Omal käel safarile

Otsisin küll vanu teemasid läbi, aga päris sellist infot ma kusagilt ei leidnud. 

Plaanime minna 3-4 päevasele safari tuurile Tansaanias. Esialgu plaanisime Arushasse jõudes erinevaid pakkumisi hakata võtma safarile (kuna eelnevalt siit loetu põhjal saan aru, et kohapeal on soodsam), kuid järjest rohkem hakkasime mõtlema selle peale, et ehk hoopis rentida samasugune safari auto ning omal käel Serengeti National Parkis ringi sõita.

Pisut infot olen saanud küll välismaa blogidest/foorumitest, ent küsiks ka eestlaste käest, kas keegi on selliselt ise ilma giidita omal käel safaril käinud ja absoluutselt igasugust infot ja kogemusi ootaks sellel teemal.

Plaan võtta siis maastur, mille katusele saab telgi paigaldada või siis võtame ööbimise siiski kuhugi majutusasutusse.

Miinustena toodi välja välismaa foorumites, et hind võib lõpuks hoopis kallimaks kujuneda, kuigi nii palju kui mina arvutan, siis ikkagi tuleb ise trippides soodsam (arvestades internetis kuvatud safari hindu, võib-olla Arushas kohapeal on tõesti märkimisväärselt soodsam) ning ka asjaolu, et see nõuab väga suurt eeltööd, et teaks kuidas, kus, kuhu ja millal sõita, et ikka kõike näeks, mida näha sooviks.

Plussidena siis asjaolu, et oma aja peremees saab olla ning täpselt nii kaua mingeid loomi imetleda, kui vaid selleks soov on + ka privaatsus, kuna kui olla teiste turistidega koos ühes autos (mis oleks mõistlikum variant, et hind soodsam oleks), siis on see ikkagi nagu ekskursiooni vormis trippimine koos võõrastega.

Samuti palun jagage infot selle kohta, kas märtsis on üldse mõistlik safarit ette võtta? Märts vihmaperioodi algus ja vihmaga vist pole loomi nii hästi näha.

Ühesõnaga igasugune info on teretulnud!

Kõigepealt tasub ootused paika saada - sa ei saa rentida auto ja kimada, kuhu hing ihkab. See lõppeb suht halvasti.

See on väga rumal idee ka põhjusel, et sa ei saa infot loomade asukoha kohta (giidid vahetavad seda).

Märtsis võib olla vihmaperiood, aga võib ka mitte olla. Sajab öösel ja kõvasti.

Muidu, Aafrikas on kõik võimalik ja see need safarid on lihtsalt fantast, aga soojaks kooritkse mzungu rahakotti ikka kõvasti. Ma olen Aafrikas kümnetel safaritel käinud ja ausalt, seal euroopaliku lähenemisega väga pikalt ei lenda.

Veigo: ma igaks juhuks kopeerin siis uuesti enda tekstist koha: "..see nõuab väga suurt eeltööd, et teaks kuidas, kus, kuhu ja millal sõita, et ikka kõike näeks, mida näha sooviks."

Ma usun, et see ilmestab selgelt seda, et ma ei ole kordagi arvanud, et auto olemas ja kiman kuhu hing ihkab ja seejuures oleme kindlad, et loomi näeme.

Olen teadlik, et ise auto rentides on eeltöö sajakordne ja tõenäosus neid kõige põnevamaid loomi näha on märksa väiksem, kuna jah giidid suhtlevad omavahel raadiosaatjate vahendusel.

Katseta ja anna lollidele pärast teada. Sa oled ju juba praegu safarites kordades targem, kui Trip.ee kokku.

Nõus Veigoga.

Reisja 5555 soov, ettevõtmine tundub mission impossible-na, mis sobiks rohkem fantaasiamaailma.  Põhimõtteliselt võib selline ettevõtmine isegi õnnestuda, kuid arvestades esitatud küsimust ennast, mis peegeldab küsija oskusi ja teadmisi aafrika safarite valdkonnas,  on ettevõtmine seotud ülisuurte riskidega s.h. elu jätmisega safari käigus ja (või)  muude võimalike ebameeldivustega, mida ei osatud ette näha.
Võõra metsiku looduse praktilist tundmaõppimist alustatakse koos oskuslike teejuhtidega.  Kui asi selge, aga see võib võtta aastaid, siis laske omalkäel minna!

Muuseas olen käinud Aafrika safaritel - loomulikult kohaliku giidi- autojuhiga koos.Elagu terve mõistus! :)

Omal käel küll sellist asja ei soovita ette võtta.

Olles ka mõnel safaril nüüd käinud nii Tansaanias kui Keenias, siis ausaltöeldes ei kujutaks ettegi päris omal käel sellise asja läbi viimist.

Seal on nii palju ka muid väikeseid nüansse. Ühe näitena tooksin kasvõi sellise pulli näite, kus sõitsime Masai Mara poole ja ühel väikesel teelõigul olid kohalikikud autotee pehmelt öeldes hävitanud, et kõik läbivad autod peaksid sundkorras kasutama edasipääsemiseks eramaad tee kõrval. Loomulikult kaasnes eramaa kasutamsiega "tollimakse". Arvestades, milliseid hingestatud läbirääkimisi meie (kohalik ofkoors) giid meestega pidas, siis ma ei taha isegi teada, kui paljaks grupp mzungusid antud olukorras tõmmataks. 

Samuti minu teada neid pargilubasid päris niisama ei jagata ning ka sellisel juhul kehtib ilmselt mzunguhind, mitte ametlik hind. Kindlasti läheb kogu ettevõtmine kõvasti kallimaks, kui mitte kordades kallimaks.

Üks mõte tuli veel: sõidustiil ja oskused.
Me võime ju kõik mõelda, et kogemusi piisavalt ja ei tohiks probleemi olla, aga kui sa ikka kuskil päikeseloojangu ajal mutta kinni jääd ja raadiosidet teiste giididega ei ole, siis see asi võib halvasti lõppeda. Need giidid, kes parkides sõidavad, on neid teid mütanud juba kümneid kordi ja teavad ka shortcut'e, kuidas kiiremini teatud punkti jõuda jne. Võibolla tundub natuke loll punkt, aga minu arust üsna tähtis faktor. 

Soovitan Arushas ringi liikuda ja safaripakkumised kõnnivad ise sinu juurde. Seal on sadu nn "agente" palgatud tuuridekorraldajate poolt, kes viivad su nende bossi kontorisse, kus siis peate läbirääkimisi ja arutate. Kui pakkumise vastu võtate, siis see nn agent saab väikese preemia selle eest. Igati toimiv süsteem ja ma jäin väga rahule otsusega, et safarit ette ei planeerinud Tansaanias.

Mina arvan, et tõenäoliselt saab probleemiks jah trahvid või muud n-ö muzungulõksud. Samas küsimuseks on ilmselt kas see on tavapärane või mitte ( näiteks LAVis tehakse seda küll, aga Tansaania reaalsus võib olla midagi hoopis muud). St proovi rääkida kellegagi, kes seda reaalselt teinud on. Samas on ju ka Eesti reisisaadetes ja reisiblogides olnud juttu oma autoga safari tegemisest. Oleneb kas sa tahad nautida ja loomi näha, või hiljem põnevat juttu metsikust Aafrika seiklusest - reisi eesmärk vaja enne paika panna ;)

Me oleme Veigoga leidnud suvalise auto ja autojuhiga Ugandas 3-4 päeva safarit teinud. See oli nii uskumatu kuidas me lihtsalt lambist mööda savanni (mitte teid mööda) lõvi praidi sisse sõitsime ja pildistama hakkasime. Pärast taheti võimude poolt autojuht (ning ilmselt ka meid) vangi panna, mis lõppes raha liikumisega võimudele ning ühiste sugulaste leidmisega, mis sealkandis on väga oluline argument.

Ja järgmine päev tahtis üks kohalik meid matseetega maha lüüa, sest ta oli pisut purjus ja me töllerdasime savannis tal ees. Aga selleks ajaks oli meid vist umbes paar korda veel matseetega rünnatud, nii et see tundus peaaegu "igapäevane ja tavaline".

Aga Serengetis "mustalt" liikuda on ilmselgelt mõtetu. Peaaegu Eesti suurune lahmakas, väheste teedega, mis on kohati läbimatud ning peab teadma, kuhu sõita. Ma ei näe siin mingit pointi.

 Ööd on Aafrikas hoopis teistsugused ning loomad tulevad sulle telki. Olen üllatunud, kui mulle Aafrika pühvlikari öösel 6 meetri kauguselt otsa vaatas ja hüaan telgi seina taga häälitses. Rääkimata kõigest sellest, mida sa ei näe ega oska kartagi.

Olen Serengetis ja Ngorongoros 2 korda safaril käinud, samuti käinud mujal Aafrikas(Zimbabwe, Uganda, Malawi). Teejuhiga on ikka parem. Isegi Livingstonel olid alati kohalikud teejuhid kaasas.

See Uganda värk on jah täiega rubriigist "Hullumaja puhvet". Aga tookord sündisid asjad seal väga käigu pealt ja tulemus oligi vastav. Meenub, et pärast Uganda vangla teema äralangemist pidime kusagil (Queen Elizabeth NP?) laguneva Toyotaga peaaegu Kongo DV-sse põrutama. 

Selliseid "pisiasju" kauboisafari puhul jagub - nüüd tagantjärgi muidugi hea rääkida. Ega me loomi suurt näinudki, pigem oli see reis ühest probleemist järgmisesse ja tutvumine sealsete purjus matšeetemeestega. Sellepärast on kohalikke asju tundev ja kohalikku keelt rääkiv safarimees alati kasuks. Ja alati on boonuseks, kui ta mõne olulise inimese sugulane on. 

Nagu eelnevalt mainitud, Arushas jalutavad safaripakkumised sinu juurde, kas soovid või ei. Ja hinnad on väga teised, mis internetis. Aga enne otsustamist tasub teha firma kohta internetiotsing. Üldiselt on seal kuskil 5 põhilist firmat, kelle peale siis see suva tänavaagent sind kokkuvõttes paigutab. Safarid väljuvad iga päev ja nad on väga paindlikud organiseerima täpselt seda, mida soovid. 3 päeva asemel 2 päeva - pole probleemi. Ise korra tegin nii, mingi hetk oli suvaline auto väga suvalises kohas keset savanni ootel ja toimetas Arushasse tagasi.

Krügeris käisin omalkäel safaril,seal selline viis suht levinud. Olime veebruaris kui seal suvi ja loomad palava eest varjus/loiud. Vaatamata sellele nägime kõiki loomi mida soovisme. 

Infot kus keda näha saime puhkealadelt nii teistelt külastajatelt kui ka kaarditelt kuhu lipukestega(iga loom oma värviga) märgiti kohad.

Krüger ongi Keenia Maasai Mara kõrval Aafrika kõige lihtsam rahvuspark. Võtad rendiauto, kimad (kiiruspiirangud!) mööda asfalti ja küpsetad kaasaostetud liha grillplatsil. Nagu suur loomaaed. Seal vähemalt pooled oma autoga. Infojagamine ka super. Mujal seda korrata pole mõtet. Elamused ka muidugi teised.

Tansaania president on surnud covidisse. Aafrika asjatundja Veigo saab nüüd valida, kas kommenteerida või kustutada.

Ma kohati sooviks aru saada, miks teemaväliselt plämamise ajend on? Tahaks midagi öelda, aga midagi pole justkui öelda? Jah, ma võin postituse maha võtta, aga kuidas puutub Tansaania presidendi surm üldse teemasse? Tansaania presidendi ja safari seos? Mis ajend on 2-kuuse Tripi staažiga inimesel ennast kõigile idikana esitleda? Isegi minu solvamine nõuab kõvasti rohkem ajumahtu.

Internetitrollidele ei tohi vastata, aga ma seda siin tegin ja see polnud kaugeltki parim mõte.

Tahtis tähti olla:) ega iga päev ei saa ju presidendi surmast teatada. Ja ilgelt kadedaks ju teeb, kui keegi on Aafrikas palju käinud ja näinud.

Safaril käinud ei ole ja loen, et ei olegi nii lihtne nagu Google Maps kasutamine, kus loomade asukohad on kaardile märgitud.

Kas giididel safaris on relvad ka olemas, juhuks kui mõni loom peaks suures segaduses ründama?

Tavaliselt on neil sada automaati ja granaadid. Jummel, ega safari sõda pole ja vist ainsad loomad, kellega kismaks võib minna, on paavianid.

Oot, meil Lõuna-Aafrikas oli safaril vint autos (peaaegu oleks ära kulunud), Arusha jalgsisafaril muideks AK47 üle õla.

Jalgsisafarid on teine teema. Muidu pole veel relvaga mehi näinud, ehk Ugandas šimpanse jälitades, aga vist siingi eksin.

Kui eesmärgiks on seiklus, siis võib hilisemate mahlakate lugude nimel ju vaeva näha, kokkuhoiu nimel aga mitte. Kohapealsed hinnad on oluliselt soodsamad, kui siin mõne reisiselli välja toodud kontaktid ja nende "soodushinnad". Kahtlen, et ise asi grammivõrdki odavam tuleb.

Ugandas  šimpanse jälitades oli mees automaadiga päris kindlasti. Nad väitsid, et tegemist on metsaelavantide piirkonnaga ning nood kipuvad olema väga tigedad inimesi nähes.

Ning ikka ja jälle võis olla ka see kaitse purjus külaelanike vastu, sest nagu sa Veigo mäletad, siis seal oli kombeks külade kaupa(nii mehed kui naised)  pealelõunaks ennast maani täis juua.

Ae algne kirjutaja! Kuigi valdav foon tundub siin vastustes olema pigem et "ära jumala eest mine, saad kohe nuga", siis tegelikult asi ikka nii hull pole. Ja eks see foorum siin ongi ju küsimiseks, lootuses et ehk saad kasutatavat infot, mitte ei materdata kohe maha. Olen viimase 10 aasta jooksul ise korduvalt rentinud 4x4 masinaid telkidega katusel ja sõitnud ringi Angoolas, paar korda Namiibias, paar korda Zambias aga ka  Botswanas, Zimbabwes, LAVis, kolm-neli korda Mosambiigis, Keenias, Malawis jne. Siiani elu ja tervise juures. Ja lähen kindlasti veel. 

Et esimene kord oleks edukas, siis kindasti tuleb esmalt teha ära kodutöö autorendi firmade tausta ja autode kvaliteedi kohalt - nt. Tansaanias on olnud aastaid tagasi juhus, kus auto viibis rohkem kanalil kui teel. Internet on alati abiks aga seejuures tasub kainet mõistust säilitada ja sõeluda välja reaalsed ja ausad kommentaarid/info/vms. Edasi - marsruuti tasub hoolega planeerida, võttes arvesse, et alati tuleb juurde jobukilomeetreid ja lõplik marsruut selgub alles reisi lõppedes. Seega paindlikkust peab olema. Soovitatav on reisida vähemalt kahe autoga - kuhugi kinnijäämine pole haruldane. Kuigi, kui selline asi juhtub, siis müstilisel kombel materialiseerub mõistliku ajaühiku jooksul kusagilt kohalik traktorist oma traktoriga :-) Ole valmis olema pikema aja jooksul (paar päeva) iseseisev (st. piisav joogi ja söögivaru, kütus). Asju juhtub aga harva lahendamatuid. Põhiline mure on rehvid, seega kindlasti jälgi, et autol oleks vähemalt kaks tagavararehvi. Proovi vältida öösel sõitmist (aga vahel tuleb sedagi olude sunnil ette). Hea GPS koos korraliku kaardiga (nt. Tracks4Africa oma) aitab palju ja igaks juhuks ära pelga ka paberkaarti.

Tansaanias on minu mäletamist mööda telkidega 4x4 pakkumine pigem kehvapoolne, tavalise 4x4 valik on suurusjärgu võrra suurem. Sellega on ainus mure see, et igal õhtul peab kuhugi välja jõudma - väiksem paindlikkus ja põhjalikum planeerimine on paratamatus. 

Igatahes mina soovitan sellist ise sõitmise varianti, kui oled vähegi seikluslikum hing. Tõsi, nõustun eelkõnelejatega, et Serengetis ise sõites ei pruugi kõiki soovitud loomi näha (aga see oht on alati ka organiseeritud giidiga, kuigi oluliselt väiksem). Serengetisse mine suuri karju vaatama, kui erinevaid loomi tahad näha, siis on Ngorongoro parem. Või mõni muu väiksem park. Aga seikluse ja vabaduse mõttes on see parim variant!

Ma ei hakka siin foorumit pikemalt koormama aga kui soovid lisainfot, siis kirjuta mulle. Kui oskan, siis vastan :-)

Kaine mõistus, rõõmus meel ja rahu - kasvõi teeseldud - ja enamus olukordadest lahenevad võluväel!