
Boeing 737 MAX
Kas õnnetu Boeing 737 MAX saab 2020. aastal lõpuks lennuloa või mitte, on küsimus, millele praegu pole vastust. Kindel on vaid see, et 2019. aastal seda lennukit ei resertifitseerita, mis tähendab, et kõige optimistlikumal juhul saab lennukid taas kasutusele võtta mitte enne järgmise aasta aprilli. Näiteks United ei arvesta 737 MAX lennukitega enne 2020. aasta juunit.
Isegi kui ameeriklased annavad MAX-idele lennuloa, peavad ka teised maailma lennuohutuse eest vastutavad institutsioonid sama tegema. Selle saamiseks peab Boeing täitma teatavad nõudmised, kuid pole selge, kas see on võimalik või. Boeing on õhku visanud hulka kuupäevi, kunas 737 MAX taas sertifitseeritud saab, kuid ükski neist pole täitunud ning nüüd on Boeingul palutud mängimine kuupäevadega lõpetada.
Igal juhul on 737 MAX lennukeeld juba mõjutanud paljude lennufirmade tulevikuplaane. Näiteks Ryanair on sulgenud või sulgemas mitmeid lennubaase ja vaadanud ringi liinivõrku. Võimalik, et lennuliin Tallinnast Dubaisse on jäänud sündimata just MAX-ide lennukeelu tõttu, sest Flydubai kaotas üleöö pea 30% oma lennukitest.
Omaette küsimus on, kuidas suhtuvad lennuloa saamisel 737 MAX lennukitesse reisijad. Kindlasti on reisijaid, kes nendega mitte mingil juhul lennata ei soovi. Igal juhul jagub Boeing 737 MAX teemat järgmise aasta uudistesse päris kindlasti.
Uued sihtkohad Tallinnast
Kas Tallinnast tuleb lõpuks otselend Dohasse või Dubaisse? Eks Tallinna Lennujaamas teata olukorda täpsemalt, kuid seni pole lende vaatamata väljakuulutatud plaanidele lende alustanud ei Qatar Airways (Doha) ega Flydubai (Dubai).
Flydubai puhul võib muidugi probleemiks olla juba viidatud probleem lennukipargiga, sest 14 nende Boeing 737 MAX lennukit on sunnitud maa peale, vanemate Boeingute liisingperiood lõppeb ja pole teada, kas ja kunas tellitud 200+ MAX lennukit Flydubai käsutusse jõuavad. Seega pole Tallinn – Dubai järgmisel aastal väga reaalne – aga kunagi ju ei tea.
23. detsembril sai AirBaltic kätte oma 22 Airbus A220-300 lennuki, 2020. aastal peaks nende arv kasvama veel kolme võrra. Mitmeid tulevasi otselende Tallinnast on Läti lennufirma juba välja kuulutanud ja võib arvata, et midagi võib ka uuel aastal lisanduda. Samas on lennundushuvilised märganud, et AirBalticu hoogne laienemine on teataval määral sarnane Norwegianiga, mille viis ekspansioon kokkukukkumise äärele.
Mida teeb Wizz Air? Wizz on seni pakkunud seni meeldivaid üllatusi. Kiiev ja Kutaisi on kindlasti sihtkohad, mida reisiplaanide tegemisel kaaluda. Arvestades, et Wizz on laienemise kursil, panustaks, et just nemad lisavad mõne uue otseliini Tallinnast. Wizz Airil on sees suur tellimus uute Airbus 320 ja 321 lennukitele ja uute sihtkohtade lisandumine näiteks Riiast või Tallinnast tundub olema loogiline.
Hetkel on teada, et järgmisel aastal saab Tallinnast lennata Hamburgi, Zürichisse, Rooma ja Nice’i (AirBaltic) ning Viini (Lauda). Kas veel üks lennuühendus Tallinna ja Stockholmi vahel teoks saab, on siiski veidi kahtlane.
Gruusia ja Armeenia on lähemal, kui kunagi varem
Tallinn – Kutaisi on juba reaalsus (kasutage seda võimalust, sest odavlennufirmad võivad oma plaane kiiresti muuta), AirBalticu lennud Jerevani algavad 2020. aasta mais. Jerevani alustab lende ka Ryanair, Gruusiasse on odavlennufirmad laienenud paar viimast aastat.
Brexit
Brexit hakkab reaalsuseks saama. Tundub, et olulisi muutusi lendudel Ühendkuningriiki ei tule, kuid ilmselt tuleb mõne aasta pärast sinna reisimiseks eelnevalt taotleda elektrooniline sissesõiduluba.
Premium economy võidukäik
Kuigi premium economy (kõrgem turistiklass) on lennukites eksisteerinud juba mõnda aega, on selle populaarsus olnud tõusude ja mõõnadega. Kuid vaadates viimase aja arenguid on selge, et premium economy muutub kauglendudel aina tavalisemaks. Põhjusi pole vaja liiga pikalt otsida – see on lennufirmade jaoks muutumas äriklassist kasulikumaks, kui vaadata sissetulekuid selle alla kuluva pinna kohta. Veidi suurem istmevahe, veidi suurem ekraan ja veidi parem söök võimaldavad võrreldes tavalise turistiklassiga küsida kuni 80% kõrgemat hinda, kuigi kulud lennufirmale pole just palju suuremad.
2020. aasta lõpus peaks premium economy jõudma ka Emirates-i pardale. Sellest pole just väga palju teada peale selle, et ühest küljest püütakse pakkuda selle klassi parimat, kuid mitte kahandada äriklassi väärtust.
Kas selline on Emiratesi tulevane premium economy?
Lennupiletite hinnad
2019. aastal nägime üksjagu häid lennupiletite hindu nii Euroopa sees kui siit kaugemale. Samas kasvab kõikjal Euroopas surve maksustada lennupiletid täiendava keskkonnamaksuga. Ühel või teisel hetkel hakkab see kajastuma ka pileti hinnas. Euroopas valitseb hetkel siiski püsiv ülepakkumine ja häid hindu näeme ka uuel aastal.
Lennufirmadega seotud streigid
Nendega tuleb Euroopas kahtlemata arvestada ka uuel aastal. Kasvõi lennufirmade toitlustajate poolt.
Reisi- ja lennufirmade pankrotid
Sel aastal läks parimatele jahimaadele arvestatav hulk reisi- ja lennufirmasid, neist vast märkimisväärseimana maailma vanim reisikorraldaja Thomas Cook. Arvestades, et Euroopas valitseb ülepakkumine, ei pruugi nii mõnigi väiksem lennufirma järgmise aasta lõppu näha, aga probleeme on näha ka mujal.
Kliimamaksud ja lennuhäbi
2019. aastal avastasid mitmete Euroopa riikide valitsused, et nende kliimaeesmärkide saavutamine ei edene soovitud tempos. Nagu see üldiselt olema kipub, võetakse kõigepealt kasutusele kõige lihtsamad lahendused. Ja mis võiks olla lihtsam, kui kehtestada täiendav maks lendamisele, sest lennundus toodab ju 2-3% ülemaailmsest CO2. Eeskuju näitasid suurriigid Prantsusmaa ja Saksamaa. Samas on täitsa okei, kui sealsed pangad finantseerivad kliimaohtlikke projekte.
Rootsis on lendamise vastased aktsioonid võtnud suisa rahvaliikumise mõõtmed. Kui Sälenis avati uus lennujaam, saatsid seda kliimaaktivistede protestiaktsioonid. Täpsed andmed saabuvad hiljem, kuid Rootsis on lennureisijate arv aastaga vähenenud umbes 5%. Igal juhul on üsna kindel, et 2020. aastal näeme me lendamise vastu suunatud samme veelgi rohkem. Tegeleda tuleb sellega, mis tundub kõige selgemana.
Kauglendudele hakkavad ilmuma ühe vahekäiguga lennukid
Lennunduse areng on jõudnud faasi, kus seni regionaallendudel kasutatud ühe vahekäiguga lennukid (tüüpiliselt A320/321 ja B737) on valmis lendama senisega võrreldes kaugelt pikemaid vahemaid. Kui Boeingul praegu probleemidest puudust pole, siis Airbusi uued A321LR ja A321XLR pakuvad võimalust ühendada sihtkohti, kus suure kahe vahekäiguga lennukite jaoks reisijaid ei pruugi jätkuda, kuid väiksem lennuk saaks täis.
Näide liinidest, kus saab lennata Airbus A321XLR lennukiga
Ülerahvastatus on tulnud, et jääda
Jah, me oleme jõudnud sinna kohta, kus reisimine on mitmete sihtkohtade puhul toonud kaasa olukorra, kus need tuleb kas sulgeda või siis sinna juurdepääsu mingil moel piirata. Tripis on neid ka kajastatud – Veneetsia külastamine muutub järgmisel aastal tasuliseks, Komodo varaan tahetakse samuti korralikuks rahaks teha, ka suvel Saaremaale reisijad peavad arvestama teatavate piirangutega.
Ja käige ära Materas. Või siis Santo Stefano di Sessanios.
Rahutused, rahutused
Maailm on kohati päris ettearvamatu ja seda mitte ainult Venezuelas, mis on turismikaardilt kahjuks ära kadunud. Aga protestid Hongkongis https://trip.ee/uudised/kas-hongkongi-on-turvaline-reisida või Tšiilis kipuvad oma mõju avaldama ka reisiplaanide tegemisel. Samas, soodsaid pakkumisi otsivad reisijad võiks kaaluda just neid kohti.
Kas 2020 toob selliseid sihtkohti juurde? Kes teab, aga vastus oleks pigem "jah".
Lihtsamad viisad
Kui küsida, kas 2020. aasta toob juurde uusi viisavabasid / VOA (visa on arrival – viisa piirilt) riike, siis vastus oleks üsna selgelt "jah". Vast suurim ootus on seotud Lõuna-Aafrika Vabariigiga, mis plaanib oma keerulist viisasüsteemi lihtsustada. Aga ka Ghana ja teised Aafrika riigid. 2019. aastal nägime mitmete seni kas täielikult suletud või keeruliste riikide avanemist ja saame e-viisa sinna, kus varem oli vaja rohkem asjaajamist.
Kuhu minna 2020. aastal?
Eks see sõltu vähe eelnevast reisikogemusest, aga kui teatav kogemus on juba olemas, siis tasuks kaaluda neid sihtkohti, mida reisijuhtides ei kajastata – võib olla parajalt igav, aga võib osutuda, et just sealt leiab reisi parima elamuse.
Kui reisikogemust vähem, siis lihtsalt mine! Vahet pole kuhu, aga silmaringi avardamisest vast ei pääse. Trip.ee lennupakkumiste rubriik peaks inspiratsiooni küllaga pakkuma.