Indoneesia Sulawesi- kes hiljuti käinud

Kas keegi on viimastel aastatel seda saart külastanud? Kuidas seal hotellide leidmise ja hindadega kohapeal on? Mida ja milliseid piirkondi soovitad kindlasti külastada ja kas kaks nädalat sellele saarele aega pühendada on piisav, palju või vähe? Igasugu soovitused teretulnud!

Tangkoko Nature Reserve - rahvuspark, kus hea (?) õnne korral võib vabas looduses metsiku ahvikarja (Sulawesi crested black macaque) keskele sattuda ( http://kaidohaagen.com/photo_5182977.html parempoolne pilt) või ööpimeduses näha üliharuldast /-nunnut tontkandlast (Spectral tarsier http://www.photographersdirect.com/buyers/stockphoto.asp?imageid=3181975). Mina sain mõlemast osa. Veeloomad ei saa muidugi üle ega ümber sukeldumistest Lembehis ja Bunakenil.

Käidud veebruaris 2013.
Saar on imeline. Turiste võrreldes muu Indoneesiaga veel vähe. Kõik kohalikud tahavad sinust ja sinuga pilti teha ja kõik lapsed hõiskavad „hello mister“. Kui aega kaks nädalat, siis pead valima kas põhjaosa: Manado + ümbrus või lõunaosa: Makassar + ümbrus. Rohkem ei jõua.

Hotelle ette broneerima ei pea, kui pole just hooaeg. See on enamasti kuival ajal: mai-september ja aastavahetusel; juuni-juuli on tipphooaeg. Makassaris väga odavaid eriti pole või on need päris koledad, alates 25-30$ valikut on. Väljaspool pealinna saab 18-25$ juba normaalsed toad. Maksad ikka ruupiates, siia panen hinnad dollarites – kohaliku raha oli lihtsalt mugavam dollariks arvutada. ATM-id igal pool olemas.

Vihmaperioodi karta ei tasu. Veebruaris säras päike iga jumala päev, ülepäeva tuli ka sahmakas hoovihma. Kuskilt lugesin eelnevalt, et Tana Toraja kuulsad matused toimuvad vaid kuival perioodil- suvel. Kohapeal selgus, et veebruar on sama hea aeg tseremoonia läbiviimiseks kui iga teinegi. Saabudes selguski, et nagu naksti ülejärgmisel päeval ongi matused. Võimas elamus.
Ja pärast neid paistis, et mõne päeva pärast olid järgmised .... ja enne meie tulekut just ühed 3-päevased pidustused lõppesid. Erinevaid blogisid ja reisifoorume sirvides olen märganud, et kõik kes talvel käinud, on ikka alati matustele sattunud. Aga matused on mõistagi pidustused mille pärast tasub Sulawesile sõita! Matusekultuur on neil äge. Ise nad väidavad, et sünnivad vaid selleks, et surra (pidulikult) – selle nimel rühmatakse terve elu. Ei saa toimuda matust, ilma et seal vähemalt üht pühvlit ei ohverdataks, seetõttu kogutakse aastaid mammonat ning korralikuks hüvastijätuks tuleb leida ka sobiv aeg, mil absoluutselt kõik suguvõsa elavad liikmed saaksid ühel ajal kohale ilmuda ning lahkunule austust avaldada.

Kui aega PAAR NÄDALAT siis palju saare lõunaosast kaugemale ei jõua: Makassar, Bira, Bara-Bare, Tana Toraja. Torajas võib minna 4-5 päeva – kohale jõudes läbirääkimised giididega, saad teada mis päeval matused, ja pead ehk ootama... ümberkaudsetes külades matkama ja nii. (madalhooajal 25$ giidi päevataks- siis käib giidide vahel rebimine turistide pärast, kõrghooajal pidid turistid giide taga ajama).
Lõuna Sulawesil Bira rand tasub kindlasti külastamist, eriti kui Torajast tagasi pöördud ja muid randu Indoneesias ei külasta. Rannast võta sukeldumis-või snorgeldamisretk väikesaartele- näeb paremaid koralle ja kalu. Kohalik rand pole just ideaalselt puhas, aga aja mahavõtmiseks käib küll. Ega Indoneesias olegi maailma puhtamaid randu- meri toob ikka kogu Aasia prügi kohale ja kohalikel pole rannapuhastamise harjumust.
Öömajad ca 20- 25 $ kahele. On ka peenemaid kohti. Näiteks Bara rannas, mitmed sakslased on seal hotelliomanikud. Hommikuti võib ujudes kohata kilpkonni. Rannas korallid surnud, värvilisi kalu küllaga. Vaatamist tasub suurte puulaevade ehitus läänerannas.

Kui aega 3-4 NÄDALAT sõida Torajast edasi põhja. Ametlikult bussisõit 13h Tentenasse +2h Pososse. Vihma tõttu - üleujutused teel - kujunes teekond Tentenasse pea 17-tunniseks. Poso kole linn. Ööbi hoopis Tentenas, matka Lore Lindu rahvuspargis. Kui sukeldumine huvitab, siis Togeani saared jäävad teele. Praamid kuuel päeval nädalas Ampanast- 5h ( 10:00). Igal juhul saad peale. Aga hooajal tasub Togeani sukeldusmiskohtades tuba ette broneerida. Juba väga popiks on muutunud- omaniku sõnul käesoleval talvel praktiliselt kõik toad täis ka madalhooajal. Ise saime spontaanselt kohale minnes 4 tuba 7-le inimesele. Kadidiri saarel 3 resorti. Kõige kallimas 25$ ühe inimese päevataks (tuba + 3 toidukorda). Sukeldujad saavad 25% soodukat. Värkse info wikitravelis olemas.

Kui põhja poole edasi liikumine plaanis, siis praam Gorontalosse sõidab ööseti (20.00-6.00) 2 x nädalas. Praamil ainult 8 kajutit- broneeri/ helista ette kui saad ja kõrghooajal reisid. Togeanil interneti pole. Spontaansete reisijate rahustuseks: magada saab põhimõtteliselt ka mattidel maas või ühiskajutis- ca 20 lavatsit. Meil taas vedas- saime 4-se kajuti (400 000 IDR), nagu ka kõik välismaalased kes laevale tulid ja seda soovisid. Gorontalost viib takso paari tunniga Manadosse. Manado ümbruses sukeldujate paradiisid Bunakeni või Siladeni saartel ning Tangkoko kaitseala. Matkajatele ronimiseks Klabati mägi jt vulkaanid. Tutvust tasub teha Minahasa kultuuriga. Endal jäi paraku põhjapoolne piirkond ajapuudusel külastamata. „Tindipleki“ idapoolsematesse harudesse üldse ei jõudnud.

Sulawesile läheks tagasi küll. Indoneesias on palju avastamist.
Head reisi!

Hei!
Meil kavas minna septembris. Piletid ostetud Singapuri. Kas jagaksid kogemust millist teed pidi Sulawesile jõudsid.

Tänud

Möödunud aastal lendasin Tigerairiga läbi Jakarta

2015 veebruaris jõudsime Manadosse Jakartast Garudaga, Singapurist peaks Manado vahel lendama Air Asia.

Me 2013 lendasime Singapurist Jakartasse, sealt Makassari Lion Airiga. Piletid ostsime netist nende kodulehelt ette, kuid selleks pidi olema Singapuri või Indoneesia krediitkaart. Üks sõbra tuttav aitas välja. Idee järgi pidi maksja olema ka kindlasti reisijate hulgas ja me põdesime selle pärast veidi, kuid tegelikult ei huvitanud see kedagi. Tagasi tulime Gorontalost Makassari lennukiga, pileti ostsime reisi ajal ühest kämpast (vist Ampana?) ette. Makassar-Jakarta-Singapur olid samuti juba kodust ostetud.

Siselennud leiad aadressilt https://ticketindonesia.info/en/index.php
Saarel kasutasin ööbusside teenuseid, et aega ja raha kokku hoida.
Külastada tasub kindlasti Tana Torajat, mõistlik on kasutada giidi teenuseid, majutuse võtsin Panorama nimelisest majast (tuba kahele u 16€, lihtne, hubane ja sõbralik. Makassaris külastasin liblikate maailma http://notesofnomads.com/bantimurung-national-park-indonesia/.
Rannapuhkus näiteks Togeni saartel.

Oleneb muidugi mis huvid Sul on, tegevusi on seal seinast-seina...

Soodsaid variante lendamaks Singapurist Makassarisse on mitu. Odavlennufirmad lendavad Singapurist Jakartasse ja piletid leiad nt skyscannerist. Teine variant on võtta lend Singapurist Kuala Lumpurisse nt AirAsia või Malindo Airiga ning Kuala Lumpurist läheb otselend AirAsiaga Makassarisse.

Indoneesia siseliinide soodsaid pileteid leiab tiket.com .

Nagu Trips741 kirjutas, siis tegevusi Sulawesil jagub. Sukelduda saab Manados, Biral kui Togeanidel. Tana Toraja on samuti väga hea koht ning kui joppab siis tasub külastada sealseid matuseid või uute majade inauguratsiooni. Kasutasin samuti Tana Torajasse jõudmiseks ööbussi, mis oli üsna uus ja mugav.

Viibisin Makassaris sel talvel mitu kuud ning ausaltöeldes pole seal väga midagi teha - lihtsalt üks suur linn ning oluliseimaid transpordi sõlmpunkte Indoneesias.

Kuidas väiksemates kohtades lood rolleri rendiga on?

Oleneb kohast. Rollerit on võimalik rentida, aga Sulawesil ei käi see nii nagu mujal turistikates. Isegi Makassaris ei leia sa tänavate äärest mitte ühtegi "scooter for rent" silti.

Kõige lihtsam on "sõbruneda" mõne kohalikuga, kes natukenegi Inglise keelt jagab. Nad on üldjuhul väga sõbralikud ning laenavad sulle oma rolleri või leiavad sõbra kellel parasjagu masinat vaja pole.

Hind on varieeruv. Kui Balil saab rolleri 50k eest päevaks, siis nt Biral pidime maksma 70k. Usun et kui arvestad eelarveks 100k per päev (koos kütusega) siis saab ilusti hakkama, ükskõik kuhu lähed.

Tulime 14. veebruaril tagasi oma tripilt Indoneesiasse ja sealhulgas ka Sulawesile- Makassaris on kõige lihtsam rollerit rentida, kui oma majutuskohas küsid selle järele- hotellipoiss helistab ja kutsub rentija kohale, sõlmid lepingu ja oledki ratastel! Kui kaugemale linnast siis 80k päev. Meie käisime ära Tana Torajas, tagasiteel Bira rannas jne, kokku ca 1000 km ring. Minu arvates väga hea moodus näha kohalikku elu, kui viitsid sõita ja tagumik vastu peab :)

Kuidas seal Makassaris liiklusega lood on? Kannatab eestlane seal sõidu ära ja kuidas pärast rolleri tagastamine käis, võtsite ööbimise samas hotellis ja sinna tuldi järgi või viisite mingile kindlale aadressile?

Üks küsimus veel, et kas viisavabalt saab läbi Makassari lennujaama ka?

Käisin 2015 Sulawesil, unustamatud mälestused pôhjapool asuvast Lembeh saarel sukeldumisest (igasugused imelised elukad on seal, teadlased avastavad uusi iga kuu) ! Tana Toraja - väga omapärane arhitektuur ja fotogeeniline maastik riispôldudega, palju ilusam kui Bali!

Novembri veedan Sulawesil.
Kas on keegi Torajas sattunud novembris peale ka Manene rituaalile?
http://tanatoraja.indonesia-tourism.com/manene_ritual.html
Väidetavalt toimub meie suvekuudel ja 3 aastaste intervallidega? Või mitte?
Tahab keegi soovitada head ja ausat kohalikku giidi Torajas, tahaksin seal kuni 2 nädalat kas siis omapäi või koos giidiga külast külla rolluga ringi sebida?

Me sattusime üsna juhuse tahtel peale ühele väga heale giidile, kes olevat isegi National Geographycule giidiks olnud: Johny Burun.
Isegi tema visitka on olemas. E-mail johnyburun@gmail.com ning tel nr:
082195016444 või 081241482678. Rollerirendid olid kohapeal olemas, aga meie ei võtnud sest giid tiirutas autoga ringi.
Meie Manene rituaalile peale ei sattunud, aga nägime siis ühel päeval uue kohaliku maja inauguratsiooni (korralik seatapp oli) ning matuseüritust (seal tapeti vähem loomi). Kingituseks nendele üritustele viisime ploki sigarette.

Aitüma andresk.

Kas keegi oskaks veel palun hinnata- kui mul jääb Jakartasse maandudes (vist Terminal 1) lennuplaani järgi aega 2h 10m samast lennujaamast väljuvale Makassari lennule (Garuda, vist Terminal 3) jõudmiseks, kas on ka reaalne jõuda. Või tuleb napikas?
Üritan küll mahtuda käsipagasisse, kuid et fotokama tahaks suhteliselt palju kaasa võtta (peegel 3 toru ja statiiviga+ mõned tarvikud), ei tea, kas õnnestub.

Üritasin osta pileteid ka Batikair (neil väljalend 1h hiljem) oma lehelt (sest nii ticket.com, nusatrip.com, kiwi.com ja ka lastminute.com arvustused olid tripadvisoris negatiivsed), kuid Batikair tahab vist saada Ind. kohalikku kreditkat.

Mida siinsed võimalikud hiljutikasutanud arvavad ülalmainitud piletivahendajaist?

Ostsin aasta alguses ticket.com-ist piletid Lion Airile ja probleeme ei olnud. Sain kaardiga ilusasti makstud. Ei mäleta kas kasutasin Visat või Mastercardi. Kuna mul lennuaegades jms mingeid muudatusi ei olnud, siis ma ei pidanud ka nendega midagi suhtlema.
Otse kodulehelt õnnestus pileteid osta ja meie kaardiga maksta ka Sriwijaya Airilt.

Arvan, et 2h 10 min koos äraantava pagasiga on napikas. Käisime käsipagasiga, aega oli 2h 30 min ning see oli paras. Juba bussisõit ühest terminalist teise oli puhtalt 30 min. Lisa siia taksojuhtide rindest läbimurdmine ja õige bussi leidmine ning see aeg saabki otsa. Me ei saanudki aru, mis graafiku järgi need bussid tegelikult liikusid. Meil mingit passimist ei tekkinud, saime õigesse terminali, check-in tehtud ja oligi pardalemineku aeg.

Ostsin ka osa piletitest tiket.comist ja kõik toimus. Teised piletid ostsin nusatrip.comist ja ka ei olnud mingeid tõrkeid. Huvitav, piletitel Padang Makassar on üks lennunumber ID6811, kuigi lendab Padang- Jakarta- Makassar. Kas see võib tähendada, et sama lennuk läheb edasi ja ei pea muretsema, et äraantav pagas ei jõua kohale. Jakartas on vahe 55 minutit. Batiku leheküljel on kirjas, et teeb ühe peatuse ja lennuaeg on 5tundi ja 5 minutit. Väljub kell 6.00 ja kohal 12.05. Ei mingeid muid kellaaegu. Skyscannerist sain täpsema info vahepeatuse kohta.