Puhkusereis matkaauto või väikebussiga.

Tere.
Vajaks vähe teadjamate ja kogenumate reisisõprade nõuandeid ja soovitusi.
Kuna varsti puhkus tulemas, siis sooviks juuni lõpus juuli alguses ühe euroreisi ettevõtta. Aga üldisest majanduslangusest tingituna tahaks võimalikult palju näha ja teha, kui soodsalt. Kuna meile meeldib rohkem ringi liikuda ja uusi kohti avastada, selle asemel et ühes kuurortis passida, siis leidsime et parim lahendus oleks autoreis. Siiani on pikimad autoreisid piirdunud mõne päevaste Läti-Leedu reisidega, kuna ajalimiidid ja väikeauto on seadnud omad piirangud, aga seekord mõtlesime, et rendiks suurema auto ja teeks vähe pikema sõidu.
Täpset sihtkohta hetkel veel määratud pole. Mõtteis on käinud mitu erinevat sihtkohta ja mitu erinevat marsruuti, kas läbi Tsehhi, Austria Horvaatiasse või siis hoopis Musta mere äärde Rumeeniasse või Bulgaariasse.
Kes käinud, võiksid soovitada mida tasuks eelistada ja mis ühe või teise sihtkoha plussid/miinused. Olenevalt sihtkohast oleks reisi pikkuseks 10..14 päeva ja reisiseltskonna suuruseks 6..8 inimest.
Ja nüüd siis põhiküsimus: kumba sellise reisi puhul eelistada, kas matkaautot või väikebussi? Matkaauto eelis on et öömaja omast käest võtta, aga rent kallim, kütust kulub rohkem, auto suurem (seega tülikam linnades, mägedes või väikestel teedel sõita, lisaks osades kohtades kõrguse piirangud). Väikebussiga jälle odavam rent ja küttekulu, mugavam sõita, rohkem kohti (matkautos kuni 6 kohta, väikebussis 8), aga iga õhtune ööbimis probleem, mis lisaks maksab.
Samas kas rahaliselt tuleb kokkuvõttes mingi vahe kui reisida kallima matkautoga või odavama väikebussiga aga ööbida kämpingutes?
Kuidas on reisijatel mugavam pikemat sõitu taluda ja kas 9 kohalises väikebussis 8-l inimesel on liiga kitsas?
Kumba eelistada ja kui siis millist marki täpsemalt?

Tänan.

Arvan et matkaautoga ikka kõige mugavam minna. Ise käinud ka mitu aastat.Meil oli veel kaheksakohaline ka üksaasta, kulud tulid inimese kohta ca 3500 eeku, käidud sai ungari ja tšehhi tuuril. Väga viimasepeal oli. Pole mingit muret ööbimiskohaga, otsi miski nurgatagune või tankla parkla ja korras.
Väikebussiga siis hea kui ainult ca kolm neli inimest, kes ka bussi ööbima mahuvad, nii olen ise käinud ka mõned aastad. See siis puhtalt minu arvamus.

Olenevalt sihtkohast kas Bulgaaria või Horvaatia, edasi-tagasi koguneks umbes 5000km. Kui minna matkaautoga, kuuekesi, keskmine kütusekulu 13L/100km ja rent 1700.- päev, 10-ks päevaks. Siis oleks reisikulud ja ööbimised u. 26 000.- (u.4300.- nägu) + kiirteemaksud, altkäemaksud ja parkimistasud (kämpingutes ja linnades).
Kui aga minna väikebussiga, siis oleksid kulud 9L, rent 700.- päev, 10 päeva, 6 reisijat. Siis oleks kulutused trantspordile u. 14 000.- (u. 2300.- inimese kohta) + kiirteed, miilitsad, parkimine ja ööbimine.

Seega oleks väikebussiga minnes 2000.- inimese kohta odavam ja 9 ööd 2000.- eest peaks olema võimalik kämpingutes ja kodumajutustes ööbida. Ehk siis rahaliselt pole mingit vahet (teoreetiliselt vähemalt).

Samas matkauautoga pole magamiskoha otsimist ja eluks vajalik "korter" koos vajalikuga pidevalt kaasas. Kuid sõita (suured mõõtmed) ja reisida (vähemalt kaasreisijate pinke vaadates) ebamugavam, kui väikebussiga.
Kõige ideaalsem oleks vast väike matkaauto, aga neil ainult 4 magamiskohta (mõnes kõigest 3) ja reisihind oleks samuti inimese kohta palju kallim.

Ma ise olen küll matkaauto pooldaja, kuid suurema seltskonna puhul soovitaksin ikkagi minibussiga minna. Peale majandusliku poole tuleb arvestada ka nn. psühholoogilist külge. 10-14 päeva magada kõik koos ühes matkautos tekitab kindlasti omavahelisi pingeid. Teine asi oleks sõita muidugi grupis mitme matkaautoga, aga nagu aru sain, tahate te kõik ühte ära mahtuda. Me ise rendime aeg ajalt 6 kohalist matkaautot kahekesi ja ausalt kedagi teist sinna juurde küll ei tahaks. Kui ööbida kusagil ruumides, siis vähemalt öösiti saab reisikaaslastest natuke puhata, matkaauto puhul see ei õnnestu.
Matkaauto puhul on muidugi mõnus see, et saab ise sellist sooja sööki teha, nagu endale meeldib ning restoranide pealt hoiad kokku. Ööbimine on kah käest võtta ja ei pea ka kõige kõrgema turismihooaja ajal eriti muretsema selle pärast. Muidugi on raskem linnadesse sisse pääseda, aga selle probleemi lahendamiseks on meil alati jalgrattad kaasas - need kas paned auto garaazhi või siis tahaotsa, sõltuvalt mudelist. Hea on ka see, et saad vetsus käia siis kui vaja ega pea selleks autost välja minema. Suurema grupi puhul võib tekkida kindlasti probleem veega - veepaak nimelt saab imekähku tühjaks, sisaldades 100 liitrit. Muidugi kui kaev läheduses, pole probleemi, aga kui pole, siis tüli majas. Kahekesi pole meil sellist probleemi tekkinud, aga tuttavad on kuuekesi reisinud ühes ning räägivad, et teist korda küll sellist reisi ette ei võtaks.
Matkaauto eelised on üles loetletud, kuid üks vahe on veel kahel reisistiilil see, et kui minibussiga minnes võid sõitma hakata ka praktiliselt marsruuti paika panemata, siis matkaauto puhul on parem teele asuda korralikult läbitöötatud marsruudiga. Matkaauto tahab paakide täiendamist/tühjendamist ja neid kohti pole igas riigis alati kerge leida. Seega on vaja kaasa võtta netist trükitud gps koordinaadid vastavatest kohtadest teekonnal. Mõnel pool on ka matkaautodele parkimises piirangud (küsitakse näiteks palju suuremat parkimistasu kui teistelt autodelt, minibuss seal hulgas). Veel üks oluline komponent on ka elekter - õhtusel ajal läheb lõuna pool kiiresti pimedaks ning vaid aku peale lootma jäädes jääte varsti pimedusse. Pole just mõnus variant kusagil pimedas metsatukas üksteise seljas pimedas kakerdada.. Nii mõnedki maktkaautodele mõeldud parklad pakuvad elektriteenust väikese raha eest, vahel lausa tasuta. Selle kõige teadmiseks on aga vaja eeltööd marsruudi kallal teha.
Ja üks oluline asi veel kõrva taha vaja panna matkaauto puhul - matkaauto täislaadungis ei tohi ületada 3500 kg, muidu on juhtimiseks vaja juba c kategooria luba. Seda aga paljud laenutajad ei seleta ja kui kusagil välismaal kaalule pannakse, siis ongi trahv käes. Suuremad matkaautod on aga juba tühjana päris rasked...kontrollige! Kui seltskonnas on aga inimesi C kategooria juhiloaga siis muidugi seda probleemi ei teki.

Kuule mnjah...
Pärsi nii ikka ei ole nagu pajatad. Sellest kas juhil piisab B-kategooria juiloast või vajab ta C või midagi muud saab ikka teada auto registreerimistunnistust vaadates, mitte kaaludes. Asi on paika pandud registrimassiga, mitte reaalse auto kaaluga. Kui auto paberite järgi on registrimass ikka üle 3500 kg, siis võid tühaj autoga ju kaaluda 2000 kg, aga ikkagi B-kategooriajaga jutida ei tohi. Ja kui registrimass on alla 3500 siis võid.

Olen ise teinud pikemaid otsasid (3 nädalaseid) nii kämperi, kui tavalise autoga. Nagu siin kõik on öelnud pole ka minu arust ühte tõde, kumb on parem. Ühel kütusekulu suurem, rent kallim, kogu reisiseltskond on kogu aeg ninapidi koos ning liikumine kohmakam, teisega jälle vaja muretseda öömajade pärast. Lisaks veel selline asi, et kämperis ei teki kunagi päris "katus pea kohal" tunnet, esiteks on see seestpoolt jube väike, nagu mainitud kõik ninapidi koos ning suvel palavaga lõunamaades ei tee kont kogu autot piisavalt jahedaks, et olla kannataks, seda eriti auto tagumises osas ning auto seistes võib asi päris hulluks minna (peatuskohtades, ööbides jne). Vähemalt minul oli nii aasta vana Fordiga. Samas kui selline hipikommuuni ja nipernaadi stiilis otsese sihtkoha ning täht- ja kellaaegadeta reisimine istub, on kämper ilmselt parem variant. Rahaliselt on minul kulud kokku samad tulnud, kas siis kämperiga või tavalise auto/bussiga.

Ise olen käinud peaaegu kõigis Balkani riikides (v.a. Albaania ja Makedoonia) ning võimalikest väljapakutud sihtkohtadest soovitaks kindlasti Lõuna-Horvaatiat (ka Montenegrot), fantastiline loodus, maalised mereäärsed linnakesed, normaalsed kohalikud ning vähemalt minu arust väga turvaline keskkond. Samuti jäävad peaaegu tee peale Veneetsia Itaalias ning Viin Austrias. Rumeenial ja Bulgaarial pole vähemalt minu hinnangul loetletud omadustest ühtegi. Kindlasti ka Musta Mere äärne on eksootiline kant, üle mägede minnes sattud tõenäoliselt erinevatesse seiklustesse, mida pärast meenutada (äraeksmised, mustlased, kohalikud teed jne) ning leiad ka huvitavaid linnu ja vaatamisväärsusi, kuid Horvaatia on vähemalt minu silmis võrreldamatult parem kant puhkamiseks.

Mina rääkisin vaid seda, mille eest on hoiatatud. Aga kui asi registrimassis, siis miks ikkagi vahetevahel autod kaalude peale sunnitakse? Info pärineb kämparite foorumitest, isiklikult pole aga keegi kaalu peale sundinud.

Palun anna see kämparite foorumi aadress või link. Olen ammu sellist otsinud, aga ei ole leidnud. Tänud ette

Ma ei tea kas olete üks ja sama isik või kaks erinevat, aga vastus on siis mõlemale: Foorumid on itaalia keeles ja nagunii siia neid linke kopida ei saa, sest tripi mootorid võtavad seda spämmimisena (näiteks nagu camperonline.it). Aga vaadake Eesti Liiklusseadust, näiteks paragraf 15 punkt 3: "Sõiduki tegelik mass ei või ületada registrimassi ja mis tahes telje koormus registreerimisel määratud suurust."
Sama seaduse lõpus on terminid lahti seletatud:

Registrimass on juhi, sõitjate ja veosega täisvarustuses sõidukile registreerimisel määratud suurim mass, mis ei või ületada valmistaja lubatud suurimat massi.

Tegelik mass on sõiduki mass antud hetkel koos juhi, sõitjate ja veosega.

Siit see iva aga välja koordubki, et viimaste aastate kämparite suurematel mudelitel on tühimass juba 3,4 t, sealt tee juba ise järeldused. Ja kui seadusest saab ka teistmoodi aru saada siis palun selgitusi, pole öelnud et minu jutt on viimane tõde. Aga nendest foorumitest olen teada saanud, et kõige enam kaalumisi tuleb Sveitsis ja Austrias.
Kui mass läheb üle 3,5 t, siis tuleb registreerida kämpar sellisel moel ning peale C kategooria luba muutuvad siis juba ka lubatud kiirused. Nii et pole see midagi päris nii et pane peale palju tahad ja anna minna - näiteks paarkümmend neegrit kah aafrikast kaasa ja kiirteel siis 130-ga andke aga minna...

Täismassi e. registrimassi ja tühimassi mõisted peaksid kõigil kes omavad juhiluba selged olema, õpetatakse seda juba autokoolis.
Tavaliselt on autoelamu tühimass ~2800kg. Massid on täpselt kirjas auto reg.tunnistusel ja seda saad näha juba siis kui autot rentima hakkad. See kui keegi ostab Tsehhist kastide viisi õlut ja siis kaalu peal üle 3500kg tuleb, on juba auto üle koormamine. Üldiselt rendileandjad ikka ei anna sulle c-kategooriat nõudvat autot kui sul pole vastavat luba. Ega see kui auto tühimass on 3499kg ei tee sellest b-kategooria autot.
Aga see selleks.
Reisi kindlam teekond hakkab ka juba paika saama. Eesmärgiks oleks Horvaatia, aga kindlasti tahaks käia Palangas ja Prahas. Üks suvi sai juba hakatud Praha poole sõitma, aga kuna Palangas oli liiga mõnus :D ja puhkus ootamatult lühenes, siis nii kaugele ei jõudnudki. Lisaks olime oma isikliku väikeautoga, mis just pole reisimiseks kõige mugavam. Eks näis kaugele nüüd jõuab, sest eesmärgiks pole pikki päevi kiirteedel veeta, vaid rohkem loodust ja vaatamisväärsusi näha. Kui tahaks kiiresti sihtkohta siis ostaks lennupiletid ja rendiks kohapeal auto:D
Autodest rääkides, siis matkaauto jääb vist ära. Põhiliseks miinuseks hakkab saama kohmakus ja kindla teekonna valiku nõudmine. Lisaks on minu reisstiil vahel selline, et gps näitab et mine otse, aga mina leian et vasakult minna on palju huvitavam :P Kuigi mõlemat moodi jõuab sihtpunkti, ei pruugi suure autoga tee nii hõlpsasti läbitav olla. Lihtsalt vahest meeldib uusi kohti avastada ;)
Seega variandiks jääb, et minek on väikebussiga. Kui muidugi piisavalt rahvast kokku saab, sest võimalik et minek kõigest neljakesi ja siis rendiks võibolla hoopis suurema universaali. Samas bussis oleks võimalus hädakorral ka magada :D
Eks näis, sest kindlat plaani tehtud polnud, seepärast tegin oma teema ka "reisiidee" alla. Elu on näidanud et spontaansed üritused tulevad palju paremalt välja ja on meeldejäävamad kui pikalt planeeritud :)

Mina alustasin WV Caravellega ja see ammendas ennast paari aastaga. Nüüd olen aastaid matkabussi omanik. Algul ise ehitatud kuut, nüüd tehase toodang.
Eelistused sõltuvad tegelikult liiga paljudest teguritest. Selleks, et mitu nädalat ninapidi koos olla, ei piisa hetke arvamusest. Praegune seltskond aastaid koos ja muret pole. Samas meenub aastatetagune reis, kui sai tuttavad kaasa võetud. Enne reisi pikalt räägitud reeglid ja tingimused olid neile OK. Reisi käigus aga arvamus muutus ja siis oli kõik vale. Kirun seda siiani. Aga inimene on kahjuks tihti muutliku meelega ja kipub oma lubadused unustama. Ja seda pole kellelegi otsaette kirjutatud.
Ma arvan, et selguse saamiseks pead sa mõne inimesega lausa ühe laua taga istuma ja juttu puhuma. Siin foorumis kulutad pikalt aega, et kõike kirja panna. Pealegi tekivad jutu käigus juba uued küsimused. Olen ise ka leidnud, et mul on lihtsam mõne algajaga tunnike kohvitassi taga aega veeta, kui siin tundide kaupa juttu kirjutada. Kasutegur peaks oluliselt suurem olema. Kahjuks kipub teinekord liiga suur infokogus laiali valguma.

Meelisel on õigus, et reisi õnnestumisse annab suure panuse seltskond ise. Rusikareegel on, et taoline reis (kui ta kestab üle 1 nädala) toob väga selgelt esile inimeste iseloomud ja seda eelkõige halvema poole pealt.
Olen samamoodi väikebussiga (vahel isegi mitmega korraga) aastaid käinud Euroopas trippimas ning õnneks on 95% ajast möödunud probleemideta. Aga arvestama peab, et mida suurem seltskond, seda rohkem on erinevaid arvamusi ja lahkhelid kergemad tekkima. Selleks peaks seltskonnas olema liider, kes kriitilistes situatsioonides ise otsused vastu võtab.
Teisalt on minu kogemusel suurem võimalus lahkhelideks, kui seltskonnas vähemalt pooled on naised (paluks mitte solvuda). Tuleb mängu jälle see erinevate arvamuste värk. Kõige triviaalsem näide on, et mehed hea meelega istuks rannas ja libistaks õlut, aga naised tahaksid koguaeg kuhugi midagi vaatama sõita. Ja kui kokkeleppele ei saada, siis "pilt on, häält ei ole" :)
Pange enne reisi mõned pidepunktid paika ja leppige algul reeglites kokku. See aitab hilisemaid probleeme vältida või kergemini lahendada.

Aga teemaalgatajale - ma ise ei ole kahjuks jõudnud matkaauto kogemust veel saada, aga busside kohta võin öelda, et kui teil on 8 inimest seltskonnas, siis proovi leida buss, mis on natuke suurem. Ma olen igasuguste kökatsitega olnud sunnitud reisima, aga kõige parema mulje on jätnud Mercedes Sprinter - ta on esiteks kõrgem (mahutab rohkem ja lihtsam liikuda) ning teiseks on pikem e on rohkem ruumi (saab vabalt sõidu ajal tantsu lüüa, mida on ka tehtud).
Kusjuures inimeste meeleolu sõltub mõnel määral ka liikumisvahendist - kui pead 1000km istuma kitsastes oludes, siis kisub meele halvaks. Aga MB Sprinteri kohta võin öelda, et üks suur pidu ja pillerkaar käis koguaeg ja bussis sai liikuda enamvähem nagu toas. Tulemuseks see, et sihtpunkti jõudes meeled rõõmsad ja inimesed hakkamist täis.
Kunagi sai renditud antud isendit www.bussirent.ee, aga nüüd vaatan, et nad on Sprinterid ümber ehitanud ja sinna magamisvõimalused veel sisse pannud (samas niisama olemiseks ruumi vähemaks jäänud). Ma olen sõitnud bussiga, kus lisaks juhireale oli 3 rida (2+2+3) istmeid.

Jah, suurema bussiga on olemas ka võimalus "me läheme Mallega tagaistmele ja teie palun ärge sinnapoole vaadake", väikeses on kõik ühes puntras koos, ei saa hästi ümber grupeeruda ja kaasreisijate teravad nurgad tulevad kõik liiga hästi esile :)

Suured tänud eelkõnelejatele, et viitsisite pikalt laialt seletada mis ühe või teise eelised ja mida pikemal autoreisil silmas pidada.
Aga nüüd ongi pikemalt planeeritud ürituse (või hoopis MASU) tulemus käes, reisiseltskond on kokku kuivanud :( Hetkeseisuga oleks kõigest kahekesi minek, kusjuures kogu tee peaksin ise sõitma. Seega matkaauto ja reisibuss kukuvad kohe ära ja kui üldse minek toimub siis mõne suurema universaaliga. Kuigi see eeldaks vähemalt neljakesi minekut, kahe peale tuleks siiski liiga kallis (masu teeb oma töö ja üle 5000.- inimese kohta ei tahaks kulutada). Eks peab mingi nipi välja mõtlema, sest reisi tahaks ikkagi ära teha muidu puhkus suht raisus.

Olen käinud kahekesi universaaliga mitmeid kordi (ja sedaaniga ka). Universaali pluss on just see, et autos saab magada (hiljem sai tõestatud, et sedaanis saab ka). Tõsi - see oleneb inimeste suurusest. Aga alati saab kuskil madratsi peal, auto kõrval ka külge puhata. Öömajad ja kütus on kõige suuremad raharöövlid, kui üks neist maha taandada, ei tule see reisimine nii kallis midagi.
Teie nimetatud eelarvega peaks saama 10-14p. reisitud küll. Ungari oleks hea sihtpaik näiteks (pole väga kallis maa). Musta mere jaoks oleks aega rohkem vaja, nii näiteks 3 nädalat.
Edu!

Käis omalgi see mõte peast läbi, et kui kahekesi minek, siis saaks autos ka magada. Ööbimisraha hoiaks kokku, aga samas igapäev autos magada pole just kõige mõnusam. Lisaks vahel vaja ju dussi alla ka käia, seega peaks ikkagi kämpinguid kasutama. Aga mõne öö võiks kindlasti autos veeta. Kõik sõltub siiski tee peale jäävate kämpingute ja kodumajutuste hindadest. Telk tuleb igal juhul kaasa, sest raudselt tahan mina mõne öö rannas telkida, ärgates päiksetõus, lainete kohina ja sooja liiva peal :D
Seega ööbimiskulusid saaks tõepoolest kärpida, kui autorendi ja kütusekulusid kahjuks mitte. Parimad autorendi pakkumised 10..14 päevaks on 4000..5500.-. Auto tuleks igal juhul rentida, sest isiklik auto on küll suht uus ja ökonoomne, kuid liiga väike et seal magada, ning lisaks suht blank (ilma kliima ja püsikiirusehoidjata, mis pikemal autoreisil on väga vajalikud).
Kütust kuluks samuti, olenevalt sõidustiilist ja kõrvalpõigetest umbes 6000.- (5000..6000 km läbimiseks). Kõrvalpõikeid vältima või ennast tagant kiirustama ja igat senti lugema kohe kindlasti ei hakkaks, sest see võtaks kogu reisimõnu ära.
Seega autorent 5000.- + kütus 6000.- + teemaksud 1000.- = ~12 000.- Kõige minimaalsem kulu, aga ööbimine, toit/jook, muud lõbustused/külastused on kõik veel lisaks. Kõik kokku vähemalt 16 000.-, 8000 inimese peale aga oleks vähe liiga palju (masu-st tingitud palgakärped seavad kahjuks omad piirid). Kui oleks 4 inimest siis veel võiks (4000...5000.- nägu), aga kahekesi jääb vist ära.
Eks näis, kui kedagi veel kaasa ei meelita, siis võibolla üritan siit reisikaaslaste alt seltskonda suurendada, sest ikka tahaks korra puhkuse ajal vähe kaugemal käia :P

Kui raha napib, tuleb nõudmisi veidi koomale tõmmata, mitte puhkust ära jätta.
1) Kliima- ja kiirusehoidja on luksus, vaja neid küll ei ole.
2) Võta omaenda auto + telk ja vajadusel kasuta kämpinguid.
3) Käi lähemal. EI PEA ju 6000 läbima, eks!

Igatahes parem variant kui üldse koju jääda.

Ma olen käinud sedaaniga (kliimata, kiirusehoidjata) nädalasel reisil - magasime telgis, ühe öö veetsime miskis majakeses - ainult imehead mälestused on sellest!

Lisaks eelkommarile niipalju, et kliima autos on paraku elementaarne, lõunas see asendamatu. Samas kui ei matka just kesksuvel, saab ka kuidagi ilma hakkama.
Teema autorile soovitan ikka oma autoga käia,kämpade asemel vaata parem odavamat kodumajutust, kus magada ja pesta, tavaliselt saad seal ka syya teha.Viimased ei ole kallimad kämpadest.Aga telk võta nostalgia pärast ikka kaasa ja priimus ka.
Edu!

5000k eest, mis plaanid rendile panna, saad kämpasid kas või ekstralukse. Ega autoreis ei olegi odav lõbu. Kui tahad odavat, mine viimasehetke lennukiga Bulgaaria või Türgi 4-5k. Eelmine suvi ise 30 päeva magasime kahekesi universaalis, küll enamus öid kämpingutes, mis Lõuna Prantsusmaal ja Itaalias u 25 eur ja Poolas mere ääres 10 zlot. Esimese Läti-Leedu tegime võsaka, rohkem vist mitte.
Roolis olen üksi ja tahaks peale rallit õlut lasta ja võsas on oht, et aetakse ära ja ei ole võimalik enam "roolida". Kämpas hea rahulik maanduda peale linnas jalutamist. Telki ei ole viimasel ajal kaasa vedanudki, küll aga mõnusad täismõõdus kodused padjad-linad-tekid. Tagasi tulles lebotasime veel Jurmala Nemos ja oli plaan "maja" võtta, kuid see tähendas asemes tagasiminekut ja loobusime majast ja magasime ikka autos.
Vanasti ainult võsakaid tegimegi ja 93a. sedaan Galant(seljatugi käis küll maha, aga "auk" oli kitsas ja olla sai ainult selili või kõhuli, ringikeeramiseks pidi pagassi sukelduma).
Vaja on ainult tahtmist! Kahekesi reis on tegelikult veel kõige toredam.

Pesemiseks kasutasime Saksas Autobahni äärseid tanklaid. 2-3 Eur nägu ja võisid kasvõi pool tundi vee all sulistada. Tegelikult on üllatavalt paljudes tanklates pesemisvõimalus. Märksõnaks on ka rekkad. Nemad peatuvad ikka soodsamates kohtades. Pesemine on ka ainus, miks kämpingut eelistada. Ise olen igal aastal heal juhul korra kusagil kämpingus ööbinud. Tavaliselt vaatan ikka vaiksema koha.
Kusjuures saab ka Itaalias augusti kuumas kliimaseadmeta hakkama. Kui oled jahedama ilma pooldaja, siis ehk tõesti tundub võimatu. Samas on kuumas kliimas ööd soojad ja telk jääb kuivaks. Ja kui ronid jahedast autost välja, siis tundub leitsak eriti tappev.
Kojujäämise asemel tee tõesti lühem reis, Tsehhi ja Ungari pole nii kaugel aga vaadata on seal küll. Tsehhis õlu ja Ungaris vein odav. Samuti pole kaugel endise Ida-Saksa alad. Sealgi on üllatavalt palju vaadata.