Navigaator autosse võhikutele

Tsauks.

Kuna kõik navigaatori teemad on läinud väga tehniliseks kätte kuid mina (ja võibolla mõni üksik inimene veel) olen tehnilistes küsimustes suht blondiin, küsiksin lugupeetud spetsialistide lihtsat ja selget arvamust.

Takaksin sõiduautosse GPSi. Sellise mis käib iminapaga esiklaasi külge. Läpakas seda kasutada ei taha, samuti mitte kaasas kanda.

Kuna sõidan põhiliselt välismaal siis kaartidest peaks olema detailsed Lääne- ja Ida-Euroopa, Skandinaavia võimalusel ka Põhja-Ameerika. Mingeid muid lisavidinaid (bluetooth jne) kasutada ei soovi. Eesti ja Baltimaaade kaardid ei ole olulised.

Rendiautodes olen kasutanud Garminit ja see tundus päris sümpaatne ja kasutajasõbralik olevat.

Kumb võidab? Garmin vs. Tomtom.
Kas (head)kaardid saab ostes kaasa?
Kust soovitate osta - Eestist või välismaalt, poest või internetist?
Mida peab veel silmas pidama?
Head pakkumisedki on teretulnud.

Ette ja taha tänades.

http://www.garmin.ee/?id=895

kui selle ära ostad, oled teinud super õige valiku.
Põhjendada ei viitsi, kuid luban, et see sinu vajadustele parim.

Olemas endal 2tk millest ühe müüks soodsalt ära
varustan kõikide vajalike kaartidega
http://forum.4x4.ee/viewtopic.php?t=15634&highlight=garmin

kuulda on, et TomTom parem Euroopas ja Garmin Eestis, kas vastab ka tõele ei oska komenteerida, endal on odav Prestigio GV350 koos iGO2006 kaartidega.Pole viga.

Kui mõnest USA netipoest Garmis osta, siis eeldatavasti "räägib" ta inglise keeles. Ei usu, et eesti keel on seal automaatselt keelte valikutes. Kas seadme saab lihtsalt eesti keelt rääkima (tõmbad netist vastava faili?). Otsisin ka netist, kuid vastust ei saanud. Keegi targem ehk teab aidata?

Saab küll eesti keelt lisada, aga Garmini eesti keel on nii vilets, et ma jätaks ingliskeelseks.

On ka vaja GPS seadet, kuid samuti on vaja kasutada autost välja võttes ehk jalgsi orienteerumiseks.
Nii EEstis kui Lääne Euroopas.
Lugesin kõik need Tipi postitused GPS-teemal läbi ja mida rohkem loed, seda segasem asi tundub, pealegi on valdav enamus varasemat infot nüüd aegunud, sest 2009 on kaartide osas teinud muutuse.
Kas ma olen õieti aru saanud, et TomTom 930 ja Garmini 765T võrdluses on asjad niimoodi:

1)TomTom - parem ja mugavam navigeerimine autoga, ilusam kaardipilt, kuid miinuseks et ei logi jälge ega näita kõrgusi.
2)Garmin - täpsemad kaardid, logib jälje, (minul väga oluline,kas või Eestis metsas seenele minnes), näitab kõrgusi, autost lahkudes salvestab automaatselt auto asukoha, (suurlinnades parkimisel väga mugav), miinuseks Garminil see, et autoga navigeerimisel mitte nii mugav, (näiteks informatsiooni ümbritseva kohta ei näita automaatselt, nagu TomTom,vaid pead pidevalt käsitsi otsima).
Ja kummal on siis tänase päeva seisuga, 2009 kevad, täpsemad kaardid nii Eesti, kui Lääne Euroopa omad?
Ja kuskil siin Tripi foorumis, vist Charlie, soovitas hoopis kolmandat riista: Clarion Map780 - kuidas sellega praegusel hetkel on?
Tundub, et jälge see ei logi aga, mis ta positiivsed küljed siis on?

Sellest TomTomi suurest puudusest- kõrgusenäidu-ja jäljelogi puudumisest saab kergelt lahti. On olemas selline väike programmike nagu Tripmaster, mille lisamisel TomTom seadmesse salvetatakse sinu läbitud teekond, kõrgused, kellaajad jne. Seda logi saab pärast konvertida vaatamiseks näiteks Google kaardirakendustes või mujale- varjante palju. Põhjalikumalt saab lugeda: http://www.euroretk.eu/foorum/tomtom-gps/103-tripmaster-v2-0-a.html

Mingit olulist muutust kaartide osas käesolev aasta siiski veel toonud ei ole. Küll aga on oodata kevade lõpupoole TeleAtlase andmetel baseeruvat 100% katvusega Eesti kaarti. Tuntumatest navitarkvaradest kasutavad siis TeleAtlase kaarte näiteks TomTom ja iGO8. Seega kaob Eesti puhul Garmini kaardi suur eelis - detailse katvusega teedevõrk. Selge on muidugi ka see, et muus osas päris Regio ja EOMapi Eesti kaardi taset TeleAtlaselt loota ei ole. Kindlasti on seal vähem huviväärsusi, puuduvad kraavid, sood, elektriliinid, looduskaitsepiirid, talukohad jms. Seega looduses matkajale jääb endiselt parimaks Garmini kaart, tavalisele autosõitjale aga peaks TeleAtlase kaardist täiesti piisama.

Muu Euroopaga on jutt sama, mis varem ka foorumis räägitud. Sarnaselt Eestile on Garminile saada ka teiste riikide kohalike kaardifirmade kaarte, mis paremad kui Navteqi/TeleAtlase kaardid. See jutt käib rohkem Ida-Euroopa riikide kohta, Lääne-Euroopa riikide kaardid on mõlemale korralikud. Seega selles osas on Garmin parem. Kuid arvestada tuleks muidugi sellega, et kui kõiki neid riike eraldi ostma hakata, tuleks välja käia juba üsna korralik rahasumma. Kui võrrelda Garmini Euroopa City Navigatorit TomTomi Lääne- ja Kesk-Euroopa kaardiga, siis teedevõrgu katvus laias laastus enam-vähem sarnane, kuid Garmin siiski ehk pisut parem. Garminil on näiteks Kreeka sees (TT'l eraldi kaardina), Eesti ja Läti juba 100% kaetud, olemas näiteks teedevõrk Madeira saarel. Samas TT'l jälle Bulgaaria oluliselt detailsem. Seevastu huviväärsuste osas on kindel eelis TomTomi kaardil.

Kasutajaliidese poolest tasuks tõesti Garminile eelistada TomTomi. Lisaks korrektsele eesti keelele on menüüd ja ekraanipildid arusaadavamad ja navigatsiooniekraan informatiivsem. Kui siin soovitatud Tripmaster jälje logimisega ka kenasti hakkama saab, siis TomTom oleks ehk pikemas perspektiivis (tulemas korralik Eesti kaart) isegi parem variant.

Kuid nagu juba varem olen soovitanud, tasuks ikkagi muretseda mõni iGO 8 tarkvaral põhinev autonavi. See tarkvara teeb ikka üsna kõike, sealhulgas ka siis salvestab jälge. Mudelitest sobiks kasvõi seesama Clarioni oma, varsti peaks turule jõudma juba uus mudel Map790. Või siis näiteks Asus R700T, mis tunnistati eelmisel aastal parimaks autonaviks. Selle lahjema mudeli R700 (ilma TMC'ta) saab kätte juba üsna odava hinnaga (2800 EEKi). Kui vaja ka looduses käia, siis näiteks veekindel Becker Z 100 Crocodile (kasutab küll mitte TeleAtlase vaid erandina Navteqi kaarte). Tõsi, nende iGO 8 baasil olevate mudelitega peaks seda arvestama, et juba tükk aega tagasi turule tulnud mudeleid müüakse koos vanemate kaartidega (näiteks Asus R700'ga on kaasas kaardid 2008.01). iGO8 kaartide jms jaoks siis olemas lehekülg http://www.naviextras.com, kus muuhulgas siis vähemalt hetkel ka soodsamad hinnad. Kõikide iGO8 baasil autonavide toetust neil veel pole ka, näiteks Clarionil on, aga Asusel veel tulemas. Teine võimalus on vaadata alles turule tulevaid mudeleid, nende tarkvara ja kaardid on juba uuemad (tarkvara 8.3, kaardid 2008.10). NavNGo hakkab pakkuma siis ka juba uue iGO amigo tarkvaraga autonavisid, mis küll pigem lähtub võimalikult lihtsast kasutajaliidesest. Aga ekraanil on pilt igatahes päris muljetavaldav.
Värske uudisena andis NavNGo teada ka sellest, et alates 2009.a. teisest kvartalist lisanduvad nn TopMap kaardipaketti (kus kaardid põhinevad siis kohalike kaardifirmade andmetel) ka Eesti, Läti, Leedu, Tšehhi, Sloveenia ja Küpros. Rõõmustav on seejuures kindlasti asjaolu, et ametlikele tarkvara omanikele on tavaliselt selle kaardipaketi uuendus ka tasuta.

Tegelikult polegi vahet. Aga võta Garmin Nüvi.

Nii nagu ka Charly21 juba mainis, siis soovitaks iGo8 peal töötavat GPS-i. Seda juba selle tarkvara võimaluste poolest ja kaartide katvuse poolest just Ida-Euroopa osas.

Millist navigaatorit soovitate kasutada Valgevenes. Järgmine nädal tuleb sõita autoga Mogilovi. Endal on Geovision 350, millel Valgevene peal, kuid tundub et liiga nigel. Geovision 350 jookseb ka pidevalt kinni (vähemalt korra kahe tunni jooksul).

Esimesena naviprogrammidest on uued TeleAtlase 2009.02 andmetel põhinevad kaardid kasutusele võtnud NDrive. Eesti puhul on siis teedevõrgustik kaetud 100%. Esmamulje on tõesti väga hea, kaardi andmed on väga värsked. Kui võrrelda eelmise aastal välja tulnud Regio Balti kaardiga (v 1.3) ja EOMAP Eesti kaardiga (v 21.11), siis TeleAtlas on nendest autoteedevõrgustiku puhul parem. Eesti tootjate uuemaid väljaandeid ei ole kahjuks käepärast, arvata on, et seal on samuti need teed lisatud. Kellel käepärast võtta, võiks võrrelda ja teada anda. Panin ühe tüki Ülenurmest veebi välja.
Muus osas küll (huviväärsused jms) TeleAtlas Garminile vastu ei saa, nii nagu arvata oligi. Nädalavahetusel proovin testida reaalselt ka ära, kuidas marsruutide koostamisega asjalood on.

Charly21, sina kui absoluutne oma ala proff, olen erinevates foorumites liikudes lugenud ja kuulnud, et windows ce peal töötavate navidega on suht palju probleeme, windows jookseb kokku jne. Mis sa arvad, kas siis iGo8-l töötav navi oleks ikka õige valik? Võimalused ja kaardid sel softil on tõesti head. Kuid kui peaks ikkagi pilk jääma ka TomTom'ile ja Garminile, siis milline oleks sinu konkreetne soovitus navi valikul. Seda just kaartide katvuse, huvipunktide ja sellise info koha pealt. Ma tean, et see on keeruline küsimus, igal seadmel on oma head ja halvad küljed ja sellist navi vist polegi veel, kus oleks need head küljed kõik koos ühes seadmes. Kuna ma olen suur reisihuviline, igal aastal korraldan suht suure Euroopa ringreisi, (selle aasta teekond http://www.euroretk.eu/2008/12/27/euroretk-2009/), siis navi võimalikult rohke info ja hea kaardiga oleks hädavajalik. Kumb arendab oma kaarte paremini kas Navteq või TeleAtlas? TeleAtlasel on palju vigu ja need kanduvad üha ja üha uuesti uutesse kaardiversioonidesse edasi, nagu nt Tartus Sõpruse sillalt vasakpööre Turu tänavale. Oskad sa öelda, kelle kaarte on odavaim ülal pidada, st uuendusi saada ja osta?
Ette tänades!

Kindlasti on WinCE platvormil töötavate navidega üldiselt rohkem probleeme. Kasvõi juba sellepärast, et WinCE ei ole siiski spetsiaalselt autonavide jaoks kohandatud OS, nagu seda on Garmini või ka TomTomi oma. Win CE baasil navide tootjaid on väga palju ja kasutatakse ka erinevat riistvara. Kindlasti ka sellepärast, et iGO8 (kui kõige enam WinCE seadmetel kasutust leidev naviprogramm) graafiline kasutajaliides nõuab riistvaralt rohkem ressurssi. Aga see eelnev kehtib ikkagi pigem üldistatult. Mingi konkreetse mudeliga ei pruugi selles osas mingeid probleeme olla, tuleb teha lihtsalt enne ostma minekut eeltööd ja hoolikamalt seadet valida. Arvan, et Eestis üldiselt on navide valik siiski sedavõrd piiratud ja saada on enamasti sellised mudelid, mis on reeglina probleemivabad. Üks selline probleemne navi oli näiteks viimati HP Ipaq 316, mis nüüdseks on tootmisest eemaldatud (üks põhjus oli kindlasti ka selle seadme tavapärasest suurem ekraani resolutsioon). Suur osa probleeme tekib WinCE navidega ikkagi sellepärast, et hakatakse kasutama selle ühte suurt eelist - võimalus originaaltarkvara ümber seadistada selliselt, et seal kasutada ka teisi naviprogramme. Kokkuvõtvalt võin siiski julgelt soovitada WinCE baasil töötavat ja iGO8 tarkvaraga naviseadet, mida olen siin foorumis ka varem teinud.

TomTomi ja Garmini vahel ei teki Sinu etteantud kriteeriumite puhul küll erilist kahtlust, valida tuleks Garmin. Eriti kui veel arvestada Sinu selleaastast reisi. Seejuures tuleks kahtlemata kasutada Garminile saadaolevaid kohalike tootjate kaarte, mitte aga Navteqi andmetele tuginevat Euroopa City Navigator kaarti. Nii nagu Eestis on vahe võrreldes Regio ja EOMAPi kaardiga, nii on teistes riikides samuti. Ametlikult ostes läheb sedasi muidugi juppmaad kallimaks. Aga iGO 8 baasil olev autonavi lahendaks samuti selle olukorra, vaid FYROM oleks sel juhul ainult põhimaanteedega.

Küsimusele, kumb kaarditootja teeb paremaid ja täpsemaid kaarte - kas Navteq või TeleAtlas, pole tegelikult päris ühest vastust. Kui rääkida Euroopast (Põhja-Ameerikas oleks soovitatav kasutada Navteqi kaarte), siis siin on riigiti erinevused. Laias laastus on kohalike kasutajate meelest Lääne-Euroopas vähem probleeme Navteqi kaartidega, Ida-Euroopas aga on korrektsemad TeleAtlase kaardid. Ka oma kogemuste põhjal võin öelda, et TeleAtlas on Eestis korrektsem kui Navteq. Tõsi, TeleAtlase kaardiga tuli eksimusi kahetasapinnaliste teede puhul, Navteq aga saadab selle asemel sootuks vastassuunavööndisse. Teleatlase kaart sisaldab rohkem aga lisainfot, nagu näiteks sõiduridade info, kiirteedel mahapööramised jms. Navteq selles osas on oluliselt maas.

Muide, TeleAtlase 2009.02 kaardid on selles osas ikka oluliselt paremaks läinud. Nüüd on arvesse võetud suurel hulgal kasutajate poolt tehtud parandusi. Ka Eesti kaart on ikka varasemaga hoopis teine asi. Lisaks 100%-lisele detailsusele on vigu kõvasti parandatud, sealhulgas siis ka see Tartus asuva Sõpruse silla vasakpööre Turu tänavale jms. Sõpruse ring ise ka nüüd TeleAtlase kaardil selline, nagu pärast ümberehitust välja näeb. Tegin testiks mitmeid marsruute Tartus ja kõigi puhul pakkus naviprogramm (antud juhul siis NDrive) välja sama teekonna, mida reaalselt ka kasutan. Kuigi ainult kaardist see siiski ka ei sõltu, kuna näiteks NDrive pakkus kiireima tee Tartust Pärnusse läbi Mäo risti, samas kui iGO 8-ga sellist probleemi polnud ka vanema TeleAtlase kaardiga. Igatahes jääme ootama uue TeleAtlase kaardi väljatulekut ka teistele naviprogrammidele.

On kellelgi mingit Mio toote kasutamise kogemust. Kavatsen reisida Ida Euroopas ja endise Jugo aladel ning otsin lahendust, mis mind selles aitaks.
Vana Euroopa kaardid on neil kõigil suht samale tasemele timmitud.
Mio kasutab vist TeleAtlase 2008 a. kaarte ja WinCe-d.
Kuis teel olles nende kaartide vahetamisega on ? On midagi kusagilt alla laadida, et olemasolevat täiendada ?
Mind huvitaks seadme puhul just päringute tegemise lihtsus. Mio pakub esitahe sisestamisel variante. Kas ka Garmin seda teeb ? Või nõuab ta korrektset temale sobival kujul märksõna ( linna/tänava nimi jne.). Tavaliselt kohtab reisil samast kohanimest mitut erikuju - ingliskeelepõhist, kohalikku ja mingit konkreetse kaardi/softi versiooni. Vale sisestamisel ei pruugi navi sind kohe mõista ja vajalik teeots ongi seljataga.

Meil on Skandinaavia maad, aga tahaks lisaks Eesti kaarti. On muidugi võimalus laadida Internetist TomTom-lehelt Ida-Euroopa pakett.

Itä-Euroopan kartta v8.25
Lataa 145.1 MB
Yksityiskohtainen kartta Itä-Euroopasta, joka kattaa seuraavat maat: Bulgaria (54 %), Tšekki (99,9 %), Viro (72 %), Unkari (99,9 %), Latvia (63 %), Liettua (99,9 %), Puola (99,9 %), Slovakia (99,9 %) ja Slovenia (68 %). Kroatia (42 % sisältäen tärkeimmät kaupungit ja rannikkoalueet). Muut itäisen Euroopan maat katetaan yhdistetyllä pääteiden verkostolla, joka mahdollistaa saumattoman navigoinnin läpi koko alueen.
EUR 49. 95

Aga...

Esiteks ilmselt kaart jääb väikseks ja teiseks pole neid Horvaatiat, Kroaatiat ja mida veel vaja.

Küsiksin: kas on võimalik Eestist osta olemasolevasse navigaatorisse eraldi ANULT Eesti kaart või siis mingite lisadega ja vahetada see Eestis olles?

Olen näinud tundmatu firma navisi, millel on väga head kaardid sees ja uuendused saadaval. 2 K eequga oli olemas kiirelt liigutav ja sisukas navi. Otsisin Ukrainat ja sellel oli see suhteliselt hästi sees koos külade ja hea teedevõrguga.

tundmatu? Sinu jaoks tundmatu? Mis tähendab uuendused saadaval? Sellisel juhul peab ju olema kirjas mingi webiaadress või midagi? Siis saab ka navi nime teada. Enamusel navidel on uuendused saadaval, küsimus on ainult et kuidas? Ma saan oma Garminile ka kõik uuendused. Kuna ma olen pätt, siis saan tasuta. Raha eest saaks rutem. Momendil on mul garminil puudu ainult suurem osa antarktikast. Võib olla ka mõni saar ookeanis puudu. Lihtsalt on selline totakas hobi nagu kaartide kogumine.

Kui on pakkuda kasutatud navi hea hinnaga (mulle), siis on huvi olemas. Eesti, Valgevene, Ukraina ja kui läänemaailma ka sees, siis oleks huvitav.

Ma ei mäleta, mis see minu viimati vaadatud navi nimi oli, aga 2000 k on täna navist liig maksta.