haaletaja

Rändur ja toimetuse liige, liitus Tripiga 17 aastat tagasi

46 meeldimist
38 postitust
477 kommentaari

85 külastatud riiki, 44% maailma 195st riigist

165 külastatud linna või piirkonda

Viimased kommentaarid

Kas kellelgi on kogemust, kui lennufirma saadab lihtsalt pikalt? Vueling keeldub väljastamast mulle dokumenti selle kohta, et nad tõstsid lennu nädal aega varasemaks, väitsid et see ei olnud cancellation vaid resechedule (nädal aega varasemaks ilma reisijaid teatamata, panid tagasilennu reisi alguskuupäevale). 

Vueling maksis selle  eest 250 euri hüvitist inimese kohta, aga see ei kata uute piletite kulusid. Kindlustus nõuab lennufirma tõendit, mida lennufirma keeldub väljastamast. On mul üldse mingeid variante? Vastikult ülbe lennufirma on, ei tahaks nii seda jätta, ning samas on ka nõme käitumine, telefoni teel tunnistasid oma viga aga praegu viimane vastus oli selline:

Dear ,

We are contacting you in response to your request.

Following our resolution to your case in our previous e-mail, we proceeded to revise this case and have verified that our company has complied at all times with our Conditions of Carriage and the current European air travel regulation. 

Once again, we regret not being able to honor your request.

We remain at your disposal for any other doubts or questions.

Best regards,

Customer Service Department

VUELING AIRLINES S.A.

Check-ini tehes küsid tasuta bussipiletit. Kui nad ei anna, siis ütlevad, kust saab. Minimaalne vahe kahe lennu vahel võiks olla 4 tundi, 5-6 on kindlam. 

Le Bus on 100 % parem variant kui rongiga jamamine, kuid peab arvestama, et väljumisajad ja kohad pidevalt muutuvad (nt mingid ehitustööd) ning peale saab vaid elava järjekorra alusel. Eelmine aasta jäi paar viimast järjekorras maha ning järgmine buss oli alles 45 minuti pärast. 

CDG on kõige nõmedam Euroopa lennuväli (minu isiklik arvamus), isegi ilma igasuguse lennujaamavahetuseta. Minnes siltide järgi suunati meid viimati kaks korda läbi turvakontrolli ja korra passikontrolli, kuigi tulime samuti EL territooriumilt ja lendasime edasi Euroopa Liitu. Väga halvasti on seal need süsteemid korraldatatud ning kindlasti ajab segadusse ka kogenud reisija.

Majutuse osas - mulle tundus, et Prantsuse poole peal oli palju rohkem majutust, meie ööbisime kahes erinevas kohas ja mõlemad olid Prantsuse poole peal. 
Esimene majutuskoht oli apartment Anse Marcelis, kus olime teisel korrusel (magamistuba, elutuba (avatud köögiga) ja suur rõdu. Teine korrus oli hea, sest oli vähem sääski ja kohe maja juures bassein ka.  Meie rõdu oli sinnapoole, kus oli siseõu, seega üldised ehitustööd (igal pool tohutud ehitused, sest kahe aasta tagune orkaan Irma tegi oma töö) ei häirinud. Samas olid ka meie enda majal tellingud (osa katust veel puudu, aga kuna meie seal viibimise ajal  tööd ei tehtud, oli väga ok. 
Teise poole ajast olime Grand Case's kuid veidi põhiteest sisemaa pool, oli väike oma maja (magamistuba + elutuba avatud köögiga). Oli palju modernsem, aga tohutult sääski kuna olime maapinnaga samal tasemel (st tuppa nad ikkagi ei saanud muidu kui kogemata ust lahti ei hoidnud). 
Anse Marcelis oli üks parimaid randu saarel, ilus liivane põhi ja tuulte eest variatud laht, sai mõnusalt ujuda. Negatiivseks pooleks ehitustööd, mida oli kuulda ka randa. Kohale tuleb üle suure mäe sõita, mööda kitsast teed arvestusega et ehitusautod ka liiguvad. Automaadiga pole probleem aga manuaaliga ei ole nii tore ilmselt seal vahepeal seisma jääda. Grand Case ei olnud just mu lemmik, kuigi keskosas oli ok ujuda, siis servades oli pigem kivine ja vähegi tuulisema ilmaga väikesed vastikud lained. Majad olid ka nii, et üks ilus korda tehtud ja teine varemetes jälle, ning oli ka kahtlasemat seltskonda. Jäid silma mõned kenad toidukohad, kahjuks sinna ei jõudnud ise. Klaasikildusid võib olla rannas, neid oli nii Grand casel kui mujal (jällegi Irma süü). 
Majutus on keskmisest kallim ja seda ei ole väga palju, Airbnb annab parema valiku kui Booking. See on ilmselt ka Irma süü (nagu enamus probleeme saarel). 
Prantsuse ja Hollandi poole vahel ei ole piiri või ei ole aru saada, kus see olla võiks. Ühes kohas on vastav monument, aga muidu aru ei saa. Autoga võib igal pool sõita, ainult löökauke peab vältima :) Hollandi poolel on mingi oma raha kasutusel ning hinnad veidi kallimad kui prantsuse poolel.  See oma raha tekitab segadust, aga euro kursi saab kui kahega jagada. Meie maksime üldiselt igal pool kaardiga. 
Meie lemmik supermarket oli SuperU. Carrefour oli suurema valikuga aga veidi kallim. 
Mina pigem tagasi ei läheks, eelkõige põhjusel, et Kariibimeres on väga palju külastamata saari veel. Samas ka seetõttu, et saar ikkagi pisike (Vormsi suurune) ja seal peale randade väga tegevust ei ole. Nt parema mulje on mulle jätnud nii Guadeloupe kui Puerto Rico. 
Majutust tuleks valida eelkõige ranna läheduse järgi. St pakutakse palju ka kohtades, kus näiteks ei ole ujutav rand. Kõige mõnusam on ikkagi nii, et saad randa minna ilma autot kasutamata. 

Must See kohad ehk minu top:

1) Pineli saar - see on väike saar kuhu pilet edasi-tagasi maksab 10 €. Väike nunnu saar ilusa sinise vee ja valge rannaga. Karibuni nimeline söögikoht on ka väga super. Tasub minna kohe hommikul, päeva peale tuleb päris palju turiste. Isegi 25 eurosed rannatoolid läksid keskpäevaks täis Ameerika turiste. 
2) Päevatripp Anguilla saarele. Anguilla kuulub Suurbritannia alla, aga tundub olevat päris iseseisev. Edasi-tagasi pilet on umbes 40 dollarit (NB! saarel on kasutusel dollar, mitte nael), millele lisanduvad erinevad sadamamaksud (ca 15 dollarit juurde). Vajalik kindlasti pass. Kohapeal saab rentida auto (35 $) millele lisandub ajutise juhiloa tasu (15 $). Kuigi liiklus on vasakpoolne, saab hakkama ka see, kes varem pole sõitnud - vähe liiklust ja mägesid ei ole. 
Majutus on saarel kohutavalt kallis (a la alates 500 dollarit öö), aga muud asjad suhteliselt odavad, päevatripp on täiesti piisav. Shoal Bay oli meie vaieldamatu lemmik, kus oli väga mõistlik invsteering 10 $ rannatoolid. 
Mida peab arvestama on see, et seal saarel on vaja sularaha - eelistatult dollareid. Mõned kohad võtavad vastu ka eurosid (1-1le kursiga) kuid näiteks bensiinijaamas sai maksta ainult dollarites ja sularahas. Seal on veel teisigi ilusaid randu, mõnesse saab ainult paadiga ning on ka odavaid snorgeldamistrippe (kahjuks ise ei jõudnud, aga tundus asjalik). 
3) Maho Bay - rand, üle mille maanduvad lennukid (ilmselt kõik on neid kuulsaid pilte näinud). Hea pildi saamiseks tuleb vaadata millal jõuavad AirFrance, KLM ja American Airlines. Ja kindlasti vältida otse lennuraja taha ronimist kui lennuk õhku tõuseb - enamik teeb seda, ja kui viga ei saa, siis on nende asjad hetke pärast meres. 
4) Rannad. Minu lemmikute hulka kuulusid Anse Marcel ja Orient Bay. Viimases on väga suured lained ja tuulega on see koht rohkem lohesurfaritele. Aga vaikse ilmaga on suured lained mõnusad. Friar's Bay oli mõnus ja Happy Bay selline hipikas, kus seltskonnad veetsid pühapäeva (vajalik 300 m matk läbi varemetes turismikompleksi). 
Cupecoy Beach on see, kust näeb päikeseloojangut. 
5) Matkamine. Väga mõnus väike matk oli Anse Marcelist Petites Cayesisse, ca tund. Kuigi vahepeal kitsas tee, siis selle raja läbis nii minu kaheaastane kui 10 ameerika pensionäri (enne oli peaaegu inimtühi rand). Kindlasti võiks minna ka Pic Paradis'i, mis saare kõrgeim tipp, veidi üle 400 m. Paljud alustavad matka Lottery farmist aga sealt läheb üles 2-3 tundi, seega meie sõitime nii kaugele kui pisike auto võttis ja läksime sealt (ca 40 minutit). 

Fort St Louis'ist avaneb ilus vaade. Seal lähedal ka pudipadi turg. Ma ei ole linnafänn, seega me väga nt Philipsburgis ei käinud. 

Kuhu mitte minna: liblikafarm (seda enam ei eksisteeri peale Irmat) ning rummitehas (ei ole rummitehas vaid kaarhall kus müüakse plastikpudelites rummi). Hea rumm on Island rumm, mida saab SuperU'st (mingi parem ja kauem seisnud roosa versioon oli meie lemmik). 

Kuhu võiks minna aga me ei jõudnud: Tinta Mare saar ja kaugemal asuv St Barthelemy saar. 

Mõned minu pildid on siin:
https://www.facebook.com/HelenaReisid/
(aga nagu piltideltki näha, siis põhiteema on rannad, rannad, rannad). 

Aga soovitan googledada enne minekut Irmat, st ma ei kujutanud üldse ette kui palju kahju see saar sai selle orkaani tõttu enne kui kohale jõudsin.

Raha ilmselgelt ei tasu jätta autosse, see on vist universaalne reeglel igal pool.  Meie olime ka alguses veidi mures turvalisuse pärast, aga väga hull olukord ei olnud. Tõepoolest olid mõned sellised vaesemad linnaosad, kust pigem sõitsime läbi. Suurim oht liikluses tundus olevat hulljulged moottorratturid, kes sooritasid selliseid möödasõite, et kiirabil oli koguaeg tööd. Isegi juhtusime ühe sellise õnntuse kohale, kus oli lauskokkupõrge mootorratturi ja auto vahel :(

Randades kahtlast seltskonda ei olnud, ning suuremates käisime ühe kaupa ujumas, kuid mõnes väiksemas polnud üldse inimesi (st ma ei tea kas keegi parklas autosid kontrollis, aga asjade randa kaasa võtmine polnud probleem). 

Paljudes foorumites kirjutatakse et PIc Paradise juures on kahtlane matkata (murtakse autodesse sisse), meie sõitsime nii kaugele üles kui pisikese autoga sai ja jätsime auto sinna tee äärde. Ilmselt meie pisike punn ei olnud just see peamine sihtrühm ja seda keegi ei puutunud. Anguillal käies oli auto terve päev sadama parkalas, ka keegi huvi ei tundnud.

Ma saan jälle ise vastata - võtsin auto MEX firma kaudu, tegin broneeringu nende kodukalt ja toimis superhästi. Broneringut tehes polnud isegi vaja krediitkaardi andmeid, aga kohapeal oldi sildiga vastu ja saime ilma järjekorrata auto. Isegi lapse turvatool oli korralik (saatsin neile e-maili, millele nad ei vastanud, kuid kohapeal oli info olemas ja tool valmis). 

Sain tunduvalt soodsamalt - 360 USD 14 päeva (vahendusfirmade pakkumised olid kallimad). Auto muidugi pisike, aga sobiv kahele täiskasvanule ja ühele lapsele, kes reisivad käsipagasiga. Nad tahtsid anda mulle suurema auto, aga soovisin kindlasti automaati, sest mägisemates kohtades oli sellega palju mugavam. 

Igaks juhuks kirjutan siia ka sellest, et kes minemas, siis arvestage, et tõenäoliselt tund lennukivahetuseks Pariisi lennujaamas ei ole piisav aeg (praegu paljudel ilmselt just sellise peatusega piletid ostetud sooduskampaaniate raames). Meie lend Riia - Pariis hilines pool tundi, ning lennukivahetuseks oli veidi üle tunni, ehk siis hilinemise tõttu 30 minutit? Saabudes olid tohutud passijärjekorrad teise terminali saamiseks ning meid suunati transfer tsoonist välja. Mina jooksin keel vestil (kiire tempoga ca 20 minutit), laps kärus ja pagas kaasas, ning pidin siis läbima veel turvakontrolli uuesti (lapse toitudega võttis lisaaega) ja igal pool trügisime ette. Jõudsin väravasse täpselt nii, et nad olid just sulgemas väravat. Tuttav, kes oli juhuslikult ka oma lapsega samal lennul,  läks mitte välja, vaid sõitis superaeglase transferbussiga ja jõudis praktiliselt minut peale mind ja sai ka napilt peale. Tema eeliseks oli see, et ei pidanud läbima uuesti ka turvakontrolli (ja ei olnud üleni higine nagu mina).  Samas, me astusime lennu peale kellajärgi see hetk, kui lend väljuma pidi, ja ilmselt saime peale, sest väljumine lükati 20 minutit edasi (ma ei tea, kas meie tõttu, või üldiselt), aga see et peale saime oli tohutu vedamine. Kohtasime tagasiteel veel eestlasi, kellel nii hästi ei läinud ja pidid öö Pariisi lennujaama hotellis veetma. Minul äraantavat pagasit ei olnud, kuid tuttaval kellel oli, jäi see otseloomulikult Pariisi maha (sai küll paar päeva hiljem kätte). 

Ahjaa, kui te arvate, et St Maarten /Sint Martin on vastavalt Prantsusmaa /Holland siis tegelikult on Euroopa Liidust asi kaugel. Ei toimi telefonioperaatorite EL tasud kuigi nad ise seda väidavad ning sinna reisimiseks on vajalik pass. 

Kui kellelgi veel küsimusi on, jagan hea meelega kogemust.

Mina sain linnas parema kursi, aga lennujaamas ei vahetanud lihtsalt seetõttu, et oli meeletu järjekord.  Ilmselt oleneb saabumise ajast ka.

jaanusm ja bosser võiks seletada, kuidas on minu laps süüdi selles, kui kellegi teise lapsele ei meeldi reisida?

Minu laps naudib reisimist, ei karju, tal ei ole paha ja talle väga meeldib. Kõik reisid võtame ette koos ja naudime koos ja ta väga ootab järgmist reisi. Tema jaoks ei ole lennureis kuidagi traumeeriv kogemus! 

Miks on vaja lennata? Sest see on transpordiviis, millega saab soovitud sihtkohta. Jaanusm, mine äkki ise autoga, kui sulle ei meeldi lennata? Minu laps ei ole kindlasti sinu lendamist seganud, seega kui sul on endal dilemma, palun reisi autoga ;)

Laps areneb ja õpib reisil. Kui mina naudin reisi ja laps naudib reisi, miks peaksin talle seda keelama? 

Mõneldele täiskavanutele ei sobi reisimine. Võib-olla ka mõnedele lastele ei sobi. See ei tähenda, et kõik täiskavanud või kõik lapsed oleksid samasugused. 

Jaanusm'ile ka vastuseks eelnevale küsimusele, et jah minu meelest on suhteliselt sama reisida kas üksinda ühe lapsega (nagu mina teen tihti) või kolmekesi kolme lapsega, juhul kui kolm inimest saavad võrdselt hästi hakkama igaüks selle lapsega, kelle eest nad parasjagu vastutavad. See oleneb konkreetsest perest, aga tänapäeval tõesti ei ole nii, et ainult ema saab lastega hakkama. Miks mitte, üks laps ema süles reas 3, teine laps isa süles reas 15 ja kolmas laps reas 25 vanaema süles. Ja ongi kolm täiskasvanut, kolm last. Tõenäoliselt isegi teised reisijad ei pane tähele, et beebid ka pardal, sest lapsed lihtsalt magavad lennu maha.

Bosser, tõenäoliselt oligi tegu vanemate lastega, kelle vanemad teevad esimese lennureisi siis kui nad 1.5 ja vanemad. Selleks, et lapsed oleks lennukis rahulikud, tuleb alustada varakult. 58 lendu on teinud mu kaheaastane laps. Ise ikka ma arvan, olen lennanud üle 1000 korra. Julgen väita, et need lapsed, kes kisasid ei olnud imikud (ehk alla aasta vanused). Aga iga laps kisab, kui ta vanem on närvis või ärritunud (vahet pole kas kodus või lennukis). Seega soovitan lapsega reisimist ikka neile, kes ise ka naudivad reisimist ja kelle jaoks see ka endale pole stressirikas kogemus.

Bosser, ütle ausalt kas sa oled kunagi reisinud lennukiga alla kahe aastase lapsega? Ma millegi pärast ei usu. Kui keegi lärmi teeb, siis on see 2-aastane laps, kes pole varem reisinud. Selles vanuses (1.5 - 2) võib olla last ka raske jooma saada ja just siis on n-ö protestiperiood algamas. 

Üldiselt alla aastastel lastel ei ole kõrvadega üldse probleeme, kui just ei ole nohu, vms. Eriti kui saavad rinda, on ilmselt kõige vaiksemad reisijad üldse. Ainus protestihetk on tavaliselt õhkutõusul kui peab olema seljaga ema/isa suunas, kui siiski. Mida väiksem laps, seda vaiksem on tavaliselt. 

Kui vanemad naudivad, naudib täiega ka beebi! Minu laps on hetkel 2 a 5 kuud vana ja teinud 58 lendu. Kuni 1,5 a oli kõige lihtsam. Kuskil 1 a 10 k oli lennud, mis keerulisemad, ja tõesti juhtutus et üks kaks korda oli probleeme. Aga see on 1-2 korda 58 lennu jooksul. Ma ise olen ma arvan teinud sadu lende, ja tõesti, et väike beebi (alla aasta) oleks suutnud karjuda kolm tundi järjest pole veel kohanud. 

Seega bosser, kui soovid jagada, palun jaga oma isiklikku kogemust auto või lennureisist 8 kuu vanusega. Mingid kõrvaltvaataja kommentaarid minu meelest pole eriti asjakohased.

Mina jällegi ei saa aru, kuidas oleks autoreis kolme väikese lapsega mõnus. Selles vanuses lastele ei meeldi väga autos istuda, ja pikkade vahemaade läbimine ei ole tore. Lisaks mähkmevahetused, toitmine ja muu. 

Jah, pole mitmikute kogemust, aga olen reisinud palju üksinda beebiga. Miks mitte võtta seda lennu osa kui kolme inimese üksinda reisimist (igaüks ühe lapsega). Eeldan, et kolmas inimene on lähedane, siis ei tohiks ju probleemi olla.  St igaüks eraldi ritta, mitte kõik koos samas reas (lennuki eri otsadesse? ;)). On tšillim. Need kaks kes ei ole emaga, pudeliga piim õhkutõusul ja maandumisel, et ei oleks kõrvade probleemi. Või selles vanuses juba tuubitoit. 

Sihtkohaks näiteks Korfu, Kreekas. Otselend 2 h, mis on ma arvan vägagi tehtav. Igaühele laps kõhukotiga kõhu peale kui vaja liikuda. Käru(d) äraantavasse pagasisse. Kohapeal appartment, varakult suheldes ma arvan, et kreeklased suudavad vabalt orgunnida kolm eraldi reisivoodit. 

Kolmese tiimi puhul saab teha ju tööjaotuse, ning anda vähemalt ühele inimesele ka personaalaega. Küsimus on, kas ema usaldab 100 % isa ja seda kolmandat inimest, ja usub südames, et nad saavad hakkama. 

Just selles vanuses on minu arvates õige aeg alustada reisimist, kui soovite seda teha ka tulevikus. Kui ise naudite reisimist, on see kerge lastele ja ka ise saate puhata. 

Mulle tundub, et kolme lapsega kodus olemine on tohutu ellujäämine. Rutiin. N-ö liinitöö. Reisil on teistmoodi, väike soe suplus teeb imesid ja uni tuleb hästi. Kui lapsed saavad aru, et vanemad naudivad, naudivad ka nemad. 

Ma isiklikult arvan, et kes suudab kolme lapsega hakkama saada kodus, saab seda ka reisil olles.  Kes arvab, et ei kolmega ei peaks minema, ei lähe tõenöoliselt ise ka ühega. 

Võtke rahulikult, nädal aega alustuseks, ning valige üks sihtkoht (mitte ringiliikumine).

Aastase lapse puhul pole mingit vajadust eraldi istekoha järgi, kui just ei ole väga palju raha ja lisaks ei soovi lennukisse võetavad turvatooli kaasa võtta. 

Mina reisisin viimati pika lennu ilma eraldi kohata siis kui laps oli 1 a 11k vana ja ligi 90 cm,  siis oli veidi keerukam, kuid tehtav. 

1-aastasega on väga hea reisida, sest ta väsib ruttu ja põõnab kogu aja maha (peaasi, et juua saaks õhkutõusul). Ta magab praktiliselt igas poosis, hea on võtta padi, et endal jalad ära ei sure (kõige suurem probleem on see, kui tahad vahepeal wc-sse minna :D ). Seda eriti juhul kui reisida lapsega kahekesi. 

Paljud soovitavad SkyBaby või Airtraveller madratsit, mis teeb endal olemise mugavamaks. Ise olen kasutanud lennukipatju või kaelapatja, st mis parasjagu käepärast on. 

Teinekord antakse beebiga reisides see iste, kuhu teoorias saab kinnitada selle korvi isegi siis kui korvi ei anta. Plussiks on, et saab kergesti liikuma ja jalgadel on palju ruumi, kuid ka negatiivseid külgi on. Tõenäoliselt istub samas reas veel 3 beebit, kellest mõni kindlasti kisab ja ei lase sinu lapsel magama jääda. Teiseks on seal tihti mitte ülestõstetav käetugi, st ei saa last panna nii magama, et pool keha sinu ja poolt kaaslase süles. Kolmas probleem on see, et teinekord on just seal tohutu helendav ekraan (Turkish airlines), mis ei lase lapsel magama jääda.

Ära defult istekohti ka võta, st beebisid topib süsteem teinekord defult viimasesse ritta. Seal ei käi istmed alla :/

Kui reisite kolmekesi ja keskel on 3-4 kohaline rida, broneeri kohad nii, et üks on ühes servas, teine teises servas ja vali kogu lennukis tagantpoolt kolmas rida. Kui lennukis on vabu kohti, siis on väga tõenäoline, et need jäävad teie vahele ja elu on lill, sest saate lapse magama panna kahele tühjaks jäänud kohale. Siis on muidugi väga mugav omada paari täispuhutavat kuubikut , millega panna kinni jalge ette jääv ruum.

Oleneb, mis on reisi eesmärk ja kui vanad lapsed on. Olen käinud Šeišellidel 2013 ja Mauritiusel käisin sellel suvel põgusalt kui külastasin Reunioni. Šeišellidel ei olnud nagu väga palju teenust, st siis oli vähemalt nii, et olid väga kallid variandid, või siis üksikud odavad. Ja reaalselt oli nagu vähe kohti (nt ka söögikohti) või muid teenuseid. Ilusad rannad, aga enamikes ei saanud ujuda (käisime kokku kolmel saarel). Kusjuures ühelt saarelt teisele saamine oli päris tüütu ja kallis (ja külm = pidin ära külmetama selle konditsioneeri tõttu, mis oli maksimumkülma peal, et inimesed laeva täis ei oksendaks). St šeišellid ei oleks minu esmane sihtkoht lastega reisimisel, vaid pigem seiklejatele või n-ö romatiline get-away kahekesi. 

Mauritiusel muidugi tuleb olla ettevaatlik, aga mingi Aafrika ta just ei ole. Toitu tasub suhtuda ettevaatlikult (mu tuttavad said kõik toidumürgituse), aga samas on ka näiteks päris soodsaid all-inclusive variante, mis on ülimugavad lastega reisides (mängutoad, välistegevused, glass-bottom boat jne). Ise olin ühes sellises alla kahe aastasega. 

Mina soovitaksin kaaluda antud piirkonnas Reunioni, kui minek lastega. Ikkagi Euroopa Liit, soodsaid lennupakkumisi on ning head teed, parempoolne liiklus, kõik vajalik olemas, imeilusad rannad ja palju põnevaid tegevusi. Korralik rendiauto ja avastamist on palju.

Minul läks ca 4 tundi - 2 tundi sadamasse ja 2 tundi paadiga Gili saaretele. Ei tundu väga realistlik, et võiks kauem minna kui just pole ootamatu ummik, vms probleem. Olen käinud mitu korda. 

Minu kogemuse järgi ei ole Bali rannapukuse koht, Gili saared on palju parem valik. Saab sonrgeldada, sukelduda, näha kilpkonni jne. Ja ei ole seda metsikut müra. 

Bali randadesse (eriti Kuta) tuleb pidevalt see prügimass, mis kunagi suure tsunamiga maailmamerre uhuti. See on lõputu õudus, olen osalenud ka prügikoristamises seal rannas, kuid järgmine päev oli nagu poleks koristanudki :(

Ei hakka uut teemat tegema. Ootan soovitusi autorendi osas (SXM lennujaam), suuremad vahendajad tunduvad keskmisest tunduvalt kallimad olema.

Mulle arusaamatu, miks mitte lihtsalt tühistada ja saada 100 % raha tagasi? Ise olen küll korduvalt pileteid tühistanud ja ilusti raha tagasi saanud. Online keskkonnas võtab see aega 2 minutit. Ei olnud üldse vajalik suhelda klienditeenindusega selle toimingu jaoks. 

Seda saab teha siin: https://ticket.luxexpress.eu/return-ticket?lang=et

Kui pilet ostetud edasimüüja käest, siis peab seal tagastama (nt bussijaamas). Tagastada ei saa kampaaniahinnaga pileteid. Aga hinna järgi ei tundu see olevat kampaaniapilet.

Kui on ainult Finnair saab kindlasti lisada ka ostmise ajal (kui ostad Finnairi lehelt). Kui mitte saab lisada kodulehel, probleeme võib olla ainult kui kõik lennud ei ole Finnairi enda poolt opereeritavad. 

Samas, milleks küll äraantav pagas Cancuni? Käsipagasist antud kliimas rohkem kui küll. Soovitan kaaluda :)

1) See aasta väga palju ei reisinudki, aga kõik reisid peale ühe (Pihkva) said tehtud koos lapsega (hetkel 2a 4k, aasta alguses siis aasta noorem). Tenerife, Phu Quoc (Vitenam), Bagkok, Pihkva, Helsingi, Mauritius, Reunion, Island, Põhja-Hispaania, Argentiina.  Meelde jäi Reunionil aktiivse vulkaani juures matkamine (purskas paar päeva hiljem), merikilpkonnad Reunionil, pingviinid ja orcad Argentiinas, Ruta40 tühjus, Tulemaa maailmalõpukevad, Baskimaa sügishommikud, Islandi kuumad allikad ja palju muud. 
2) Jaanuaris St Maarten, veebruaris-märtsis Tai (Krabi, Koh Lanta). Piletid olemas. Edasi pole veel mõelnud. Sihtkohtadest mõlgub peas Ecuador (tahaks minna Galapagose saartele ka) ja Alaska. Samas pole ammu ka Balkanil käinud ja hea meelega võtaks Albaania ette.
3) St Maarteni piletid sai see aasta tripi soodukaga ostetud. Ootaks soodsaid pakkumisi Seattlesse suvel, et minna Alaska kruiisile.

Minu meelest bookingu viimaste päevade (enne pole märganud) teema  on see, et nad pakuvad soodsalt "partner provider" hotelli. See tähendab et vahendavad agoda pakkumist minu kogemuse järgi. Kinnitus pole kohene vaid 15-minutiga. Kuna vahepeal annab täpselt sama hinna, mis Agoda (aga näiteks vaba tühistamisega) olen kasutanud. Teinekord kui on see partneri pakkumine, siis on teada, et agoda ise pakub soodsamalt. Mulle Agoda niiväga ei meeldi, sest kui tahad miile koguda, küsivad nad seal rohkem sama toa eest. Samas booking muidugi Turkish-iga sisse logides neid partner pakkumisi üldse ei tee.

Mia, sinu postitusest jäi mulje nagu kaardimakse peale ei saaks Argentiinas loota. Seetõttu pidasin vajalikuks välja tuua, et pigem on see erandlik ja kui kaardimakse on, siis ta ka üldsiselt toimib. Ma ei ütleks, et peatusin kohtades, kus olid turistide hordid, vaid mõnes kohas oli ka võibolla ainult üks või kaks turisti päevas ja seal ka toimis. St kui sul ei toiminud mingis piirkonnas pidevalt ja korduvalt, siis oleks hea välja tuua, kus see oli.  Saaksid teised arvestada. 

Samuti ma pole kuskil mujal riigis näinud seda, et euro ja dollari kursse nii täpselt arvestatakse ja et euros on pigem alati kasulik. See on väga oluline faktor, kui inimene võtab reisile sularaha kaasa - et mida võtta. 

Kindlasti on kogemuse jagamine tervitatav, ma ei soovinud olla ründav, vaid tõin välja oma poolse kogemuse, mis millegi pärast oli teatud punktides erinev.

Mina olin vanasti see, kes võttis ikka täiskindlustuse, eelkõige just USAs (minu lemmiksait oli broneerimiseks https://www.billiger-mietwagen.de/ ja Alamo firmana sealt kaudu), üks kord küsiti lisatasu kohapeal (mingi bussitasu) ja selle maksis saksa vahendaja pärast tagasi, sest neil lisatasusid kohapeal polnud lubatud.

Kõige suurem tüng oli ka seal, kus lasin endale pähe määrida selle AAA  (autoabi) teenuse vms, sest tädi tõesti hirmutas ära. Tegelikult saaks seda ka ise osta ja poole odavamalt kui soovi. 

Viimastel aastatel rendin ilma kindlustuseta, kindlustus omavastutusega 250 eurot on swedbanki krediitkaardiga. Näiteks kui ma oleksin viimati Islandil käies võtnud kindlustuse, oleks see olnud suurem kui omavastutus krediitkaardi kindlustusel. Üldiselt üritan auto üle vaadata ja teha pildid. Deposiit kõige rohkem on olnud üle 1000 euro, selle jaoks lisan lihtsalt ise krediitkaardi kontole limiiti kui on vaja (vabastatakse 2 päeva kuni 2 kuu jooksul peale auto tagastamist). Viimasel reisil rentisin auto 4 kohas, kahes neist broneeriti ainult tagatissumma, 2 teises tehti koopia kaardi esiküljest. 

Tegelikult peaks auto tagastamisel küsima paberit töötaja allkirjaga, et auto üle vaadatud ja korras. Aga kes see alati viitsib, lennule ju vaja minna. 

Ootamatud kulud on tihti seotud just läbi vahendaja võtmisega. Minu kaks olukorda  on seotud rentalcars.com firmaga. Seal oli nii, et üks kord lend hilines ja ei saanud õhtul autot kätte, siis järgmine hommik arvas kohalik firma, et ei anna mulle autot, sest ma ei võtnud seda õigel päeval (ja väidetavalt andsid nad selle ära). Olin väga kuri (auto oli prepaid) ja firma pakkus mulle sama autot 3 korda kallimalt. Võtsin selle, rentalcars.com maksis oma broneeringutasu tagasi ja kindlustus hüvitas selle kulu, mis uus auto oli kallim algsest. 

Teine juhtum oli Hispaanias, kus öeldi mulle, et mul on variant, kus maksan n-ö terve paagi ja toon tühjalt tagasi, mitte see, kus võtan täispaagi ja toon täispaagiga tagasi. St pidin maksma veidi kallima kütuse eest ja lisatasuna 35 eurot paagi täitmise tasu (ja paaki jäi mingi kogus kulutamata kütust). Kui hoolega lugesin tingimusi hiljem, siis tõesti ka kuskil rentalcars.com lehel oli see kirjas kuigi see oleks võinud olla selgemalt välja toodud. Seega lasin sellel olla ja teinekord olen targem.

Lisan veel juurde, et kui vaja dokumendi numbrit, siis seal ei saa tähti sisestada, tuleb panna meie passinumbri numbrid ainult. Paljud müüjad ei tea seda, seega on hea neile öelda, et solo numeros ja asi palju kiirem :)

Ma tahaks nüüd küll vastu vaielda eelmisele postitusele, jõudsin just ise ka täna Argentiinast tagasi. Minu marsruudi hulka kuulus Peninsula Valdes, Ushuaia, El Calafate, ca 2000 km ruta40, Bariloche, Mendoza, Buenas Aires. 

Sellist kohta, kus kaarti vastu ei võetud, ei olnudki, mitte kordagi ei olnud probleemi kaardimaksega (erinevad kaardid), seda ka väikestes kohtades ruta40 peal. Muidugi mõista, kui oli väike summa, nt päevapraad väikeses kohakeses, siis lihtsam maksta sularahas, aga näiteks bensiinijaamades ei pidanud mitte kuskil maksma sularahas. 

Samuti kõik kohad, mis võtsid vastu dollareid, võtsid vastu ka eurosid ja ei olnud dollari kursiga, vaid euro kursiga (mis võrreldes meie dollari ja euro kursiga oli tavaliselt soodsam, nt 57 dollari eest ja 66 euro eest). 

Sularahaautomaadist väljavõtt tõesti täiesti mõttetu, parem sularaha kaasas, erinevates kohtades ja saab vahetada kohapeal või maksta eurodes. Dollariteks pole mingit mõtet vahetada (st eelist ei anna). 

Kohalikke lennufirmasid on ca 8 vähemalt, st tasub vaadata, kellel soodsam. LATAM piletid ostsin mina mytrip.com kaudu (odavam kui kodulehel). 

Aga väga suur vahe on majutuse puhul, kas on tegu appartmendi/majakese/kodumajutuse või päris hotelliga. Päris hotelli puhul saab tõesti hinnast 21 % alla, esimese variandi puhul ei saa. Seega hotelli kallim hind võib olla soodsam. Kodumajutustes (apartment) saab alla ca 10 % kui maksta sularahas (tuleb küsida).

Vaatasin seda teemat, ja vaatasin oma pileteid Krabile. Lendan veebruaris kahe aastasega, lendude vahe 1 h.  Tundus just hea, pole liiga pikk passimine. Kui lend hilineb, on tüütu sekeldus, kui mitte, lähed ilusti viitade järgi ja aega küll ja veel. Midagi ette planeerida või mõelda pole mõtet, reaalsed väravad ja terminalid selguvad jooksvalt lennu päeval.  Kui pagas läheb kaduma tuuakse hotelli järgi ja reisikindlustus katab kulud seoses hädavajalike asjadega ( riided, hügieenitarbeid).

Kahjuks (või minu õnneks) ma enda kogemust jagada nüüd ei saagi, st läksin järgmine päev tagasi samasse rahvusparki ja leidsin oma kaardi metsast kändude vahelt üles. Maailma lõpus juhtub imelikke asju :)

Aga tundub, et tõesti tähtis on see, kas kaari numbrid on kopeeritavad või mitte, sest enamik autorente siin (Argentiinas) kasutab spetsiaalset koopiapaberit, et teha koopia krediitkaardi numbritest, need mis on n.ö pressitud. Ehk sobivad ka ka nt LHV deebetkaardid krediitkaardi tunnustega, aga mitte näiteks tavalise kirjaga sarnane kaart.