Autoga Rumeeniasse, Transfagarasan
Tere,
Plaanime minna autoga tripile Rumeeniasse, läbi Ungari. Kas on kellelgi viimase aja kogemusi, kuidas Rumeenias majutuse leidmisega lood on? Kuna me ei tea, palju kusagil aega kulub, ei taha majutusi ette broneerida. Kui reaalne on samal päeval õhtune majutus leida?
Samuti huvitab, kas Transfagarasan on avatud ning kuidas seal sel aastal liiklemine on.
Millised on üldse Rumeenias teeolud, eriti Marmaatias?

Ette tänades igasuguse info eest,
Kai

Tere!

https://www.tolls.eu/ koht, kus saab endale vajadusel elektroonilisel teel vinjeti teha e. siis teemaksu ära maksta. Vähemalt meid abikaasaga on sealkandis hoolega kontrollitud. Nagu aru saan tahad Ukraina poolset otsa väisama hakata. Teed on täiesti sõidetavad. Sellepoolne Ungari tundus teede poolest halvem. Kui suured trassid välja jätta ja väga-väga kuhugi jõudma ei pea, siis võiks päevasõidu pikkuseks arvestada umbes 300 km. Asustus on tihe ja sellepärast ka kiirused maas. Eelmine aasta sai seal sõidetud 18 päeva koos Moldaaviaga. Majutusega probleeme ei tohiks nüüd küll tulla. (oleneb muidugi ka kohast, tegu on ikkagi Rumeenia vast natuke vaesema poolse otsaga, kuhu turiste jõuab vähem võrreldes Transilvaania või Musta merega) Kindlama tunde peaks andma ka kui on võimalus bookingu käest "küsida" oma lähedal asuvaid ööbimisvõimalusi.
Transfagarazan on lahti. Ise plaanin 01.09. välja sõita. Paika on pandud 21 päevane trip. Nüüd, siis Transilvaania ja bulgaaria- ning serbiapoolne Rumeenia. Panen oma maili kui tekib tahtmine midagi küsida või arutada.
villem.satsi @ mail.ee

Head reisi!

Meie tulime just juuli algsuses Rumeenia reisilt. Transfagarasan- i meie ei läinud. Otsustasime jooksvalt, sest sellel päeval, kui seal kandis olime, sadas terve päev vihma ja kõik oli udune. Poleks näinud neid kauneid vaateid. Lahtioleku kohta ei oska öelda.  Ööbimisi meie ette ei broneerinud, saime alati koha. Õhtu poole hakkasime vaikselt kohti vaatama. Üks juhtis, teine kõrval vaatas. Kui suuremates linnades polnud soodsaid kohti, vaatasime lähedalolevaid väiksemaid linnu. Kasutasime booking.com-i. Üldiselt saime kaardiga maksta. Ühes kohas taheti sularaha. Selle saime linnast pangaautomaadist. Teeolud on väga head Rumeenias. Võib-olla ainult piiriäärsed alad jätavad soovida. Meie sisenesime Rumeeniasse Ukraina kaudu ja väljusime (Oradea piirkond)  Ungari kaudu. 

Kõik oli väga hea, pigem oli Ukraina ots auk augus kinni, aga see oli nii naljakas, et me itsitasime samal ajal. Pole ammu sellist kogemust olnud :)

Meie sisenesime Rumeeniasse Ungarist Satu Mare lähedalt ja sõitsime põhja vastu Ukraina piiri . Käisime Sapanta "Lõbusal surnuaial ja sealt edasi Barsana puust klooster ja kirikud. Sõisime edasi lõunasse Bicaz-Chei kanjonisse . See oli võrratult võimas ja ilus . See tee oli kehvas seisus , aga sõidetav . Tee kulges mägedes , Karpaatides . Ööbisime Brasovis .Edasi Brani loss ja Sinaias Pelesi loss .Teel Musta mere äärde Mamaiasse käisime vaatamas ka Berca lähedal mudavulkaane !!

Suur aitäh kõigile, kes võtsid vaevaks kommenteerida! Teie kogemustest on suur abi! Olen nüüd palju julgem oma retkel ja luban vastu, et kui reis läbi, jagan oma kogemusi!

Tulime tagasi juuli keskel rumeenias olime mingi 8 päeva. Transfagarasanile tuleks kindlasti minna ja mitte ainult läbi sõitmisega piirduda. Kindlasti tuleks Lake balea juures, seal kus on tunnel teha ka tripp mägedesse ja võtta mõni 2500ne tipp ette. Võimas. Ja kui Transfagarasanilt Ploiesti peale maha tulla siis Bukuresti kaudu Mere äärde. ja unustage need Constanta Mamaia jt turistikad. Vama Vechesse Bulgaaria piiri äärde on vaja sõita. Teed on Rumeenias vägagi normaalsed. Mida ei saa kindlasti öelda Ukraina kohta kus sõitsime, tulime tagasi läbi Moldova ja Ukraina, 5 tundi mööda tankipolügoniks sobilikke teid, kus ainsad liiklusmärgid olid hoiatused selle kohta et talvel võib tee libe olla.meid kolmandal tunnil enam naerma ei ajanud. Viiendal oleks juba nutta tahtnud. Aga Rumeenia on äge. Transilvaania linnadest soovitan baasiks Brasovit. Kihvt linn. Ja sealt saab teha lühemaid autotrippe mujale. Majutused käisid jooksvalt  Ja Ukrainast poola suundudes vältige Rava Ruska piiripunkti -räme bardakk. meil läks seal üle 5 tunni. Mõnel ka 10. Pigem tõmmake Lvivist Rzsecowi ja Krakowi peale-saate kiiremini. Või lahkuge ukrainast Ungari kaudu-sedapidi oli jumalast lebo. Kui eelmine aasta käisime.

Ka just värskelt Rumeeniast tuldud. Lisaks siia mõned olulised infokillud, mida ma ise enne reisi siin surfates ei leidnud, aga reisil kahetsesin, et ei teadnud ette. 

-Trasfagaragasanile minnes tuleb võtta aeg ja kondliga sõit ette võtta - nii saab kõige parema ülevaate sellest ägedast mägiteest. Telecabina Bâlea Lac on asja nimi ja edasi-tagasi sõit on 60 kohalikku, ehk umbes 15 eurot. AGA! See võtab KAUA aega - ehk tasub hommikul võimalikult vara planeerida kondli juurde jõudmine. Parkimine on väga keeruline - tuleb leida tee äärde koht ja ilmselt ka mõnisada meetrit kõndida. Kui vähegi võimalik võiks seal samas mägedes ka telkimise ette võtta - tingimused selleks on suurepärased ja paljud seda ka kasutasid. Tundus, et seal karuohtu ei ole - kuna on üsna lage. 
- kui peale (või enne sõltub kummalt poolt ligineda) Trasfagaragasani tahaks Vidraru Dam tammi ära näha - siis jällegi tasuks parkida esimesel võimalusel Trasfagarasani poole tee äärde, sest teisel pool ei ole enam nii palju parkimiskohti (läbi kalju kohe). Teiseks augusti alguses jäime me sellest tammist ilma, kuna 900m enne juba oli tee täis pargitud ja vaba kohta ei leidnudki. NB! Seal tuleks arvestada ka ummikuga ja ajakuluga.
- Kui tahta The Real Dracula Castle (Poenari Citadel mapsil) külastus ette võtta, siis augustis 2018 toimus karude tõttu vaid 2 tuuri päevas - kell 10 ja kell 15. Seda infot ei olnud kuskilt leida ja pidime tunde ootama enne kui saime on 1480 sammu ülesmäge tehtud. See on kõigile jõukohane - oli väikeseid lapsi ja ka 60+ inimesi. 
- Peles (endise kuninga loss) on ägedam kui Bran (Dracula mälestuseks kujundatud loss, kus krahv ise ei elanudki). Pelesi tasuks jõuda kohe hommikul avamise ajal - me jõudsime pool tundi hiljem ja oli juba korralik järjekord. Kui lahkusime 2 tundi hiljem oli saba meeletu. Kindlasti tasub võtta ette giidiga kahe korruse külastus - väga huvitav oli kuulata juttu juurde ja näha salakäike.
- Brasov on tõesti koht kus tasub pikemalt peatuda - sealt on lossid ja Trasfagarasan kõik autosõidu kaugusel. Soovitan eestlast Anu - kes mõistliku hinnaga korralikus basseiniga majapidamises külalisi vastu võtab. Koduleht on: http://ladespani.com/. Anu juurest on keskusesse vaid 25 minutit jalutada. Kindlasti tasuks ka kondliga üles mäkke sõita, kus on suur Brasovi silt. NB! Mitte hiljapeale jääda, kuna viimane kondel tuleb punkt kell 17 alla ja kuskil 30 minutit on saba, et kondli peale saada. Kui maha jääd, siis tuleb korralik mäest laskumine (läbi karude) ette võtta. 
-Costanta ja Mamaia on väga ülehinnatud! Kes eelistab paketireise ja liigub koos lastega - siis palun väga. Aga vesi ja selle puhtus ei ole üldse nii ilusad kui seda on Vama Veche kant. Jah, seal on palju hipisid ja noort rahvast AGA kõik on nii rahulik ja kedagi ei tülitata - ja see muinasjutuliselt ilus helesinine türkiis vesi... sellist Mamaia kandis ei ole. Palju on seal telkijaid aedades - et majutusega võib olla kitsas. Kindlasti tasuks ette kokkuleppida.
- Constanta lennujaam ehk Mihail Kogălniceanu International Airport on väga väike ja armas! Kokku oli vist 5 väravat... Seal on üks kohvik, üks eurodes toimetav tax free shop ja pisike suveniiriputka - ehk lennujaama ei maksa oma kodustele shopingut jätta. Samas oli seal selliseid suveniire, mida mujalt ei leidnud. Palju varem ei ole tarvis kohal olla.  
- ahjaa - oluline info - õlle hind!  Poes on 2,6-4,5 LEUd ehk kuni euro tk. Kõik õlled olid külmalt joodavad (Timisoreana eriti lemmik, Ursus ja Bergenbier ja Silva ka ok) - Ciuc oli liiga maitsetu). Väljas kohvikutes- restodes oli 7-11 LEUd (1,5-2,5 euri). Toiduga on see teema, et praadi tellides pead tellima eraldi liha, sobiva kartuli/riisi/polenta(maisipuder) ja ka salati. Ainult pork chopi tellides saadki vaid tüki liha. 
- Veinimõisaid meil leida ei õnnestunud kahjuks. Koduvein tundus väga magus ja lääge. Väga hea viinamarjasort kuiva punase veini austajale on Feteasca neagră - poes 0,7l pudel 6,5 euri kuskil. 
- kütusehind on 5,4-6,5 LEUd liiter - ehk veidi soodsam/sama kui Eestis. Ise sõitsime Seat Ibizaga 1800km ja kütusele panime 100 eurot. Autorent oli kallis üsnagi... 350 eurot 7 päeva. Kahtlane oli ka see, et kõik mõlgid ja kriimud ja täkked loeti üle - kuigi oli täiskindlustus väidetavalt. Kui rendipakkujaks on FireFly - siis ei maksa otsida teenindusluuki - seda firmat teenindab Hertz - firmasärgiga vend on lennujaama ees parklas - uksest välja ja vasakule. 
- Elisa kliendile - kui telefon ei lase välja helistada (Mobi.Ro) ja naishääl ütleb "Pararau..." siis tuleb võrk käsitsi valida - Telekom oli see mis mul hästi toimis - isegi 3G oli valdavalt olemas. 
- Meie reisikava kui kedagi huvitab: 1 päev Berca mudavulkaanid (kehva otsetee Constanta lennujaamast), lootusetu veinimõisate otsing, siis Anu juures öö, siis 2. päev Peles ja Brasovis sinna mäkke minek Telecondolaga; 3. päev Turda soolakaevandus ja sõit Sibiusse - seal käisime surnumerelaadses kohas Ocna Sibiului siis; 4. päev Trasfagarasan ja the real dracula castle, tammi ei näinud, kuna ummik oli, 5. päev sõit pealinnast constantasse ja seal ringiuitamine, 6 päev sõit Vama Vechesse ja Mamaia beachi külatus; 7 päev shoppasime ja veetsime ülejäänud päeva rannas.
- Kultuuriväärtusi külastades tasub igal pool olla avamiseajal kohal. Lõuna ajal on igal pool järjekorrad (vähemalt augustis).
- Raha oli meil nädalaks kaasas 200 euri LEU-des - jäi isegi üle kuna kaardiga sai igal pool maksta. Kokku kõik reisiga seonduvad kulud umbes 1000 eurot nägu 7 ööd. Kokku just ei hoidnud - oleks saanud kindlasti odavamalt ka. Meil oli majutustes tingimuseks parkimine, wifi ja hommikusöök. 
- Kui kellelgi veel küsimusi - võib julgelt kirjutada!


Käisime juuli keskel, Constanta asemel sõitsime läbi Varssavi Cluj -Napocasse. Lennuajad okei, 1,2 h Varssavisse, 1,1 h pärast edasi, jälle 1,2 h.

Eesmärk oli Transilvaania. Transfragarasan jäi poolele - udu/pilved/vihm, nähtavus kadus 100m peale või alla selle. Keerasime Lake Balea juurest tagasi. 
Olime siis Sibiu lähedal, Riul Sadului kandis pansionis, väga äge koht, kedagi läheduses pold, lambakarjad vastasmäel. Siis Sarmisegetuza regioonis, viimaks Apuseni mägedes. Kõik majutused ette broneeritud, otsisime suht kaua, aga olid head kohad. Kiirteed head, kuid ootamatud külede/linnadevahelised teed võivad olla halvas korras, kiirus nagunii väike, läbi asulate. Mere äärde ei olnud plaanis minna, pigem Maramures, Bukoviina on looduse ja olustiku poolest põnevad.

Sõitsime juuli keskel Rumeeniasse. 

     Marsruut: Eesti,Läti,Leedu,Poola,Slovakkia,Ungari,Rumeenia ja sama teed pidi tagasi.
   Poolast tahtsime sõita läbi Valgevene ja Ukraina otse Rumeeniasse kuid Valgevene piirivalve ei lubanud üle piiri (nõuti viisat). 
   Oleme üle keskea abielupaar (naine 64,mees 70) ja terviseprobleemide tõttu on autojuhiks pea 100% naispool. Ööbime enamasti autos. Selleks on auto tagumine osa seadistatud voodiks. Ööbimiskohaks on pea alati bensiinijaamad aga vahel ka looduslikult ilusad kohad. Sel viisil oleme ringi reisinud noorusaegadest peale. Nüüdseks juba üle 40 aasta.
Sel korral oli siis eesmärgiks Rumeenia mägismaa.Läbisime kohustuslikud Transfăgărășan´i ja Transalpina trassid edasi-tagasi liikudes ühelt teelt teisele mööda kohalikke mägiradu. Need olid imeilusad kuid ilma ohutusvarustuseta (teepiirded,teemärgistus jne). Peale pealinna Bukaresti külastust sõitsime Maramures Mountains Natural Parki. Sõitsime sealsetel mägiteedel. Oli palju ilusaid vaateid ja peadpööritavaid serpentiine.See kant ei ole veel eriti turistide poolt vallutatud. Enamasti olid teed väga head.
     Lahkusime Rumeeniast läbi Valea lui Mihai linnakese ja võtsime suuna Ungarisse Debreceni. 
        Saigi läbi meie 12 päevane trip rumeenia mägiteedel.

Põhja - Rumeenias olime juuli lõpus ja etteplaneerimata üritusena läksime päevaks ajaks Merry Cemetery lähedalt Solotvino piiripunktist Ukrainasse. Oli mida vaadata - nägime väga auklike teid, vaesust, lagunenud maju, oli palju prügi, kuid kohtasime väga lahkeid inimesi, oli vägahea toit ning meie jaoks supermadalad hinnad.

Veel soovitaks, kui marsruudile jääb ette Sovatas Laku Ursu soolajärv, võiks seal ujumas käia. See jääb soolasuse poolest vist veidi alla ainult Surnumerele ja tee, mis tahad, põhja pole võimalik vajuda:)

Linnadest veel niipalju, et Satu Mares oli arhitektuuri, elu ja melu. Baia Mare oli pisut igavam aga ajaloolisem, siin aga vaatasime muuhulgas ka muust maailmast taraga eraldatud mustlaste - romade linnaosa. Kui see 2012. aastal ehitati, oli see jupp aega rassistliku uudisna ajalehtede esilehekülgedel. Seda kasimatust ja segadust on tõesti tark aiaga eraldada ja rumeenlased sellega näitasid, kuidas nad mustlastesse suhtuvad.

1997.aastal kuulutasid romad Rumeenia siseselt välja oma riigi ja 2003 toimus ka üksteist aastat varem ennast väljakuulutanud kuninga kroonimine. Praeguseks on kuningas surnud ja rahvuslik liikumine, tundub et taandunud.

Oradea kesklinn oli super ja Timisoara väärib vaatamist, kus keskväljaku ääres katuserestoranis käisime söömas, sealt oli õhtul kena vaade alla linnale.

Viimati käisime Rumeenias viis aastat tagasi ja nüüdseks on sealne elatustase silmnähtavalt palju paranenud, enam ei näinud kerjuseid, ehk vaid mõni üksik ja ka hobuseid oli nüüd teedel näha palju vähem kui vanasti. 
Aga endiselt oli maanteel tore näha kumeraid presendiga kaetud vanaajastiilseid hobuvankreid (nägime kolme), kus mustlaspere sõitis nagu ennemuiste vaid endale teadaolevas sihis, lastel jalad kõlkumas üle vankriserva. See oli nagu vaade mingisse vanasse filmi.

Ööbimiseks oli kõige lihtsam booking.com-i kasutada. Me ei planeerinud ette ööbimist, kuid need hetke parimad või soodsamad leidsime kas bookinguga või ilma  õhtuti ikka.

To Old Man Valgevene pidavat olema meie jaoks viisavaba! Millisest piiripunktist läbi ei saanud?

Minule teadaolevalt kehtib Valgevene viisavabadus lennukiga EU-st saabudes. Maad mööda tulles on viisavabadus vaid mõnes piirkonnas eritingimustel. Meie tahtsime ületada Valgevene piiri Kuznicka- Bruzgi vahelisel teel. Vist,sest eksisime marsruudilt ja tagantjärgi on keeruline kohta kindlaks teha.