Tere tripikad!
Mul on teile küsimus seoses transpordiga Balil. Nimelt lähme 4-kesi kambaga ning dilemma tekkis, et kas üks meist teeks international drivers license või mitte. Ehk siis kas pigem rentida auto ja sõita ise või koos kohaliku juhiga? Kuidas teie kogemused selles osas on? Mis mõistliku hinnavahemiku peaks jääma seal autorent/ koos juhiga autorent?
See meil kõigil kambast esimene kord Aasiasse, seega oleme igatpidi võhikud.
Jään soovitusi ootama. Tänud ette!
Ise sõitmiseks renditakse üldjuhul roller. Auto võetakse juhiga ning see peaks maksma u. 15-25€/päev, olenevalt siis kui pikaks ajaks võtta.
Kui plaanite auto rentida siis kindlasti on tarvis autoga sõitmisel rahvusvahelist juhiluba, mille saab teha ARK-is. Politsei on korrumpeerunud ning kui nad kinni peavad siis tahavad raha saada kuna need "rahvusvahelised" juhiload pole Indoneesia omad. Variandid kuidas pääseda hoiatusega on täiesti olemas, tasub kasutada oma fantaasiat :) Mind on 3 korda kinni peetud(rolleriga sõites) ning kõikidel kordadel olen senimaani pääsenud ilma trahvita(altkäemaksuta). Tasub jääda rahulikuks, kiita Balit jne ning selgitada pikalt et need rahvusvahelised juhiload on legit. Samuti pääsesin ära kui rääkisin nendele vastu eesti keeles ja ütlesin, et ei oska inglise keelt. Mingi hetk viskab neil üle ning otsivad uued turistid keda vahele võtta. Veel ideid trahvita pääsemiseks - ajakirjanik, kes kirjutab lugu Balist või näiteks Indoneesias töötav välismaalane.
Soovitan sulle Balil,Kutas inimest nimega Made Dodi koduleht www.madedodi,com Meie olime (11,in,) Balil 5a, tagasi. Kasutasime Made ja tema venna teenust kahel päeval.Puhkuseks jätsime kahe tripi vahele paar päeva.Pakkus teenust uute mini-vanidega ja kahe päevaga kolistasime kogu saare vaatamisväärsused läbi.Super mees,hea inglise keel,sõbralik ja tegi täielikult ära giidi töö, mitte ei olnud ainult autojuht.Siis oli hind pea olematu.Pane coogli otsingusse Made Dodi ja leiad tema facebooki ja Tripadvisori konto. Soovitan kindlasti.
Kuna te lähete esimest korda aasiasse, siis kindlasti auto koos juhiga, samuti pole mõtet Balil rolleriga aasia liikluskultuuri avastama hakata. Kuigi see liiklus on suht uimane ja üksteisega arvestav, jagub sinna igasuguseid rallimehi. Balil peab mopeedi juhtimiseks olema A kategooria ja rahvusvaheline juhiluba. Hinnad on Balil vahepeal tõusnud, nii et keskmine on ikkagi 25 EUR päev.
Mis piirkonda muidu lähete?
Me alguses oleme Seminyakis ning seejärel Ubudis. Hiljem lähme Gili saartele, seega seal enam transpordiga muret pole. Kindlasti otsustame koos juhiga auto kasuks, sest mõned duzungli matkad nt koskede juurde kindlasti otsime koos giidiga.
Väiksed otsad nt veeparki ilmselt tasub ka takso otsida. Kas taksodega peaks ka midagi silmas pidama, et kuskile lõksu ei langeks (eriti just rahalises mõttes)?
P.S. Tänud kõigile vastanutele, väga palju targemaks olen saanud. :)
Taksosid on erinevaid aga selleks võite ka "oma" juhti kasutada, lepite enne hinna kokku ja sell viib ja ootab kus vaja. Ma ei tea millisele saarele te lähete aga soovitan vältida Trawangani, see on täiesti mõttetu saar, pole seal ei randa ja koht ise suht räpane. https://www.flickr.com/photos/125747964@N08/albums/72157671577973466 Ise läheks hoopis Gilide asemel Lombokile, käimist rohkem ja rannad ka popimad, ainuke millega sebima peab on alkohol. Seda saab siis kohalikust baarist või taksojuhi käest küsida, hinnad samad mis meil.
Ma ei tea, mida te seal Ubudis teete aga soovitaks galeriisid külastada ja endale mõni maal hea hinnaga välja kaubelda. Nad on seal viimasel ajal natuke oma maalimist kuidagi väga kosmiliseks ja abstraktseks ajanud aga on ka väga huvitavaid maale.
Sai just see suvi omal käel käidud kahekesi esimest korda aasias ja just Balil. Ma ei ütleks, et Balil ringi liikumiseks on tingimata vaja juhti või giidi, on võimalik ka ise täiesti hakkama saada. Ise peatusime 5 päeva Ubudis ja nendeks päevadeks oli meil renditud roller. Kuna varasemalt pole rolleriga sõitnud siis esimesed tiirud tegin rahulikumal tänaval (õnneks oli meil hotell rahulikus piirkonnas). Sõitsime saare pm risti põiki läbi nii, et tagumikud olid 5ndaks päevaks valusad- see oligi ainuke negatiivne külg.
Navigeerimiseks kasutasime offline Google mapsi ja see toimis väga hästi (Google maps näitab ilusti ära kõik kosed, templid, riisiväljad ja kõikvõimalikud muud turistimagnetid). Ma ei tea, kas meil vedas, aga politseiga meil mingisugust pistmist ei olnud, 14 päeva jooksul nägime politseid vist 1 kord.
Ise rolleriga Balil ringi liikuda on omaette elamus ja meile see meeldis. Enamus vaatamisväärsustest nägime kah ära- Templid, kosed, mäed, riisiväljad.
Rolleriga sõitmiseks peab olema A kategooria.Kui sul A puudub,siis vaata oma papilatakast rahvusvahelist juhiluba ka A kategooria kohal puudub tempel. Ei usu, et nad on nii lollid, et seda ei vaata.Raha küsivad kohe kindlasti. Sellel talvel Phuketis näitasin lube kolmel korral Üks väike trikk.Kui see papistraamat (juhiluba) niimoodi kokkumurda, et mahuks n. lühikeste pükste taskusse, siis kulub ära väljaandmise ja kehtivuse kuupäev.Kui rahvusvaheline luba on kehtiv kolm aastat, siis sakslane meie majutusest sõitis sellega juba kümnes aasta, ettenäitamisel keegi seda ei uurinud, huvitas ainult A kategooria.
Selliste idiootide nagu JanarS pärast peabki pollar iga tänava risti peal olema. Ei saa inimene nii loll olla, et oma ja teiste eluga riskides, kuskil aasias hakkab rolleri sõitu õppima. Kahju, et pole olemas seadust, mis isiku oma jutu põhjal saaks karistuse määrata.
Ei näe küll mingit vajadust juhiga autot rentida, Balil on liiklus Aasia mõistes täiesti olematu. Kui ei karda mägedes sõita, võib julgesti ise auto rentida, vulkaanide lähedal on mõned teed siiski päris ohtlikud ja GPS-i ei maksa pimesi usaldada. Paljudel rendifirmadel on päevane läbisõidupiirang ja samuti ei luba enamus ilma kirjaliku loata Javale sõita. Sellepärast ma ise rentisin sellisest kohast nagu http://www.balirentscar.com. 19 päeva Toyota Avanza't maksis aasta tagasi umbes 350 EURi. Lennujaamas autot üle andes ütles, et loomulikult võib ka Javale sõita ja enne äraminekut veel küsis, et kas mul üldiselt juhiload ka on, et ilma lubadeta on nõme sõita, peab iga kord politseile maksma. Rahvusvahelised load tuleb ka kindlasti teha (s.t. ARK-ist osta), politsei kasutab iga võimalust sult andamit nõuda ja võimalik, et mõni rendifirma ei anna ilma nendeta isegi autot kätte.
Kui seadus(ehk ühiskondlik kokkulepe) nõuab teatud asjade tegemiseks koolitust ja selle koolituse kinnituseks vastavat dokumenti, siis nii lihtne see ongi, kui dokumenti ei ole, siis teha ei tohi. Millegipärast ei teki küsimust, kas lennukist võiks ilma langevarjuta alla hüpata, või kõrgepinge kaablit kätte võtta. Kas BC staaž teeb su klaverimängijaks? või hävituslenduriks? Mopeed, õigemini on aasias tegemist mootorrattaga, juhtimiseks on ka oskuseid vaja ja oskus ei ole ainult punni keerata vaid ka pidama saada ja seda ka kohtades, kus pidama ei saa. Mõttetu on vaielda teemal - õigustamaks potentsiaalset kujategijat.
Võibolla olen ma jube pehmo aga siiski, idioodiks sõimamist ootaks kusagil Delfi kommentaariumis. Tripis on piisavalt intelligentsed inimesed, et peaks ka ilma solvanguteta hakkama saama.
To Kroks, Kui oled 33a, sõitnud, siis peaksid teadma, mis tähendab A-kategooria.Kui küsisid, kas BCDE on piisav, siis vastasin sulle EI OLE. Järelikult on sul väga vedanud, et politseile vahele pole jäänud ja lube näidanud. Samas ei tea, palju sa aastas reisidel, rolluga läbi sõidad. Ise olen aastate jooksul, korda kümme pidanud rolluga sõites, lube näitama, autoga aga mitte. Punkel on emotsionaalne. Idioodiks nimetada pole ilus, aga olen täiesi nõus, et Aasias rolluga sõitma õppimine on i.......Ja see, et inimesel on BCDE kategooria, ei ütle, et ta rolluga liikluses sõita oskab. Siis võiks ka A-kategooriaga sõita, Aasias bussijuhina v. rekkajuhina, mis seal enam vahet.
Küsiks infot Jakarta lennujaama kohta. Plaan osta lennupiletid Stockholmist Jakartasse ja AirAsiaga sealt edasi Balile. Kas Jakarta lennujaamas on ok 1h 15min ümberistumiseks, kas jõuab? Lend Jakartasse jõuab 18.20 ja AirAsial see viimane lend. Või peakaks öömaja võtma ja hommikul edasi?