonist väljuma? Või jään transiittsooni ja kõik ok? Käsipagasiga liikudes. 

Minu arusaamist mööda pole praegu veel sugugi kindel, millal ja mis Brexitist saab.
Suht loogiline on eeldada, et formaalsused on edaspidi samad, mis suvalises kolmandas riigis praegu. Vaja on passi ning lennujaamas on nii saabumisel kui lahkumisel passikontroll.
Ümberistumistega on mõistlik oletada, et kui sul on äraantav pagas ja lennud eri piletitel, pead transiitsoonist välja minema ja pagasi uuesti ära andma. Pmst nagu praegugi. Kui pagasit pole ja check'ini eelnevalt tehtud saad, milleks transiittsoonist väljuda? Ja miks pika peatuse puhul peaks lennujaama passima jääma? Kui aega piisavalt, mine kola kus tahad. Näitad passi ette ja lähed, kui piirilt tagasi ei saadeta :)

Viisat kindlasti vaja pole :) Seega käi linnas palju tahad. Kas passi läheb vaja või mitte sõltub brittidest. Euroopas liiguvad ametlikud soovitused, et Suurbritannia kaudu ja sinna sõite plaanivad inimesed teeks igaksjuhuks passid valmis, sest midagi ametlikku hakkab tulema siis, kui britid lõpuks selgeks saavad, mida nad tegelikult tahavad.

Odavlennufirmadel ju juba praegu tuleb enamasti väljuda ja uuesti siseneda, isegi kui lennud on samast terminalist.  Ilmselt muutub siis aga jah passi kaasaskandmise kohustus. Ja ma usun, et vähemalt x ajavahemikuks jääb see euroopa kodanikele siiski viisavabaks e. saad vabalt lendude vahel ka linnapeal käia kui jõuad (sest enamus odavlennufirmade lennujaamu asub keskusest eemal ning sõidu peale kuluks enamus ajast).

Pidasingi silmas seda, et kui mõnel reisijal pole passi, siis ilma selleta ta nüüd Londoni kaudu lennata ei saa. ID-kaardist ilmselt ei piisa. 

No praegu pole midagi veel kindlat, senikaua kuni konkreetset nõuet pole võib ka ID-kaardiga. Samas Londoni kaudu lennatakse nagunii tihti just EU-st välja ja pass on siis ikkagi vajalik, kui ainult EU siseselt lennata siis on ju ka teisi odavlennuterminale liidus sees kust saad endiselt ID-kaardiga lennata ja võibolla lisandub neid Brexiti jõustumisel veelgi.

Kel lähema poole aasta jooksul minekut, siis ma pakun, et pass tuleks kindlasti ära teha. Mis kujul Brexit toimub ja kuidas edaspidi riikidevahelised lepingud olema saavad, ei tea täna vist mitte keegi. Niipalju on uudistest läbi käinud, et "hard" Brexiti puhul kaob UK-l ligipääs EL andmebaasidele, ehk on ülimalt tõenäoline, et Eesti ID-kaardiga pole piiril suurt midagi teha.

Käisin N-P Londonis, vahetult peale peaministri hääletust. Reisimist pole  see siiani kuidagi mõjutanud - käisin ID-kaardiga ja keegi ei kobisenud passikontrollis. 


Mis asi jõustub 2020? Hetkel ei hääletata mitte lahkumise üle vaid lahkumislepinu üle. Lahkumise üle hääletamine võib tulla peale järgmist läbikukkumist.

Kui kõik läheb esialgse soovi järgi, siis lahkub UK EL-ist märtsi lõpus. Kuidas, see selgub äkki enne märtsi lõppu. Võib-olla ka mitte.
Kui plaanis on aprillis UK kaudu kuhugi lennata, siis soovitaks märtsis passi ka teha. Juhul, kui midagi kindlat pole veel selgunud. Ja siis nii edasi u 1,5 kuu pikkuse varuga.
Kui plaanis on minna augustis, siis hetkel pole vaja kuhugi tormata. Vaatad, juunis, mis seis on ja hakkad mõtlema.
Kui plaanis on minna märtsi keskel, siis pole ka kuhugi vaja tormata. Sest enne märtsi lõppu pole võimalik neil isegi suure sooviga EL-ist lahkuda.

Praegu ongi kõik endine. Kui UK peaks lahkuma leppeta graafikujärgselt 29.03, siis on UK samal päeval nn kolmas riik koos passikontrolli, tollimaksude ja kõige muuga. Samas on võimalikud igasugu muud variandi.
Aga kellel aprillis sinnakanti asja, siis paljud asjapulgad soovitavad pass kindlasti kaasa võtta.

Maxj, UK on ka praegu piiril dokumentide kontroll, sest SB ei kuulu Schengeni.

Ja seda ainult saabudes, exit immigration'it UKs pole.

Aga mis täpselt pärast Brexitit saama hakkab... Küsi pärast Brexitit :) 29. ja 30. märtsiks mina endale EU ja UK vahelisi lende ei bronniks

Šveits pole ka EU liige. Ometi saab üle piiri ID kaardiga, viisat vaja pole, piir on ka sümboolne. Jah, neil on selle kohta ka lepingud sõlmitud. 


 Ma selle Brexiti pärast väga ei põeks. Üks vahe tänasega oleks passi vajalikkus. Palju on meil inimesi, kes reisivad ja põhimõtteliselt üritavad ainult ID kaardiga hakkama saada? ID kaardiga on ka täna valik väike. Mida keerulist on passi taotlemises? Hetkel ainult järjekord. Üleeeile Pinna tänaval lausa 2,5 tundi ooteaega. Täna õhtul sain meili, et dokument ootab mind. Pass ja ID kaart koos taodeldes on riigilõiv 50.- EUR. Pass on tegelikult olematu probleem. 
 Pikemate reiside puhul nihkus EU piir meie jaoks natuke teise kohta. Kõik.
Turkishiga üle Istanbuli Lõuna-Euroopasse lennata pole miskit traagilist?
 

Passi hind on päris krõbe kui vaja teha kogu perele. Siiani oleme ilma läbi saanud. Aga täiesti nõus, reisivõimaluste avardamiseks peaks ikka ära tegema. 

Hinnavahe id-kaart vs pass+id-kaart on ju vaid 25€ täiskasvanul ja 18€ lapsel. Ei tohiks olla väga suur summa reisikuludega võrreldes. Pealegi kehtib üle 15 a kodaniku pass nüüd 10 aastat.

Jah, 125€ kümne aasta kohta pole hullu. Ka noorematel lastel kehtib 10a.

Pille KL, alla 15-aastaste laste pass kehtib siiski viis aastat


Isikut tõendavate dokumentide seadus
§ 24.  Eesti kodaniku reisidokumendi kehtivusaeg
21) Alla 15-aastasele Eesti kodanikule antakse Eesti kodaniku pass välja kehtivusajaga kuni viis aastat.

Hetkel on tõepoolest palju ebaselgust. Nii näiteks ei saa 100% välistada et viisat vaja pole. Brexiti taga on brittide soov oma piirid kontrolli alla saada ja paljude sealsete poliitikute arvates peaks nüüd iga Britistani külastaja omama piisavalt mõjusat põhjust nende riigi külastamiseks. Ja selle põhjuse tõestamiseks viisa ongi ning kuna enamus UK elanikke soovib karmimat piiri ja vähem reisijaid, siis ma viisat küll ei välistaks. Sveits ja Norra ei ole siinses kontekstis head näited, sest nt UK peaminister on korduvalt öeldud et nende riikide taoline lähedane suhe ELiga on välistatud. Pigem võib võrrelda UKd siis Kanada või USAga, kuhu reisimiseks üldjuhul viisat pole vaja, ent enne reisi tuleb end vastavas süsteemis registreerida (nt USAs ESTA) koos mõningase registreerimistasuga. Praeguses segaduses neil seda süsteemi veel loodud ei ole, ent see on lähema aasta teema. Kusjuures selline nõude saab olema vastastikune - ka EL on välja töötamas sarnast registreerimissüsteemi, mis jõustudes (eeldatavaasti 2021: https://www.schengenvisainfo.com/etias/)  hakkaks laienema ka UK kodanikele.   

Boldooza kirjapandu on õige. Samamoodi ei saa lõpuni välistada, et märtsi lõpus ei toimi midagi lendudega - nii EL kui UK küll kuuldavasti väga pingutavad selle nimel, et lennuühendused jms toimiks tõrgeteta sõltumata sellest, et UK praeguse seisuga lahkub EL-ist ja seda teatud tõenäosusega ilma "diilita" ehk ilma üleminekuperioodita. 


Viisa osas - loodetavasti jõutakse kokkuleppele, et seda pole siiski vaja, kuid mingi kontrollsüsteem kindlasti tekib. Mõtlen, et peaks millalgi kevadel UK-sse minema, saaks UK templi passi ehk :) Pass saab olema kõigi eelduste kohaselt kohustuslik, kui just UK ei otsusta ühepoolselt ka ID-kaarte tunnistada - aga hetkel ei tundu neil olevat eritilist tahet midagi positiivset EL kodanike jaoks teha. ETIAS ehk EL nn reisilubade süsteem hakkab loodetavasti tööle millalgi 2021, kui selleks ajaks arendustega valmis saadakse. Ametlik info selle kohta: https://www.consilium.europa.eu/et/press/press-releases/2018/09/05/european-travel-information-and-authorisation-system-etias-council-adopts-regulation/ Hetkel on kuuldavasti kavas ETIAS-t rakendada ka UK kodanikele, aga kuivõrd süsteem pole veel valmis, siis ei tea, mis saab olema vahepealne variant. 
Üldjuhul on kolmandate riikide puhul vajalik viisa. Viisast loobumine on iga riigi otsus ja enamasti tehakse selline otsus eeldusel, et see on vastastikune. Otsus vajab mh parlamentide jne heakskiitu ning hetkel ma ei julgeks välistada, et kõige sellega ei jõuta jäänud 2 kuu jooksul valmis. 

Siin postitustest käis läbi, et Brexit ei jõustu kohe. See on vale info - kui EL ja UK ei saavuta omavahel kokkulepet ("diili") ehk ei sõlmita vastavasisuliselt lepingut, lahkub UK EL-ist 29.märtsil 2019. Muidugi jätkuvalt on võimalik, et nad ei lahkugi (nad võivad oma "lahkumisavalduse" ühepoolselt tagasi võtta, ütles EL Kohus) või nad lükkavad kogu asja edasi. Praegu PM May siiski kinnitas, et 29.03.19 on see päev, kui nad lahkuvad, kas diiliga või ilma.
"Diil" ei ole muud kui üleminekuperioodi võimaldav leping, mis annaks võimaluse kuni 2020.a lõpuni säilitada kehtivat olukorda ja järk-järgult seada sisse muudel alustel põhinev tihe suhe (nt sõlmida lennunduskokkulepped, kaunbanduslepingud jne). Kui aga diilis kokku ei lepita, siis läheb 29.3.19 uks kinni ja UK muutub 30.märtsist tavaliseks kolmandaks riigiks, kellega pole mitte mingit tihedat koostööd ega lepinguid sõlmitud. 
Norra js Šveits on siin valed näited - nad on esiteks osa Schengeni alast (st vastava lepingu osapooled) ja teiseks on nendega sõlmitud mitmed lepingud tihedaks koostööks. Sellise koostöö eelduseks on mh see, et UK võtaks endale teatud kohustusi, mis aga läheks täitsa vastuollu nende ideega sellest, et võetakse kontroll oma riigi üle tagasi. 

Seega kevad võib tulla täitsa põnev. Mul juba näpud sügelevad, et osta miskid odavad piletid Londonisse - ilmselt on kevadel nael veelgi langenud ja ehk saab ka passitempli :) 


Mul 23.04 läbi Gatwicki minek Tenerifele. Eks näis :)

Niipalju lisaksin, et ilmselt Eesti ID-kaardi tunnustamine UK piiril pole tulevikus seotud UK ja ELi vahelise kemplemisega.
Selle dokumendi tunnistamine reisimiseks vajaks ilmselt vaid Eesti Vabariigi ja UK vahelist diplomaatilist kokkulepet?
Või kas Eesti jagab seda ID-kaarti liiga heldelt igasugu ELi kodanikele, nii et see päriselt ei kõlba reisimiseks? Kas praegused ID-kaarti reisidokumendina tunnustavad lepingud on kõik sellel eeldusel, et tegu lihtsalt ühe Schengeni/ELi dokumendiga, olgu selle taga siis eestlane või mõni Eesti ID-kaardi võtnud hispaanlane?