AirBaltic´u trikid piletite ostmisel

Paar päeva tagasi tekkis vajadus soetada ämmale septembri lõpuks edasi-tagasi pileti Brüsselisse. Estonian Airi kodukalt vaadates oli hind ikka mõnusalt krõbe - mitu head sada eurot ilma pagasita pileti eest. Skyscanner ja muud otsingumootorid andsid soodsaimaks hinnaks AirBalticu. Pole ise kõnealuse firma pileteid ostnud - lennanud küll olen, aga siis olid piletid töö poolt soetatud. Olles soetanud ise interneti teel lugematu arvu lennupileteid, ei tundnud mõistagi ka AirBalticu piletite ostmine probleemi valmistavat.

Skyscannerist hinda järgi vaadanud, läksin AirBalticu kodulehele ja hakkasin valitud kuupäevadele pileteid ostma. Piletite hinnaks näitas arvuti mulle rõõmsalt 154 eurot, kohtade saadavus oli suurepärane - kõigile mu valitud lendudele oli kõnealuse summaga saada veel 5-9 kohta.

Teinud läbi kõik vajalikud sammud, sh sisestanud reisija andmed ning keeldunud kõikidest pakutavatest lisateenustest, jõudsin kinnitamise lehele. Ja oo! seda üllatust! Ekraanilt vaatas mulle vastu punane teavitus, et kahjuks said selle hinnaga piletid just läbi ja palun valigu ma mõne teise kuupäeva / lennu või leppigu kallima hinnaga. Nii sai TLL-RIX-BRU hinnaks 64 euro asemele ühtäkki 124 eurot. Ja seda nii hommikusele kui õhtusele väljumisele. 6 varem saada olnud kohta oli müstiliselt kadunud. Ilmselt oli see pühapäeva õhtu väga popp ja kõik tahtsid 23.septembril Brüsselisse lennata ning ostsid parajasti piletid minuga samal hetkel.

Polnud probleemi, ämmale sobis saabuda ka päev varem. Soodsa hinnaga oli veel 9 kohta. Valisin, kirjutasin, keeldusin - jõudsin kinnitamiseni. Ja voila! sama asi taas. Kinnitamise hetkel said soodsad piletid läbi. 79 euro asemel oli nüüd saada 164 euroseid pileteid marsruudil Tallinnast Brüsselisse (üks ots siis). Sain parajalt tigedaks ja mõtlesin, et kui ka 21.septembriga on sama asi, siis ma helistan AB-sse ja sõiman ning kaeban tarbijakaitsesse.

Ilmselt oskab AB mu mõtteid lugeda, sest 21.septembrile ma siiski sain osta piletid välja reklaamitud hinnaga ehk siis mul õnnestus need piletid algse hinnaga ka ära kinnitada. Küll aga jäi minu jaoks õhku küsimus, kuidas selline asi üldse võimalik on? Ehk siis kui ma valin pileti teatud hinnaga, siis peaks sellest hetkest toiming käimas olema ja "minu" piletit ei saa ju keegi enam osta. Eriti veel 9 sellist piletit. Ühelgi teisel firmal pole sellist huvitavat broneerimissüsteemi varem kohanud. Ei tea, kas tegemist on mõne AB levinud trikiga?

On ka teistel selliseid süsteeme. Näiteks Air Asia-ga olen ma sama asja otsa sattunud, kui Skype teises otsas olnud sõber enda piletid ära ostis oli mul täpselt sama seis. Ja IT-süsteeemid piletite müümiseks tehakse kaunis tavaliselt "kes ees, see mees". Sulle mingisuguse hinnaga pileti eelbroneerimine oleks potentsiaalselt raha tuulde laskmine, kui sa protsessi pooleli jätaksid ja süsteem seda piletit siis kuni sessiooni aegumiseni kinni peaks hoidma (ehk ei saaks seda kellelegi teisele samal ajal müüa). Samuti on pileti eelbroneerimine süsteemi jaoks tegevus, mille tühistamiseks tuleb sihitud sammud astuda, mis lisab süsteemidele nii keerukust kui ka liigset koormust. Ja vaadates AirBalticu reisijate numbreid, siis vabalt võis keegi need piletid lihtsalt ära osta.

Air Balticul on see üsna tavaline asi juba aastaid. Kusjuures kui osta sama lennupilet näiteks expedia või ebookersi kaudu, siis võib toimuda sama asi ja pileti hind hakkab muutuma enne kinnituse saamist. Seega pole see ainult nende broneerimissüsteemi asi, vaid kohad ikkagi vist reaalselt ka kaovad enne kui sa jõuad need kinnitada. Või kasutavad expedia ja ebookers mingit pidi sama süsteemi, mis mingil põhjusel hinda muutma hakkab. Pole aimugi. Tõenäoliselt ongi asi selles, et AB süsteem broneerib su pileti alles siis kui raha tahad maksma hakata. Erinevalt näiteks EA süsteemist, mis broneerib koha sulle juba lennu valiku tehes enne kui sa nimegi oled sisestanud.

Ma olen aru saanud, et päring kohtade saadavusele maksab ja seda tehakse alles siis, kui kunde päriselt raha tahab maksta. Enne on lihtsalt teada, et Expedia (vms) võib sellele lennule selles hinnasegmendis müüa N piletit ja seepärast sulle öeldaksegi, et kohti on.

S.t. keegi ei osta sinu netisessiooni ajal lennukit täis, vaid müüja optimeerib oma süsteemi kulusid ja näitab sulle kõigepealt pikalt puhverdatud optimistlikke andmeid.

Mõnikord aitab AB puhul, kui võtad mõne pakutavatest lisateenustest nt totlustuse pardal või ostab lisapagasi või lennukikoha. Siis pileti lõpphind nii kergelt ei muutu.

Noh, nüüd siis mul täpselt sama asi ja jälle. Hind, mida ma 10x kontrollisin ja vaatasin ja uurisin, tõusis ilusti 45 euri vahetult enne kinnitamist. Tundub, et jube palju tüüpe, kes soovivad mingil suvalisel jaanuariõhtul tulla Tallinnast Riiga, veeta öö Riia lennujaamas ja siis edasi Brüsselisse lennata.

Ma ei tea, ma olen ikka lennanud ja pileteid ostnud väga paljudest kohtadest ja erinevatelt firmadelt. Ja mitte ühegi teise firma puhul pole ma sellist asja kohanud.

Ei tea kuidas hetkel, kuid veel pool aastat tagasi töötas nende telefonibronn, kus said ilma maksmata pileti endale reserveerida ööpäevaks (või oli see isegi kaheks). Said inimesega rääkida, sulle saadeti arve ja vajadusel veel paluda bronni pikendust ja puha. Vist oli paarkümmend euri kallim kui veebipilet. Aga selliseid hüppeid küll polnud.

Mina tegin paar nädalat tagasi üldse sellise triki, et ostsin AirBalticu piletid GO Traveli kaudu - aegu ja hindu võrreldes tuli nende iseteeninduses hind parem kui AirBalticu kodukal (ilma et ma oleks hakanud üldse andmeid veel sisse toksima). Nii et ehk tasub ka Estravelite jms kaudu tsekkida. Mitu-mitu aastat tagasi emale Santorinile lennupileteid taga ajades sai ka end välja vihastatud, kui pärast andmete sisestamist hind üllatuslikult tõusnud oli. Kuna sellele vaatamata olid lennuajad ja piletite hind teistest üle, kiristasin hambaid ja tegin bronni ikkagi ära.

Ryanairi kohta käivad jutud, et kui sama arvuti kaudu ilma history't ja "küpsiseid" kustutamata hindu tsekkida, siis hakkab hind tõsma. Kuna sarnaseid jutte käib palju ka AirBalticu kohta, siis ... ehk on selleski tõde?

Üks küsimus veel:

Tallinn-Riia-Istanbuli ühe otsa pilet on neil u 30 E odavam, kui Riia-Istanbuli pilet, kuid sisaldab u 17h ööbimise otsimist Läti pealinnas (kahe lennu vahel). Kui ma ostan Tallinn-Riia-Istanbuli pileti, aga jõuan ekskursiooniks ettenähtud 17 h jooksul Riia lennujaama mingite teiste vahenditega (s.t. ei sõida AB lennuga Tallinnast Riiga), kas ma tohin Riiast Istanbuli edasi sõita või on neil mõni konks varuks?

Hinna muutumine bronni jooksul on lihtsalt turundustrikk. Kui ma lähen tagasi nende soodukaleheküljele, siis pakutakse samale lennule nagu eelmine kord EUR 78.33 ja kui ma nende "teenuste" kadalipu läbin on järelejäänud piletid jälle EUR 103.22 (Ajax muudab selle hinna efektselt sinu silme all "reaalajas").

Proxy'ga võib nende proget pisut lollitada, aga sul ei õnnestu midagi alghinnaga osta.

Kas sellega ei peaks tegelema tarbijakaitse?

Tõesti naljakas, aga mul õnnestus lõpuks osta sama AB pilet 83.23 euro eest, kui hakkasin paralleelselt bronnima Türgi aeru lendu.

Nagu mingid monitoorijad jaksaks pidevalt jälgida, mis päringuid serverisse saadetakse.

Mutianpu

postitus tekitas huvi ja ma tegin samasuguse katse. Kui proovisin Air Baltic´u lehel Riiast Istanbuli soodushinnaga pileteid märtsiks leida, siis olenemata kuupäevadest teatas süsteem lõpus, et kahjuks soodushinnaga pileteid soovitud kuupäevaks pole. Avasin siis paralleelselt Turkich Airline ja Air Baltic´u lehed, tegin päringu mõlemas süsteemis samadele kuupäevadele....ja voilaa...sain Air Baltic´u lehel soodushinnaga piletid. Müstika ja maagia.

Peaks proovima, kas sama asi toimib ka mõne muu lennufirma saidi paralleelsel avamisel...:)

AirBaltic Adventure jatkus sellega, et ma pidin kaks korda uue lennu valima, sest nad oskavad vága usinasti lende tühistada. Viimane kord pidin leppima "lihtklassiga", kuna turistiklass "oli otsas". See táhendab, et pead pagasi eest juurde maksma võı reisid ainult ühe káekotiga.