Viimased kommentaarid

Läbisin Ikla 4.15. Eelnevalt olin täitnud Läti nõutava serdi, siis täitsin ära ka lock-i  serdi, lisasin sinna ka bookingu paberi, riiki, kuhu suundusime, probleeme polnud. Tuleb olla ikkagi adekvaatne!

Tegelikult  kummardus "lauriandresele". Paljudele eestlastele tundub Poola sellise sellise 90ndate Poooola kontekstina.  Päriselt, super lahe riik ja tasub tõesti külastamist ja ka pikk nädalalõpp Poolas on super! Eestist ainult 1000 km. eemal! Ja odav ja odav ja veelkord odav!

Tere! Tulin just läbi Läti ja tõesti on vaja täita ka transiidi puhul see komandaditunni sert. Bauska piirile lähedal, kes siis raha teenida ei taha? Tuleb ju mõelda loogiliselt. Printida saab kodukalt ja täidad ära enne piiri, lahtritesse paned transiidi. Iklast läbi Läti Bauska kaudu Leetu on enam vähem 2,5 tundi. Läksin läbi Läti komandandi ajal ja tõesti nagu Stalkeri filmi oleks sattunud. Edu!

Tervist! Kuna omal ka reedel vaja jälle autoga Läti vabariik läbida, infot palju ja muutuvat, helistasin Läti suursaatkonda +3726277850. Vastati kiirelt ja tõesti, lisaks tava deklarile tuleb täita ka eelpool olev "lockdown sert". Ühe pere liikmed, kes on ühenimelised piisab ühest deklarist, eri nimelised peavad täitma eraldi. Hea, kui lisada näiteks Poola või mis iganes riigi majutuse bronni paber. Lahtrisse kus on " kodust lahkumise põhjus" tuleb panna" transiit". Sama tuleb täita ka tagasi tulles, kui Läti läbimine jääb ajaliselt komandandi tunni sisse. Mida tehakse vahele jäämise korral, ei osatud vastata. Kas tehakse trahv (loogiline) , kas tehakse trahv ja võid edasi liikuda või tehakse trahv ja pead komandandi tunni möödumist ootama teepervel. Kena Lätit kõigile!

Aigos Nikolauses on Eesti konsulaarosakond. Asub sadamast 100m idas kurvi peal olevas majas, teisel korrusel. Rõdul on meie vapp ja peaks lehvima ka meie lipp. Ehk saad sealt abi!

Soovitaks teemaalgatajale dubleerida kõik oma tõendid. Juhuks, kui miskit läheb katki, kaob ära, mida iganes juhtub, on mingiski telefonis teave olemas. Googelda oma teekonnal, kohti, kus saad testida, sest läheb vaja. Tagasi tuleku testi tee 2 tk. ja erinevates kohtades, igaks juhuks, et vältida ebakõla. Kui on mõlemad pos. siis on tõesti "Palju õnne!" Siis on hotell ja karantiin oma kulu ja kirjadega. Kogemus oma lähiringist. Minu teada võttis Itaalia mõne nädala eest kasutusele vaktsiinipassi. See otseselt ei ahista mittevaxituid, ent ebamugavustega peab arvestama. Põhja-Itaalia on alati olnud natuke seaduskuulekam, kui lõuna Itaalia. Kas on see lähedus saksakeelsetele, siiani "ordnungit" armastavatele riikidele, mida ei takista ka Alpide ja Dolomiitide mäed, ei tea. Paar isiklikku kogemust. Outlett  linnak di Piave, mitte kaugel Veneetsiast, reede, hooaja lõpu suured aled, rahvast murdu, tegin parklas paar tiiru, et kohta leida. Kõikides linnakusse sisenemis kohtades tõendite kontroll, kuigi avatud ala, kandsid kõik maske. Karabinjeerid peatasid 8ksa liikmelise, välimuse järgi hindud, kontrollimiseks. Meie lauast u 10-12 m kaugusel. Ühel härral oli mingi probleem telefoniga, arvata on , et oli tühjaks saanud. Nüüd tõmbaks korraks paralleele ühe siiani "tiigri hüppel "oleva digiriigiga, kus politseil ei olnud isegi telef. et koode kontrollida.(Nüüdseks on vist telef. soetatud.) Karabinjeer avas koti, mis oli kaetud solar materjaliga, sebis nati juhtmetega ja arvatavalt kotis oleva akupanga toel sai ta hindu telefonist kätte talle vajaliku info. Ehk, siis , kui tahetakse kontrollida, siis ka kontrollitakse. Negatiivne test näppu ja edu Itaalias!

Ma isiklikult tahaks küll lugeda seda 15+ külastatud riikide nimekirja, arvan, et neid huvitatuid on rohkemgi. Reisikirja-blogi ja memuaare sooviks ju ka, seda võimalusel.Kas kõik 15+ riiki said läbitud 1e.tripi sees, kas alguspunkt oli Tallinnast või lähiriikidest? Olen aasta jooksul teinud mõned minekud- tulekud, ikka olen pidanud midagi tõendama- näitama, sestap need küsimused. Ajutreeninguks paar elulist, natike juriidikasse puutuvat situatsiooni. Saabute hotelli, lauas näitate neg. testi tulemust, linn , piirkond meeldib, jääte 3-4 päevaks. Kas testi tulemuse möödudes, olgu selleks 48 või, mis iganes tundi, on hotelli omanikul õigus Teid välja tõsta? Olete eelnevalt broneerinud 7-ks päevaks näiteks ühe Jaapani autotootja nimistusse kuuluva A segmeti kuuluva toote, lisanud lisatasu eest ühe juhi ja rendifirma kontoris tabab Teid tõdemus, peate aja möödudes saatma-tooma uue neg. testi. Kui ei täida nõudeid, siis kas  firmal on õigus autot tagastades, lisaks kinni pidada 2-e päeva raha , milleks on viimine- toomine desinfitseerimisse, ehk 2+22 raha + 280 täis deso eest? Kuuldub ajuraginat ja Google serverid on kuumaks aetud! Lõpetuseks üks juriidiline mõttetera " Mida rohkem on seadusi, seda enam on võimalusi neid tõlgendada!" Aga edu reisidel!

Mitmesse klassi "kinni" jäänud ja peast vähe "lihtne" kodanik pakuks kohe Bulgaaria ja Bansko suusakuurordi, sest hea hind ja korralikud rajad ning põhiline," talvitumine". Ja kui päris aus olla, siis talve mööda saatmine mingis suusakuurordis ,kus termid-spaad ja oma rõdul või terassil olemas jacuzzi ning lamamistoolid, on väga kiiresti arenev trend. Mõne aasta eest Saalbachis olles, olid meil naabriteks hollandi pered, rentinud olid nad oma boksid 3kuuks. Hommikul teed värskelt hooldatud rajal mõned laskumised, keskpäevaks sätid ennast lamamistooli ja mõnuled jacuzzi vannis, pealelõunat, jõusaal või spaa ja siis õhtusöök ning lõpuks aftekas kuskil klubis. Ja tõesti tuule sirmiga varjatud terassil tõusis keskpäevaks termomeetri näit sinna 18-20 kraadi kanti, mis veeb. keskpaiga kohta "pole paha". Hiljuti nägin usutlust noore saksa perega, kes oma "näoraamatusse" ja meediaseintele riputas üles pilte stiilis "varbad liivas", "lapsuke ja liivaloss" ja "banaan siin, ananassi sektor seal". Teeb kadedaks, tahaks ju kaa, ent loo puänt selles, et 2-e nädala postitused olid tehtud Berliini lähistelt Tropical Islandist. Kui nüüd minna päriselt teemasse sisse, siis ju palju oleneb, kas minna "sooja" üksi, kaksi või perega. Üksi minnes on ka nõudmised vähe spartalikumad, mingis situatsioonis saad paadi pärapingil  või lennuki telikust kinni hoides ikka kuhugi minna või tulla, muidu peab ju arvestama ka teistega ja perega on ju hoopis teised teemad. Balil rolkudega ringi seigeldes sattusime ranniku äärsesse palmisallu, kus peeti homestayd. Katus lehtedest, tüvede külge seotud võrkkiiged, wc-ks auk põõsastikus, pliiti meenutav kivikuhi, mida köeti kookos pähklikoortega. Elekter oli õhtul kella 6-8ni ja pesed ookeanis. Selle "resordi" hinnaks ütles aussist kunde 1usd. 3 kuud ööbimist, 90usd kokku + toit. Ja ongi Balil "talvitatud". Ma lööks ajamääruse kaheks, reisimine, ka "talvitumine" ennemkoroonaaega ehk e.CO.a ja praegukoroonaajal ehk p.CO.a. e.CO.a oli lihtne, tahe, aeg, raha, pilet ja minek, terve maailm lahti, pärssivaks teguriks ehk aeg ja raha, mõni streik, mingi tuhka väljutav vulkaan ja riigipööre, mis otseselt turiste ei mõjutanud. p.CO.a on keeruline, peab omama selgeltnägija võimeid ja hiromanttlikku teavet, mis juhtub nädala ,veel enam jaanuaris 2022. Peab omama suuremat ajalist ja rahalist puhvrit. Me ei tea ju kunagi ( meil pole neid võimeid), mis otsuseid teeb mingi sajusaarte hõimupealik, mida teeb banaani vabariigi kindral ja mida otsustavad  mingi lennufirma direktorite nõukogu, me ei tea ju reeglistikku, mis toimib märtsis 2022. Näide oma lähikonnast. 1 stopiga lend Tallinnast saarele. 14 päeva ja tagasi tulles, testi nõue lennule minnes. 1 pereliige ühegi sümptomita positiivne, 11 päeva majutus+ lennupiletid+ muud kulud. Peab olema ajaline ja rahaline " puhver". Ma pole küll mainekujundajast suunamudija, ent mida vähem on stoppe, vahemaandumisi, seda parem vist. Otselende ikka olematu arv. Ikkagi minek 1, ehk kahe stopiga. Oleme perega olnud talvitumas Vahemere ääres, mõnedel aastatel. Talvitumine on minu jaoks ikkagi pikem periood, 4 nädalat ja enam. Väiksem periood on kas "äraolemine" või reisil olek. Veel peaks silmas pidama, et need vaksineeritud, kes mais-juunis oma doosi said, see 6 kuu tärmin hakkab ju aasta lõpus läbi saama. Lõpetuseks tooks siia lauale, täiendamaks riikide nimekirja, kaardipakist tõmmatud" jokkeri" või toon tallist " musta hobuse" nimega Maroko. Olime perega jaanuari 2nädalal 6ööd ja olime ka sama jaanuari lõpus veeb. algul 11ööd. See jäi küll e.CO.a. Meeldis, peatusime Casablanca juures, odavam. kui Hispaanias. Palju kliimapagulasi, kohtasime soome numbritega autosi, rääkimata igale poole jõudvatest poolakatest, palju belglasi- prantslasi. Kliima, umbes sama ,mis Kanaaridel, sai ujutud, paaril päevad tibutas, veeb. äratuleku nädalal viskas päevatemperatuuri 28 peale, viimasel päeval oli 32 sooja. Selline kergema islami vormiga maa. Ja vajadusel ei pea kasutama lennu-transporti. Tasub mister Googlist abi otsida ja kaasata ka YouTube kanal. Hoiame kätt pulsil , silma seaduste rägastikes ja edu kõigile!  Turkmestani eest kindlalt " like", et jaguks ka satiiri!

Andaluusia on suur, umbes 2 Eestit ja, et aega vaid nädala jagu päevi, siis mõned mõtted. Leidke tunnike aega, tehke vabal valikul mingi suuga kokku istuv jook, avage arvuti, ehk nuti-tv ekraan, otsige üles YouTube kanal, söötke sisse otsing " Andalucia, või 10 best places in Andalucia".Ja nähtu järgi otsustage, sest "Oma silm on kuningas!" Mõned soovitused omalt poolt. Ostlemiseks Malaga ja Torremolinose vahel asuv "Plaza Major". Malaga ja Malaga turud, Atarazana, El Paseo näiteks. Gibraltar tahab passi, autoga saab üles Rocki ka, käige ka tunnelites. Gibraltari kõrvalt Algecirasest lähevad laevad Ceutasse, Hispaania linn Aafrikas. Seda juhul ,kui sinna kanti enam asja ei ole ja huvi on, tasub külastamist.  Muidugi Ronda, saab ka matkata lähedal mägedes. Võtke päevaks e- jalgrattad ja tehke tiir Marbella-Puerto Banus-Elvira ümbruses, näete rohkem, kui autoga. Vaadake ilmateadet, kui mõte minna Sierra Nevada mägedesse matkama, palju emotsioone jääb udu ja sajuga saamata. Camenito rajale mineku planeerimiseks vaadake YouTube, ehk ei sobi (kõrgusekartus). Linnadest soovitaks Sevillat, pealinn ikkagi, palju vaadata, vist päevast jääb väheseks. Matkahuvi korral vaata ka "Hiking in Andalucia". Vaata, et üle ei planeeri ja ,et oleks aega ka puhata ja nautida! Edu Andaluusias!

Tervist! Kui jääda suurlinnadesse, Kiiev,Odessa, Lviv, saab hakkama ilma sulata. Kui kõndida peatänaval, süüa restoranides, teha oste supermarketites ja butiikides ning ööbida peatänava äärsetes hotellides, kindlasti saab kaardiga hakkama. Kui aga peatuda  teeäärses tavernas, kus peremees Teie tellitud toidule rohelise garneeringu läheb korjab-nopib taverna taguselt peenralt, siis ikkagi grivnad. Enamus öömaju, olgu läbi Bookingu või mille iganes, mida haldab erainimene või mingi firma ja maksmine toimub kohapeal, ikka grivnad. Atmide peale ma väga ei panustaks väljaspool suurlinnu, neid rahavahetus kohti on pea kõikjal, sest paljud ukrainlased käivad tööl ju välismaal, seega on ju vaja need taalad-eurod grivnadeks vahetada. Meenub Odessas olek, kus tõesti rahavahetus putkasi oli sadu, kursid ilusti tahvlitel kirjas. ei peagi lugema, kui järjekord, siis hea kurss. Väikene mõttetera, " Mida suuremad on vahetataval kupüüril numbrid, seda rohkem ja parema kursiga grivnasid Teie taskusse kukub!" Ehk siis, kaart tasku ja kupüürid kaasa, vajadusel vahetate. Ja eks inimene teeb ju oma valikuid ise. Kas läheb Odessas konditsioneeritud Auchani supermarketisse ja valib kohaliku viinamarja ja kassas maksab kaardiga, või kõnnib Odessa vanal turul lettide vahel ja kaupleb stiilis", Kuule, seal nurga peal Mikola juures  on viinamari grivna odavam", saades soovitud hinnaga hommikul korjatud viinamarjad, maksad grivnades. Aga edu Ukrainas!

Tervist!                                                                                                                                Tulin just Itaaliast, kasutasin nii kohalikke, kui ka kiirteid, sestap mõned mõtted. Kogetu põhjal väidan, et Itaalia on üks kallima kütuse ja kallima kiirteede süsteemiga riik. Kiirteel nähtud kallim kütus oli 1.89,99, kõige odavam on kütet tankida linnades, kiirteedelt maas. 1.40,99 oli odavaim, mida paaki lasin. Pitaatsia pulgajäätis, mis poes maksis 1raha, maksis kiirteel 4.50. Vähemalt wc-d on kiirteede ääres tanklates tasuta, võrreldes saksa keskkonnaga. Kunagi krooni ajal arvestati kiirteede maksuks 1kroon kilomeeter, nüüdseks on see sujuvalt muutunud pea euroks. 321 km. läbimise eest kiirteel taheti saada 27.50. Natuke kiirtee maks oleneb piirkonnast, ranniku äärsed on kallimad, sisemaa omad väheke odavamad. Kiirteedel tasub jälgida kiiruse märke, võivad mõõta, maanteedel on keskmise kiiruse kaamerad, kaamera putkad on kaabu ja vuntsidega härrasmehe kujutisega. Pilte tehakse nii eest, kui tagant, et ohjeldada motomehi. Kunagi uurisin Telepassi kasumlikkust, pead sõitma u.40000 km. aastas, et oleks rentaabel. See oli 6a tagasi. Ega kiirteel midagi muud ei näe, kui müratõkkeid ja tunneli seinu, maanteedel vaated oluliselt edevamad, ent ajakadu väga suur, linnad-külad, ringteed. Kasutasime linnades parkimismaju, sellise kuumaga auto varjus ja ka ei pea kiirustama, et kviitungil märgitud ajaks tagasi oleks. Hinnad, pea võrdsed. Tahaks natike kirjutada ööbimisest. Kui Te võtate öömaja lugege kogu jutt hoolega läbi, et ei oleks lisatasusid. Et oleks"free parking ". Veel ZTList, ehk Zona Traffico Limitatost. Tsoon mis on loodud kohalikele, et ohjeldada turiste. Õnneks on tsoonid tähiststud, nii märkide, kui fooridega, lisaks kaamerad võõraste tuvastamiseks. Niisama pole vaja sisse sõita, saate 40e. trahvi. Kui tõesti on ööbimine ZTL tsoonis, olgu siis korteris või butiik hotellis, peate omanikule tuletama meelde, et Teie juuresolekul saadaks ära avalduse auto numbriga. Mõttetegevuse kiirendamiseks sobib autost võetud purk eesti õlut või pakk eesti küpsist. Itaallastel on unustamise komme ja pärast tuleb trahv koos viivistega. Ööseks ei ole mõtet autot tsooni jätta, kui just omanik oma majaalust parklat ei paku. Kiirteede maksuputkad on suurlinnade juures osliselt mehitatud, mujal on automatiseeritud. Asetad kviitungi pilusse, ekraanile kuvatakse summa, saad maksta kaardiga, saad ka sulas.  Kopsikusse paned mündid, kupüürid pilusse. Tagastus raha tuleb ka sama teed pidi. Ahjaa, et parkimismajade kõrgused on 1.90 ja 2.00m. vahel nii, et kõrgema auto ja suusaboksiga on keeruline. Edu Itaalias!

   Tervist!                                                                                                                             Horvaatiast on siin kirjutatud pikalt ja palju, ent mõned mõtted. Oma reiside plaanimisel olen umbes aastat 7e kaasanud ka YouTube kanali, nii piirkonna, kui majutuse valimisel. Näiteks söödad sisse otsingu " Best beaches in Croatia" ja siis valid kuhu minna. Kuigi Horvaatia on pika rannajoonega, sellised Pärnu-Kauksi liivarandu on vast kogu rannikust 1%, ülejäänu on kiviklibune või kivine st.veejalats jalga. Mis kell startida ja mitme ööbimisega kohale jõuda on ju personaalne. Teel on Hotelle-motelle-zimmereid piisavalt. Lätis on kaamerad "Ufod", suht palju, kütus odavam, kui meil. Leedukad on lisaks "tuvipuuridele" saanud tööle ka keskmise kiiruse kaamerad,st, kaamera märgi all on nr. kui pikk on mõõdetav ala, mille lõpetab jällegi kaamera. Leedus kütus kõige odavam, soovituslikult Kaunase ja Marijempoli vahel tankida, leedukate oma kett EMSI. Kalvarijast piirini kütus kallim. Wc peatus ennem piiri, kuni Augustowini on metsapeatused, kui just mitte läbi linnade sõita. Poolas on küte odavam Tesco-Auchan-Carrefouri kaubamajade tanklates, Tsehhis on Globus marketites odavam kütus. Kiirteedel kütus kallim, kui maha sõites. Üldiselt saab ka vinjettidetta hakkama, kui kasutada kõrvalteid ja mitte minna kiirteedele. Ent see on aeganõudvam. Nagu siin eespoolgi kirjutati, pole mõtet kõiki vinjette Poolast ära osta, on kallim. Mul on oma reisidel 2el korral olnud vaja kviitungiga tõestada, et olen ostnud e-vinjeti, sest minu autot peatanud ametnikul puudus võimekus seda kontrollida(viimati jan.2020 Slovakkias). Juuli-august on Euroopas tipp hooaeg, kõik puhkavad, arvestama peab paljude ummikutega. Vaatasin arhiivi ja  näiteks Senji linna läbimine 1t ja15 min. Pööret ootasin Krki saarele viivale sillale 33 min. Oleme Horvaatia saartel liikumiseks kasutanud laenu rattaid ja rolkusi .Mugavam. Hvar on peosaar, Ibiza 2 nagu nad ise väidavad. Horvaatia on riik, kus ei saa autos ööbida, ka mustalt telkijaid kimbutatakse. Varem sõitsid ametnikud ratase ja atv-dega, nüüd lennutatakse droone, et tabada "musti ööbijaid". Majutust otsides tasub vaadata, kas on ka free parking, muidu võib juhtuda, et auto tuleb panna tasulisse parklasse hinnaga20e päev, ja mis asub 2km. kaugusel. Olen oma reisidele alati kaasa võtnud miskit eestimaist "nänni". Olgu selleks küpsised, kommid või mõned õlled. Kena õhtul pererahvaga lebolas olles miskit lauale panna või kellegile meelehead teha. Ka meie pere lemmikuks on Istra. Istralandia veepark on super lastele, kindlasti arvesta päevaga. Ka Plitvice pargile varu päev. Võta öömaja lähedusse ja hommikul 8.30 rajale. Meie läksime päikesetõusu nautlema, enne 6te. Raha ma ei vahetaks siin, saab Horvaatias ka, võib välja ka võtta, mõned kuna kupüürid peaks ikka taskus olemas olema. Minnes või tulles tehke sissepõige Postojnska koobastesse, tasub külastamist. Muidugi, kui tee läheb läbi Sloveenia. Nautige Horvaatia sööki-jooki, võtke aega ,et puhata. Otsige oma läheduses üles turg ja turgutage end kõige seal pakutavaga! Edu

Ma kindlasti olen Vatsega ühes paadis, ühes käes on kiiker ja teises aer ja ahtris lehvib lipp kirjaga "Tark Ei Torma!" Kui nüüd konkreetseks minna, siis meie siin oma maalapikesel ei tea ju " telgitaguseid," mis jutte aetakse "tagatubades" ja, mis niite tõmmatakse "kuluaarides". Me ei tea mida otsustavad nn. "otsustajad", fondid, pangad, riigid. Me saame ainult loota, et meid mitmeid kordi lennutanud lennufirma jääb alles, mida lähemal, seda parem. Olgu selleks siis AirBaltic või Finnair. Ma isiklikult arvan, et püsti jäävad autoritaarsete riikide firmad, nt. Eurooplaseks pürgiv või olev Turkish, kindlasti jääb Aeroflot, sest ennem tuuakse ohvriks mingi miljardärist oligarh ja pumbatakse ta raha Aeroflotti, kui lastakse see pankrotti. Eelmisel nädalal tv-puldiga mängides sattusin saksa jutusaatele, kus lahati praegu kõike reisimisega seonduvat. Kõige "roosamate" prillidega härra arvates taastub lennundus, mis oli seisuga 01.01.2020 aastaks 23 lõpp, enamuse, ka LH ja Tui esindajate arvates ei taastu selline maht ennem selle kümnendi lõppu, kui siiski. Stuudios olevalt lennundus kaardilt puudusid nii, Norwegian, Finnair, väikeste täppidena olid Iceland ja AirBaltic, kuid üle Skandinaavia ja Baltikumi laiutas SAS. Suuremad täpid olid ka British ja AirF-KLM, nats suuremad olid LH ja Turkishi logod. Kuid kõige suurem oli Wizzairi logo, puudusid nii Ryanair, kui Easyjet. Lõunas olid ka täpid, Aegan näiteks, sest loogiliselt, vaevalt SAS hakkab kreeklasi Kreetalt Lesbosele vedama, ikka Aegan. Võib-olla teavad need stuudios olnud midagi, mida meie ei tea, võib-olla vaatasid nad oma "saksa mätta otsast". Eks aeg annab arutust! Oma nimistusse lisaksin Emiratese, Qatari, mõttepausiga Etihadi, samuti autoritaarse Hiina lennunduse esindajad. Singapore ja AirAsia peaks jääma. Ma viiks korraks Tipi algatatud lennundusteemalt fookuse hoopis sihtkohtadesse, ehk kohtadesse, kus me sooviksime maanduda. Jätaks ehk selle vaikselt avaneva Euroopa kõrvale ja suunduks kaugemale, näiteks meie selle aasta sügisesse planeeritud reisile Madagaskarile, mida ei toimu. Ajutegevuse tulemusena valmis stsenaarium, mis lisaks Madagaskarile võib laieneda kuhu iganes kui võtta seda turisti vaatevinklist. Olles kaetud näomaskiga, kordi käsi pesnud ja desoainega loputanud, nii, et 8da klassi mate spikrid nähtavale ilmusid, olen jõudnud Pariisi, deGaulle või Orly lennujaama. Loomulikult olen läbinud temp. kontrolli ja passi vahel on paberkandijal tembeldatud tõend minu negatiivsuse kohta. Asun 12t kestvale lennule ja kohendan näomaski mugavamalt.  Ma ju ei tea,et eelmine õhtu oli Madagaskaril maandunud X lennuk N riigist, mille pardalt astus maha 3nakatunut. Ma ju  olen üllatunud, kui maandudes sulni naeratusega ametnik mind koormakilest tehtud tunnelit pidi merekonteineritest karantiini linnakusse juhatab. Olenevalt valitsuse, parlamendi, presidendi, peasekretäri, hõimupealiku, kindrali, tsaari või kuninga otsusest olen 7,-10,-14 päeva idüllilises kohas karantiinis. Kus on garantii, et selline stsenaarium ei toimi sel sügisel? Isiklikult loodan, et see on "ulme" ja liigitub utoopia valdkonda! Lõpetuseks, kõige suuremat kasvu reisimis ja turismisektoris arvavad analüütikud tulevat, sellel ja ka tuleval aastal Euroopas, autosuvilate ja matkaautode tootmises ja rentimisel! Loogilisi otsuseid reisidel ja edu! Ahjaa Loti unustasin, see paigutus sinna SASi kategooriasse!

Minu tõsine soovitus kõigile kahtlejatele ja mõtisklejatele, käige ära nii Lvivis, kui ka Ukrainas! Kuna sel aastal jääb Retrobest ära, siis kõigile retro ja vintage inimestele peaks Ukraina olema kohustuslik sihtriik. Samuti ka ökotoitlejatele. Mida kiiremini ära külastada, seda arhailisemat Ukrainat näete. Mul on kogemused aastatest 16,18 ja 19, mil kahel aastal tiirutasin ka Lvivis ja Lääne-Ukrainas. Ütlen kohe, kuna on võrdlusmoment, et hinnad on tõusnud. Aga, kus need poleks tõusnud. Kunagi maandusid briti "poissmehed" meil, siis Riias ja nüüd on nad leidnud üles Ukraina lennujaamad, ka Lvivi oma. Kuna Karpaadid ja Lääne-Ukraina koos Lviviga on piiridele lähedal, siis on palju turiste, eriti jäi silma saksa autoturiste.Eks seegi ole hinnatõusu aluseks. Siin on tublit tööd teinud Väike Lotti, Buldooza ja Lil-4. Lisaksin Lvivi kohta, et tuleks külastada Krakowi turgu, selle vastandina Leopolise keskust. Ka on huvitav vaadata ja jälgida slaavi kultuurile omast "narodnoe guljanjet",ehk siis rahvalikku jalutuskäiku, mis tähendab, et paneelmajade elanikud magalatest löövad ennast "õide" ja lähevad linna jalutama ja ennast näitama. Lvivis on selleks kohaks ooperi- balletiteatri esine park. Kui kellelgi soovi võin privasse anda 100m kaugusel teatrist asuva rõduga korteri kontakti, kus oleme oma perega Lvivis olles peatunud. Kui tõepoolest Lvivist mitte väljuda, saab hakkama ka autota. Mina autoinimesena soovitaks rentimisel vaadata parketi,-pargi ehk päris maasturite poole, kui teekond ulatub kaugemale Lvivi ringteest. Olen ise näinud situatsiooni, kus treppis ja vaaludes maantee on rebinud VW summuti, mis kolinaga ja sädemeid pildudes kraavi lendas. Olen suure "Hurraaga" ka autonina Lvivist lõunasse keeranud ja paarikümne kilomeetri pärast aru saanud, miks Lvivi inimesed Odessasse sõites läbi Kiievi lähevad. Hea aeg on külastuseks suve teine pool, kõik on valmis ja turud ja teeääred on täis nii värsket kui soolatud, hapendatud, marineeritud ja konserveeritud aia,-metsasaadusi. Kaasa tuleks osta ehtsat talumehe salat, pekki, mida poest ei saa. Karpaatides peatuge mõnes kodumajutuses, super kogemus. Ühes toanurgas ikoonidega minialtar, teises rippumas Stepan Bandera (nüüd noorematel google koht) pilt. Ühes sellises saime kõige parema okroska kogemuse, kus perenaine tõi kaevust ehtsa hapupiimaga nõu ja tagaaiast kõik muu vajaliku. Suhtlemisele aitab kaasa ka kindalaekast või reisipaunast välja võetud "vanalinnaline jook" ja suur valuuta minu reisidel on olnud ka põdrapildiga suitsuvorst, sest sellist elukat pole paljud näinudki, rääkimata mekkimisest. Lastega reisides tuleb palju seletada, et, miks on keset küla kõrge obelisk,kosmoserakett otsas? Sest siin asus Tereskhova nim. kolhoos jne, jne. Alles on ka selliseid gastronoome, kus esitad müüjale soovi, ta kirjutab kauba hinna lipikule, suundud putka poole, ulatad läbi luugi lipiku kassiirile, loomulikult sularahaga, saad vastu tsheki, annad selle leti taga igavlevale müüjale ja saadki oma kauba. Samas asulas teine pood, kus viipekaart toimis laitmatult. Ukraina ongi retrohõnguline kontrastide maa. Eelmine aasta, paarkümmend km. Lvivist sattusime külapoe ette, kuhu veeres kongiga Zil-130, millel kiri Hlib, puitrestidel viidi poodi musta ja valget leiba, otse ahjust, sellist, millel või kohe ära sulab. Selle poe ees olid leivaootel 2 kontrasti, töötava mootoriga (ju ei oleks enam käima saanud) Pobeda ja mattmust (eritellimus) Lambo Urus. Veelkordne soovitus, lugege läbi ja vaadelge Väikese Lotti, Buldooza,Lil-4ja ja mõne teisegi adekvaatne kirjutis, piiride avanedes tehke see reis ära, mida kiiremini, seda parem. Autoga minejaile soovitan, kes lähevad läbi Poola, Lubinist teed E372 Lvivi. Tehke peatus, miks mitte ka ööbimine Zamosci linnas. Külastage ka katakombe. Piirist kuni Lvivini on hea tee, osaliselt rahastasid teeehitust kohalikud ärimehed. Reedel Ukrainasse ja pühapäeval välja Ukrainast võib aega rohkem minna, kuna lähiriikidega toimub pendelränne. Kõige kallim tanklakett on SoCar, kütet müüakse ka teeäärtes ja parklates kanistrites, iseasi, kes julgeb. Head avastamist ja edu!

See Buldooza pakutud Bergfex on hea, kasutada saab ka SkiResortsi, valid piirkonna jne. Näitab radade pikkusi, siniseid punaseid ja musti, pileti hinda. Paljudel mägedel on webcamid, saad vaadata, kuidas olukord on. Kindlasti tasub hommikul kohvi juues, pilk peale visata ka ilmateatele,sest kui tuul on 15ms lähedal või üle, hakatakse tõstukeid sulgema. Seda Levilt Sierra Nevada või Banskoni. Majutust bronnides, tuleks jälgida, et oleks "free parking", muidu avastad, et hotell soovib auto eest kuni 20€ päev. Teine soovitus on uurida, kas on kuivati võimalus, sest kõikse ebameeldivam on selga ajada eelmisest päevast niiskeid riideid, eriti lastel. Muidugi saab saabastesse toppida käkrus ajalehti, olen kuulnud mähkmetest saabastes, sel aastal nägin vene seltskonda, kes toppisid soola kotikesi saabastesse, pidi nende keeles " saejebiss" olema. Liiklemine mägedes on suht vaevaline, näiteks 10km läbimiseks kulub pool, mõnikord tund. Autol tuleks ka vaadata klaasivedelikku, soovituslikult osta tanklast konsentraati ja lisada,sest kunagi ei tea, mis vesi seal sees loksub. Mul külmus eestist pandud -15 vedelik ära, kuna oli -9 ja tuulekülma näitas -17. Ja ööd on mägedes külmad. Kuna need suusakülad on rahaallikad, hooldatakse teid suht kiiresti peale sadu. Kui on ikka päris hull, suletakse teed tõkkepuudega, varingud, laviinid. Siis ei aita ka ketid. Samas ,olen märganud, ka sel aastal, et kohe kui tuleb lund, ilmuvad välja mobiilsed laenutajad, oma atv-de ja saanidega. Ise küll ei ole kasutanud, ent paar oli 10€ ja mäe otsas võeti alt. Nagu siin Pallegi soovitas, jälgige tõstukite aegu, nõlvade kaart tasku, või telefoni, sest isegi korda 2ks, inimesi teist poolt mägesi ära toodud. Soovitus oleks, mitte 100% panustada plastikrahale. On vaja tasuda deposiiti, rentida kette, kasvõi teha mäel väike "tirlimpsti". Aastavahetuse reisil ei saanud plastikuga maksta  alla 5€ arvet. Aosta orus on Courmayeur, saate minna Monte Biancole, saate võtta suusamatka teisele poole, Chamonixisse ja Mont Blancile, pärast tuuakse Itaalia poolele tagasi. Samuti on veeb-märtsis juba väga head" aled",kui varustus vajab uuendamist või garderoob. Le Halle on üks outlettidest. Ja kui ilm on ikka täitsa ära, siis termidesse või spadesse. Ja pidu panevad ikka inimesed, mida spontaansem, seda ägedam, italiaanodel on ikka see reede, laupäev ja otsi koht, kus on mingi bänd esinemas, noorematele, kus on Dj. Aga head reisi!

Kindlasti minna! Vahet pole, kas lennuk+auto või oma autoga. Me ei saa kunagi nooremaks, sest tuleb aeg, kui istume villasokk jalas ja pleed ümber valutavate abaluude, mängime lapselapsega " Reisi ümber maailma" ja käikude vahel, visates pilgu riiulil seisva gloobuse poole, tabad end möttelt" Krt...! Oleks võinud ära teha!" Vaim võib ju veel ergas olla, ent füüsis ei tule järgi. Põhimõtteliselt peale Bialystoki algab kiirtee, mida mööda saab ju sõita Portugali välja. Nüüd tuleb mängu iga inimese ajaline resurss ja mingil määral ka raha. Olen püüdnud oma pikemaid autotrippe sättida mitte juuli lõppu, augustisse, kus kõikse Euroopa puhkab ja reisib. Ka olen planeerinud vaatamisväärsused 80-90%lt mineku ja sealoleku peale. Minnes oled entusiasmi, avastamisrõõmu, eufooriat täis, peale 4-5nädalat tekib tülpimus, koduigatsus, mõte oma voodist. Sestap ongi tagasisõidul, järjekordset kindlust nähes suht savi, kas seda ehitas Raul I-ne või Ramses II-ne. Alati on neil pikkadel reisidel ka midagi ekstreemset, Eelmisel aastal saime autotemp. näidiku rekordi +43,5 ja Valladolidi juures näitas teetemp.+79. Kasteti teid, kiirus oli piiratud 80ne ja kohati 100ni, korda kaks pidin tanklates, tänu andurile, rehvirõhku väljutama. Seda lõigul Valladolid-Zaragoza. Peale seda suundusime paariks päevaks kliimapagulusse Andorrasse. Paar maamärki, mis meile reisist Portosse meelde jäid. Bordeauxi linn ja läheduses olevad düünid, eriti varahommikul,  Hispaania Biskaia lahe äärsed linnad, alates San Sebastinist Vigoni, muidugi Porto ise. Tagasiteel Millau sild, päikesetõusu ja loojangu ajal. Edu autotrippidel ja lõuna poole sõites, ruumi olemasolul, külmik autosse!

Väikene mõtisklus teemaarendajale, et kas parem ei oleks jätta Poola kaubandus tagasiteele, sest 2nädalat sealt soetatud kompsudega mööda Euroopat rännata on suht ebamugav. 2018 võttis Poola vastu seaduse, et pühap. on  kauplemisvaba, väikese mööndusega, iga kuu viimasel pühap. on poed lahti ja kauplemine toimub. Poolas on ka palju usu-ja riigipühi, Varssavi ülestõusu aastapäev näiteks, kogu riik puhkab, sestap tasub ennem poodlemist guugeldada. Horvaatias peaks olema taskus ka teatud hulk sula, sest ikka on kohti, kus plastikut ei saa kasutada. Horvaatia on ka riik, kus autos ja väga ka ´´mustalt´´  ööbida ei saa. 10kond aastat tagasi otsiti nn. ´´musti turiste´´ rataste-rolkude ja atv-ga, siis 2017 nägin Premanturas, kuidas politsei lennutas drooni. Seda selleks, et ei tekitataks põlenguid ja, et riik saaks majutustest korjata maksu. Lisaksin siia loetellu Opatija, iluste häärberitega linn, võtsime rattad, kuna ei pääsenud autoga igale poole, Bale linnake ja Limi kanal-fjord. Kasutada saab ka Youtubi kanalit, söödad sisse näiteks´´10 best  places in Istra´´ ja siis otsustad. Austrias peab eemaldama pardakaamera, heal päeval saad noomida, halval saad kuni 10000 raha trahvi. Plitvicas tuleks olla avamiseks kohal, 10st ja edasi on rahvast murdu, samuti soovitaks kaasa võtta jook- söök. Parklast nr.1 300-400m tagasi on laudrada kohe teeääres, meid juhatas sinna öömaja omaniku poeg. Kell oli 5.30 ja oli hea nautida vaateid ilma endlikepikestega vehkivate hiina hordideta. Pärast võib osta pileti.Lihtsalt infoks Ungari-Horvaatia piirist kuni Hor.-Bosnia piirini mööda kiirtted on 652km ja maksu pidin maksma 37.05e. Sõiduaeg on enda teha .Kõikides riikides ,kus ei ole kasutusel euro tuleks plastikuga makstes öelda teenendajele kohalik raha, olgu selleks siis zlott-kroon või kuna . Vinjetid tuleks osta iga riigi esimesest tanklast, tuleb odavam, kui osta kõik korraga onu Tadeuzi vinjeti putkast Poolast. Ka võiks kalkuleerida, kas odavam on osta kuupõhine või osta 1+1nädalane vinjett. Endal on reisidel kaasas fooliumist aknakate ja mõned aastad tagasi vahetasin auto jahutuskapi külmkapi vastu välja.  384.. mina ei ole ,ette ostnud, pikim ooteaeg oli 1,5 tundi, sai kohvitatud ja muuseumis käidud. Lisaks Postojanskale on ka Skocjanska koopad ja ka see paarikümne km. pikkune Sloveenia rannik koos Piraniga on külastamist väärt. Edu kõigile!          

Minu väikene soovitus teemaalgatajale, keskendu pigem Andorrale. Ehk, siis Lux-st mööda kiirteid Andorrasse, sest vaevalt Sa enam sinna oma autoga satud. Prantsusmaale soovitan aga teha eraldi pikem automatk, sest avastamist palju. Andorra on küll pisike, ent päev, kaks planeerid ilusti ära. LaVellast kaabliga üles, head vaated, soovitaks El-Serrati ja teed, mis viib Tristaina järvede ja matkarajani ja sealt edasi. Tee nr.CS-380. Kui oled Rumeenias sõitnud mööda 7c-d, siis saad aru. Andorra on maksuparadiis, küte odav, alkot ei mainigi. Leiad huvitavaid meeneid, leidsin 72-se Absindi, mille sees ilusti kanepi varred lehtedega ligunemas. Kuna Andorra on ikkagi suusariik, siis suvel saad öömaja ilma bookimata, kohal olles. Prantsusmaal kokkuhoitud ajaga, soovitaks teed alla, Lleida-Teruel-Cuenca-Valdepenas ja veinid ning edasi Jaen vöi Cordoba, vastavalt sellele, kus pesitsed rannikul. Tagasi tulles tee sissepõige Sete linna Prantsusmaal, väga head mereandide restod ja ehe kalaturg igal hommikul. Aga ikka edu!

Minu isiklik soovitus on, et tee esimene sissemaks ära soovitud sihtkohta ja ära jää ootama, et ehk...Minu arust pole reisi, eriti koolivaheaja oma, mis läheks odavamaks. Seda enam ,et koolivaheajad on nüüd kõikides Eesti koolides sünkroonis, kui just õpetajaid ära ei''moosi''.Kreeta on hea valik, ise olime sel aastal ja ka eelmisel aastal koolivaheajal Kreetal. Bronnisime aasta ette,nn.''varajane tellija''.Tuttavad, kes otsustasid meiega ühineda jaan. maksid 123e. per nägu rohkem. Jutt käib samast hotellist ja al-paketist. Ja veel ühed ,kes ärkasid nö.''talveunest'' jaanipäeva paiku jäid üldse hiljaks ja läksid Tenerifele. Hotell vali vähemalt 4-5ne ja al-paketiga,sest hinnavahe üsna väike. Samas tripile minnes pakivad nad kaasa nn.''lunch boxi''. Tripid võta tänavalt, tuleb odavam, kui reisikorraldajalt. Edu ja varsti püüan teha ühe Kreeta teemalise postituse!

Poolas enamus kaubagruppe odavamad, kui meil. Alates ravimitest, lõpetades mööbli ja tehnikaga. Nädalalõppudel käib piirikaubandus Leedust Poola täiega. Suwalki parklad on leedukaid täis. Suwalki Arena on kaubanduskeskus. Lisaks Lidl-Kaufland-Tesco jne. Bialystokis on ka outletid, suured prantsuse ketid nt. Leroy-Merlin jne. Palju on valgevenelasi, kes teevad oma tax free oste. Poola naeltega ei saa. Poola- Ukraina piir, alla 2t pole saanud. Ise jooksed putkade vahet. Roheline kaart peab olema paberkandjal. Kütus odavam ,kui Poolas. Kõik Ukrainas toodetud odavam või samas hinnas Poolaga, import kaup, kallim. Superhea on turult ostetud küüslaugu sala-pekk. Tee Poola piirist Lvivini hea, edasi tankodroom. Paar ostukeskust Lvivis siis ka, Lviv Forum, u.1km ooperi-balleti teatrist, Krackowi turg, ka u.1,5km teatrist, müügl kõik, alates seemnetest-mullivannini. Kesklinnast kaugemal, lennujaama lähedal on uus ja fancy Victoria Garden. Alkohol ei maksa suurt midagi, 2euriga saad kohaliku premium klassi vodka kätte. Vahuveini riiulil oli ainult Odessa erineva sildiga pudeleid üle 60ne. Iseasi palju Sa Ukrainast EU-sse asju tuua saad! Aga edu ostlemisel!

Levi koos Yllasega on külastamist väärt. Maailmas ainuke gondlis toimiv saun ja Skandinaavia rajumad aftekad ''Hullu-Poros''.Jõuludest kuni venelaste koolivaheja lõpuni rahvast palju, samuti ka veebruri vaheajal. Kui temp. on alla -35 siis tõstukid ei tööta, meil oli jaan. 2016 kolm mäevaba päeva. Kui oled paindlik ja ei pea omama öömaja otse lifti kõrval, siis võid saada mökki üsna soodsalt. Meil oli öömaja Köngasel. Kui võrrelda nädalast olekut 4jale Levil ja sama Tatrates- Alpides, siis rahaliselt kindlalt viimased. Samas, flegmad põhjapõdrad mööda teed loivamas, jääpitsist pits vodkat Panorama juures, virmalised, päikesetõusu aegsed võrratud vaated Levi mäelt ümbrusele ja kasvöi auto käivitamine hommikul -41ga. Seda peaks korra ikka kogema! Mitu korda Slovakkias käinuna ja aastavahetuseks uuesti minevana väidan, et ega see Slovakkia nii odav ka ei ole. Jasna ja Tatranska Lom. saad odavaks, kui bronnid chata 9-10 kuud ette, kui süüa teed ise, varusid täiendad Lidlis-Kauflandis-Tescos. Odavam kindlalt. kui Prantsuse-Shveitsi omad. Aga edu uuel hooajal!

Väga entusiastlik teekond. Edasi-tagasi Salonikisse u. 6000km. St umbes 5päeva sõitu. Paneme päeva veel igatsugu ümbersõitude, teeremontide, ummikute, piiride ja muu seesuguse peale. Järgi on Sinu 16p. 10-e. Jätame välja Eesti-Läti-Leedu ja ka Poola, jääb Sul 9sa riigi kultuuri ja eluolu nautimiseks 10 päeva. Seda on ilmselgelt vähe! Nagu ütles õp. Laur,Tootsile ´´Tee pool aga tee korralikult!´´´Nendes riikides on palju vaadata. Kasvõi Slovakkias Orava loss, ega Makedoonias ei ole ainult Skopije ja Stone bridge oma kujudega, vaid on ka väga head veinid. Sloveenia, Piran-Bled-Postojnska jama.Sa pead tegema valikud. Kärbi oma riikide loetelu, sest see ei ole reis ja puhkus, vaid tõmblemine. Mõni öömaja võta kohalik majutus, penzion-sobe, mis iganes. Arvesta sellega,et Balkanil on suhe 50-50le sularaha ja plastiku vahel. Üks hea asi autole on fooliumist akna kate, ise ostsin ennem selle aastast Balkani tuuri Bialystoki Auschanist, hind oli alla euri. Pane väljapoole, hoiab paremini päikese eest, kui salongi pannes. Ka sept. on temp. Balkanil üle 30ne. Aga edu!

Hea teema, lisaks Poola teedele. Tulin nädal tagasi Balkani tuurilt, kuhu kuulus ka Ukraina ja Moldova läbimine. Sisenesin Zamosci E372 kaudu, piiril läks 2,5 tundi. Tee kuni Lvivini väga hea, Lvivi kesklinn kaetud munakividega, kohatised ebatasasused ei häirinud. Tasulist parkimist, kui sellist pole, paari ameti asutuse ees tõkkepuuga parklad. Väga soovituslik linn, euroopalik. Edasi viis tee Lvivist Ternopili ja sealt edasi Chernivtsi kaudu Moldovasse. Lvivist edasi algas tankodroom.Täiesti teemaalgatajaga nõus, et päevasel ajal läbida ja võimalusel vältida. Ise nägin ainult Ternopili lõigul 4ja lagunenud autot. Ja ega Moldova paremate teedega üllatanud. Lisaks oli Ukrainas viljavõtu aeg, st. teed on põllutehnikat täis, pluss vilja vedavad rekka kolonnid.
Paar tähelepanekut Ukraina kohta. Käige lähiajal Ukrainas ära, ennem kui läheb turistikaks. Hinnad tõusevad, kohaliku pelmennaja asemele tuleb pizza, sushi baar. Näiteks Lvivi öömaja vastas 12krt majas oli 2krt ukrainlaste omad, ülejäänud olid ungarlaste ja poolakate omad. Ehk Ukrainas toimub sama , mis meil toimus 90ndate alguses. Kuna tegin eelmisel aastal päevase sissepõike Uzgorodi kanti, siis mõned hinnad ka. Küte 16a. 19ooo-21ooo,siis 17a. 21ooo-24ooo.raha. Sama 0,5 viin eelmisel aastal 58ooo ,siis sel augustil 69ooo. Ja pelmennajates tehakse veel pelmeene käsitsi. Edu Ukraina avastamisel!

Kõige otsem tee Varssavist Krakovisse on läbi Radomi ja Kielice, ent praegu toimub suur teeehitus Kielicest Krakovisse, pikkusega u. 50km. Seepärast on mötekam kasutada teed Varssav-Czestochowa-Katowice-Krakov. Neist viimane on maksuline löik, vist oli 20zl. Köige aeglasem on Bialystokist alla Lubin-Rzeszow-Krakov. Krakov ise ja ümbrus on kihvtid, Zakopane, nii Poola poolne, kui Slovakkia poolne Kõrg-Tatrad on avastamist väärt. Neid wellness-spa hotelle on ka mõlemal pool piiri, ise oleme olnud Slovakkia poolel. Edu!