Sri Lanka kohaliku transpordiga

Said soetatud piletid Sri Lankale märtsiks. Umbes 10-päevane puhkus. Tahaks muidugi nii kultuuri kui natuke ka randa. Lappasin enam-vähem kõik Tripi Sri Lanka teemalised postitused läbi ja jääb mulje, et valdav osa võtab kohapeal liikumiseks autot koos juhiga.

Vaatasin netist (seat61.com), et tegelikult on Sri Lankal ka täiesti toimiv rongivõrgustik ja ka busse paistab seal liikuvat. Mul ongi küsimus - kas keegi on sõitnud Sri Lankal ringi ka ilma giid-autojuhita, täiesti omal käel? Kuidas nende rongide ja bussidega on?

Mõistan, et meie üsna lühikese ajaga kõik popid kohad läbi ei käi, kuid samas tundub, et rongiühendus on olemas nii Kandy´sse, Anuradhapura´sse kui Polonnaruwa´sse ja Galle´sse. Rannapuhkuseks olek silmselt mõistlik jääda lõunarannikule, et ärasõidul mugavalt Colombosse saada.

Kas on mõistlik planeerida liikumist omal käel?
Safari ilmselt sel korral ei huvita, alles suvel käisime Tansaanias 5-päevasel safaril (ma tean, et iga safari on erinev, aga siiski). Kui tekib soov mõnda teeistandusse minna, siis vist saab autojuhti palgata ka üheks sõiduks?

Omal ajal võtsime autojuhti endale Balil, mis oli muidugi igati tore ja puha - aga see oli ka mu esimene kaugemaareis. Nüüd eelistaks kindlasti omal käel ja kohaliku transpordiga reisida - kas seda saab mõistlikult ka Sri Lankal teha?

Tänud mõtete ja ideede eest!

Kui mina Lankal käisin, siis lendas neid kohalikke busse vahest õhku. Usun, et hetkel on olukord rahulik, sest väidetavalt on sõda läbi. Igavesti logu mulje jätsid need bussid igatahes ja kuna Sri Lanka liiklus on kohutavalt aeglane, siis tõenäoliselt venid sa selle liinibussiga veelgi kauem.

Ok, bussidega siis nii. Tänud!

Aga rongid? Ma ise panustaks pigem rongidele kui bussidele. Nende raudtee kodukas http://www.gic.gov.lk/ on täitsa mõistlik ja sõiduajad ei tundu midagi hullu. Seniste reiside põhjal on mulle jäänud mulje, et maanteetransport on Aasias üks aeglasemaid ja näiteks Indias sai rongiga väga hästi hakkama.

Meie nüüd tervet saart ühistranspordiga läbi ei sõitnud. Põhjapoolsema ja keskosa sõitsime autojuhiga, aga lõuna rannik Tangallest kuni Negomboni sai küll bussidega läbi sõidetud. Rongide kohta ma midagi öelda ei oska una nendega ei liigelnud.
Eks see sõltub kui erinevates kohtades sa selle 10-ne päevaga ära tahad käia. Kui aega on ja kiiret väga kuhugi pole, siis bussisõit toimib küll. Neid sõidab asulate vahel tihedalt, kuigi vahest võivad nad olla väga rahvarohked ja aeglased. Ja loomulikult saad sa palgata autojuhi kui vaja peaks minema.

Bussid, rongid OK.
Ise liikusin 2004 ainult ühistranspordiga, ei mingeid probleeme.
http://karavanserai.bluemoon.ee/Aasia/srilanka.php

MkM, lugesin Su blogi transpordi osa. Mainid seal, et rongid on palju aeglasemad kui bussid. Siin Tripis leiduva info järgi ja rongide kodukat vaadates tundus mulle, et oleks justkui vastupidi. Segane. Võibolla on põhjuseks ka asjaolu, et aeg on kõvasti edasi liikunud.

Eks ma nüüd tellisin omale LP ja asun asja uurima. Aga kui kellelgi ikkagi on veel midagi Sri Lanka busside ja eriti just rongide kohta arvata, siis oleks see väga hea.

Käisime siin aasta tagasi Sri Lankal ja samuti kasutasime mitmeid kordi ühistransporti ja võtsime ka takso ekskursiooniks ja ütleks nii, et ega sealne liikumis kiirus on terve saare ulatuses 50km(linnades täänu ummikutele veelgi vähem) tunnis ja teed on sõidukeid väga täis nii et taksoga võidad sa ainult bussi peatuses seismise aja. Mida muidugi soovitaks et seal ka sellised marsamõõtu bussid mis mahutavad vähem rahvast ja seega peatusi vähem. Ja kohaliku taksojuhi leiad enamus hotellide juurest kui hätta jääd. Rongiga ise ei sõinud, kuid tean et sinna lõunasse viivat raudteed remonditi ja see ei toiminud, kuid nägime et lõunaasse sai just valmis miski kiirtee järsku saate isegi seda kasutada.

Tervitus! Just 2 nädalat tagasi tulime tagasi. Kasutasime nii rongi kui bussi kui tuk tuki kui taksot:) Paar pikemat sõitu tegime taksoga, sest aega oli vähe ja liikumine seal kõigega väga aeglane. Aga ei soovita tõesti maksta suurt raha giidile, omal käel on oluliselt põnevam. Ise eelistan ronge, kuna bussid jah tõesti kohati väga põdurad, kuid täiesti talutavad. Kasutasime väiksemaid konditsioneeriga busse. Lemmik rongisõit lõunast (Hikkaduwast Colombosse 2 h)tagasi lennujaama suunas oli Rajadhani Express rongiga. Kahjuks sõitis nii kiiresti, et kurb oli lahkuda, sest tegemist oli super sõiduga. Võtsime I klassi vaguni, kus peale meie ei olnud kedagi, ülejäänud rong oli puupüsti täis. Tegemist oli tohutult kalli sõiduga, veidi alla 8 dollari, tavapilet oli sentides. Internet, telekas, panime oma muusika mängima jne, loomulikult sai süüa ja juua:) Tollest firmast suurt keegi midagi ei teadnud, kuid õnneks netist saime infot ja usaldasime seda kõige rohkem. Hetkel küll kahjuks lehekülg neil maas, kuid vaevalt midagi muutunud on. Igatahes soovitan omal käel seiklust, ka autojuhte leiab vajadusel abiks, rohkemgi kui vaja on, kõik lihtne, vaja vaid läbirääkimisoskust:)

Sõltub milline saab olema teie reisi trajektoor ning palju teil selleks aega on. Kõige suurema sõltumatuse annaks muidugi see, kui endal load olemas ja auto rendite. Ise toimisime just nii suurema osa ajast, kuna sellisel juhul ei pea sõltuma yhistranspordi graafikust ning võib vahelduseks minna ka vähem kylastatuid radu avastama.

Kui lube pole või ei tundu see idee niiväga ahvatlev, siis nii bussi kui ka rongiliiklus on igeti ok. Arvestada tuleks lihstalt sellega, et paljudel lõikudel on liiklus lihtsalt meie mõistes kole aeglane ning bussijuhid kipuvad vahetevahel tegema maniakaalseid liiklusmanöövreid. Samas ei ole Sri Lanka liiklus minu meelest võrreldes ylejäänud lõuna Aasiaga ebaturvalisem. Kui eriline mugavusreisija pole, siis elamusi jagub yhistranspordis kohe kindlasti mõnuga.

Sõitsime nii bussi, auto, takso, rongi kui tuk-tukiga. Rongid on ülerahvastatud, aga mu meelest ainult nii reisides saab kõige parema läbilõike kohalikust elust. Bussidega reisime ka. Liiklus on suht ootamatu ja bussisõitudel mõistlik oksekott käepärast hoida. Rongiga liikudes oleks hea, kui esimese klassi pileti võtaksid. On ehk natuke turvalisem. Taksoga sõitsime põhjast tagasi Colombosse. Kallis oli, aga hotell maksis selle sõidu kinni(saime sealse restorani toitudega tutvumisel hirmsad kõhuhädad). Kindlasti võta sinnakanti reisides kaasa Immodiumi ja muid kõhuvalu-seedimise rohtusid.
Kena reisi!

Bussi-rongi liiklejad: Tutvusin netis rongivõimalustega, kellaaegadega ja kaardiga. Kui sõita Hikkaduvast rongiga Colombo Fort rongijaama, siis millega edasi Bandanaraike lennujaama edasi liikuda? Sealt ju mitukümmend kilomeetrit. Või õigeks ajaks kohale jõudmise nimel siiski rongijaamast talso võtta?

Meie tegime just selle sõidu rongiga jah. Võta kindlasti seesama rong millest enne kirjutasin. Väljus vist 15:50 kui õigesti mäletan ja I klass, viimane vagun rongis. Jaamast ostsime pileti enne ja siis rongis maksime veel juurde, väga kummaline süsteem, aga lõbus, kokku 990 ruupiat:) Ja pilet hoia lõpuni alles, muidu sealt fordist välja ei saa pärast, kontrollitakse. Edasi lennujaama sõitsime taksoga, ei viitsinud rabeleda, ka tuk tukiga oleks saanud. Taksoga kestis tunnikese see sõit. Kui õigesti mäletan, siis maksis 16 USD kahele (2 000 ruupiat). Ehk oleks ka rohkem kaubelda saanud, aga ei jaksanud. Tegelikult käivad ka mingid bussid sealt otse lennujaama, mis vist pea tasuta, aga me olime mugavuse pärast nõus veidi rohkem maksma.

Kas keegi oskab aga öelda,kuidas saab Unawatunast (Galle) lennujaama?
Kas rong sõidab sinnamaani ?
Kas ka mõni väikebuss läheb Unawatunast lennujaama?

Seesama Rajadhani Express alustas sõitu Matarast, ma ei ole kindel, kas ka Unawatunas peatus oli, aga Galles kindlasti. Samas sõidab neid ronge ja busse seal pidevalt, kõik pole lihtsalt sellise I klassiga. Mingil põhjusel on jätkuvalt Rajadhani koduleht maas, kus oli kogu ajagraafik peal. Colombo fortist muidugi tuleb lennujaama takso või buss või tuk tuk võtta, sealt see rong edasi ei liigu. Mingi rong liigub ka lennujaama lähistelt mööduma, aga pigem vast soovitaks mingit muud asja kasutada. Kuna sõpradel oli just vaja korraks rongiga Negombost Colombosse ja tagasi sõita ja tegid seda siis kokku 6 tundi edasi tagasi, kokku umbes 60 km. Linna tihe liiklus, ootamatud väga pikad petused jne.
Siin üks leht, kust saab rongiaegu otsida http://wonderofasia.com/train-time-table.html.

Rongi aegu vajalikus peatuses sain kõige paremini näha http://www.gic.gov.lk/gic/index.php?option=com_findnearest&task=train
ja busside numbrid, mis Colombosse sõidavad on:
Kandy -------------> No: 1
Galle --------------->No: 2
Trincomalee -----> No: 49
Polonnaruwa ----> No: 48
Anuradhapura ---> No: 4, 15, 57
Kurunegala -------> No: 6, 5
Sigiriya -------------> No: 47
Badulla ------------> No: 99
Nuwara Eliya ----> No: 79
Matara ------------> No: 32
Ratnapura -------> No: 3
Batticaloa --------> No: 48
Ampara -----------> No: 98
Negombo --------> No: 240
Int Airport -------> No: 187

Tänan kõiki postitajaid kogemsute jagamise eest. Olen nüüdseks LP läbi lappanud ja erinevat infot kogunud ning tekkinud on mingi nägemus potentsiaalsest marsruudist ja võimalikest transpordivahenditest. Aega on meil kokku 10 päeva, mille sisse ei püüagi kogu saart ja kõiki vaatamisväärsusi mahutada.

Esimene küsimus on seotud liikumissuunaga. Mulle tundus loogilisem minna Colombo-Polonnaruwa-Dambolla / Sigiriya - Anuradhapura - Colombo- Galle / Mirissa - Colombo. Või on otstarbekam enne minna Anuradhapurasse ja sealt jätkata ancient cities´ külastamisega?

Potentsiaalne marsruut, mida võiks kommenteerida:

  1. päeval saabume Colombosse kl 10. Mõte oleks sealt samal päeval edasi liikuda. Loogilisem tundus sõita rongi või bussiga Polonnaruwasse. Rong väljub kl 19.15 ja saabub öösel pool 2. On see väga hull? Püüaks korraldada majutusasutuse transpordi endale vastu muidugi. Või oleks mõttekam kasutada Polonnaruwasse jõudmiseks bussi? Õhtul kl 7 väljuv rong annab võimaluse üle vaadata ka Colombo Fort (sest pikemat peatust Colombos kavas ei ole).

  2. päev oleks Polonnaruwas

  3. päeval sõidaks bussiga Polonnaruwast Dambullasse ja sealt Sigiriyasse, ööbiks Sigiriyas (?).

  4. päeval Sigiriya-Dambulla-Anuradhapura bussi(de)ga, peaks kuluma LP järgi kuni 3 h.

  5. päev Anuradhapura

  6. päev rong Anurahdapura - Colombo, seejärel Colombo-Matara ja sealt Mirissasse. Siin on jälle küsimus. Kas Anuradhapura-Colombo teel on vaade rongiaknast väärt päevase rongi võtmist või tasuks võtta juba 5.päeval Anuradhapurast öörong Colombosse? Kas rongist avanev vaade on ilus / huvitav?
    7.-10.päev Mirissa, vahepel käiks ja vaataks üle ka Galle. 10.päeva õhtul peaks ilmselt Colombo poole teele asuma (vb veedakski 10.päeva Galles ja sealt liiguks edasi), sest lennuk läheb 11.päeval kl 11.45 ja ilmselt ei riskiks hakata sama päeva hommikul bussi / rongiga Colombo poole liikumist alustada:)

Randadest tundus Mirissa kõige sobivam nii kirjelduse kui asukoha poolest. Samuti olla seal võimalik näha vaalasid. Kas keegi on Mirissa kandis vaalavaatlusel käinud?

Oh, küsimusi sai palju. Oleksin tänulik tagasiside eest:)

Sai käidud Mirissast vaalavaatlusel selle aasta veebruari algul. Nagu ikka selliste asjade juures sõltub palju ilmast. Paat väljus vara hommikul u. 6.30 ja ilm oli nii enam-vähem, ehk siis keskmiselt tuuline (u 6-7 m/s). Kõigepealt tuli sõita u 1,5 h avamerele (delfiine nägi selle sõidu jooksul ikka kohe päris palju)ja siis hakkas n.ö vaalade otsimine mis kestis u 1h. Alguses polnud paadijuhi prognoos vaalasid näha just kõige parem ja seda just tuule pärast. Seal avamerel olles tekkis küll selline tunne nagu otsiks nõela heinaküünist :) , aga lõpuks ikka õnnestus meil selle tunnikese jooksul näha nelja vaala või õigemini väikest osa nede seljast. Ja siis jälle u 1.5 h sõitu tagasi randa. Meie isiklikult läksime väikese mootorpaadig mis võttis peale ainult 6 inimest, samas kui enamus lähevad suuremate alustega kuhu peale mahub ikka u 40-50 inimest. Algul oli selle väikse paadiga natuke kõhe avamerel olla, aga võrreldes suure paadiga olid plussideks hea ja kiire manööverdamis võime, sest seda ei tea kunagi kus kohast täpselt vaal pinnale tuleb ja tänu oma väiksusele on ta vaiksem kui suured paadid ja pääseb vaaladele lähemale.

Minu tähelepanekud Tipile:

  • hommikul Colombosse saabudes olime meie üsna väsinud ja tukkusime taksos/bussis kuni hotellini.Seega ei soovitaks selleks päevaks pikemat linnatuuri ette võtta vaid a) võtta näiteks Colombosse hotell ja veetagi see päev linnas (või Negombosse), magada ennast välja ja järgmisel päeval edasi sõita b)minna esimese bussiga sisemaale.
  • logistiliselt vaadates ehk alustaks Anuradhapurast ja hakkaks sealt allapoole liikuma
  • te ei plaani Kandit, rahvusparke, suurepärase vaatega rongisõitu Kandist (või Hattonist) Nuwara Eliyasse või Ellasse? Ella oli minu jaoks selle reisi üks lemmikkohti - väga mõnusa auraga paik.Ellast saab bussiga alla Mirissasse (umb 5 tundi)
  • Mirissas soovitan Summer Breeze Guesthousi http://lanka-houses.com/guesthouses/mirissa/summer-breeze-tourist-guest-house.html. Või siis Palm Villa http://www.palmvillamirissa.com/
  • vaalavaatluse tegime, nägime ka mõned korrad vaalaselga :). Sellest oluliselt lahedam oli Mirissas snorgeldamine koos suure merekilpkonnaga.Küsi kohalikelt rannas, kus on parim paik selleks.
    Ilusat reisi!

Kilbu, suured tänud nõuannete eest. Olen hetkel kahe vahel, kas tasuks külastada pigem Anuradhapura´d ja Polonnaruwa´d või asendada üks neist Kandy ja selle piirkonnaga. Kas mõlemad Anuradhapura ja Polonnaruwa on huvitavad või pigem on need ühesugused? Kumba neist tasuks pigem külastada?

Rahvusparke me jätaksime pigem välja, sest käisime alles juunis Tansaanias 5-päevasel safaril. Kindlasti on loomad erinevad jne, aga hetkel keskenduks pigem kultuurile ja rannapuhkusele - eriti arvestades, et see reis saab olema kaunis lühike (10 päeva).

Natuke ettevaatlikuks teeb ka Ellast Mirissasse saamine. Hetkel ei jäänud silma, kas liigub ka mõni ööbuss vms? Tundub, et pigem vist mitte? Tahaks ideaalis kulutada võimalikult vähe päevast aega transpordis, muidu ei jää puhkuseks aega:(

Tänud majutuse soovituste eest, mõlemad tunduvad mõnusad kohad, peaks marsruudi paika panema ja siis saaks ka majutuse broneerida. Kilpkondade mõte tundub samuti väga põnev:)

Veelkord tänud ja kõik muud mõtted / soovitused väga teretulnud!

Tahan mainida, et kui on soov läbida ühistranspordiga päevas suhteliselt pikki vahemaid (sri lanka mõistes näiteks juba 150 km), siis peab arvestama päris suure ajakuluga .Sri lankal kahjuks ei sõida näiteka 180 kilomeetrist vahemaad mitte kuidagi ära 2,5-3 tunniga (nagu eestis), vaid seal läheb aega u 5 tundi. Nagu ka Kilbu eelmises postituses kirjutas (Ella-Mirissa 180 km umbes 5 h). Kiirtee moodi tee on ainult Galle ja Colombo vahel.
Küsisime kohalikult taksojuhilt samuti, et kumba linna ta soovitaks. Vastas, et varemed üsna sarnased ja Polonnaruwas nägevat põhilise ära. Selle iidse linna Polonnaruwa varemete vahel kõndides sain enda jaoks aru, et kui ajaloolist tausta pole uurinud ja giidi ka pole kes sulle nede varemete ajalugu tutvustaks, siis jäid nad mulle suhteliselt "tavalisteks" varemeteks ja seepärst jätsime Anuradhapura vahele.
Kui juba käid omal käel kohaliku transpordiga ja soovid näha-kogeda kohalikku kultuuri ja elu, siis julgen soovitada Mirissas peremajutust nimega Ancient Tree Guesthouse http://ancienttreemirissa.wordpress.com mida peab noor kohalik abielupaar kellel väike u 4-5 aastane tütar. Perenaine teeb väga maitsavid karrisid ja oli lahkelt nõus toiduvalmistamist ka näitama-jagama. Siin ka tripadvisori link http://www.tripadvisor.co.uk/Hotel_Review-g1407334-d2561650-Reviews-Ancient_Tree_Guesthouse-Mirissa_Southern_Province.html

Meie jätsime ka Anuradhapura ära samal põhjusel. Polonnaruwas on ajaloomuuseum, mis andis päris hea ülevaate. Kui teil aega napib, siis soovitaks kasutada kohalikku autojuhti. Samas kohtasime reisil palju neid seljakotireisijaid, kes ainult kohaliku transpordiga liikusid.
Rahvuspark - pärast Tansaaniat võite selle vahele jätta küll:)
Väga lahe oli Adam's Peak, kui peaks tahtma ennast natuke proovile panna ja 950m ´puhast tõusu võtta.
Ellast Mirissasse bussiga sõit oli täitsa ok. Eks kõik sõltub bussijuhist, aga meie oma kihutas päris hoogsalt mägedest alla, mõnusad vaated jne. Vahepeal oli nö lõuna paus, kus sai kohalikust august rotisid osta ja jalga sirutada.