Estonian Airi päästmine?

Kui Euroopa Komisjon ei luba valitsusel raskustes Estonian Airile riigiabi anda, on tõenäoline, et rahvuslik lennufirma lastakse pankrotti, kinnitasid peaminister Andrus Ansip ja majandusminister Juhan Parts.

Parts ütles valitsuse pressikonverentsil, et valitsuskabinetis veel täna otsuseid ei langetatud ja teema juurde tullakse tagasi kolme nädala pärast.

Majandusminister selgitas, et Estonian Air esitas riigile kui omanikule kaks varianti. "Esimene neist on tegevuse lõpetamine maksejõuetuse kaudu. Teine variant on see, et riik finantseeriks Estonian Airi iseseisva jätkamise plaani."

Esimese variandi korral jääb Partsi kinnitusel riigi huviks, et lennuühendused vastaks riigi arenguvajadustele. See tähendaks võimalikku riigihanget avalikku huvi pakkuvate ühendustele.

Teise variandi puhul tähendaks, et riik oleks valmis ettevõttesse täiendavalt investeerima, kuid sel puhul oleks mitmed eeltingimused.

"See tähendab, et ettevõte peab olema oma tegevuses regionaalselt konkurentsivõimeline. See nõuab senise kollektiivlepingu põhimõttelist ümbervaatamist. Teine tingimus on, et investeering peab olema kooskõlas Euroopa Liidu lennundust puudutavate riigiabi reeglitega," selgitas Parts.

Peaminister Andrus Ansip ütles, et peab oma varasema lubaduse, et Estonian Airi ei lasta mingil juhul pankrotti, tagasi võtma.

"Pean vajalikuks praegu korrigeerida seda avaldust. Mitte, et me otsustanuks vastupidist. Ei, meie seisukoht on endiselt, et pankrot ei ole valik, mida valitsus eelistaks," lausus Ansip.

"Kuid Estonian Airi saatus ei sõltu ainult valitsuse tahtest, vaid sellest, kas Euroopa Komisjon annab valitsusele loa anda Estonian Airile riigiabi või mitte. Seega me ei saa sajaprotsendiliselt välistada mitte ühtegi stsenaariumit," märkis peaminister.

Parts ütles, et tänase valitsuskabineti arutelu põhjal saab ettevõte, rahandus- ja majandusministeerium mõlema variandiga edasi töötada.

"Ajagraafik on selline, et tuleme teema juurde tagasi kolme nädala pärast. Siis oleme oluliselt detailides targemad. Lõplikud otsused tulevad tõenäoliselt järgmise aasta esimese kvartali jooksul," sõnas majandusminister.

Infoallikas:
http://uudised.err.ee/?06265919

Tsitaat "Parts kinnitas, et lennureisijad ei pea muretsema."

Rohkem infot:
http://www.ap3.ee/article/2012/11/15/meelemuutus-valitsus-ei-valista-estonian-airi-pankrotti

Tsitaat "Nii Parts kui ka Ansip kinnitasid, et isegi kui Estonian Airi tegevus peaks lõppema, pole reisijatel vaja muretseda, kuna nende kinnitusel reisijad ka kõige hullema stsenaariumi korral rahaliselt ei kaota ja sihtkohta lendamiseks leitakse muud lahendused.

Rohkem infot:
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/parts-estonian-airi-valikud-on-tegevuse-lopetamine-ja-riigi-investeeringu-toel-iseseisvalt-jatkamine.d?id=65269482

Tsitaat "«Oluline on, et reisijad ei pea muretsema. Lähtekoht valikute juures pole ainult numbrid, vaid ka Eesti riigi strateegiline huvi arendada lennuühendusi, nii et Eesti majandus, turism, kultuur saaks areneda,» ütles Parts."

Rohkem infot:
http://www.juhtimine.ee/1041802/estonian-airi-tulevikuvalikud-pankrot-voi-riiklik-rahasust/

Aga mis saab pankroti korral neist kes on soetanud omale EA lennupileti?
Keegi teab?

EAst ei ole mitte mingit infot piletiostnutele tulnud.

Sellest Estraveli soovitusest pole mingisugust abi kahjuks, sest lennupiletid ostetud juba mõnda aega tagasi.

EU otsus tähendaks ka airBalticu pankrotti, ja see on juba päris kõva löök Baltikumis.

http://www.e24.ee/1028400/air-balticut-ahvardab-euroopa-komisjoni-hiigeltrahv/

Estonian Airi päästaks EU negatiivse otsuse korral kiiremas korras strateegilise finantsinvestori leidmine, peale Kasahstani küll mingit muud varianti ei näe. Juhan vast sellega toime ei tule, Siim aga küll.

AXXX, paanikaks pole veel põhjust. Loomulikult ei ole EA midagi piletiostjatele veel saatnud sest pole ju põhjust. See kõik on praegu vaid spekulatsioon.

Ka SAS seisab sama probleemi ees.

Võimalikest arengutest on hea näide Ungari näol olemas. Malev läks pankrotti ja nüüd on "rahvuslik lennufirma" Ryanair :)

Nii või teisiti määrab pakkumise nõudlus ja kui kusagile piisavalt nõudlust, siis tekib ka vastav lennuliin. AirBalticuga on vahe see, et nemad ei läinud EU käest midagi küsima ja varsti selgub, mis firmast saab. Meil siiski aetakse asju tunduvalt targemalt ja enne uuritakse võimalikku riski. Ühtegi pikamaa liini siia ei tule ja need paaritunnised Euroopa otsad mul ükstapuha millega lennata, peaasi, et EU turvalisusnõuetele vastaks. Süüa-juua meeldib mulle laua taga, mitte teise istme küljest klappi alla lastes.

to: johhaidii

Ei saa Ryanairist kunagi meie "rahvuslikku" lennufirmat. Ligemale 8x väiksema rahvaarvuga ääremaa ei ole lihtsalt piisavalt atraktiivne. Ilmselt jäävad Ryanairi puhul alles 2013 aasta suvises plaanis olevad lennud, midagi muud meid vaevalt ees ootab.
Uus rahvuslik lennufirma saab olema Finnair ja/või Turkish, kui viimase abielu AirBalticuga teoks peaks saama. Mõlema firma puhul on Eesti osaks ainult suurenevate lendude hulk Helsingisse või Riiga. Midagi muud loota on suht ebarealistlik.

Kui Estonian Air pankrotti läheks, oleks see poliitikutele (eriti muidugi majandusministri erakonnale) päris märkimisväärne plekk järgmistel valimistel. Ma muidugi ei ole kindel, kas see või üldse miski neid loksutab, aga mingi märgi see kindlasti maha paneks.

Mahahõigatud uudis, et siis kuulutame välja riigihanke mingite liinide teenindamiseks, ei pane mind rõõmupisaraid poetama. Teades mõnevõrra riigihangete võimalusi ja praktikat, võib juba ette ära öelda, et sellest saab paras porno, mida keegi serveerib suure töövõidu kastmes.

Tsitaat "Estonian Air lubab nende klientidega ühendust võtta ning pakkuda sihtkohta jõudmist asenduslendudega või siis piletiraha tagasi."

Rohkem infot videouudisest:
http://uudised.err.ee/?06265973

Pole hullu. Saab Savisaar võimule, hakkavad Tallinna elanikud EAga tasuta lendama. Ning stjuardesside asmele tulevad reisisaatjad.

Tsitaat "Vajadus valmistada ette varuvariandid juhuks, kui lennufirma ei tule suurest kahjumist välja, on ilmne olnud juba vähemalt aasta aega."

http://www.epl.ee/news/arvamus/juhtkiri-tegemata-plaan-b.d?id=65271842

ÄP: Krimelte OÜ juhatuse esimehe Jaan Puusaagi sõnul on tegemist järjepideva ja pidetu rapsimisega.

Tsitaat " Mõttetu on rääkida sellest, et üritame Estonian Airi kasumisse viia. Kellele seda kasumit vaja on? Riigi jaoks on tähtis, et need liinid toimiksid ja riigi tulu tuleb hoopis inimestelt, kes neid lende kasutavad ja siia äri tegema lendavad."

http://www.äripäev.ee/Default.aspx?PublicationId=f0f1b0d4-9875-427f-a2af-3a4b4958027f#.UKzwaH9uBQ8.facebook

Puusaagil on selgelt õigus. Suure skaala ettevõtjana ta teab, et suurte asjade tegemine võtab aega ja ressursse ning mis on millegi eelduseks.
Kusjuures millegi ümberpööramine (turnaround) on alati riskialtim, kui millegi nullist kasvatamine. Riskivaba ettevõtlust pole olemas ning mida suurem skaala, seda suuremad on riskid. AGA - seda suurem on lõpptulemus, kui kõik läheb hästi. Jänesed šampust ei joo.

Eraettevõtte juhi ning riigiametniku vahe on väga suur - viimane ei võta kunagi mitte mingeid riske. Poliitikud kahjuks samuti mitte.

Kusagilt sai jälle lugeda, et "Estonian Airi uus plaan ei ole samuti riskivaba".
Tule taevas appi! No ei ole jah.

Ametnike töö selle juhtumi juures oleks algusest peale olnud töötada välja skeem, mis võimaldaks riigiabi anda. Üks lobistatav transpordivolinik vähemalt peaks Euroopa Komisjonis olema, kes asjadest aru peaks saama. Mis siis, et parempoolse ilmavaate poolda, rumal ta ei ole. Siin on tegelikult riigi tegemata töö.

Ma ei saa siin nõustuda Puusaagi ja Mardiga. Eduka äri aluseks on vajalik, et baaseeldused on täidetud. Hubiks peab olema soodne asukoht ja piisavalt kohalikke reisjaid. Kumbagi meil pole. Pigem on Tallinn see koht suurematele firmadele, kust ette vedada. Milline koht see veel peaks olema LOTile, Finnairile, Lufthansale ja teistele kui mitte Tallinn? Pärnu, Tartu, Kajaani, Joensuu? Tallinnast EA-ga otselennud headel aegadel suurematesse Euroopa linnadesse, mis tagavad ka head ühendused on optimaalne plaan. Ma ei saa aru milliste kaotatud ühendustest Puusaag räägib? Soome väikelinnadest, Hannoverist, Tbilisist, ehk Londonist? EA plaan on väga hea, kui siis veel paremal päeval lisada London, Milaano, Berliin ja Varssavi oleks vast asi igati eeskujulik. Seda saab teha väga hästi juba trimmitud overheadidega. Samuti lisada vajadusel sagedusi. Hetkel aga nõuab asi saneerimist, ehitada saab ikka heale alusele, täna seda ei ole.

Kas EA puhul edukas äri peab olema eesmärk?
Minu arust on / peaks olema Estonian Airi eesmärk eelkõige õhuteede olemasolu tagamine. Ehk see on üks osa eeldusest, et Eesti tervikuna oleks edukas.

Majandusminister Parts: Estonian Airi mõju majandusele on 130 miljonit eurot aastas

Infoallikas:
http://www.e24.ee/1038246/parts-estonian-airi-moju-majandusele-on-130-miljonit-eurot-aastas/

Lisaks veel naabrimehe jutule juurde, et kui Eesti tervikuna on edukas, siis tekib ka lennusooviga inimesi aina juurde. Kui me täna likvideerime normaalse lennuühendse maailmaga, siis homme võime sulgema hakata hotelle ja ülehomme juba muid ärisid. Meie häda on, et meil pole ju ei riiki ega ka riigimehelikult mõtlevaid inimesi. Transport, side ja energia ning veevärk on riigi eksisteerimise alused, need peaksid olema riiklikud ettevõtted, mis tegutsevad riigi kui terviku huvides.

Flora, seda, mida tähendab, kui ettevõtte omanik on riik näitab ilmekalt Estonian Airi praegune olukord :)
Lisaks ei julgeks mina küll väita, et meil pole riiki ega riigimehelikult mõtlevaid inimesi. Väga karm hinnang igastahes :(

Keegi ei likvideeri ju ühendusi, mis liinid kaovad ära? Londoni mitteavamine on ainuke reaalne mõju, Hannover ka enam-vähem sihtkoht. Milaano, Berliin, Pariis, London ja Varssavi peaks need ärikeskused olema, kuhu otseühendus lisaks vajalik. Neist 3 on ka teiste firmade poolt kaetud juba, küll nõrgalt. Hubi idee mahamatmine küladega ühendamiseks pole normaalse ühenduse likvideerimine. Üks lennuk lisaks ja saab 3 neist juba ära katta.

Estonian Air võib saada suure rahasüsti

Majandusminister Juhan Parts ütles, et sissemakse Estonian Air kapitali peab olema nii suur, et sellest piisaks ettevõttele vähemalt kolmeks aastaks.

Parts märkis, et Estonian Airi toetamise eelduseks on Euroopa Komisjoni riigiabi luba, et vältida Ungari Malevi või Läti Air Balticu saatust.

Malev läks pankrotti, sest Euroopa Komisjon süüdistas firmat keelatud riigiabi saamises. Euroopa Komisjon uurib praegu, kas Air Baltic on saanud keelatud riigiabi sooduslaenude ja kapitali sissemaksetega.

Parts ütles, et praegu polevat täpselt teada ettevõtte rahavajadus. «See sõltub ettevõtte bilansi puhastamisest,» lausus Parts. Ministri sõnul peab ettevõte saama nii palju raha, et kolme aasta jooksul suuta end jalule panna.

Küsimusele, et kas 100 miljonit, vastas Parts, et nii suur see küll ei ole, kuid Parts möönis, et see summa on suur.

Estonian Air toodab praegu umbes 2,5 miljonit eurot kahjumit kuus. Aastas teeb see 30 miljonit eurot.

Infoallikas:
http://www.e24.ee/1049954/estonian-air-voib-saada-suure-rahasusti