Ukraina blogi, Goverla

Ärge siis väga valusasti lööge, minu isiklik nägemus Ukrainast.

Väga mõnus lugemine. 

Paar aastat tagasi sai suvel Goverlal grupiga käidud ja äki aprilli lõpus omal käel perega uuesti sinna ….  Latt on igatahes ees kõrge , sealt alt on mõnus läbi jalutada :-).

Kui keegi läheb Goverla alla Zaroslyaki poolt, siis 8 km enne Zaroslayaki jääb küla, kus on majutusasutus nimega Pid Javorom. Maja pilt on blogis, Bookingust leitav. 
Öelge, et võtate ühe eestlase Salomoni matkasaapad kaasa.
Väga korralikud ja kvaliteetsed, -25 külmakindlusega saapad, nagu uued, nr. 43 suurus. Kui peremees neid maha pole parseldanud, saab esimene kiirem need endale. Äkki siis Sulle, sipsik11.
Kuigi peremees lubas need alles hoida, ma tema juttu väga ei usu. Aga igaks juhuks annan teada. Mulle pole mõtet pakkuda, need on auhinnaks kohalejõudmise eest.

Väga lahe seiklus!

Kui aastaid tagasi septembris üksi autoga Ukrainas ja Moldaavias kondamas käisin, siis jalutasin ka Goverla otsa. Talvel lumega, jääga ja nähtavuseta oleks mul ilmselt see tipp tegemata jäänud  https://www.flickr.com/photos/ruudi/albums/72157625019498622

Et nagu mäkke teejuhiks võetud "kogemusega" oma poiss paneb kogu vinge tehnikaga eest minema ja jätab kaaslase, igasuguste orienteerumis- ja sidevahenditeta, lumetuisus, laviiniohuga, 0-nähtavusega, sobiva varustuseta, lihtsalt maha! No andke andeks.

Esimene asi, mis mäkke minejale pealuu sisse taotakse, mitte kedagi ei jäeta mitte mingitel tingimustel maha - kehtib mäekoodeks! Mägedes juhtuvad asjad kiiresti, muutub paugust ilm, sammuke rajalt kõrvale, väänab keegi jala, mis iganes. Kas VäikeLotti suudab endale adekvaatselt aru anda, kaugele ta kohalike "samuraide" toeta oleks üldse jõudnud ja millest seekord pääses? Mäed ei ole naljategemise koht.

Ise käisin Goverlal 73-ndal, kuigi ilm oli ilus ja tipp paistis, püsis grupp lõpuni koos, ka laskumisel ei lubatud lahknemist. See oligi mu elu esimene mäe moodi mägi, kus tegin oma esimesed sammud viltusel maal, kus õppisin esimesed mägimatka põhitõed. Senised kõrgemad piirdusid vast Haanja küngastega. Tore on teada, et seal kõik ikka samamoodi.

Üks väga ammu levinud arvamus tuleb siin nüüd selgeks teha. Poolas ei ole keelatud sõita naastrehvidega, juhul kui auto on registreeritud riigis, kus naastrehvid on lubatud. Vastavalt hooajale ikka. See on Euroopa Liidu seadus. Soovite autoga talvel Portugali sõita, naastrehvid all, ei ole probleemi.

Respekt, nii Govera tippu kui pärast Poola tagasi jõudmise asjus!

mees80

Poolas ei olegi talverehvi kohustust ja Poola ning Saksamaa on 2 Euroopa riiki, kus naastrehvi kasutamine on ühemõtteliselt keelatud. Mis sai selgeks ka VäikeLottile, kui ta piiripunktist tagasi kupatati ja naastusid välja pidi rookima. Mingit Euroopa Liidu ülest liiklusseadust ei ole olemas, kohalikud seadused on alati kõrgemal. Naastudega krõbistamise eest saad Poolas trahvi nii, et välgub, lisaks hakkad kraavipervel omi naastusid välja koukima, sest edasi nendega sõita ei lubata. Kui see pole Sinu jaoks probleem, siis nõustun Su väitega probleemi puudumisest.

Ma ei tea küll kedagi nimetada, kes oleks Poolas seesuguse asja eest trahvi saanud, sest enamik reisiselle suvatsevad enne võõrasse riiki sisenemist mingi kodutöö ära teha, ega hakka külla minnes omi seadusi kehtestama. Kui siit mõni ongi krõbinal läbi Poola läinud, tuleb see lugeda siiski vedamiseks, millest ei pea oma tulevaste reiside planeerimisel tingimata lähtuma.

Eks see olegi sügavalt individuaalne otsus, millise tasemeni keegi soovib riskida, teine suhtub jälle loominguliselt kiiruspiirangutesse ja võib seegi õnneks minna. Sama põhimõtte kohaselt võiks näiteks britt siia tulles õigustada 0,8‰-stes aurudes sõitmist, sest tuleb ju riigist, kus selline piir on seaduslik.

Minu teadmised põhinevad ühe politseiametniku jutul, mis oli Terevisioonis eelmise aasta lõpus või käesoleva aasta alguses. Trahvi saamine ei tähenda veel seda, et kohalikud reaametnikud seadust tunnevad. Nüüd oleks õige see seadus üles otsida.

Kui see eelmises punktis viidatud seadus on olemas, võiks keegi tublim selle ülesotsida ja viite saata. Endal küll, lamellid all, aga vahel tekib mõne teise autoga küsimus.

Heakene küll, olgu see seadus milline tahes, aga kui Sulle on trahv sisse soolatud, mis Sa selle tarkusega enam peale hakkad? Fakt on, poolakatele naastud ei meeldi, nad ei lase selliste rehvidega kedagi kolmandatest riikidest sisse või kui teelt tabavad, pead ei silita. Üldteada on ka, et ametnikuga vaidlemine on nagu vastu tuult ..., märjaks saad ikkagi lõpuks ise.

Samavõrra, kui ebausaldusväärseks pidada Poola politseiniku seadusetundmist, ei võtaks ma ka iga meie ametniku väljaöeldut puhta kullana, telekas võib rääkida muidugi kõike. Tegelik elu on sageli midagi sootuks muud, kui nööri mööda seadustähe järgi käimine ja parem oleks oma tegemistes reaalse maailma oludega arvestada. Lähed Poola politseinikule seletama, et meie telekas keegi rääkis midagi?

Ma ise sellist riikideülest seadust ei tea, mis lubaks naastrehvi keelu ajal sellega ikkagi ringi paarutada, küll aga on olemas vastupidine seadusepügal meie liiklusseaduses, mis lubab talverehvi kohustuse perioodil sõita ka suverehviga oma sihtpunktini, kui saabutakse talverehvi kohustuseta riigist transiidina. Näiteks Saksast autot tuues. Kas on kindel, et see jutt hoopis sedapidi polnud? Ma nagu hästi ei usu, et meie politseiametnikul on üldse pädevust ja põhjust kommenteerida teiste riikide liiklusseadusi, mis on igas riigis erinevad.

@viktor54

Kui me kaotaksime iga sõbra ühe eksimuse pärast, siis meil ei olekski sõpru.