Balkani autoreis

Kes on käinud rendiautoga läbi erinevate Balkani riikide (auto rendi algus ja lõpp on Splitis) läbiks veel Montenegro-Albaania- Makedoonia-Kosovo-Serbia-Bosnia hert. Mis lisakindlustuste, tasude jm tuleks arvestada, kuidas suhtub nt Kosovo piirivalve Horvaatia numbrimärgiga autosse jne.

Kosovo ei vaata horvaatlaste peale viltu, neil on kana kitkuda ju Serbiaga .

Roheline kaart kehtib kõigis riikides va Kosovo. Horvaatia rendiautol võiks põhimõtteliselt see roheline kaart juba olemas olla, aga kui ei ole, siis saad selle osta juba Horvaatias suvalisest kindlustusest või esimeselt piirilt. Kindlasti osta sel juhul just roheline kaart kogu perioodiks ja mitte kindlustus Montenegro jaoks ja hiljem järgmine Albaania jaoks jne. Eraldi ostes tuleb see lõppsumma oluliselt kõrgem.

Kosovo kindlustusel on mingid standard hinnad kindlateks perioodideks. Need olid internetist lihtsalt leitavad.

Rendi hinnale lisandub kindlasti lisatasu teiste riikide külastamise eest. Lisaks uuri enne kindlasti järgi, et antud firma lubab kõiki neid riike külastada.

Kui sa sõidad Makedooniast Kosovosse, siis sealt edasi sa Serbiasse ei pääse, sest serblaste jaoks oled sa illegaalselt Makedooniast nende territooriumile sisenenud.
Variant on sõita Montenegrost läbi ilusate mägede otse Kosovosse ja sealt Põhja-Albaaniasse, kas Komani praamile või kiirteed mööda rannikule. Ja pärast Makedooniast otse Serbiasse ja edasi Bosniasse. Sel juhul serblasi Kosovo templid ei sega. Vajadusel tõmmatakse need passis lihtsalt joonega maha. Ja Serbiasse oled saabunud nende jaoks täiesti legaalselt otse Makedooniast.

Kosovo on ainuke riik, kuhu ei pääse Eesti ID-kaardiga. Seega tuleb pass kindlasti kaasa võtta.

Vabandan võõra teema kaaperdamise pärast.

Tundub vist et ma ei plaani rendiautot võtta ja sõidan Eestist  Balkanile. Palun kommenteerige järgmist marsruuti:


Aega on 3 nädalat (+2 nädalavahetuse päeva)

Horvaatias ja Sloveenias olen käinud, nii et need jätaks seekord välja.

Eriti huvitab just trassivalik Poolast Serbiasse.

Samuti kui mõistlik on Moldovast Poolasse läbi Ukraina sõita?

Ei tea palju aega igale riigil plaanitud on? Väga palju vist mitte. Albaanias soovitaks Tirana asemel pigem teha kiire peatus Krujas võimalusel koos ööbimisega mõnes kindluse territooriumil olevas külalistemajas. Enamik tuntud kultuuripärandist jääb Tiranast lõunasse. Põhja-Albaania on põhiliselt looduse poolest tuntud. Hetkel pole seda ka eriti marsruudil näha. Kiirtee asemel võiks sõita Koman-Fierza praamiga. Soovi korral võin mõlema kindlama laeva lingid anda. Võib-olla jõuaks siis ka korraks Valbona orgu põigata. Hetkel on marsruut riigi kõige suuremaid teid mööda, kus mingit erilist aimu maast ei saa. Kosovo kiirteel siiski veidi loodust näeb.


Kosovos tasub võimalik ainus peatus teha Priština asemel Prizrenis.

Kui tahta Lõuna-Albaaniasse minna, siis... peaks marsruudi ringi tegema:


Montenegro-Kosovo-Makedoonia-Albaania. Paraku suuremad teed ja parem liikumisvõimalus on just eelnevalt viidatud kaardil. Montenegrost Kosovosse soovitab Googel minna läbi Albaania põhjaosa...

Ega aega jah väga palju pole, samas vast võimatu ka vist pole. Plaan oli igas riigis mõni tähtsam kultuuriväärtus ära näha...

Tagasi sõites Burgase-Varna-Constanta kandis veits kõht püsti päikest ka võtta...

Kui Albaaniale on näiteks ainult üks öö, siis käi Shkoderis koos kindlusega. Edasi sõida hommikusele või lõunasele Komani praamile ja naudi vaateid. http://www.alpin.al/?lang=EN või https://komanilakeferry.com/en/ - lihtsalt erineval ajal väljumised. Siis kõrvalepõige Valbona orgu ja edasi Kosovosse. Kui jääd ööseks Albaaniasse, siis võin enne piiri Tropojest mõnusat külalistemaja koos maitsva õhtusöögiga soovitada.


Kosovos veeda aeg Prizrenis ja siis edasi Makedooniasse. Prizrenist otse üle mägede Kacaniki tundub ka täiesti normaalne ja tõenäoliselt päris ilus tee minevat.


Shkoder-Komani otsa ma ei saa korraga samale kaardile panna, sest neid praame google.mapsi jaoks ei eksisteeri.

Et pealinnad jäävad küll mõlemas riigis nägemata, aga lõpuks oled tegelikult rohkem rahul ja mulje riikidest oluliselt parem.

Panin kokku veel paar alternatiivset marsruuti. Üks on variant Albaaniast mööda rannikut Kreekasse Meteorasse minna:



Siis Kreekast Makedooniasse, Kosovosse ja sealt Sofia kaudu Bulgaariasse.

Kolmas variant on Montenegro, Albaania, Kosovo, Makedoonia, sealt Albaaniasse tagasi ja mööda rannikut Kreekasse:


Muidugi nende mõlema variandi puhul oht, et mägiteedest peagi kõrini saab. Aga mõlemad variandid vähendavad 2 korda ühte sama teed sõitmist.

Ma  mõtlen, et kui oleks omal variant, siis vaataks üle Halkidiki poolsaare Thessaloniki juures, pidid olema ühed puhtamad rannad. Ning kui juba Rumeeniasse sattuda, siis miks mitte Transfagarasan'il sõita. Aga eks nendest Albaania ja muudest mägiteedest vb selleks ajaks kopp ees. Planeeritavalt marsruudilt jääb kahjuks täiesti kõrvale.

No mulle meeldib kindlasti see kolmas variant rohkem. Teisega on nii Makedoonia kui ka Kosovo mõlemad lihtsalt punkti korjamiseks.

Kolmandal kehtib ikka Komani praami soovitus. Makedonias saate näha Ohridit, mis on tõenäoliselt oluliselt ilusam kui Skopje. Albaanias tasub põigata Beratisse. Sobiks hästi ka ööbimiseks. Rannik on lihtsalt ilus sõita ja vahemaad ei ole tegelikult kuigi pikad. Kultuurist võib lõppu jätta ka Butrinti varemed. Ja nende kõrvalt läheb väike praamike üle jõe ja pääseb otse edasi Kreeka poole.

Mis kuus on üldse plaanis minna? August on Albaanias kõige hullem aeg. Lisaks naaberriikides elavatele albaanlastele saabub puhkuste ajal sinna ka hulgaliselt mujal Euroopas elavaid albaanlasi. Ja näiteks rannikul läheb elu päris tihedaks ja majutust ei pruugi lihtsalt ehku peale leida. Sisemaal on asi veidi rahulikum. Lisaks on suvel nädalavahetuste ümber Kosovo ja Makedoonia piiridel suuremad järjekorrad, sest rahvas läheb/tuleb mere äärde. See väike piiripunkt Tropoje ja Gjakova vahel on rahulikum, aga suurel kiirtee piiril lähevad järjekorrad vahel mitme tunniseks. Sama Makedoonia ja Albaania piiril.

To reaper! Ma sõitsin eelmisel aastal autoga Eestist Balkanisse ning 2 öömaja olin Poolas, Augustowis ja väikses linnas enne Slovaki piiri Brzozovis. Peale Slovaki Svidnikut liikusin edasi Ungari suunas, aga olles eelnevalt juba seda piirkonda mitmeid kordi sõitnud, valisin kõige idapoolsema Karpaatide (küla)tee ja üldiselt oli see viga. Nägin loodust jm, aga viletsatel teedel läks aega palju. Ungari piiri ületasin samuti väikses kohas Pacinis (ei soovita).  Seejärel Debrecen, Rumeenias Oradea -Arad- Timisoara,  Vršac, Niš, Dimitrovgrad (meeldiv öömaja) Serbias ning lõpuks Bulgaaria.

Vaadates reisi esimest osa, siis praktikas annab pisut aega kokku hoida Lodzi vältides, otse Trybunalski peale sõites - neljarealine kiirtee ja otse põrutamine.

Kas Tatrad on eesmärk omaette? Ise valiks ka kiirtee Brnosse ja sealt läbi Bratislava otse Budapesti peale. Uskumatu tegelikult, kuidas see aega ja väsimust aitab vältida.
Belgrad on ka pigem linnukse pärast ilmselt. Ise lugesime arvustusi nii siin kui ka muudes foorumites, vaatasime pilte, uurisime kohalikelt ja jätsime Belgradi vahele.
Sarajevo ja Montenegro vahelised teed on mägised, kurvilised ja kohati ka ohtlikud. Nii mõnegi rekka käitumine tegi selja higiseks.
Kotori piirkonda teeks peale pikka sõitmist pikema peatuse. Ja kui juba sealkandis olla, siis pool päeva lisaks kulutada Tara kanjonile ei ole üldse paha mõte. Elamus on garanteeritud.
Kreeka osas ei võtaks mina Ateenat plaani. Venitad marsruudi pikaks, saad kiirteid, tollimakse. Ateena nautimiseks tasub sinna minna linnapuhkusele otse lennates. Parkimine jms nullib selle võlu ära. Meteoora on ehk viimane, mille veel sisse jätaks, ehk ka Delphi.
Thessalonniki ise ei ole just suurim vaatamisväärsus ja ka rannad lahes (Peraia) on pigem siseveekogu meenutavad. Halkidiki on muidugi midagi muud.
Tagasiteel tuleb uurida teeremontide seisu, aga Lublinist võib olla mõistlikum Varssavi peale sõita ja sealt tagasi koju. Need väiketeed imevad meeletu aja.

Kolmas variant oleks vist parim. Ise jätaks Ateena välja ja sõidaks Thessalonikist kohe Meteorasse. Hoiad tublisti kilomeetreid ja aega kokku.

Kui Ateenas käinud ei ole siis lihtsam oleks otselennuga Tallinnast või Riiast. Kõik kultuur on vanalinnas jalgsi liikumise raadiuses, autoga seal liiklemine paras peavalu.

Läbi Viini mina ei läheks, kuigi, Tsehhi-Austria piiril on väga lahe koht nimega Excalibur city, omamoodi freetown, aga see ei ole vist selle reisi ampluaa. Kui suund Viini peale võtta, on osa teest väike külavahe ja võtab aega, otse Brno-Bratislava on kiirem.

Varssavi on tipptundidel keerukas, kuid muul ajal lendavad maanteed suht otse läbi.


Ateenas pargi siis pigem metroo lähedusse, Kifissiasse näiteks. Kesklinnas on enamus vaatamisi jalutamise ulatuses.
Et postkaardilaadset sinist vett näha, võiks uurida plaanidesse Lefkada sobivust. Saarele kuluks pool päeva kuni päev, aga rannad on parimad, mida mina näinud olen.

Thessalonikist võid sõita ka otse Sofiasse ja sealt kiirteed mööda Burgasesse. Ajaliselt tõenäoliselt väga palju ei kaota. Peamine vahe tuleb äkki piiri järjekordadest. Kui Thessaloniki-Sofia satub nädalavahetusele, siis on Bulgaarias nendel lõikudel, kus kiirtee valmis pole, veoautodel liikumise keeld ja liiklus on kõvasti kiirem. Tööpäeviti läheb rohkem aega, sest möödasõidu võimalusi väiksemal teel napib.

Alternatiiviks on Plovdiv. Vanalinn ja kesklinn on kompaktsemad ja hästi korras.

Reaper: ikkagi jätaks mina sellise ringi korral Ateena välja. Ring lüheneb 650 km + 50€ kiirteemaksusid. Saad kaks päeva varuks Sofias või Musta mere kuurortides. Akropol on püsinud 1500 aastat, küll leiad kunagi aega ka seda vaadata. Juulis ongi Ateenas hirmus palav mööda künkaid kultuuri otsida. Ühe päevaga Euroopa kultuuri hälli avastada ka natuke imelik.

Pigem järgmisel aastal kas pikem nädalavahetus mais või nädal septembris. Septembris võib trammiga sõita päevaks Glifada randa suve pikendama või Rafina sadama kaudu päevaks paariks mõnele saarele.
Vesi soe kuni oktoobri lõpuni.

Kolasin veidi Google Streetview's. Albaania rannikul kulgev maantee tundub täitsa normaalne sõitmiseks, nii et vast seda kaudu lähengi Kreekasse. (variant 2). See piirkond paistab rohkem turistidele suunatud ka olevat.


Samas kõige probleemsem osa teest tundub olema Serbiast Montenegrosse sõit. Üks kõik kas "otse" või Sarajevo kaudu. Ikka jubedalt vingerdavad mägiteed. Kirjutatakse, et 12 tundi läheb sõiduks.

Euroopas ja palav? Ma olen aasta Austraalias elanud, peale seda on palav ainult tunduvalt üle 35C, alla 30C on juba veidi jahe! Hetkel toas 28C.

Pigem lendan kaugemas tulevikus Kreetale, Maltale, Korsikale, Sardiiniale, Sitsiiliasse vms.

Hakkan siin vaikselt hotelle kinni panema, hetkel sellise marsruudi jaoks:



Sellega seoses küsimusi:

Kas Ukraina on selline koht, kust peaks peatumata läbi sõitma? Kas on tegemist kuritegeliku ja sõjast räsitud riigiga? Või saab kaaluda ka seal ööbimist, näiteks Tsernivtsis, mis jääb tee peale.

Kuidas on turvalisusega sellistes kahtlastes riikides, nagu Serbia, Bosnia ja Albaania, Moldova? Kas on oht, et autol kruvitakse rattad alt ära või lüüakse klaas sisse?

Serbiat ja Bosniat (ja nende mägiteid) saaks vältida, sõites Sloveenia ja Horvaatia kaudu. Albaanias plaanin sõita mööda rannikut, ööbida Lezhes ja Sarandes.

Samuti oleks hea teada, kus kohal kui suured teemaksud on. Nende pärast sõitmata ei jätaks, lihtsalt et eelarves umbes arvestada.

Üldse on ka teretulnud soovitused pika autoreisi jaoks, viimati sai seda tehtud 10a tagasi.

Kuulujuttude järgi hoiavad Euroopas tegutseva albaania maffia kohalikud harud Albaanias asjadel silma peal, et keegi turiste ja nende vara ei näpiks. Siis majandus kasvab ja endal ka hea rahulik sünnimaal puhkamas käia :)

Mingeid turvaprobleeme kusagil ei märganud. Öösel oli auto enamasti külalistemaja hoovis, sest nänaval pole lihtsalt piisavalt ruumi. Päeval sai pargitud igal pool suuremate linnade keskustes, keset loodust jne. Kusagil midagi kahtlast ei märganud ja kohalikud olid oma autodega samuti üsna muretud. Tirana kesklinnas parkis tänaval öösel isegi Serbia numbritega luksusautosid. Tõenäoliselt olid Serbias tegutseva albaania maffia omad ;)

Lezhe on iseenesest hästi arenenud kaasaegne linnake, aga kui aja ja raha poolest välja venitab, siis sõida Krujasse ja ööbi mõnes Kruja kindlusealal tegutsevas külalistemajas. Ise ööbisime sellises - http://www.roomsemiliano.com/en-gb/ Aga seal on neid veel. Hind võib olla vabalt kaks korda kallim kui Lezhes, aga asukoht vägevate vaadete ja päikseloojanguga tasub ära. Päris normaalse hinna eest pakuti ööbijatele ka õhtusööki.

Eeldan, et sõidad mööda rannikuteed Vlora ja Sarande vahel. Kaart näitab kiiremat sisemaa teed.

Saranda on suur linn ja majutust rohkem ja hinnad soodsamad. Kuna eriti palju aega Albaania jaoks ei ole, siis pole mõtet tõenäoliselt mõnda väiksemasse kohta midagi vaatama hakata.
Sarandas ma vaataks öömaja, kus on olemas ka kinnine parkimine õues vms. Seal liigub tänu suuremale turistide arvule rohkem kahtlast rahvast kui mujal. Võimalik, et tegemist on konkureeriva sitsiilia maffiaga :)