Ajurünnak campervani ehituseks

Tean, et nii palju kui on erinevaid inimesi, on ka erinevaid arvamusi, ning et maitse üle ei vaielda, vaid kakeldakse, kuid mõtlesin siiski algatada teema, kust saab ehk häid mõtteid oma personaalse campervani kokku panemiseks ja tuunimiseks.

Plaan on osta tühja kongiga Transit või Sprinter ning see ringi ehitada. Olles YT-s vaadanud kümneid ja kümneid (kui mitte sadu) campervanide tutvustusi, on langenud valik enam-vähem täpselt sellise projekti kasuks, vaid väga üksikute muudatustega.

https://www.youtube.com/watch?v=hRcxKpc1iaA

Kuna siin foorumis on keskmisest rohkem matkaauto-teadlikku rahvast, siis palun jagage mõtteid, mis võiks olla selles projektis teisiti? Mis on teie arust tehtud kehvasti? Ütleme nii, et layouti suurt ei muuda, peab olema korralik duširuum, külmik peab olema põrandast kõrgemal, voodi läheb mootoriga lae alla jne. Ja muidugi insulatsiooni keskmisest rohkem investeerida (nii välismüra kui temperatuuri osas).

Eesmärk on võimalikult stealth-camper, ehk siis väljastpoolt midagi muud peale katusepaneeli ja väikeste kaamerate ei tohiks "reetma" jääda, et tegu on campervaniga. Pigem olgu nagu mittemidagiütlev FBI surveillance van kui tulede ja viledega Reise-tannenbaum. Ehk siis statsionaarseid redeleid, jalgrattahoidjaid vm ei plaani kasutada.

Finantsilise poole pealt eriti piiranguid pole, kokkuhoidu rakendama ei pea. Ei pea ka mõtisklema sel teemal, kas see end ära tasub või mis edasimüügiväärtus sellel on. Jätaks finantspoole aruteludest üldse välja ja keskendume ainult tehnilisele poolele. Eesmärk on maksimaalne mugavus ja kasutajasõbralikkus (enamasti siiski üle nulli temperatuuridega).

1
2

Esiteks ikka kodutöö ära teha. Punkt 1 otsusta voodi asukoht ja küttelahendus ja mitmesüsteemne tuleb. Ehk siis klassikaline camperi külmkapp on 3 süsteemne tihti ja küte ning soe vesi gaasiga.

Voodi asukoht tähtis sest selle järgi tuleb auto mark. Näiteks Sprinter ilma laiendusteta risti voodit taha ei mahuta. Taha tahab kere laiendeid.

https://www.youtube.com/watch?v=Zi5jsz40es8

0
0

Minu arust oli facebookis spets grupp matkaautode ehitamise jaoks. Otsisin - ei leia üles. Äkki keegi teab...? See oleks just teemakohane. Ma korra piilusin (kui üks tuttav ehitas), tundus asjalik.

0
0

Palju töötunde on planeeritud projekti panustada?

0
1

Kus plaanis kasutada (Eesti / Euroopa / mööda maad maailm / roll on roll off maailm)?

p.s merekonteiner maailm kukub plaanitud layoutiga ära.

0
1

Apeksile. Paluks tõlget ja selgitust. Mis on roll on roll of maailm ja kuidas karavanireisile mõjub, puutub merekonteiner ja kes on plaanitud layout.

3
0

Vaata ka Automoto foorumit (vt erinevaid alamteemasid), seal on mitmed oma projekte jaganud - kohati küll väga spetsiifilised, nt motoreisile minek vms, aga kasulikke mõtteid võib ehk ka sellisest teemast leida. Paar suvalist näidet:

https://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=60249 - tutikast kaubikust ehitamine

https://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=66907 - mainitud motoreisile mineku kaubik

1
0

Roll on roll off on auto transportimine muul viisil kui ise mööda maanteid vurada. Ehk siis laev, praam, rong vm. Nt kui nt tahta matkabuss saata merd mööda Alaskale, et sealt alla Lõuna-Ameerikasse sõita, siis on roll on Euroopa ja roll off USA (RO-RO cargo laevad).

Hetkel on valik tehtud Transiti kasuks ja ka erinevate FB DIY campervan gruppidega ühinetud.

Auto kasutamine on esimestel aastatel Euroopa piirides, eks edasi paistab, kas ja kui palju seiklushimu pärast seda alles jääb. Senine kogemus rendibussidega ei ole sõidusoovi vähendanud, pigem kasvatanud. Erinevatest rendibussidest (ja YT videotest) oleme maha spikerdanud asju, mis meeldis ja samamoodi neid lahendusi ka, mis üldse ei sobinud või lausa häirisid, nii et visioon hakkab vaikselt paika saama.

Laias laastus võimaldaks elukorraldus seal campervanis kulgeda ca 4-5 soojemat kuud aastas. Off-roadi väga ei plaani, off-gridi aga küll.
3D projekti kallal oleme päris pikalt juba tööd teinud, alates jaanuarist. Lõplikult saavad mõõdud, asendiplaanid ja muud asjad paika siis, kui buss on ostetud ja reaalsed gabariidid on teada.
Kuna praegu on veel võimalik projekti selliseid asju sisse kirjutada, mille peale ise ei tule, siis mõtlesingi, et kui siin on keegi, kes viitsib esimese postituse lingi all oleva video ära vaadata ja näeb seal midagi sellist, mis on tema silmis kriitikat väärt, siis oleks hea neid mõtteid kirja panna.
Sellel kanalil oli ka päris palju videosid tööprotsessi käigust, eks ka sealt oleme ideid ja motivatsiooni saanud.
Mis puudutab töötunde, siis läheb nagu läheb. Kui saame ca 9 kuuga valmis (ehk 2026 varasuveks), on hästi, kui ei saa, pole ka midagi katki. Osa töid outsource'ime nagunii ja nende tööde ajakava ei saa planeerida, vaid sõltub teenusepakkujast ja tema järjekordadest.

1
0

ago7,

Fortunata juba osaliselt ise vastas. Lisan veel, et merekonteinerisse paigutatud matkaautole on ilmselt oluliselt lihtsamad nõuded ja on ka turvalisem ning ilmselt ka odavam, kui lahtiselt laeva peale peale-maha sõites (nimetus "roll on roll off").

Kõige enam kasutatava merekonteineri ukse kõrgus on 2,28 m, mis eeldab matkaautol tõstetavat katust või hoopis teist kontseptsiooni (nt pikapi peale paigaldatud ja transpordiks mahatõstetavat "kuuti"). Need variandid kumbki ei lähe kokku algpostitaja nägemusega, mida ta ise nimetas layout-ks.

Fortunata,

proovisin videot läbi vaadata, aga reklaamide tõttu väga ei suutnud süveneda.

Talvepakett. Silma jäi, et talvepaketti seal peale ei pandud ja Sa ise ka seda ei plaani, kuna plaanid põhiliselt plusskraadides sõita. Talvepaketi puudumine on minu jaoks osutunud kõige häirivamaks asjaoluks, kuna reisile minekud ja tulekud on ikka jäänud külma kätte ja. nüüd on tekkinud soov ka külmas reisida.

AdBlue ja kübemefilter. Auto valiksin vanema diiselmootoriga ehk ilma nendeta või laseksin need eemaldada, sest paljude regioonides AdBluega kitsas ja vilets diisel ei sobi kübemefiltriga.

Salongi ja vee küte. Eestist väljudes muutub gaasibaloonide täitmine tüütuks, kuna pea igas riigis omad balloonid. Kasutan LPG spetsiaalset täidetavat ballooni ehk nn 80% täituvusega, aga selle täitmine tehakse erinevates riikides järjest keerulisemaks (kas ei lubata täita või puudub täitmise võimalus). Seetõttu täna kaaluksin salongi ja vee kütet (ja vb ka pliiti) diisli pealt.

3
1

Abikaasa lõpetas just uuest Peugeot Boxerist matkaauto ehitamise ja ühel testreisil käisime ka ära. testreis kestis 40 päeva. Kõigepealt istu soovitud bussis ja mõtle absoluutselt kõik läbi kuhu ja kuidas tahad.

Selle järgi otsustad kuhu ja kuidas teha torustik ja vedada vool. Meil gaasi ei ole üldse, kõik käib elektri pealt. Väga mugav oli. Katusele on pandud päikesepaneelid, vool tuleb sealt ja ka mootorist.

Keetsime vett ja grillisime, tegime süüa, alla 50% voolu saada ei õnnestunud.

Meie tegime just selle vea et ei mõelnud korralikult läbi kuidas torustik ja vool käivad, pärast kulus aega et ümber teha. Pmst kui sa nädala kulutad mõtlemisele ja kõik tundub õige, siis kulub kuu või noh meil kulus kuu et esialgset ja omaarust täitsa õiget plaani ümber teha, st ehituse käigus väljatulnud vigade parandamisele.

Meie tegime plaani umbes 2 kuud ja ikka tuli kogenematusest vigu sisse.

Väjas tulesid-vilesid ei ole, ainult üks aken. Pidime ka päris palju auto kaalule mõtlema.

6
0

Eks selline ehitamine on suht keeruline teema, alustades soovidest ja lõpetades ehitamise võimalustest(metrjalid, tehnika). Mina olen endale selgeks teinud, et kui ise peaks ehitama, siis:

1. korralik peller, kus on piisavalt jalgaderuumi ja istumine nagu tava pelleris, pott võiks olla ka normaalne

2. dušširuum selline, et ei pea ühe jala peal keksima

3. voodi peab olema lai, ehk siis queensbed ja sedasi, et magamise ajal ei tao vastu kappe ning ei mulju kardinaid ära

4. Köögis peab olema tööpinda

5. Elutoas peab saama kaks inimest üksteisest mööduda

6. Minu jaoks on ka rattagaraaž oluline

7. Normaalne sisseastumine(ka mägisel alal)

8. Hüdrojalad

Ülejäänud tirulilu on nii nagu ikka, 2 põletiga gaas, normaalne kõrgekraaniga kraanikauss, 2 sektsiooniga külmik, korralik kütte reguleerimine(minul kütab praegu kas liiga soojaks või jääb liiga külmaks), vähemalt 100l vett(eelistaks 200), magamistuppa kont. Üks parimaid dušš+wc on selles videos Töölaud võiks ka olla, kus kahekesi saaks tööd teha, nii et küünarnukkidega üksteist ei toksiks. Hambapesu kraanikauss võiks ka olla, et ei peaks köögi oma jagama.

1
0

to apeks

Kübemefiltri (DPF) ja AdBlue süsteemi eemaldamine ei ole just kõige seadusekuulekam tegu. Kuuldavasti hakatakse ka Eestis selle kontrollile tulevikus palju rohkem tähelepanu pöörama. Selliseid artikleid on juba meedias ilmunud. Mina seda riski ei võtaks. Pigem vaataks siis tehasest ilma AdBlueta tulnud masinaid, kui seda süsteemi paaniliselt karta. DPF-st vist ei pääse, sest siis peaks hakkama vaatama juba väga vanu masinaid.

2
0

Õiged matkaauto mehed on muideks siin : https://matkaauto.com/kunena/index

0
0

kaupo 51,

algpostitaja ei välista väljaspool Euroopa Liitu sõitmist. Kuna kõrgete euronõuetega autoga laias maailmas sõites tekib hulgaliselt probleeme, siis tehaksegi sinna Euroopast reise suures osas vanemate autodega. Teist autot soetades läheksin seda teed.

Kuna esimest matkaautot soetades nii tark ei olnud, siis tulekski pikemale reisile minnes kübemefilter ja adblue eemaldada (ja lasta peale reisi tagasi paigaldada) või osta/müüa matkaauto koha peal (aga see läheb juba algpostituse teemast välja).

1
0

Pole küll kunagi campervan'i omanud, küll on ca 10+ aastane haagissuvila kogemus. Ehk on siin mõni asi, mida mõelda.

Ja mõningad minu tähelepanekud -

- Külmkapp kindlasti kaheosaline (st sügavkülmikuga) ning võimalusel tõstetud põrandast kõrgemale. Jube tüütu on küürutada ja asju kätte saada-ära panna. Ideaalis võiks külmik olla ka avatav otse õuest/elamuossa sisenemata. Õues tsillides on jube tüütu kogu aeg jalanõusid ära võtta, et sealt midagi haarata.

- Läbi mõelda milliseid kommunikatsioonivahendeid soovid kasutada. Vajadusel lisaantennid või liitmikud õue. 4G/5G/Wifi/Starlink? Vähemalt haagissuvila töötas nagu Faraday-puur ning signaali eriti läbi ei lasknud ja töötegemine oli paras ikaldus. Lõunapoole minnes on ühenduse kvaliteet naguinii kehvemapoolne. Kui plaanis kuudis sees tööd teha, filme striimida jms, siis hea ühendus on must ning vajalikud ettevalmistused oleks mõistlik eelnevalt ära teha.

- Õueosast pole rääkinudki. Eriti kui plaan lõunapoole minna, siis 99% elust peaks ju eelkõige õues toimuma, mitte toas? Kui jah, siis tuleks korraliku markiisi peale kindlasti mõelda + siis kogu muu atribuutika - toolid/lauad/vaibad/valgustus jms. Ilma markiisita õues ikka väga olla ei taha...

Aga eks see ei lähe enam selle stealth-camperi konseptiga kokku. Aga kui mugavusi tahad, siis päris puhas pind ei jää igal juhul (tualeti luugid, veepaakide täitekorgid, külmkapijahutused/korstnad, boileri korstnad, vent luugid jne jne) - kõik need ju "reedavad" masina tegeliku olemuse, aga ilma nendeta mugavusi tuppa tuua ei saa.

Lisaks võiks mõelda ka vee- ja gaasi õue-viikude peale. Jällegi - miks lõunamaal peaks oma toas dushi-all käima, kui saab seda rahulikult õues teha. Sama kehtib toiduvalmistamisele ka - õues mõnusam kokata ning ei haisuta oma elutuba ära.

- Lõuna-poole minnes on konditsioneer kohustuslik. Eriti kui plaan oli autot soojustada ning palju katuseluuke jms pole plaan teha. Kuumadel suveöödel muutub soojustatud ja ilma õhuringluseta auto kiirelt praeahjuks, kus magamine paras piin. Kui konti ei pane, siis loomuliku ventilatsiooni ja õhuliikumise tekitamine ülioluline - muidu tekib kiirelt kondents, läheb niiskeks ja rõskeks ning öösiti palav magada.

- Gaasist ära võimalusel loobu. Vb siin mingid vahed camper-vani ja haagise vahel. Aga just gaas annab Sulle lõpuks sõltumatuse ning ei pea kartma, et Su akud tühjaks jookseks. Gaasi saad kasutada külmikus, sooja vee tootmisel, kütmisel, toiduvalmistamisel jne. Gaasiküte oli sees ka vihmastel suvepäevadel - see viis niiskuse kiirelt elamuosast välja.

Balloonid on küll probleem, aga üldiselt on Euroopas ikka pandisüsteem ning saad kasutatud balloonid ikka tagasi anda.

- Soe vesi? Ka see on vaja alguses ära otsustada. Elu näitab, et soe vesi eriti pikematel reisidel ülioluline. Jällegi on lihtsamaid boilereid, mida kütad elektriga, ägedamad oskavad kasutada ka gaasi/diisilit jne. Jällegi selline boiler vajab oma "korstna" jaoks väljaviiku õue.

NB! Gaasi puhul ära unusta lasta teha regulaarselt survetesti välistamaks võimalikke lekkeid. Ideaalis võiks nii gaasi- kui ka elektritööd lasta teha sertifitseeritud spetsialistidel - nii endal oluliselt parem uni.

- Voodist oli siin juba varem juttu. Aga seal kinnitus ülioluline - tegu ju võimalikult kerge konstruktsiooniga, mis võib pikemal kasutusel kiiksuma-kääksuma hakata ja see hakkab külge keerates iga kord Sinu teist-poolt üles ajama.

Aga plaan ise äge ja andke kuuma!

2
0
1
2
Lennupakkumised
Reisikaaslased