Milline lennufirma lõpetab Tallinn - London liinil esimesena?

Selline enneolematult huvitav olukord on tekkinud. Peale Estonian Airi otselendude lõppu (see oli ammu) sai aastaid halatud, et Tallinna ja Londoni vahel pole õiget ühendust. Nüüd siis on otselendudega tekkinud/tekkimas selline olukord:

AirBaltic - London Gatwick, alates 27. märtsist 2018, 2x nädalas, codeshare?
British Airways - London Heathrow, 2x nädalas, OW (Oneworld), codeshare
EasyJet - London Gatwick, 3x nädalas
Ryanair - London Stansted, 4x nädalas
Wizz Air - London Luton, alates 17.09.2018, 4x nädalas

Statistikat pole käepärast võtta, aga senise 3 lennufirma asemel 5 lennufirma lennud tõstavad saadaolevate istekohtade arvu TLL-LON vahel igatahes märkimisväärselt. Küsimus on, et kas kõigile ka lendajaid jagub. Hinnasõda on vist vältimatu, kuigi lennufirmade kliendid võivad olla veidi erinevad.

Mis arvate, kas Tallinna ja Londoni vahel on nõudlus tõesti sedavõrd kasvanud või on tegemist ülepakkumisega, kus keegi peab sellise konkurentsi puhul pillid kotti panema? Sel juhul, mis lennufirma oleks teie arvates esimene, kes lennud Tallinna ja Londoni vahel lõpetaks?

Ennustaks, et esimesed kes midagi muudavad/tühistavad on airBaltic või/ja easyJet sest lendavad samasse lennujaama ja Tallinn-Gatwick suunal sisuliselt samaaegselt. Kõik teised lendavad erinevatesse lennujaamadesse ja seega otsesed konkurendid ei ole.

Hinnasõda veel ei paista. Vaatan siin juba mõnda aega pileteid ja kui Riiast on sõltuvalt kampaaniate hetkeseisust võimalik lennata alates 25 € edasi-tagasi, siis Tallinnast alla 60 naljalt ei saa. Pea kahekordne hinnavahe sisuliselt samade lendude juures näitab, et hinnasurveks veel ruumi on.

Air Baltic on ilmselt oma plaani põhjalikult läbi mõelnud ja pigem suretab seda liiklust oma lendude lisamisega. Ryanairil on vast kõige pikem vastupidavus ka viletsates tingimustes, lisaks veel soodne hind ja loogilised tingimused.
BA tulek ja olek on ilmselt poliitiline ja seotud pigem muude plaanidega.
Seega minu pakkumine oleks, et esimesena pakib kotid Easyjet. Wizzair sõltub oma laienemisplaanidest ja Tallinna lennujaama protektsionismist. Idee poolest näen, et soodsatel tingimustel võiks üks lennuk siin baseeruda ja sellisel juhul liin jääks. Kui aga Tallinna Lennujaam edasi Nordicale panustab, siis lahkub koos Easyjetiga ka Wizzair.
Minu tagasihoidlik vaade tulevikule, otse kohvipakus pealt.

Tänaseks on teada, et esimesena pani pillid kotti siiski British Airways, juba 2019. aprillist. Praegu otsisin pileteid novembrisse ja mis ma näen - WizzAir viimane broneeritav lend Tallinn - Luton on 23. oktoobril 2019. Ma ei oska kinnitada, kas nad pakivad lennukid kotti või siis lihtsalt teevad graafikuid ümber seal. Aga arvestades, et mujale saab ilusti broneerida, võib juhtuda küll, et ka Wizz lõpetab Londoni lennud.

Wizz alguses pani talvel lendama väiksema lennuki, siis järgmiseks pani 3 lendu nädalas, siis pani 2 lendu ja lõpuks võttis üldse lennud maha. Kuid samas suvel ei peaks Wizzil just halvasti minema...

Wizzi puhul võib asi olla muidugi ka selles, et neil on lennukit mujale vaja. Nad on viimasel ajal välja kuulutanud hullult uusi liine.

Tallinnasse lendamise põhieeldus on alati see, et lennukeid peab üle olema, sest neid on miskipärast liiga optimistlikult tellitud või on kuskil mingi baas kinni pandud.
Kõik lennufirmad on tõestanud, et Tallinn kraabitakse esimesena lennuplaanist maha, kui kus iganes mujal lennukeid vaja läheb. Hiljuti näiteks ka Nordica - niipea, kui on võimalik võita Skandinaavia omavalitsuse hange Lapimaalt Gröönimaale lendamiseks, on äriliselt mõttekas Eestis tegevus peatada.

Igasugused ärilised eesmärgid on teisejärgulised. Ainsana panustavad Eesti turule vist airBaltic ja Smartwings, kes siia registreerimiseks lennukeid tellivad.
Millega nad on mõistagi pälvinud Eesti rahva üldise pahameele ja soovi, et nad võimalikult kiiresti pankrotistuksid.
Arvata võib, et ka Nordica maine ainult paraneb pärast Eesti turust loobumist.

London eriti Heathrow on enamikele lennufirmadele ainult õnnetus kaelas, eriti Ida-Euroopa suunal, kus rahakad ärireisijad puuduvad.


Väga kõrged lennujaamatasud nii reisijaile kui ka lennufirmade maapealsete teenuste eest ja kallid maandumisslotid. Samas kui slot olemas, tuleb seda hoida, sest kuigi väidetavalt on neil suur väärtus, siis reaalseid tehinguid ka väga sageli just ei tehta nendest loobumiseks.

Hind 25-29 eurot suund (millest 7 eurot TLL lennujaamamaks) Tallinn-London saab ainult kahjumit toota, aga eks see kompenseeritakse mujal. Ka on konkurents Londonis väga tihe, ümberistumisega lende igasse maailma nurka hulgim saada, otse on pigem kallid muidugi (sellest BA veel näiteks elatubki).

Oneworldi lounged on LHRis see-eest korralikud, Euroopa parimad ilmselt.

Kusjuures peale seda kui BA lõpetas, olen märganud, et airBalticu lendudel on sageli äriklassireisijad olemas. Enne nagu ei näinud :) Üks äriklassireisija toob rohkem sisse kui 5 basic piletiga inimest.


Wizzi puhul vaevalt, et lõpetamise põhjuseks oli rahakate reisijate puudumine, sest Ida-Euroopa odavlennufirmana nad vaevalt sellele segmendile orienteerusid. Eks iva vast selles, et liin on väga pikk (3h) ja lennukit saab mujal kasumlikumalt lennutada. Isegi kui sama hinnaga kohad välja müüa, siis lühemal lennul on kasulikum lennata. Aga eks nende puhul mängis nõudluse kujunemises rolli ka väga kehv lennuaeg Londoni poolt (kl 6 hommikul vms).

Üks tähelepanek ka: hoolimata viiest firmast, mis vahepeal Tallinna ja Londoni vahel otselende tegid, siis esmaspäeva hommikul Londonisse ja reede õhtul või laupäeva hommikul tagasi saamiseks tuleb siiski võtta ümberistumisega lend.

Airlineroute kirjutab, et Tallinn oli üks viiest liinist, mille Wizz Air vähemalt talveks Lutonist kokku pakkis.

Wizz Air UK in October 2019 is discontinuing 5 routes from London Luton for 2019/20, reflected in recent update on the airline’s website. Affected routes as follow.

London Luton – Bari Last flight 25OCT19
London Luton – Catania Last flight 26OCT19
London Luton – Ljubljana Last flight 25OCT19
London Luton – Tallinn Last flight 23OCT19
London Luton – Turku Last flight 01OCT19

There are no updates whether these routes will be resumed in summer 2020 season for the moment.

Sel juhul oli Turku liin ikka ulmeliselt vähe lahti, avati augustis ja juba kinni...

Turu liin avati juulis, aga jah, tõesti vaid mõned kuud seda jagus. 

easyjet veel ei lõpeta. lennud kuni 2020 augusti lõpuni nüüd müügis.

easyJet suudab väga hästi oma lende müüa, nad on kõige kauem lennanud ka sel liinil praegustest. Piletihinnad teevad pika puuga teistele ära, isegi BAst oli kallim kui see lendas.