Uus lahendus koroonaviiruse tõttu tühistatud lendude piletiraha tagasisaamiseks

Tere kõigile   

Selle aasta lihavõttepühade ajal  toimus ülemailmne häkaton nimega „The Global Hack“. Häkatonide eesmärgiks on 48 tunni jooksul välja töötada mõni uus toimiv lahendus, millest võiks paljudele inimestele kasu olla. Seekordse häkatoni eesmärgiks oli leida lahendusi koroonakriisist põhjustatud probleemidele.   

Reisientusiastina ei olnudki vaja pikalt mõelda, et mis on see, millega saaks omalt poolt kaasa aidata. Trip.ee foorumi viimase aja kõige kuumemad teemad on kõik seotud lennupiletite eest makstud raha tagasisaamisega ja seega otsustasime selle probleemi ära „häkkida“. 

Mitmeid pikki päevi ja unetuid öid hiljem sündis õigusabiplatvorm LWRD (ingl lawyered).  Meie pikemaks eesmärgiks on hakata tegelema erinevate ülepiiriliste vaidluste lahendamisega üle kogu maailma. Näiteks vaidlused autorendifirmadega, lennufirmadega, majutusettevõtetega jne.   

Tulles tagasi nüüd probleemi juurde, milleks on koroonaviiruse tõttu tühistatud lennupiletite eest makstud raha tagasisaamine (nn. refund), siis keskendume algusfaasis just sellele ja oleme püüdnud selle teha kõigile võimalikult lihtsaks. Eesmärk oli see, et keegi ei peaks süvenema keeruliste vorminõuete täitmisele ja ise info otsimisele, vaid et avalduse esitamine ei võtaks kellegi väärtuslikust ajast rohkem kui 2 minutit.   

Probleem ei ole otseselt selles, et lennufirmad keelduvad tagasimaksetest (kuidas nad saakski). Kuid kõikvõimalike meetoditega surutakse peale vautšereid, mis võivad mõne aja pärast olla kasutud ning kui isegi nõustutakse tagasimaksmisega, on need tähtajad ebamõistlikult pikad. Nt. ühe balti riikides tegutseva lennufirma puhul olen näinud nende poolt saadetud kirja, kus lubatakse tagasimakse teostada 3 kuu pärast. Mõne lennufirma puhul olen täheldanud, et iga refundi lingi maandumisleheks on ikka vautšeri saamise avaldus. Seega tegelikkuses tehakse refundi saamine tarbijatele võimatuks ning paljud meist siis 200 eurose nõude pärast kohtusse lähevad? Eriti juhul kui seda peaks tegema välisriigis?    

LWRD töötab pealtnäha üsna samamoodi nagu erinevad lennuhüvitistele spetsialiseerunud firmad ainult, et meie hüvitistega ei tegele. See on praeguses olukorras ka keeruline kuna koroonaviirusest põhjustatud tühistamised kvalifitseeruvad erakorralise asjaoluna, mis vabastab lennufirmad hüvitise tasumisest. Küll aga ei ole nad vabastatud piletiraha tagastamisest.   

Avalduse esitamine meie platvormil on loomulikult tasuta ja mis kõige olulisem, meie platvormil toimib kõik eesti keeles. Peale avalduse esitamist, milleks on platvormil väga lihtne vormiavaldus, tuleb allkirjastada meie poolt saadetav volitus, et võiksime Teid lennufirma ees esindada ning seejärel saamegi nõude lennufirmale välja saata. Kui lennufirma on mõistlik ja ei soovi vaielda kohtus vaidlust, mida ta ei saa võita, siis peale tagasimakse laekumist, lahutame sellest 20% õigusabikulu ja 80% kanname kliendile. Ehk siis kui lennupilet maksis 200 eurot, siis kanname kliendile 160 eurot. Kui lennufirma ei ole nii mõistlik, siis kogume summaliselt teatud koguse nõudeid ebamõistliku lennufirma vastu kokku ning esitame masshagi. Nii on ühetüübilisi nõudeid oluliselt mõistlikum kohtus lahendada kui ükshaaval, kuna sel juhul lahendatakse kohtus palju ühesuguseid vaidluseid üheskoos, millega hoiame kokku paljude inimeste aega, mis muidu kuluks iga vaidluse lahendamiseks eraldiseisvalt ja ka menetluskulud on oluliselt soodsamad. Kohtus esindab meie kliente Eesti üks tuntumaid advokaadibüroosid (info büroo osas on meie kodulehel) ning kui tekib olukord, kus peame hagi esitama mõnes muus EL-i liikmesriigis, siis esindab meie kliente selle advokaadibüroo partner vastavas riigis. Sellega tagame kõikidele klientidele ka kohtumenetluses asjatundliku ning kvaliteetse õigusabi. Sõltumata sellest, kas vaidlus laheneb kohtus või kohtuväliselt, ei lisandu LWRD kliendile mitte ühtegi muud kulu ja kõik kohtukulud kannab LWRD.   

Lisaks veel selgituseks omalt poolt seda, et olen 12 aastat töötanud kindlustussektoris ja osalenud mitmetes kindlustusvaidlustes ning tegelenud palju ka ülepiiriliste vaidlustega.   

Rohkem hetkel muud lisada ei oskagi kui seda, et platvormiga saab tutvuda aadressil www.lwrd.eu 

Seal saab täpsemalt lugeda, et kes me oleme ja kuidas me seda teeme.  

Lisaks on meil üsna põhjalik KKK sektsioon, kuhu oleme lisanud ka mitmeid selliseid küsimusi, mis on trip.ee-s olevatest teemadest läbi käinud. Seega loodetavasti leiate mitmetele enda küsimustele ka vastused. Kui tekkis veel täiendavaid küsimusi, võib need jätta siia, saata mulle privaatsõnum või kirjutada meile info@lwrd.eu. Püüan siin vastata küsimustele nii nagu jõuan.   

PS. Hetkel on meil veel nn. testperiood. See tähendab, et kõik toimib küll nagu tavapäraselt, kuid platvormil võib esineda väiksemaid vigu.  Juhul kui leiate mõne sellise vea, võib sellest julgelt märku anda. Lähinädalatel on plaanis lisada keelte hulka ka inglise- ja vene keel ning välja töötada klienditugi ja iseteenindus.

Anonüümne postitus, mis deklareerib:

Lisaks veel selgituseks omalt poolt seda, et olen 12 aastat töötanud kindlustussektoris ja osalenud mitmetes kindlustusvaidlustes ning tegelenud palju ka ülepiiriliste vaidlustega

tekitab küsimuse kes see mina tegelane selles loos siis on.

Märkus igati õige :)

Viitasin küll, et kodulehel on täpsemalt, sest ei tahtnud kodulehe sisu ümber kopeerida. 

Siin kogu info: https://lwrd.eu/meist/

Aga kus see "uus lahendus" siin on? Või jäi mul midagi märkamatuks?

On omajagu uut ja omajagu ka vana.

Meile teadaolevalt ei pakuta vähemalt eesti keeles sellist teenust. Eestis tegutseb küll mitu lennuhüvitiste menetlemisele spetsialiseerunud ettevõtet, kuid koroonakriisi valguses nad selgelt piletiraha nõuete esitamise võimalust ei reklaami. Need nõuded on ka erinevatel alustel ja kõiki nõudeid ei saa lahendada Eesti kohtus. See ei tähenda, et nad sellega ei tegele, kuid kodulehtedelt me sellekohast informatsiooni ei leidnud. Lisaks võib meile esitada avaldusi ka nõuete osas, mis on tekkinud väljaspool Euroopa Liitu. Nendega käsitlemine on küll pisut keerulisem ja võib võtta kauem aega, aga mitte midagi ületamatut.

Oleme leidnud küll ühe Saksamaa ettevõtte ja ühe Portugali ettevõtte, kes ka piletiraha tagastamist menetlevad, kuid nende teenus ei ole eesti keeles. Portugali ettevõte käsitleb ainult EL-i siseseid nõudeid. Saksamaa ettevõte käsitleb ka nõudeid, mis on tekkinud väljaspool Euroopa liitu. Kas antud Saksmaa ettevõte vajadusel ka hagi esitab ja millisel kujul, seda ma ei oska öelda. 

Muuhulgas valmistume ka selliste nõuete menetlemiseks, mis ei ole seotud ainult lennundusega vaid võivad kuuluda ka mõnda teise valdkonda.

Täna on Eestis tarbijal sellised võimalused:

1) Pöörduda lennufirma poole ise;

2) pöörduda ise õige kohtu poole, sõltuvalt kohtualluvuse reeglitest. 

3) Küsida nõu advokaadilt ja pööduda lennufirma poole ja kohtusse advokaadi vahendusel;

4) Pöörduda Tarbijakaitse- ja Tehnilise Järelevalveameti poole, kus võib valida, et kas  lahendada vaidlus vaidluste veebipõhise lahendamise platvormil või Euroopa väiksemate kohtuvaidluste menetluse platvormil. Üldjuhul peab sel juhul enne pöörduma nõudega kaupleja poole. Täpse informatsiooni saamiseks tuleks kindlasti pöörduda TTJA poole, sest me ei ole nendega seotud ega saa neid võimalusi täpsemalt kommenteerida. 

5) esitada oma panga kaudu chargeback nõue. Enne tasub kindlasti suhelda pangaga, et selgeks teha selle toimingu eesmärgid, tagajärjed ja menetlusaeg. Üldjuhul on eelduseks ka see, et enne nõude esitamist peab ise pöörduma kaupleja poole.

6) pöörduda mõne välisriigi ettevõtte poole, mis pakub analoogset teenust.

Võimalik, et erinevaid lahendusi on veel, aga need meenusid esimestena. 

Meie poolt pakutav alternatiiv on selline, et ei pea tegema muud kui avama meie eestikeelse veebilehe, täitma avalduses neli lahtrit ja lisama lennubroneeringu. Vajadusel pöördume kindlasti ka kohtu poole.

Kas see on uus lahendus või mitte? Kindlasti, kui arvestada eelpool välja toodud kuut alternatiivi.

Mitmeid kordi on meilt küsitud, et kui nõue on väike – a la 30 eurot, et kas tegeleme selliste nõuetega ka ja kas on olemas miinimumtasu.  

Kuna meil hetkel on veel nn. testperiood, siis me ei ole minimaalset käsitlustasu kehtestanud, vaid soovimegi kõik nõuded vastu võtta ja ära käsitleda, et saaksime koguda lennufirmade käitumise osas rohkem informatsiooni,

Suurele osale küsimustest leiab vastused siit: https://lwrd.eu/kkk/

Tere. Soovitan kõigil kellel brobleeme koju tagasi jõudmisega seoses coroonaga ja paljud lennufirmad ja vahendajad tühistanud teie tagasituleku piletid nagu omal juhtus Air France lennupiletitega Mauritiuselt - Tallinna, aga hetkel asun ise Madagascaril ja veel vaja saada Madagascarilt Mauritiusele kuna tänu neile sain uue lennupileti Air Francega 1.06.2020, aga selgus et Mauritiusel lennata polegi võimalik seoses eri olukorraga ja transiiti ka pole võimalik kasutada,aga nüüd loodan, et Ticets tuleb veel korra vastu ja vahetab minu lennukipiletid kas otse Madagascarilt või saab lükata Juuni keskele,aga kõik see käis läbi LWRD tänu nende kirjavahetusele nii Ticets kui Air France ga.Aga äitäh!!

@ Velle

Ja kõik selle info suutsid nii lihtsalt ära mahutada ainult ühte pisikesse lausesse.

Võimas.

Oleme koostamas esimest kohtuhagi KLMi vastu. Seega kui kellelgi on endiselt piletiraha KLMilt tagasi saamata või ei soovi kasutada KLMi poolt pealesurutud vautšerit, siis olete oodatud meile avaldust esitama ja esitame selle ühe hagina. https://www.lwrd.eu

Loomulikult on endiselt oodatud ka kõik muud nõuded teiste lennufirmade vastu.

Jälle mingid hõlptulu jahtivad ullikesed tekkinud - tehke panka tehinguvaidlustus kui vaja ja pole vaja mingit taolist ajaraiskamist ja 30%ga nuumamist!

Kui palju on üldse neid ,kes ei ole hõlptulu peal väljas?

Kõige lähemalt igasugu piletimüügi platvormid ,meie müüme ,vedaja vastutab? Meie oleme oma papi kätte saanud ,edasi vaadake ise.

Minu pealt soovis hõlptulu teenida kindlustusfirma, kes keeldus reisitõrke puhul hüvitist maksmast. Praegu tegeleb sellega LWRD. Kui arvestada, et kindlustaja vastu vettpidav nõue esitada on parajalt kõrgetasemeline juriidiline pilotaaz, samas on tegu  suhteliselt tagasihoidlike summadega - raske oleks näha hõlptulu saamist. Inimese psühholoogia järgi näeb see välja nii: midagi, mida ise ei suuda, tellid antud ala proffesionaalilt. Ja kui oled natuke sinna kiuslike poole kaldu, leiad, et asi lahendati sinu silmis kuidagi väga kiiresti, kergesti ja mänglevalt, ilmselt maksin liiga palju. Kuigi ise poleks sellega mitte mingil juhul hakkama saanud.

Sigala, vähemalt siin foorumis pole keegi veel teada andnud, et tal õnnestus praeguses ülemaailmses eriolukorras tehingu tagasipööramisega raha tagasi saada.

Ma võin siis ise teada anda, et kus lennufirma ei maksnud, olen pangast abi saanud. Mõni pank on isegi tekkinud valuutakursivahe kompenseerinud, st. tagastanud originaalsumma.

Kirjuta konkreetsemalt: lennukuupäev, lennufirma, pank, milline krediitkaart? Ja räägime ainult lendudest hiljem kui 16.03.20 a.

Midagi hõlpsat ja tulusat selles tegevuses on keeruline leida. Eks meile esitatakse samasuguseid põhjendusi nagu ka lennupileti ostnud reisijatele. Näiteks - pöörduge vahendaja poole; - väljastame ainult vautšereid; - tagastame piletiraha 12 kuu pärast jne. Kõike seda on siin paljudes teistes teemades korduvalt arutatud. Kui kõik oleks nii lihtne, ei oleks nendel teemadel ka ajakirjanduses kümneid artikleid ja siin sadu postitusi. 

Omalt poolt esitame vastuseks õiguslikult argumenteeritud seisukohad ja/või suhtleme vastava lennufirma klienditeeninduse juhiga või juristidega. Kui ka nii tulemuseni ei jõua, siis pöördume viimase võimalusena kohtu poole. Kokkuvõttes on tegemist tavapärase õigusabiteenusega, kuid võrreldes vandeadvokaadi tunnitasuga, on meie teenus oluliselt soodsam. Suurt äri antud tegevuse tagant ei ole mõtet otsida ja see ei olegi olnud omaette eesmärgiks. Pigem soovime omalt poolt trip.ee kasutajaid võimalikult palju aidata ja mis seal salata, edasiste plaanide jaoks, millele hakkame keskenduma peale kriisi lõppu, meie platvormi võimalikult palju testida ja sisse töötada. Samuti võib seda võtta kui sellist teenust, kus klient ei pea ise lennufirmadele kirjutamisega ega helistamisega aega kulutama ega vaeva nägema, sest teeme kogu selle töö ise ära.

Chargeback-i oleme nii antud teema alguses kui ka oma kodulehel avaldatud KKK-s täiesti käsitlenud ja tehingu vaidlustamisel on omad eeldused ja reeglid. Kui õnnestub sel teel raha tagasi saada, siis ongi kõik hästi. 

Kuna chargebacki lahendamine võtab aega kuni ca 2 kuud, siis ei ole ka piisavalt palju aega veel möödunud, et praeguses olukorras saaks tõsikindlalt järeldada, et suurem osa neist nõuetest rahuldatakse. Meile teadaolevalt on mitmed chargebacki nõuded jäänud siiski rahuldamata. Näiteks on chargebacki eeldusteks mh. see, et tehing on ebaseaduslik või see, et tarbija ei saanud tellitud toodet/teenust. Samas peab tarbija enne chargebacki nõude esitamist pöörduma ka kaupmehe poole ja juba siin tekib mõningaid probleeme. Esiteks on arve makstud üsna sagedasti vahendajale, aga lennupileti ostmisega sõlmib reisija lepingu lennufirmaga, mitte vahendajaga, seega piletiraha tagastamise nõude peab lahendama lennufirma. Mõningatel juhtudel ostetakse vahendajalt lisateenuseid (nt. customer care support vms), mille osas peab nõude lahendama vahendaja eraldi. Samas isegi ainuüksi töötava e-posti aadressi leidmine võib mõne lennufirma või vahendaja puhul osutuda ootamatult keeruliseks. Lisaks võib klient olla tahtlikult või tahtmatult vautšeri juba vastu võtnud või esineb mõni muu asjaolu, millele tuginedes saab lennufirma väita, et nõue on alusetu ja lennufirma ei ole poolte vahel kehtivat lepingut rikkunud. Chargebacki nõue peab olema võimalikult selge ja tõendatud, aga praeguse olukorras võib olla seda lihtne tõrjuda.

Oleme koostamas hagi Ryanairi vastu. Seega kui kellelgi on endiselt piletiraha Ryanairilt raha tagasi saamata või ei soovi kasutada Ryanairi poolt pealesurutud vautšerit, siis olete oodatud meile avaldust esitama ja esitame selle ühe hagina. https://www.lwrd.eu

Samuti on endiselt oodatud ka kõik muud nõuded teiste lennufirmade vastu.

AIG keeldus mulle reisitõrke hüvitist maksmast. Lend jäi ära, aga hotell oli tasutud. Kindlustus leidis, et klient ei soovinud reisida! 12.05 pöördusin LWRD poole ja täna maksis AIG kindlustushüvitise hotelli eest täies mahus arvele. Au ettevõtlikele meestele, kes ei lase meile igas asendis mütsi pähe tõmmata.