Mul oli broneeritud lend, mille tagasilennul oli väga hea vahemaandumine (Amsterdamis 2h). Nüüd muudeti esimest lendu nii, et see jõuab kohale hiljem kui Tallinna lend väljub. KLM muutis automaatselt pileti nii, et tagasilend on järgmisel päeval, ehk peaks ligi 20h veetma Amsterdamis. Lennuni on rohkem kui 2 kuud.
Mis mul nende käest mõistlik küsida oleks, kas sellise muudatuse puhul on üldse ette nähtud mingisugune kompenseerimine? Ma tean, et kui SAS mul nii tegi, sai tasuta hotelli näiteks.
Ehk kas oleks mõistlik küsida majutuse hüvitamist Amsterdamis? Nende kulus äraantavat pagasit (ei olnud plaanis üldse talveriideid kaasa võtta, sest varasemalt polnud vajalik)?
Või mida on üldse lennufirmal kohustus katta? Või midagi läheb kindlustuse alla?
Ma valisin antud lennu põhimõtteliselt just graafiku pärast, et oleks maksimaalselt mugav, raha tagasi saamine pole ka variant, sest sihtkohas juba palju eeltööd tehtud/majutus olemas jne.
Kui lennufirma graafikumuudatuse tõttu tuleb lisaööbimine, siis peaks majutus ja toitlustus nende kulul olema (duty of care). Vabatahtlikult nad vaevalt seda sulle pakkuma hakkavad, seega võta ühendust.
Ärantavat pagasit võid küsida, aga kohustust lennufirmal seda sulle pakkuda ei ole.
Esiteks pole ilmselgelt tegemist vahemaandumisega (ja ausalt - 2 tundi kestev vahemaandumine oleks ka üsna tüütu!) vaid ümberistumise/lennukivahetusega.
Teiseks - kõik need hoolitsuse pakkumise ja ka kompensatsiooni maksmise kohustused tekivad juhul kui muutustest teavitatakse vähem kui 2 nädalat ette. Antud juhul nagu aru saada, on muutus tehtud 2 kuud ette.
Sellisel puhul on reaalselt 2 võimalust:
- aktsepteerida muutust ja nautida lisanduvat päeva Amsterdamis
- mitte aktsepteerida muutust, reisist loobuda ja piletiraha täies mahus tagasi küsida.
(seda saab siis vajadusel kasutada uue pileti ostmiseks kiiremale lennuühendusele)
Hea kindlustus (kui sul selline ostetud on) võiks jah katta ka lisanduva kulu näiteks majutusele Holllandis. Või hinnavahe olemasoleva pileti eest tagasisaadava summa ja uue pileti maksumuse vahel. Aga sõltub kindlustusest - pankade pakutavatel kindlustuslaadsetel toodetel on lennufirma graafikumuutused tõenäoliselt välistuste hulgas.
Muidugi võiks küsida ka lennufirmalt vastutulekut. Aga kui sul just nende püsikliendiprogrammis mingit ülikõrget staatust pole, siis vaevalt et nad viitsivad väga liigutada end.
Vaadata, kas näiteks järgmiseks päevaks oleks lendude variante mugavama ümberistumusega ning siis KLM-lt seda küsida. Ehk siis saaks veeta päeva kauem sihtkohas, mitte Amsterdamis tiksuda.
Mul on KLM korduvalt viimasel aastal lende muutnud, mh sellist, et lend muutub täiesti ebamôistlikuks. Minu puhul on alati aidanud KLMiga suhtlemine ja parema sobiva lennu leidmine. See on kaasa toonud ka kuupäevade muudatuse kohati, kui see mulle sobis - nt hetkel pidin olema reisil 15-29.12, aga olen hoopis 16.12-01.01.
Minu teada majutust pakkuda lennufirmal kohustust pole - küll aga kataks lisamajutust reisikindlustus (kui see oli tehtud enne muudatusest teadasaamist). Sôltuvalt reisikindlustusest vôib olla ette nähtud ka piletite muutmise hüvitamine - mul nt 150€ ulatuses. Sellega saaks nt osta uue Amsterdam-Tallinn otsa, kui selline oleks olemas (nt läbi mône teise lennujaama).
Endal on KLM olnud muudatuste osas väga paidlik ja alati avatud lahenduste leidmisele. Kevadel Belize'i reisil samuti tühistas Copa Airlines lennud Belize City - Panama, mis oli osa mu KLM piletist. KLM pakkus mulle terve suure portsu valikuid, kuid kôik olid läbi USA - seda soovis üks reisikaaslane vältida koroonatestimise nôude tôttu. Siis palusin KLMil muuta mu tagasilennu hoopis Cancunist AMS-i - mida nad ka kenasti tegid.
Kokkuvôttes - majutust neil pole kohustust pakkuda (aga nad vôivad seda muidugi teha), muud sobivamat marsruuti aga küll.
Vaata muid Sulle sobivaid lennuühendusi. Helista KLM ja kirda mure ära, sh talveriiete jms osas. Kuula nad ära. Siis helista kindlustusse ja räägi mure ära. Seejärel tead täpselt, mis su valikud ja vôimalused on. Siis helista tagasi KLMi ja tee oma otsus, mis Sulle kôige enam sobiks.
P.S: 2 kuud ette muidugi selline aeg, kus lennuajad vôivad veel muutuda. Minu praeguse reisi viimased lennumuudatused tulid ca 1 kuu enne reisi. Siis KLM muutis Port of Spain'ist tagasilennu selliselt, et poleks enam jôudnud oma Varssavi lennule, seega muudeti ka AMS-WAW lend hilisema peale.
Hr Vaino, duty of care kehtib olenemata hilinemise/tühistamise põhjusest või selle ette teatamise ajast.
Seda muidugi juhul, kui kõik lennud olid ühel piletil, teemaalgataja seda ei maininud.
Ma mõtlesingi tegelikult uurida, mis mu õigused on, enne kui võtan nendega ühendust. Hästi hea on kuulda reaalseid kogemusi, sest mõni lennufirma on väga vastutulelik ja teine ei taha täita isegi lihtsamaid kohustusi.
Kahjuks teistel päevadel tundub täpselt sama graafik olevat, seega sihtkohas kauem olek ei muuda asja, mul ka POS algne sihtkoht ja Tallinasse alternatiive on vähe ( põhiliselt läbi USA ainult).
Samal päeval rohkem otselende pole, alternatiiv pool päeva lennujaamas ja vahemaandumisega ( täpsustan igaks juhuks, et minu jaoks ongi vahemaandumine ümberistumine mitte tehniline peatus :) ) hilisõhtul muidugi on olemas aga tundub nagu tüütu, seetõttu kaalusin seda ööbimise varianti.
Lugesin swedbanki tingimusi (mul platium kaardiga kindlustus), tundub nagu selline olukord idee poolest peaks minema ka tõrke alla.
Pole paremad lennud ja mul on plaan ikkagi ilma talveriieteta minna, mul Tallinnas lennujaamast koju 3-4 min autosõitu ja käsipasiga reisimine on tunduvalt mugavam kui ilma põhjuseta vedada talveriideid kaheks nädalaks Kariibidele.
Esmalt soovitaks tõesti uurida reisitõrkekindlustuse võimalust ja kui ise pole kindel, siis kirjutada kindlustusandjale ja küsida nende tõlgendust. Tegelikult on see lausa nõutav, kuna tingimused reeglina nõuavad reisitõrke ilmnemisest kindlustusandja kohest informeerimist.
Vaatasin ka Swedi Platinumi tingimusi. Seal on öeldud et hüvitatakse 'regulaarliini sõiduki kõrvalekaldumine reisigraafikust', jättes täpsustamata, kas see hõlmab algset sõiduplaani või siis uut sõiduplaani. Seega pigem küsiks järele.
Teistel kindlustajatel võib see olla selgem, nt Ifi laiendatud tõrkekindlustusega on selle p 94.1 kohaselt hõlmatud ka 'regulaarliini transpordi [...] hilinemine [...] sõiduplaani muutuse tõttu tingimusel, et hilinenud või mitte-väljunud transpordi pilet oli juba ostetud või broneeritud': vt tingimused lehel https://ekindlustus.if.ee/et/kindlustused/reisikindlustus/ . Siit loen küll üsna üheselt välja, et tekkiv lisakulu nt piletite muutmise hinnavahe või lisaööbimise näol on kaetud.
KLM nagu andis mõista, et nende käest võiks küsida hotelli eest raha, aga ikka otsustavad hiljem. Saate samamoodi aru?
I regret to read this. I would like to advise you to arrange the necessary accommodation for yourself. Afterwards, you can claim the costs with KLM's Customer Care department via http://klmf.ly/1t3lpYU. Please check the following brochure for more information about your rights regarding assistance and compensation during a disruption: https://klmf.ly/3BIKXm9 (Chapter 2.1).
KLM's Customer Care department carefully will review each situation individually.
Kindlustusele helistasin ka, ja peale põhjalikku konsultatsiooni leidsid nad, et nemad eeldaks, et lennufirma maksab.
Kuidas teile tundub, kas on realistlik tagasi saada? Ööbimise peab nagunii võtma, küsimus lihtsalt kas võtan kõige mugavama ja kallima variandi ( sest reaalselt talveriideid pole kaasas), või igaks juhuks hoian kulud minimaalsed.
Ma saan aru, et punkt 2.1 eeldab lennu hilinemist, mitte lennuplaani muutust. Kui minna sellele lennule, ollakse ju lennuaegade muutusega nõus ja midagi kompenseerima loogiliselt võttes ei pea.
See küll loogiliselt ei kõla, st kui lennufirma muudab graafikut nii, et ühtegi alternatiivi samaks päevaks pole võimeline pakkuma, siis ma eeldaks ikka, et neil on kohustus katta ka hädavajalikud kulud, mis ta mulle selle muudatusega tekitab.
Lennufirma seda vastust kirjutades oli teadlik mu broneeringu numbrist, miks ta siis saatis lingi ja palub teha avalduse?
Broneeri hotell summas, mida oleksid nõus omast taskust maksma ja siis esita pärast reisi neile arve. Kui tõrguvad, peaks tarbijakaitsest abi olema (vist).
Kui mingil põhjusel "normaalse" hinnaga hotelle saada pole (viimase hetke broneering, samal ajal toimub suurüritus vms), siis tee Bookingu, Agoda või mis iganes otsingumootori tulemustest screenshot, näidates reaalseid hindu selleks ööks. Ma ei tea, kuidas KLMil on, aga näiteks BA'l on vaikimisi piiriks £200 öö eest, kui arve on suurem, küsivad tõestust, et odavamalt poleks saanud.
Edit: Transport lennujaamast hotelli ja tagasi on ka lennufirma kulul, kui riietus ilmastikule ei vasta, võta takso ja küsi ilmtingimata tšekki.
Ma pole seda lõplikult välja uurinud, aga puuduvad vist üldised reeglid selle kohta, et kui lennufirma muudab rohkem kui 14 päeva enne lendu graafikut nii, et tuleb veeta öö lennujaamas, siis peaks lennufirma tekkivad kulud hüvitama. EL-i reeglite alla see tõenäoliselt ei lähe, sest näiteks Turkishi praktika on eelmisest aastast selline, et kui Tallinnast vajalikul päeval enam sobivat lendu ei lähe, siis võid muuta alguse tasuta Riiga või Helsingisse, aga see kuidas kohale saad jne neisse ei puutu. Seega EL-i reeglite alla sellised pikemad kui 14 päeva enne tehtud lennud ei lähe.
Edasi sõltub juba lennufirmast, nende reeglitest ja sellest, kuidas nad reegleid järgivad, kui need antud juhul täpset vastust ei anna. Osadel kindlustustel läheb selline lennugraafiku muudatus nii pikalt enne reisi reisitõrke alla ja nad katavad lisanduvad kulud. Salval polnud mingit probleemi, maksti laevapiletid koos kajutiga, takso sadamast lennujaama ja hotell lennujaama juures. Turkishit asi rohkem ei huvitanud ja selle nad ütlesid ka kohe enne muudatuse tegemist välja, et nad lisakulusid ei kata ja võin soovi korral tühistada ja saan kogu summa tagasi.
KLM-iga võib minna nii, et teed pärast taotluse ja siis ootad pool aastat vastust ja näeb, mis edasi saab. Mul on reaalselt suvest vist kolm Lufthansa taotlust ootel nii kompensatsiooni kui ka lisakulude katmise kohta. Kuna lennud tühistati või muudeti samal päeval või paar päeva varem, siis mingit vaidlust olla ei saagi, aga lihtsalt asjad seisavad kuskil süsteemis ja tuleb ise meeldetuletusi teha. Seega ma esitakse võimaluse korral sinu juhtumil kulud esimesena kindlustusele. Kui konsultatsioon toimus ilma täpseid nimesid ja poliise kasutamata, siis on lootust, et süsteemis mingit märget selle kohta pole ning asja hakatakse vaatama puhtalt lehelt. Eks sõltub kindlustusest ja lepingust.
Swedi krediitkaardiga peaks kuni 150 eur "lennupiletite vahetus" ja kuni 5000 eur Platinumil / 2000 eur Kullal "reisikava muutus" ju miskit korvama. Kui kasutad samu lende, siis selle 150 eur eest saaks näiteks samale lennule pagasi juurde osta, millega talveriided Amsterdami kohvris kaasa vedada vms ;-)