India seiklused ja siselennud

Tere!

Plaan märtsi alguses kaheks nädalaks Indiasse lennata. Esialgu lähme külla sõbrale, kes elab New Delhis ning veedame paar päeva seal ning siis mõned päevad jätame (hetkel) vabaks, et need siis tõenäoliselt kuskil Delhi ümber (võimalik, et kasutame kaugemale minekuks ka öörongi) veeta. Teise nädala sooviksime aga kuskile mere äärde jõuda. Tõenäoliselt tuleb siis kasutada siselende.

Praeguse pakkumise järgi võiks lennata Turkishiga kusagil 400 euri nägu liinil Tallinn-New Delhi-Tallinn ja vaatasin, et vähemalt Air Indiaga võiksime näiteks liinil New Delhi-Goa-New Delhi lennata 200 euri nägu, mis siis teeks reisi 200 eurot kallimaks. Samas tekkis ka mõte, et võiks siis ju juba ka hoopis Mumbaist Tallinna tagasi lennata?

Enne küsimuste esitamist tutvustan ka meie mõtteid reisimise kohta, et ehk teeb see nõuandmise lihtsamaks.

a.) armastame pigem kohalikku õhku, kui turistipesasid (no näiteks Tais ei külastanud ei Pattayat ega teisi kuurorte vaid sulistasime Põhja-Tais mööda džunglikärestikke ringi). Reisiinfot otsime tihti terminitega "off the beaten path", "dark tourism", "like a local". b.) hetkel otsime pigem mõistlikku hinda ning oleme teadlikud, et India suuruse tõttu ei ole nagunii võimalik kõike ära näha ja seega ei hakka reisi kõiksugu asju kokku pressima, sest reisi madalam maksumus tingib nagunii üht-teist c.) Indiast otsime aktiivset puhkust/kultuurikogemust/head süüa

Seega palun nõu:

1. Milliseid paiku Delhi läheduses (ehk siis kas ühistranspordiga nagu näiteks öörong külastatav) soovitate? Saan aru, et New Delhi võib olla üsna agressiivne ja äärmiselt inimtihe linn, kust on mõistlik paari päeva möödudes jalga lasta.
  2. Kui on soov jõuda kas mere äärde, või siis teisel võimalusel white water raftingut tegema minna, siis kuhu võiks olla soodne lennata?
  3. Kas siselendudeks on mõistlik kasutada Air Indiat, või hoopis mõnda teist firmat?
  4. Kas majanduslikult on mõistlik lennata ühte kohta ning siis teisest kohast (näiteks siis Mumbaist) tagasi, või teeb see reisi kõvasti kallimaks? Hetkeseisuga olen otsinud, et teeb ikka kallimaks, aga äkki on keegi targem ja evib mingit üliinimlikku reisiteavet?

Igal juhul aitäh süüvimast ja kõiksugu suurepärased soovitused on imelised.

PS! Meie jaoks ei ole võimatu reisida ka Riia kaudu.

1. Delhi läheduses kaks paljuräägitud turistikat- Jaipur ja Agra (Taj M), mõlemad jätsid vastu igasuguseid ootusi meeldiva ja sügava mälestuse. Võimalik sinna jõuda nii juhiga autoga kui (vist) rongiga. p.s. Kui on esimene India külastus, siis ma ei muretseks selle üle, et turistikad võtavad võimust. Isegi kui "main object" on siledaks lihvitud, siis kõik ümbritsev jääb ehedalt intensiivseks, lõhnavaks, haisevaks, lärmakaks, sõbralikuks, tüütuks Indiaks :P
  2. Goa on soodsam, Kerala pisut kallim. Samas ilusaid randu on terve rannik täis, kuid peab teadma kuhu minna.
  3. Võta Yatra või Momondo ette ja vali odavaim, kohalikud odavlennufirmad on täiesti OK. AI on mõistlik kasutada edasilennuks riiki saabudes (väljub T3 int terminalist, suur pagasikilode hulk jne). Mõnikord saad AI kätte vägagi hea hinnaga, kuid võib juhtuda, et odavlennud pakuvad kordades odavamalt.
  4. Finnair pakub TLL-DEL-TLL hea hinnaga pileteid. Lennuaeg lühike ja ümberistumised mugavad. Mumbai lendudega olen põrganud sellele, et saabumised- väljumised on viletsatel kellaaegadel ning sobivate jätkulendude hinnad on kirved. Samas Mumbai on väärt avastamist, paar tihedat päeva kannatab sisustada küll. Edu!

Märtsini on veel aega ja kindlasti leidub soodsaid siselendude pileteid. Air India on üks kallimaid võimalusi, kuid lennukis teenindavad sarides stjuuardessid ja antakse kohvi saiakaesega. Spice Jet, Go Air, Indi Go on odavamad, kuid pagasilimiit 15, 0 või maksad juurde. Indias tasub kindlasti pikemad vahemaad lennata ja soovitavalt hommikupoole, peale lõunat algab kaos ehk siis edasilükkamised ja hilinemised. Pileteid olen ostnud/vaadanud makemytrip.com või cleartrip.com. Kuna ise olen mugavusreisija, siis eelistan osaliselt kohaliku reisibüroo teenuseid kasutada, eriti nii suures riigis. Näide: 2 päeva Delhis sõpradega, siis võtaks reisibüroo kaudu auto koos juhiga, kes teeb päevase Delhi tripi autoga ja sõidutab ööseks Agrasse, järgmisel hommikul Taj Mahali külastus ja sealt edasi õhtuks Jaipuri. Järgmisel päeval Jaipuri kindluse külastus (imeline koht) ja palju muid kohti kuhu autojuht sõidutab turiste. Jaipuris 1-2 päeva . Siis mingil hommikul lennukiga Goasse. Goasse jääkski umbes 1 nädal ja sealt siis lennukiga tagasi Delhisse. Kena kulgemist!

Mul märtsis delhist andamanidele võetud AI lennud, ca 150€ tuli nägu, finnairiga ca 400€ mugavate ümberitumistega TLL-HEL-DEL ja tagasi. Andamanid on veel võrdlemisi avastamata turistide poolt.

Kui juba seal Delhis olete, siis Taj Mahali peate ikka ära vaatama. Minu jaoks oli see lummav.

Mere äärde : Ma ise käisin Mumbaist rongiga ülespool -Dahanu ja sealt veel edasi Daman (liberaalne väike osariik, endine Portugali asumaa). Pigem ei pakkunud seda mereelamust, mida ootasin. Väga suur mõõn ja teatud aegadel meres vett pole. :) Samuti suur prügi-reostus. Kohaliku eluolu ja Portugali pärandiga tutvumiseks ok sihtpunkt.

Meie lendasime Delhist kohalike odavlennuga Chennaisse ja sealt sõitsime öörongiga Thiruvananthapurami rongijaama, kust võtsime riksa ja sõitsime Kovalami randa. Kovalami rannas kauplesime odavalt promenaadi äärde otse randa toa mis oli tegelikult miljonivaatega ☺️ Iga hommik ärkasime kalameeste hõigete peale kui nad karjas võrkusid välja sikutasid. Kovalami rand on suht väike kuid samas on kõik olemas - kohvikud, restoranid, massaažid, joogatunnid jne. Kerala piirkond on tuntud ka oma nn tagaveede poolest kuhu saab paatmajadega ööpäevased trippe teha! Tervelt suur paatmaja on ainult sinu seltskonna ja paadimeeste päralt kes sulle kaks päeva või rohkem tagavetel tuure teeb. Paadil on magamistuba ja kõik muu eluks vajalik olemas. Süüa teeb ka meeskond paadil ise teile. Äge kogemus! Googelda ☺️ Tagasi sõitsime jällegi lennukitega ( kohalike odavlendudega ). Bussiga oleks ka saanud Chennaisse, aga Me jätsime nii viimasele minutile rongi ja bussipiletite ostmise, et kõik oli välja müüdud . Seega ostsime päev varem lennupiletid ja ei olnud hirmus kallid.

Sõitsime öörongiga (super kogemus) Varanasi, Gangese jõge vaatama. Minu India tripi vaieldamatult meeldejäävam kogemus. Taj Mahali jätaksin teisele kohale, ka võrratu. Kõik mis Gangesel toimub nii õhtul kui hommikul päikesetõusu ajal, on uskumatu, seda peab ise nägema.... Nädal seiklemist Põhja Indias ja siis siselennuga Goa ja ookean :)

Siin juba palju soovitusi (Agra, Jaipur) ja kui kindlasti tahta üks nädal ka rannas olla, siis ega palju enam ei mahu. Kui aga ranna plaan peaks mingil põhjusel ära jääma, siis üks võimalus sõita Rishikeshi mõneks päevaks. Delhist ca 7 tundi sõitu. See on Himaalaja jalamil ja sealt saaks teha näiteks päiekseloojangu trippe mägedesse ja sealt nt jala läbi külade tagasi Rishikeshi rännata. Samuti joogaga või raftinguga tegeleda või massaažis käia, kui see huvi pakub. Minu arust oli äge kogemus, eriti just see mägede algus.

Ja no nagu juba ees mainiti, siis Varanasi on ikka unustamatu kogemus. Kasvõi paariks päevaks. Seda on natuke raske kirjeldada, aga sinna läheks kindlasti uuesti tagasi, kui Indiasse satuks.

Mõlema koha kohta inspiratsiooniks mõned pildid eelmise aasta reisist. https://picturetravels.exposure.co/india-2016 https://www.instagram.com/picturetravels/ (täitsa alguses)

Lisan veel ühe koha, mis Delhist umbes 5 tunni rongisõidu kaugusel, aga millest pole trip.ee's väga juttu olnud. Otsingu järgi tuli 3 teemat, kuid sealt jooksis vaid nimi läbi. Tegemist Jim Corbett'i nimelise rahvuspargiga. http://www.corbettnationalpark.in/ Olen seal käinud juba 4 korda. Mitte küll selle pärast, et oleks suur loodusehuviline (seda ka muidugi), vaid olen sinna viinud sõpru jne, kes esimest korda Indias käinud. See rahvuspark loodi tiigrite kaitsealaks. Viimati, kui seal käisin, siis olevat olnud pargis 189 tiigrit, kuigi näha ei õnnestunud ühtegi. Tiigrit olen seal näinud vaid korra ja seda ka umbes 3 sekundit, kui ta metsatee ületas. Õnneks sain selle hetke ka filmile. Selle eest on seal hulgaliselt teisi loomi, eriti elevante ja kitsi. Parki sõit võtab küll pisut aega. Esmalt tuleb sõita rongiga Ramnagari ja sealt viiakse juba džiibiga edasi, kui oled eelnevalt tuuri broneerinud. Selleks aga tuleb sõita läbi džungli paar tundi pargi sisemusse, enne kui jõuad tsooni, kus on tõenäosus tiigrit näha. Pargis sees on majutus, mis pidavat riigile kuuluma ja seetõttu pole väga hästi hooldatud. Olen siiski paar korda seal ööbinud. Ümber kaitseala on hulgaliselt resorte.

Eelpool soovitati Agra ja Jaipuri tuuriks autot. Olles käinud sel marsruudil paarkümmend korda ja proovinud ära kõik transpordivahendid (auto, buss, rong, lennuk), siis ütleks, et kõige sujuvam on sinna sõita rongiga aga mugavam muidugi lennata. Auto ja bussiga ma väga sõita ei taha nende liiklusolude tõttu. Pidev kiirendamine ja äkkpidurdused, ohtlikud möödasõidud jne. Ei ole õnnestunud sõidu ajal magada. Kui korraks isegi silma kinni saad, siis järgmisel hetkel ärkad pidurduse või üürgava signaali peale. Agrasse läheb hommikul kell 6.00 rong ja tagasi tuleb õhtul kell 21.00. Ronge läheb sinna muidugi palju, aga seda peavad minu sealsed sõbrad kõige paremaks (Shatabdi Express). Agras sees on tõesti soovitav võtta auto koos juhiga üheks päevaks. Kõige ebamugavam hetk on Agra raudteejaamas väljumine. Taj Mahal tõmbab Agrasse palju turiste ja need omakorda igasugu teenusepakkujaid ja turismist kasulõikajaid. Kõige hullemad on auto- ja rikšajuhid raudteejaama ees. Iga jumala kord pean ma nendega võitlema. Viimati, selle aasta septembris käies, broneerisin auto mingilt veebilehelt, mis pakkus Agra tuure. Autojuht jäi pisut hiljaks ja pidime seal raudteejaama ees ootama. Selle ajaga piiras meid kamp autojuhte sisse, kes kõik üksteise võidu üritasid oma teenust pakkuda. Ignoreerisin neid alguses, aga kui nad väga tüütuks muutusid, siis ütlesin, et meil on juba auto olemas. Sellest polnud mitte mingit kasu. Pakuti, et võin ära tühistada ja kellegi teisega minna. Kui siis lõpuks autojuht jõudis, jälitas see kamp meid autoni, kuni võtsin telefoni ja näitasin, et nüüd ma helistan politseisse, kui te meid rahule ei jäta. See taltsutas neid. Sellegi poolest oli neil mingi probleem selle autojuhiga ja midagi nad seal omavahel vaidlesid. Ju oli tulnud võõrale territooriumile. Kahjuks ei osanud juht inglise keelt, ega osanud mulle selgitada, milles probleem seal oli.

Kui nüüd randadest rääkida, siis ise eelistan Goa ja Kerala asemel Karnatakas asuvad Gokarnat. Seal ei käi üldjuhul palju turiste. Päris Gokarna Beach, mis asub selles linnas, ei ole ilus koht. Linn ise on huvitav ja lahe. Sinna on pagenud vanad hipid, kes kunagi Goa rannas vedelesid, kuid olid sunnitud jalga laskma, kui resordid ja massiturism peale tungisid. Linnast eemal on kena lahesopike, mida kutsutakse OM-beach. Peatusin seal Namaste Cafe'ga koos olevas majutuses. Väga lahe koht ja just sellisele turistile, kes ei otsi resorte. Peale minu olid seal põhiliselt India noored seljakotituristid, kes võrreldes keskmise india lärmaka turistiga, olid väga viisakad ja vaiksed. Kuuldavasti käivadki seal peamiselt sellised turistid. Peale selle majutuse oli seal veel ehedaid "hipikaid". Ma olin seal oktoobri lõpus vist kolm aastat tagasi ja siis käisin põhimõtteliselt üksi rannas. Vahel toodi sinna bussidega välisturiste, kes käisid seal ranna esimeses otsas, tegid pilti ja istusid kohvikus, mõni ujus ka. Ranna tagumises pooles oli täiesti vaikne. Karnataka on üldse maakond, mida eelistan Rajasthanile. Jaipuri ja Jodhpuri suured kindlused on muidugi ülivõimsad, aga Karnatakas pole inimesed pealetükkivad ja seal on ka väga palju vaadata. Tegin seal mõnenädalase tuuri, mis mulle nii väga meeldis, et ostsin tütrele ka lennupileti ja sõitsime samad kohad paar kuud hiljem veel läbi.

Müstilistest kohtadest võiks soovitada veel Ellora ja Ajanta koopaid.

Tänud, Jorjen! Andsid hea idee, kuhu minna. Tundub väga-väga põnev...

Siddharta, ehk oskad öelda, kas sinu poolt soovitatud rahvuspark on parem kui Ranthambore National Park? Ning kui jah, siis kas seal piirkonnas on midagi muud ka teha peale rahvuspargi külastuse?

Teemaalgatale. Ise lähen Indiasse veebruaris (esimest korda). Hakkasin küll alles täna asju lähemalt uurima, kuid sinu poolt välja toodud siselennu hind tundub väga kallis. Olin enda jaoks ka seda liini vaadanud ja hinnad on tiba alla 100 eur ning kuupäevade valik on lai (vaatasin kiirelt ka märtsi hindu ja seis sama). Kui sul kuupäevad kindlalt paigas, siis on muidugi teine lugu.

Küsimusele, kas odavam on lennata tagasi teisest kohast, ei ole vast võimalik üheselt vastata. Pead ise oma kuupäevade järgi vaatama, mis hinnad on. Aga Mumbai puhul võib eeldada, et sealt saab mõistliku hinna ja ajaga tuldud küll (nt KLM lennud on 13h). Soovitan sul vaadata ka Finnair lende, lend alla 10h ja hinnad praegu alla 500 eur.

Ma ei ole Ranthambore National Park'is käinud, seega ei oska võrrelda. Eks igaüks kiidab oma parki. Jim Corbett'is rääkis giid, et see on number 1 Indias ja number 3 maailmas Aafrika parkide järel. Ei tea kui tõsiselt seda juttu võtta. Ilus on seal küll. Samas näiteks Sri Lankal Yala's nägin lühikese aja jooksul rohkem loomaliike, aga mitte nii suurel arvul korraga.

Unustasin veel lisada, et Jim Corbett'i pargi lähistel (kui nii võib öelda, kuna mägedes on 60 km päris pikk vahemaa) on üks koht nimega Nainital. See on India mõistes kuurort. Ligi 2000 m merepinnast asub Nainitali järv, mille ümber on see linnake ehitatud. Ümber järve on puiestee koos pargipinkide ja tänavalaternatega. Kui pildilt ära kustutada mustade vuntsidega mehed, võiks arvata, et oled Euroopas. Ma ei kujuta ette, kui huvitav võib tegelikult olla seal Euroopa turistil, kuna see on täis India turiste. Ise olen seal käinud koos kohaliku indialaste perega kolm korda ja nende meelelahutused on pisut teistsugused. Käisime seal selle pere sugulastel külas ja meid tuuritati igale poole ümbruskonnas. Igasugu väikesed asjad võivad meele rõõmsaks teha. Näiteks oli seal kostüümilaenutus, kus sai igasugu maharadžade ja kelle iganes ürpe raha eest selga panna ja lasta pildistada. Me siis kõik pildistasime ja oi kui palju nalja see pererahvale tegi. Veel aasta hiljemgi toodi need fotod välja ja jälle olid kõigil kõhud kõveras. Teiseks sai paadiga mägijärvel sõita, mis oli päris tore. Ilus vaade linnale ja mägedele. Minu jaoks oli kõige huvitavam vaade Himaalaja lumistele tippudele, mida selge ilmaga nägi. Esimest korda oli võimas tunne, kuna polnud varem Himaalajat näinud. Hiljem on seda nähtud siit- ja sealtpoolt. Teine huvitav elamus oli ühe pensionipõlve nautiva maakonna metsaülema kodu külastus. Peremees oli ise Mumbaisse talveks sooja sõitnud ja majahoidja oli minu India sõprade sugulase sõber, kes meid sinna sisse lasi. See oli nagu muuseum. Koloniaalajastu mööbel, tiigrinahk seinal, kirjutuslaual tindipott ja suled, laua kõrval luitunud nahkportfell. Kõik see oli päevinäinud ja Indiale omase kerge tolmukihi all. Oleks nagu mingisse vanasse filmi sattunud. Võõrustajad keetsid meile suure potitäie kanakarrit. Ehe India. Mis aga teisele poole jääb Jim Corbett'ist, on kuulus Rishikesh, kus lääne inimesed käivad mediteerimas ja joogatunde võtmas. Teine kuulus koht on Haridwar, kust voolab Ganges läbi. Kui keegi soovib, siis ma võin jagada Lonely Planeti pdf-versiooni. See on nüüdseks juba 3-4 aastat vana, aga üldjoontes saab ikka marsruudid paika panna ja veebist otsida värsket infot lisaks.

Air India on vist üks kallimaid variante siselendudeks. Ise olen alati lennanud IndiGo-ga - hea hinna ja kvaliteedi suhe. Delhis soovitaksin külastada Karol Bagh turgu ning väga võimast ning üsna uut templit Akshardham (http://akshardham.com/). See ehitis jättis väga kustumatu mulje, õhtul kui hämaraks hakkab minema, siis on seal väga kena valgusshow. Loe kindlasti kodulehelt mida selle kompleksi territooriumile kaasa võib võtta ja mida mitte.

Kindlasti soovitaksin võtta päevase tripi Agrasse, et näha Taj Mahali ning Agra Fort-i. Privaatjuhiga trippe saab osta tänavalt turismibüroodest. Siselennuga soovitan lennata Goasse, lõunapool on kenamad ja vaiksemad rannad (nt. Palolem, Galgibag, Rajbag, Cola). Ühe korra olen käinud sellises linnas nagu Hampi. See on jättis Indiast ühe eredama mulje! Sleeperbussiga ühe ööpäevane tripp Goast.