Transport Sri Lankal

Palun andke infot, kas tasub Sri Lankal võtta rendiauto või sõita kohaliku transpordiga, millisega?

Igal pool räägitakse, et SL-s on kohutav (aeglane ja närviline vasakpoolne) liiklus, seega mina olen oma transpordivahenditeks valinud seal kohaliku bussi, rongi, tuk-tuki ja takso (ja-jaa, kõik plaanis ära proovida) ja soovitan ka teil sedasama teha. P.S. Rong Kandy-Ella on must be!

Meie sõitsime kogu aeg kohaliku transpordiga (buss, rong, tuk-tuk), mis on imeodav ja põhimõtteliselt ei saagi aru, et millegi eest maksad. Eks kindlasti on ühistransport mõnevõrra ebamugavam kui privaatne takso, kuid selle võrra saad ka kogemuse juurde. Kohalikes bussides on ruumi suhteliselt vähe ning kogu vaba ruum topitakse inimesi täis. Suurte matkakottidega turiste ei taheta väga tegelikult peale võtta, sest kotid võtavad osa reisjatele mõeldud ruumist ära ning tavaliselt peab pagasi eest juurde maksma. Õnneks meie reisisime üsna väikese pagasiga, mida sai vabalt jalgade alla või sülle võtta (soovitan teistelegi). Rongiga sõit on muidugi elamus omaette. Meie sõitsime rongiga nii Colombost Kandysse kui Nuwara Eliyast Ellasse. Mõistlik on piletid ette ära osta, sest muidu ei pruugi üldse peale saadagi (eriti Kandy - Ella/Kandy - Nuwara Eliya ots). Viimane ots oligi mõnesmõttes täielik katsumus, sest rahvast tuli rongi peale meeletult palju, nii et enamus ajast tuli meil kas seista või uksel istuda. Rongiga sõites kindlasti istuda või seista vasakul pool, sest seal on enamik ilusaid vaateid. Kokkuvõtvalt ütlekski, et kui hindad mugavust üle kõige, siis vali rendiauto (liiklusega harjumine võtab kindlasti aega, sest see on päris kaootiline) või takso juhiga (ilmselt kõige mugavam variant, kuid samas tõenäoliselt viiakse sind ka igale poole nn. turistilõksudesse veel lisaks), kui hindad seiklust, tahad näha kohalikku eluolu ja soovid odavamalt läbi saada, siis vali kohalik transport. Kohaliku transpordi võrgustik on hea, bussid sõidavad mitmeid kordi tunnis ja pääseb pea igale poole ligi.

Rendiauto oleks kõige mugavam, rongi ja tuk-tuki kombinatsioon kõige soodsam. Rongisõit on üliodav ja graafikud on internetist leitavad. Raudteejaamast majutusse sõitmiseks ja muud lühemad otsad tuk-tukiga siis, ainult tingida tuleb kõvasti. Ma olen aru saanud, et reaalne kilomeetrihind tuk-tukiga peaks olema ca 25 eurosenti, aga juhid küsivad muidugi rohkem. Teeolud sisemaal on sageli kehvavõitu ning populaarsematel marsruutidel esineb ummikuid. Saare lõunaosas on suuremad maanteed korralikud, Colombo- Galle-Midigama kandis näiteks. Põhjas ma ei ole käinud. Kui oled vilunud autojuht, siis rendiautoga oleks suht hea seigelda seal. Saad minna kuhu tahad ja millal tahad.

Käisin Sri Lankal 2013 kevadel, liiklesin ainult kohaliku transpordita - rongid, bussid. Väga toimiv ja väga odav. Sai kõikidesse kohtadesse, kuhu soovisime minna.

Domino, kas ostsite rongipiletid Kandyst Ellasse varem internetist või kohapeal ja millises klassis sõitsite? Kas ka teise klassi vagunid topitakse puupüsti rahvast täis ja konkreetseid istekohti pole? Kas Colombost Kandysse saab rongipiletid kindlalt enne väljumist või peaks ette ostma netist?

Me tahtsime osta Kandyst Ellasse rongipileteid, kuid kõik olid juba väljamüüdud, seega soovitataksegi juba netist ära osta. Meie sõitsime bussiga Kandyst Nuwara Eliyasse, olime seal päeva ja siis sõitsime edasi Nuwara Eliyast Ellasse, kus ka ilmselt tasuks pilet enne netist ära osta, sest kohapeal müüakse ainult kolmanda (vahel ka teise) klassi pileteid, kuid istekoht ei ole garanteeritud. Colombost Kandysse sõites piletitega probleemi ei olnud, saime istekoha (kuid alati on kindlam varem osta). Teise klassi vagunites pole konkreetseid istekohti (kuid Colombost Kandysse sai ka teises klassis sõites istuma kindlalt, ruumipuudusega probleemi ei olnud), kuid kehtib reegel: kes ees, see mees, kolmandas klassis samuti. Tavaliselt on esimese klassi istekohad juba kõik netiteel välja ostetud ning kohapealt neid ei õnnestugi saada.

Käisin 2015. jaanuaris ning kasutasin busse/ronge ja tuk-tuki. Ma nõustun, et kohalik transport on kindlasti kõige mõistlikum. Samaaegselt kui käisin oli seal kamp Eestlasi, kes kasutasid nö rendiautot ning kohalik transport oli isegi kiirem, kuna liiklus on nagu ta on - muguavuse poole pealt arvan, et rong on isegi mugavam kui kambakesti väikses renditud bussis/autos kükitada. Täpselt polegi meeles, kuidas rongi piletitega oli, netist me kindlasti ette ei ostnud, aga ehk päeva alguses käisime rongijaamast läbi, et siis näiteks õhtusele rongile piletid saada. Ühestkist rongist maha ei jäetud ja enamasti sõitsime 2. või 3. klassis - kui välja arvata üks ots Kandy-Hattoni suunal kus tõesti see 3. klassi oli omaette koguemus ( 2-3 inimese pingid kus istus reas vähemalt 5 inimest ja pooled veel ka põrandatel) ülejäänutel otsadel oli kõik super. Buss on nagu buss ikka - lõuna rannikult alates Matarast ülesse Colombo poole on kiirtee ja euroopalikud bussid.

Tasub küll võtta rendiauto. Enamusel firmadel on läbisõidupiirang 100 km/päevas, aga sellist vahemaad ei õnnestu seal kuidagi päeva jooksul läbida. Liiklus on aeglane, Colombos ja Kandys on suured ummikud ja mägedes jälle pole möödasõiduvõimalusi aeglaselt üles rühkivatest veokitest ja tuk-tukkidest. Ma küll ei kahetse, et rendiauto võtsin, muul viisil ringi liikudes peab ikka väga laialt aega käes olema.

Aasta tagasi november detsember olime 3 nädalat Sri Lankal. Kasutasime asulates tuk-tuke, hotellist saadud jalgrattaid ning muidu liikusime vaid busside ja rongidega. Soovitan seda kõigile. Piletid on üliodavad, peaaegu tasuta:) transport liigub tihedalt ja igale poole. Lisaks saad tuttavaks nii paljude ägedate inimestega, kellega muidu ei kohtuks. Ühistanspordiga liigub palju turiste ja kohalikke. Jah, need on otsast otsani rahvast täis ja meie pidime seljakotid ette mootori peale viskama. Keegi ei teinud nägusid, et pagasiga turist. Igal pool oldi sõbralikud ja abivalmid. Aidati peale ja maha. Rong Kandyst Ellasse on KOHUSTUSLIK:) imeline vaade. Kui võimalik istu parempoolse külje peale ja nö ukse vahele! Pileteid meie ette ei ostnud. Kõik saime kohapealt. Hotellid broneerisime ka sihtkohas vaid üheks-kaheks ööks ette. Lennujaamast oli ostetud tahvlisse nö prepaid sim kaart. Minu elu ägedaim reis, kindlasti! Iga kell läheks tagasi ja veedaks natuke rohkem aega sisemaal.

@anni33, rongipileteid saab siit max. 31 päeva ette osta: https://www.visitsrilankatours.co.uk/train-tickets-1.html ja siit: http://tourmastersrilanka.nl/ ja siit: http://www.exporail.lk/ExpoRail.php Rongipiletitest üldiselt: https://www.seat61.com/SriLanka.htm#How_to_buy_tickets Kohapeal saab rongipileteid saab vaid kassast. Kohapeal piletiostu kohta mul veel selline info salvestatud: alternatiiviks lihtsalt hommikul Kandys raudteejaama minna või minna rongi peale üks peatus ENNE Kandyt (Kadugannawa, Pilimathalawa) või teha vaid Nanuoya-Ella ots. Kandys kassa 5 avatakse 8.00 Ja kindlasti rongi 2 klass! Esimest kohe kindlasti mitte, sest seal ei käi aknad lahti ja ei saa ukse peal kõõluda. 3 klass on nn üldvagun, kus, nagu eespool kirjeldati, on õlatunne. See-eest aga pidavat seal musitseerima jne, elu pidavat käima

Tänud AndresR. Ostan Kandy-Ella piletid varem ette. No kummal pool siis peaks istekoha võtma sellel liinil, siin mõlemad variandid olemas. Meie sõiduplaan Colombo-Kandy koos Sigijraga-Ella-Tangalle-Mirissa-Colombo kahe nädalaga ja peaks jääma ka piisavalt rannas lebotamise aega. Ellast Tangalesse on plaan alustada hommikul võimalikult vara ja külastada vahepeal ka Udawalave rahvusparki ca kolm tunnisel safaril. Kas see on ajaliselt bussiga teostatav või peaks selleks auto võtma?

Kandyst Ellasse peaks vist ikka paremale poole istekoha võtma. Endal see marsruut vastassuunas läbitud 4 aastat tagasi. Siis ei olnud tõesti hommikul Ella rongijaamast piletite ostmisega probleeme. Saime need 2 klassi. Kui tahtsime 2 aastat tagasi Kandyst Nuwara Eliyasse rongi pileteid osta, siis ei saanud neid eelnevalt netist ega ka paar päeva Kandy rongijaamast ette osta. Oli muidugi jõulude aeg.

Kandyst Ellasse peaks istuma ilusamate vaadete nautimiseks paremal pool, Nuwara Eliyast Ellasse vasakul pool.

Täpselt nii, nagu Domino kirjeldab, ongi. Kui veel spetsiifilisemaks minna, siis alguses (Kandyst) polevat eriti midagi vaadata, head vaated Haputale-Ella vahel! Parimad vaated paremal kuni 1H peale Nuwara Eliyat, seejärel vasakul!

Udawalawe kohta ei oska midagi kosta, mul valitud Minneriya safari. Arvesta, et safarit soovitatakse teha vara hommikul, keskpäeval on juba ikka väga palav.

Soovitan kõigil SL huvilistel ka liituda selle grupiga: https://www.facebook.com/groups/905152259525547/ Sealset infovoogu jälgides saab mõnikord väga kasulikku infot. Nt sain ma eile teada, et hetkel Adam's Peak suletud. Peale mõningaid täpsustusi selgus, et üles ronida (salaja) ikka saab, suletud vaid üleval asuv tempel.