Kompensatsioon pagasi hilinemise eest kojulennul

Kui pagas lennureisil hilineb, tuleb ekslema jäänud hädavajalike asjade asemel üldjuhul kiirkorras midagi uut osta.

Enamik reisikindlustustest katab teatud summa (€ 100-200) ulatuses kulutused tehtud ostudele, kui lennureisil registreeritud pagas jääb üle 4 tunni hiljaks.

Peaaegu kõik need kindlustused, mida kuldse ja plaatina krediitkaardiga kaasa osta saab, katavad kulud vaid juhul, kui pagas on hilinenud sõidul välisriiki, mitte aga siis, kui pagas on hiljaks jäänud lennul reisija kodumaale.

Tallinna lennujaama lost and found töötaja andis lootust, et lennul kodumaale hilinenud pagasi korral maksab mõõdukuse piires kompensatsiooni lennufirmna ise, kui kindlustus neid kulusid ei kata.

Võtsin Finnairiga nädala eest ühendust, ei mingit vastust veel, isegi vihjet selle kohta, et minu päringut menetletaks...

Kas kellelgi on kogemusi vedajalt hüvitise saamisest juhul, kui registreeritud pagas hilineb *kojulennul"?

Kojulennul hilinenud pagasi eest kompensatsiooni reeglina ei maksta. Pagasi jaoks on võimalik teha eraldi pagasikindlustus, mis peaks ka need (tõendatud kulud!) hüvitama. Samas on fakt see, et tavapagasisse pandud läpaka, kodu /auto jne võtmete ja muud asjaolude eest, mis võiks tegelikult inimesele reaalset kahju tekitada-ei vastuta reeglina ei kindlustus-ega lennufirma. Seega-tavaloogika järgi ei peaks see, et sa üks-kaks päeva oma lemmiksärki kanda ei saa ja lastele kaasaostud šokolaad vormub kingatalla kujuliseks, otseselt suuri majuanduslikke kahjusid tekitama. (Samas peab lennufirma sulle koti koju saatma oma kulu ja kirjadega-ka sel juhul kui elad näiteks Kihnul).

Mingi jama on vist jah viimasel ajal süvenenud selle pagasi transpordiga. Minul on näiteks viimase kuu aja jooksul kojulennul pagas kaks korda ära kaotatud. Kusjuures mõlemal korrad oli tegemist otselennuga: Riia-Tln ja Varssavi-Tln. Ühel korral toodi pagas samal õhtul ja teisel korral järgmisel päeval ilusti koju järgi. Just mõtlesin, et kui näiteks Kihnul või Võrus elaks, et mis siis. Ise kummalgi korral midagi nõudma ei hakanud, täitsin paberid ära ja läksin minema. Ausalt öelda ei usu et rikkaks saaks. Mulle tundub, et ei maksa närvi minna.

1-2 päevane ootamine on ju lausa nohu.
Ise olen kaasa tundnud USA ärimeestele, kes veetsid 5 päeva Tartus nii, et said eelviimasel õhtul oma kohvrid kätte. Lennufirmaks oli SAS ja kaost oli meeletult.
Kusjuures need mehed tulid lennukilt maha käed taskus. Hotellist said esimesel õhtul hambaharjad jms ostetud ning teisel õhtupoolikul tühistasid nad kõik kokkusaamised ja läksid Lõunakeskusesse shoppama.
Aga peale meeletuid lubadusi erinevate päevade ja kellaaegade osas toodi tõesti kohvrid lennufirma kulu ja kirjadega Tartusse kohale.

alati võid www.airlinequality.com kirjutada oma arvamuse Finnairi kohta või neid vähemalt sellega ähvardada.

Minu pagas oli kadunud 11 päeva kuni ta lõpuks kätte sain. Olgu siinkohal öeldud, et pagas millega reisile läksin ei jõudnudki mulle järele(1 kohver).
Tagasi jõudes sain vähemalt selle kätte(oli Frankfurdis 2 nädalat, siis leiti ja ma palusin Tallinna tagasi saata).
Vahepeal soetatud asjad, ninn-nänn jne sabusid 1 kott 7 päeva hiljem, teine 11 päeva hiljem. Iga kott oli loomulikult katki, nii sangad, rattad kui lukud(turvakontroll). Kotid parandati ära lennufirma poolt nende mingis töökojas(korralikult), kuna 9 päeva pärast ikka veel üht kotti polnud, siis leppisin lennufirmaga kokku, et ma nüüd ostan endale olulist varustust(läksin kanuumatkale), viisin tseki neile ja nad maksidki mulle selle kinni. Kindlustus maksis samuti kompentsatsiooni asjade eest mille pidin reisil soetama, nii et kui ebameeldivused välja arvata, siis ma kahjusid ei kannatanud.
Aga lennufirmaga pidin kokkuleppima ikkagi konkreetselt asjades mille ma soetan(ma ei olnud ahne, ja soetasin ühe konkreetse asja, hädavajaliku), ning mis olid mulle hädavajalikud. Nii et nende poolt väga mõistlik suhtumine.
Aga eks ma tüütasin neid ka üsna palju: käisin kohal(paar korda) , saatsin e-maile ja helistasin(iga päev).

kuule Snoop - kas sa tõesti mõtled, et kui mul keegi tuleb selliselt ähvaradavalt rääkima, siis ma peaks tegema midagi ekstra erandi sinu jaoks? Lennufirmadel on väga paks nahk igasuguste ärvardajate ja arvamuste jaoks ning kõik asjad lahendakase reeglite järgi.

... viimasele : aga miks on ikka nii,et reeglid tehtud tugevama õigusega ?Väike tavareisija,kel pole kannatust ja närvi ja kogemusi bürokraatidega suhtlemisel,ei hakkagi midagi nõudma,sest kokkuvõttes tehakse ikka must valgeks ja vastupidi.Umbes nii,et loll olid,et ei reisinud käed taskus ...
Jälle omast kogemusest : näit.Tallinna lennujaam võib pagasi koju tuua ,aga kui on paar päeva ikka vahet ja jälle sama aadressaat-ja jälle paraku-paraku pagas hilines-siis teevad nad oma arust kavalalt,s.t.et,teatavad,et tuleb tulla lennujaama kohvri sisu kontrolliks,toimub väikse sõbralik vestlus sel teemal ja ... voilaa-võite võtta oma pagasi ja selle ise kaasa võtta !
Nii et kokkuvõtteks nagu muudegi kindlustusliikidega,tegelikkuses asi ei toimi kliendi kasuks. Kui toimib,nõuab see ikka järjekindlat tegutsemist-et kindlustusfirmat pidevat tagant torkida-,aega ja närve.

Vöib olla köik, nii teenindus kui ka kompensatsioon, söltuvad lihtsalt lennufirmast? Meil on olnud pagas mitu korda hukas ja alati on Finski toonud need pärale jöudes kohale. Köigepealt teatatakse telefonitsi ja siis ollakse ukse taga. Kord on toodud tööpaigalegi. Ja kusjuures, ykski pagas pole oma radadele läinud Finski, vaid teiste alliansi liikmete pärast. Eriliselt palju jamasid on olnud Air Francega. Raha pole keegi ootamise eest pakkunud :-(

Üks asi on pagasi kadumine ilma et see üldse üles leitakse, teine aga variant kus sa selle hiljem kätte saad. Olemas on dokument "Lennureisija õigused Euroopa liidus". Selle dokumendi valguses tundub täiesti reaalne olevat ka hilinenud pagasi kätte saamise puhul lendu teenindanud ettevõttelt hüvitist nõuda.

Kes omab selles kogemusi (nii positiivseid kui negatiivseid), võiks seda kommenteerida.

Kui sa saad hüvitist kindlustusseltsist, siis lennufirma Sulle ei maksa ja vastupidi.
Samuti on summa suurus piiritletud, umbes 1000 EUR-ga. Samuti ei maksta Sulle kompentsatsiooni pimesi ehk lihtsalt mingi summa. Kompenseerimise aluseks saavad olema tsekid. Mul on terve pikk kirjavahetus South Africa Airlinesiga, kus nad lõpuks olid nõus kompenseerima ka minu kulutused ilma tsekke esitama(Aafrikas , eriti kui rännata mitte suurlinnades jne ei ole palju kohti kus ostmisel tsekke väljatrükitakse). Aga kuna just sel hetkel maksis välja mulle hüvitise minu kindlustusselts, siis seaduskuuleka kodanikuna ei hakanud ma alusetult rikastuma ega rikkuma seadust st hüvitist võib saada ühest kohast ning jätsin South Africa Airlinesile ostetud asjade nimekirja(sh ka osaliselt tsekke) saatmata. See käis siis pagasi kohta, mis mulle järgi ei jõudnudki. Tagasi tulles kaotsi läinud pagasist olen rääkinud juba üleval pool.

Mul selline küsimus, et kui on pikem lend ümberistumistega, kas ma pean vahepeal oma pagasit vastu võtma ja jälle järgmisele lennule paigutama, või liigub mu pagas ise ksukil ellnujaama kordiorides ja saan siis destinationis kätte?

Pole varem ümeristumisega lennanud

Minu andmetel on nii, et kui oled Eestisse tagasi jõudnud, pagas kadunud, siis siin ostetud asju kindlustusfirma küll ei hüvita. Ja päris paljudel väärisasjadel, mis pagasist või koos sellega kaduma lähevad, on välistus peal. Kuigi, olgem ausad, väärtuslikumad asjad võtan mina kül lennukisse kaasa...

Septembris lendasin tööasjus Lissaboni AirFrance/KLMiga. Reisibüroo näpuka pärast tuli viimasel hetkel piletid ümber vormistada ning lend kujunes selliseks: TLL-PRG-CDG-LIS, Prahas ümberistumise aega tunni ringis ning Charles De Gaulles'is 45 min, mis hilinemise tõttu oli kahanenud pooletunniseks. Reisibüroo näpukat rõhutan, sest ise poleks eluilmaski sellise lennuelamusega riskinud, aga et oli nii viimane hetk ja minna tuli, siis nii läksingi. Kokkuvõttes ise jõudsin Lissaboni, aga pagas jäi maha Prahasse. Lissaboni Lost and Foundis lubati, et pagas tuleb veel samal õhtul ning toimetatakse hotelli. Hotellist küll kaheldi, kas õhtul pagasit keegi viitsib tooma hakata ning soovitati kannatust varuda. Mida ma siis ka tegin :). Kuna järgmisel päeval pidin varahommikul koosolekule jooksma, ostsin natuke hädavajalikke riideid ning esmatarbekaupu.

Loomulikult mu pagas ei olnud kohale jõudnud ei järgmiseks hommikuks ega ka lõunaks. Selle aja peale olin juba natuke muretsema hakanud (www.mylostbag.com info järgi oli pagas Lissaboni jõudnud) ning panin kõik oma lennundustutvused tööle ja käisin ja käisin ka lennujaamas skandaali tegemas, et kohvrit kuidagi kätte saada. Paraku ei aidanud ka kohaliku lennundusvõimu sekkumine, kuna mu kohver oli juba teel hotelli ning tema asukohta ei olnud võimalik tuvastada. (vahemärkusena olgu öeldud, et hotell asus lennujaama lähedal ning kohver oli teel hotelli varalõunast hilisõhtuni).

Samas pidi õhtul olema pidulik õhtusöök ning järgmisel päeval tuli jälle krips ja kraps tööasjus välja näha. Tuli siis õhtutualeti suhtes leidlik olla, sest kohver oli ikka kadunud. Öösel hotelli tagasi jõudes oli siiski kohver kohale jõudnud ning järgmine päev oli juba ilus.
No tagasiteel Tallinna läks kohver (seekord Amsterdamis) jälle kaotsi, aga siis olin teel koju ning see ei olnud enam nii traagiline, kui ta ülejärgmisel hommikul lõpuks mulle ära toodi.

Aga kodus kirjutasin kohe kirja AF/KL-le, kus kirjeldasin pikalt ja emotsionaalselt oma kannatusi ning rõhutasin, kuidas ma tegin kõik endast oleneva, et pagasit võimalikult kiiresti kätte saada, märkisin Lissabonis viibimise põhjuse (milleks juhtumisi oli EL ja lennundus), lisasin pileti-pardakaardikontsude koopiad, pagasilipikud, sooritatud ostude arved ja pangaandmed ning saatsin kogu kupatusest koopia Euroopa Komisjoni reisijate õigustega tegelevatele inimestele (märkisin ka AF/KLi kirjas ära, et seda teen).

Novembri lõpus sain AF/KL-lt ilusa vastuse, kus nad väljendasid oma lõputut kurbust minuga juhtunu pärast ning et pärast pikka dokumentide kontrollimist otsustati kompenseerida kulutused ja loodeti, et ma ei saanud sellest intsidendist niisugust traumat, et kunagi nendega enam lennata ei taha. Summa kanti üle novembri lõpus.

Aga nüüd olekski huvitav teada, et kas nad on igal juhul ja alati nii kenad ja varmad kulutusi kompenseerima või nad lihtsalt ei tahtnud pahandusi minuga, kuna tundusin olevat problemaatiline reisija. Tore oleks kuulda ka teiste kogemusi.

Kui jõudsime Simferopolist Kievisse, oli meie üks reisikott kadunud.Kuna lend Kiev-Tallinn väljus alles õhtupoolikul, lootsime, et selleks ajaks leitakse ka kadunud kott.Ei leitud.
Aeg ajalt sai helistatud Tallinna Lennujaama ja ka Kievisse, ei midagi.Kott kadus oktoobri alguses ja olime selle leidmise juba mõttes maha matnud, kuid enne jõule helistati ja paluti kotile järgi tulla.Kätte saime!Kõik asjadki sees alles.Kotike oli rännanud mööda maailma ringi, kogunisti Limas ära käinud.Pärast seda suhtlesime Aerosvit Airlines-ga (Ukraina lennufirma).Loomulikult kaua ja kirjade teel, meilitsi suhtlemist seal ei tunnistatud.Ja lõpuks kanti meile valurahaks üle 100 dollarit.

nii lennufirmalt kui kindlustuselt. Nimelt kui teen kas reisitõrkekindlustuse või pagasikindlustuse. Kui midagi juhtub pean kohe võtma ühendust kindlustusega, esitama omad dokumendid jne. Kui kõik kombes saan oma raha kätte. Samuti on mul õigus nõuda reisifirmalt kompensatsiooni nende poolt tekkinud vigade tõttu. Kogemusest võin öelda, et kirjavahetus ja asjaajamine reisifirmaga võib võtta aega nädalaid kui mitte kuid. Selleks ajaks kui reisifirma jõuab selleni, et mulle kompensatsiooni maksta on kindlustus seda ammu juba teinud.
Siit küsimus, et miks teha üldse sellisel juhul eraldi reisitõrke- või pagasikindlustus, kui reisifirma on kohustatud mulle vastavalt reisija õigustele, minu ebamugavused kompenseerima?
Ma leian, et see vabatahtklikkindlustus on sama, kui teen endale eraldi elukindlustuse ja kui murran jala- või käeluu, siis maksab haigekassa mulle haiguslehel oleku eest raha ja kindlustus maksab mulle ka selle eest.

kaoks sel juhul ära. Kindlustus on ikkagi mõeldud kahju hüvitamiseks, samuti ka lennufirmade kompentsatsioonid peaksid katma konkreetse tekkinud kahju. Mitmest kohast hüvitise saamine ei ole enam hüvitis, vaid näeb välja nagu tulu teenimine. Siit ka võimalikud pettused ja iseenda tahtlik vigastamine või tapmine.

lendasin 29.12.2007 TLL-AMS-CDG. Kohvrid jäeti Amsterdami, ümberistumiseks aega oli 1 tund. Pariisis kadunud pagasi osakonnas väljendati prantslaslikku viisakust ja kaastunnet. Suhtlesin oma lünklikus prantsuse keeles, kuid hakkama sain, inglise keelt prantslanna ei rääkinud. Arvutist selgus, et kohver on ikka Amsterdamis. Siis suruti pihku SKYTEAM-i abipakike (hambahari, seep, t-särk jms). Öeldi, et võin oma raha eest osta 100 EUR-i eest vajalikke riideid, anti Air France'i Poolas asuva harukontori number ja postiaadress, kuhu paluti võimalikult kiirelt ostutšekid saata. Lubati, et ehk kunagi siis korvatakse mulle minu 100 EUR-i. Lisaks lubati, et hiljemalt järgmine päev 30.12.2007 tuuakse kohver hotelli ära. Kuid ei midagi. Palusin hotelli administraatoril suhelda Air France'i klienditeenindusega. Pärast kolme tundi üritamist sai ta AF-i kõnejärjekorda ja minu mure prantsuse keeles ära räägitud. Lubati, et kohver tuuakse õhtul hotelli, kuid ei midagi. Vana-aasta viimasel päeval hotellis ärgates olin üsna murelik, kuid kell 9.30 koputati uksele ja tõsteti sisse minu kadunud, kuid täiesti terved ja puutumatud kohvrid, kus vajalikud riided sees. Tundsin, et elu on taas ilus. Riideid ma 100 EUR'i eest ei ostnud, sest kogu aeg lootsin, et kohver tuuakse ikkagi kohale. Kompensatsiooni ei nõudnud ka. Samas ilma hotelli adminnita oleksin hätta jäänud, sest suurrahvale kohaselt suhtleb Air France ainult prantsuse keeles. Või siis ma lihtsalt ei kohtunud lennujaamas selliste inimestega, kes seda valdaksid.

lennufirma kompenseerib pagasit mingi kindla kilohinna järgi, mitte väärtuse järgi, mis seal sees võisid olla. Seda teeb aga kindlustus. Lisaks kompenseerib kindlustus neid osi reisist, mis jäävad erinevate osapoolte vastutuste vahele. Nt. läks buss katki ja ei jõudnud lennujaama. Sellele lennule mittejõudmist ju ei kompenseeri lennufirma.

Ja hüvitamise põhimõte igas materiaalset väärtust puudutavas küsimuses on ühekordne hüvitus tekkinud kahju eest ning igal juhul mitte suurem kui tekkinud materiaalne kahju. Seda nii lendude, maja või auto puhul. Igasugused hingelised kannatused, õnnetusjuhtumid, haigus jms. on juba hoopis muu lugu ning seal kehtivad teised printsiibid.

Kui süüdi on lennufirma ja algselt maksis asja eest kindlustus, siis on kindlustusfirmal õigus pöörata sissenõue kahju tekitaja poole, aga mitte teist korda sellel, kes sama asja eest juba raha sai.