Läbi Sloveenia Horvaatiasse

Kui eilseni arvasin, et kogu meie autotripi piduriks on Läti, kes käseb PCR testi teha ka vaktsineeritutel, siis eile see õnneks lahenes, kui nägin uudist, et täielikult valtsineeritud saavad Lätti ilma testita. Samas täna lugesin siit lehelt, et  Lätit vaid transiidina (12 tunni jooksul) läbides ei pea KEEGI enam testi tegema https://reisitargalt.vm.ee/riigid/lati/ Sulaselgelt ju kirjas: Kõik Lätti reisijad (ka transiidi, kaubavedude puhul) peavad kuni 48h enne piiriületust täitma elektroonilise ankeedi lehelhttps://covidpass.lv. Transiidi puhul tuleb Läti läbida 12h jooksul alates elektroonilise ankeedi täitmisest (v.aerandid).

Ja allpool veel:  Transiidi piirangud: transiit on lubatud piirangutega. Läti territooriumi peab läbima 12h jooksul (alates covidpass.lv ankeedi täitmisest).

Aga nüüd põhiline probleem. Sloveeniasse sisenemine. Õigemini sealt vaid läbisõit Horvaatiasse. Samalt ReisiTargalt lehelt lugesin, et isegi transiidi puhul tuleb näidata negatiivne test. Ja see peab olema tehtud 48 h enne riiki sisenemist. 48 tunniga on Eestist Sloveeniasse sõit hull kihutamine. Roolin üksi ja olen arvestanud kahe ööbimisega. Siit aga loen nüüd, et tegelikul ei taha Sloveenia riiki vaid transiidina läbivatelt mitte mingisuguseid tõendeid. Kas ma sain õigesti aru, et ka vaktsineerimata inimesed saavad Sloveeniast Horvaatiasse sõitws läbi ilma PCR testita? 

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/travel-and-covid/slovenia/index_et.htm ja sealt alt valida link: Kas sellest riigist on transiit lubatud. Samas on ka link Sloveenia valitsuse lehele, mil inglisekeelne info justkui kinnitaks seda, et mitte keegi teste tegema ei pea.

Oskab keegi kommenteerida?

Olen praegu Horvaatias ja tulime läbi Sloveenia. Austria-Sloveenia piiril kontroll Sloveenia poolel puudus. Horvaadid küsisid covidi tõendeid, aga EL logoga pabereid nähes lasti läbi. Dokumente nad enda kätte ei võtnudki.

Aga kuidas nende kiirteemaksudega oli? Saan aru, et Tšehhi oma saab tasuda netis, aga Austria oma ju mitte. Sest me tahame sõitma hakata nädala pärast, aga seal https://shop.asfinag.at/en/ ütleb ju, et kehtima hakkab see maks alles 18 päeva pärast. Kas siis ostan ikkagi piirilt selle kleepsu? Ja Sloveenias kuidas käib tasumine? Palju üldse Sloveenias on see maks? Ja Horvaatias vist ka tuleb putkas tasuda? Palju seal maksab?

Äkki oskab keegi anda nõu ka ses osas, kui on soov minna Dubrovnikusse, siis kas seal seda väikest juppi Bosniat läbides ka PCR testi tahetakse? Ja kas oluline rahvusvaheline juhiluba?

Austria jaoks vali sealt lehelt "I represent a company" ja hakkab kohe kehtima. Kedagi su company ei huvita, lihtsalt sellele valikule ei kehti ostust 14- päevase taganemise õigus.

Austria oma ostsime ka nö ettevõttele ja hakkab kehtima kohe. Sloveenia kleepsu saab osta peale piiri putkast, 7 päeva maksab 15 eurot. Horvaatia maks oleneb sellest, kui palju kiirteid kasutada. Kui lähed lõunasse välja, võib kuluda kokku ligi 100 eurot. Täpselt ei mäleta, käisime seal paar aastat tagasi. Juhiluba pole meilt kunagi küsitud.

Rahvusvahelise juhiloa olemasolu ei kontrollita ka Bosniast see 10 km läbi sõites, et jõuda Dubrovnikusse?

Aga kas Horvaatias saab okeilt sõidetud ka mitte kiirteid kasutades?

Lõunasse välja kulub sul siis kindlasti 2x rohkem aega, kui kiiteid ei kasuta.

Lõunasse välja pakun isegi 3x rohkem aega kui kiirteed sõites, samas on mereäärne Jadranska Magistrala  muinasjutuliselt ilus sõita.

Meilt paar aastat tagasi juhiluba ei küsitud. Võivad küsida passe ID-kaardi asemel.

No niipalju rahvusvahelised on need Eesti juhiload ka, et Bosniast läbi sõita, minul küll ei küsitud ei Serbias, Montenegros ega kuskil.

Eesti – Läti – Leedu – Poola – Tsehhi – Austria – Sloveenia – Horvaatia – Serbia – Bulgaaria – Kreeka

Igasugu nõutud dokustaate (oleme nii läbipõdenud kui vaktsineeritud) küsiti näha ainult Kreekasse sisenemisel ja seal ka  ei tutvunud keegi sisuga, ehk siis oleks võinud peldikupaberi väljatrükki näidata (algselt küll küsiti PCR testi, aga kui kaugelt nägi EL covid paberit, siis oli welcome to greece). Ja enter to croatia lehele oli covid sert eelnevalt laetud, seda ehk oli keegi vaadanud. Schengeni piiridel ei jäänud seismagi ja mitte schengeni piiridel oli asi ka lihtne.

Serbias on politseid kõvasti (kinni küll ei peetud), nii et rahvusvahelise papiraamatu soovitaks ära teha igaksjuhuks.

Õnnestus passi saada ka ilmselt suht unikaalsed Serbia sisenemise ja väljumise templid:)

Kõigis Balkani maades kehtib välismaalastel ajutiseks viibimiseks üsna kindlalt EL-i juhiluba. Pole kunagi kusagil probleeme olnud ja see on tõenäoliselt ka liiklusseadustes jms kindlalt kirjas. Kui mõni Balkani riik teataks, et neil EL-i juhiluba enam ei kehti, siis oleks see skandaal nii suur, et jõuaks äkki isegi meie ajakirjandusse.

Teine asi on see, kui viibid pikemalt mõnes riigis ja hakkad kohalikuks residendiks, siis on tõenäoliselt vaja ikka ka kohalik luba mingi aeg muretseda jne.

Palun selgitage, mismoodi seal Horvaatias siis see kiirteemaksu tasumine käib? Ostan mingi päevapileti või on iga kiirtee otsas putka, kus tuleb tasuda? Või mismoodi see kilomeetrarvestus käib?

Sõites kiirteele võtad väravast pileti ja kui maha sõidad sisestad pileti masinasse ja maksad nii palju kui küsitakse.

Km hinda pole, hind sõltub läbitud teekonna pikkusest, sildade ja tunnelite arvust.

Serbias on kindlasti vaja papiraamatut, pole mõtet vaielda. Kui on õnneks läinud, siis on vedanud. Serbia pole EL. Horvaatia kiirteemaks on nii, et votad putkast pileti, tõkkepuu läheb lahti ja siis kui kiirteelt maha sõita on tõkkepuu ees, maksad ära , tõkkepuu läheb lahti ja sõidad edasi. Pole motet pabistada, seal ei ole võimalik midagi valesti teha. Maks on muidugi ule keskmise kirves.

Kaardiga saab seal kiirteemaksu maksta? 

Serbiasse ma ei läha, aga rahv.vah. juhiloa olemasolu kontrolli kardan Bosnias. Huvitav, mis olukord seal on üldse? Kontrollitakse piiriületust Horvaatiast? Sest siis ilmselt tahavad ju ka PCR testi näha. Ja seda juppi Bosniat on nii vähe, et jõuda Dubrovnikusse.

Kas Horvaatias on kütuse võtmiseks pigem automaattanklad või nn mehitatud? Ma mitte kunagi välismaal tankides ei tea, kas käib nii, et tangin enne ja siis lähen sisse maksma voi käin sees, “tellin” kütuse ja siis lähen auto juurde, et tankida. Vot nii rumal olengi.

Ja oskab keegi ka seda kommenteerida, kus ja mismoodi siis tagasisõidu tarvis uued PCR testid teha?

Kui see olukord nii keeruline, siis äkki seekord loobuks sellisest reisist arvestades epidemioloogilist olukorda.

Bensiinijaamades üldiselt on enne tangi siis maksa. 

Reisi Targalt andmetel on ka Bosnias rahvusvahelist papiraamatut vaja EL lubadele lisaks.

Kiirteemaksu saab maksta ka kaardiga, üldiselt on väljumisel putkas inimene.

Hetkeseisuga pole Horvaatiast tulles testi enam vaja (järgmisel nädalal, edasi ei tea, sõltub nakatumiskordajast). Ainuke riik kust tulles kehtib liikumisvabaduse piirang on Läti:)

Bosnia piiri ei tea, aga vaadates kui lihtne seis on mujal euroopas maismaa piiridel, siis midagi hullu ei oskaks karta.

Ka Serbias kehtib Euroopa Liidu liikmesriikides välja antud juhiluba.

Vt Serbia teedeseaduse paragrahvi 178:

https://www.abs.gov.rs/admin/upload/documents/20171214122748-zakon-o-bezbednosti-saobracaja-na-putevima.pdf

Kui veel kümmekond aastat tagasi oli sel teemal segadust, siis palus Serbia siseministeerium raporteerida politseile juhtumitest, kus ekslikult nõutakse rahvusvahelist juhitunnistust:

https://www.srbija.gov.rs/vest/156283/drzavljani-eu-mogu-uz-vazecu-vozacku-dozvolu-da-upravljaju-motornim-vozilom-u-srbiji.php

Ma olen kõik need Ungari ja Kreeka vahelised riigid läbi sõitnud, lubade vastu ei tundnud keegi huvi, passi kontrolliti ja kaupade deklareerimise kohta küsisid aga muud midagi. Serbia piirivalvurid viskasid nalja ühe reisija nime üle ka ja muud midagi.

Ka Bosnia vastav seadus märgib (§ 183), et kehtib Viini konventsioonile vastavalt välja antud välisriigi juhiluba:

https://www.jpautoceste.ba/wp-content/uploads/2019/01/Zakon-o-osnovama-bezbjednosti-saobracaja-na-putevima-u-Bosni-i-Hercegovini.pdf 

Juhiloa puhul ongi olulisem mitte riigi kuulumine Euroopa Liitu, vaid ühinemine rahvusvaheliste liikluskonventsioonidega (Viin 1968, Genf 1949). Viini konventsiooniga liitunud riigid (sh Eesti ja Balkani riigid) on lubanud tunnustada üksteise juhiluba, kui see vastab konventsioonile. Genfi omadel on õigus nõuda konventsioonile vastavat rahvusvahelist juhiluba, mis kuni Eesti tänavuse liitumiseni selle konventsiooniga tähendas olukorda, kus mitmetes eestlaste seas populaarsetes sihtkohtades ei kehtinud ametlikult ei Eesti juhiluba ega meie (Viini konventsioonile vastav) rahvusvaheline juhiluba, ehkki mõned neist riikidest aktsepteerisid praktikas Eesti juhiluba. Nüüd väljastab transpordiamet mõlema konventsiooni rahvusvahelist juhiluba.

Siin-seal kohtab aga ka hoiatust, et hoolimata Viini konventsioonist võib mõni sellega liitunud riik Eesti juhiloa omanikult siiski nõuda ka rahvusvahelist juhiluba. Mina olen kõigis Balkani riikides ja piiridel saanud Eesti loaga hakkama, sh Serbias ja Bosnias. 

Ainult Neumi koridori (see jupike Bosniat Horvaatia rannikul) läbimiseks seda rahvusvahelist luba nüüd vast küll mõtet ei ole isegi südamerahuks tegema hakata.