Kes on käinud Surnumere ääres?

Kas keegi on käinud Eilatist iseseisvalt Surnumere ääres päevaks või paariks? Kas on võimalik minna hommikul bussiga või mõne muu transpordiga sinna, õhtul või järgmisel päeval bussiga tagasi? Ein Bokek on Surnumere suurte ja kallite hotellide rajoon, kas keegi on kasutanud linna avalikku randa või käinud vähe kaugemal En Gedis, seal või siis nende vahepeal Masadas ööbinud?

Käisime rendiautoga.

Meie võtsime Eilatist rendiauto ja käisime sellega nii Surnumere ääres, kui ka Jerusalemmas. Kuna Eilati ja Jerusalemma vahel on olemas ka bussi ühendus, siis ilmselt saab sinna ka bussiga, sest tee (maantee nr. 90)läheb Surnumere äärest läbi. Surnumeri teatavasti jaguneb kaheks - lõunapoolne ja põhjapoolne. Lõunapoolne (Eilatile lähem) on see osa Surnumerest, kus toodetakse Surnumere soolasid. Seal asub ka hotellide rajoon. Põhjapoolne Surnumeri on see, kus toodetakse muda (selle toob sinna Jordani jõgi). Lõunapoolse mere avalikud rannad asuvad hotellide rajoonis. Põhjapoolse avalik rand, millest tean rääkida, asub peaaegu mere põhjatipus. Maanteelt näitab mägede poole Ahava visitor center (turistilõks) ja merepoole avaliku randa. Seal vette minnes arvesta, et põhjas oleval mudal on "augud sees", s.t. kõndides vajud vahepeal sügavale sisse, liivapõhjani välja. Eesti turiste viiakse lõunapoolse mere äärde hotellide rajooni.
Meie sõitsime rendiautoga öösel, kella 3 ajal, Eilatist välja ja olime hommikul, päikesetõusu ajal, Surnumere ääres. See on hingematvalt ilus pilt, kui päike tõuseb Jordaania poolt, üle Nebo mäe, ja hakkab valgustama mere pinda. Nii, kui päike on tõusnud, kaob Jordaania poolne kallas uttu.
Bussiga sinna minnes pead arvestama sellega, et tee läheb ca kilomeetri kauguselt kaldast ja osa mere äärest on kinni, sinna minek on keelatud (aiad ja sildid).

Käisin põhjapoolse, ehk suure surnumere ääres, kus on esimene SPA Eilati poolt. Maksis 69 kohalikku nägu, traktori järgi olid istekohtadega vagunid, mis viisid randa. Rand oli ilus just vaatega surnumerele, helesinine vesi ja valge (soolane) rand. Samas ka koukisime kaldast muda.
Edasi sõites 5 km pärast on avalik rand, kus sai tasuta parkida ja ujuda, aga ei meeldinud, et pidi järsakust alla ronima ja kallast oli ka ehk 2-3 m. ja see ka kivine. Muda ei näinud.
Ja nüüd ETTEVAATUST, hoiatan Teid, mida ise läbi kogesin.
Läksin randa kellaga(TISSOT), mis on läbi käinud tulest ja veest, käinud sügaval sukeldumas ja mida iganes, tegi muda mu kellaga üks-null.
Nimelt on see muda, kas aktiivne või bakteriaalne, aga 530 € hävis.

Käidud nüüd ka Surnumere ääres. Sõitsime Ein Bokekist kuni ülesse välja, Jämedalt öeldes on juutide alal Ein Bokek ja Ein Gedi kõik OK, palestiina aladel on isegi randa pääsemine tasuliseks tehtud, ehk siis võimalusel vältige kaltsupeade alasid ja eelistage juutide omi.

Minu teada on kogu Surnumere läänekallas Iisraeli kontrolli all. Palestiina OV alad sinnani ei ulatu. Näiteks need järve loodenurgas olevad rannad, mis on Jeruusalemmale kõige lähemal, tunduvad olevat puhtalt Iisraeli kapitaliga tegutsevad ettevõtted. Kogu info ja suhtlus on heebrea keeles jne. Vähemalt osa neist asub Kalya asunduse aladel. Vaevalt, et nad sinna palestiinlasi äri ajama lubavad. Samas ei välista, et mõnel Jeruusalemma või Petlemma kristlasel on Jordaania võimu ajast veel mingid õigused ja litsentsid kehtimas ning tegutsevad ikkagi mingil jupil edasi. Kuna seaduslikult on Läänekaldal asjad teisiti kui Iisraelis, siis arvata on, et ka sealne kibbutz või ettevõtte võib küsida rohkem raha ja pakkuda selle eest kehvemaid teenuseid, kui Iisraeli aladel tegutsevad ettevõtted.

Jersuulaemm on samuti jagatud Iisraeli-Palestiina vahel, sellest ei maksa järeldusi teha. Kaardid näitavad, et pigem on loodekallas P mõjualasse kuuluv, aga alati ei tähenda see piiripunkti ja müüri+intervjuud teemal kuhu-miks-kelle juurde. Palestiina (loe: araabiakeelse infoga) äriobjekte Surnumere läheduses pole ma märganud. Olen käinud kahel korral Ein Bokeki kandis rannas, aga sinna sõitsime Jeruusalemmast. Hotellide-spaade juures on taradega piiratud ranna-alad, aga see ei tähenda, et kindlasti tasulised on: pargid hotelli parklasse ja sisened randa läbi hotelli juurde kuuluva suure Surnumere-kosmetika poe, kust merepoolne uks viib randa. Sealsamas keldrikorrusel on tasuta riideruumid duššidega.- Kahjuks ei mäleta nende hotellide nimesid! Rannad on liivaga kaetud, olemas ka dušid. Hotellil on muidugi rannasolijate jaoks ka kohvikud-baarid, aga seal on tõeliselt kirved hinnad, kohv oli juba 4 a tagasi alates 5-6 USD. Meres hoidke silmi - kui vesi silma öläheb, on tapvalt kibe ja kuna käed on ka kibedad, ei saa silmi puhtaks teisiti kui kiirelt duši alla. Mõni võtab merre puhta veega pudeli kaasa. Kaldal tasub duši alt kindlasti läbi käia, sool kuivab muidu varsti valgeks kirmeks kehal. Kui kehal on värskeid kriimustusi, tasub korralik plaaster peale panna, et ei kipitaks.
Hotellide piirkonnast eemal on ka nn avalikke pikniku-alasid, kuhu "metsikult" minna, aga seal on rohkem kivid, soolavaalud, mudaviirud jm läbisegi pinnakate. Pole seal ise käinud, aga teelt 90 on selliseid alasid siinseal näha.
Eilati-Surnumere-Jeruusalemma autotripi kohta on E.Ekspressis ilmunud mõnus lugu: http://ekspress.delfi.ee/kohver/muuritaguses-palestiinas?id=27677797

Olen käinud 5 korda Surnumere ääres. Eelmine aasta jäi vahele, lähen aprillis. Seoses laiaulatuslike tee ja rannaääre töödega viimastel aastatel on osa randasid likvideeritud, osa ilmselt loodud. Kõige ilusam avalik rand oli Hamei Zoharis. Sooviks teada, kas see on praegu veel avalik rand või mitte. Tänud ette! :)

Hiljuti sai käidud ein gedis bussiga Jeruusalemmast aga sõitsid bussid mõlemat pidi. Jeruusalemmast maksis pilet 1,5e. Poed kõik vajalik oli rannas olemas. Viimane buss Ein Gedist väljus 19'00

Surnumere rannainfo muutub igal aastal, põhjuseks ennekõike Surnumere veetaseme alanemine. Käisin ise kuu aja eest põhjapoolseimal, Kalia Beachil, seal on suurepäraselt näha kuidas kümnekorra aasta eest veekaldale ehitatud puhkekompleksist tükk maad allamäge tuleb minna. Ametlik statistika ütleb näiteks et viimase 14 aastaga on veetase langenud 18 meetrit ehk viiekordse maja kõrguse jagu...https://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Sea#Recession_and_environmental_concerns.
Teiseks kaasnevaks nähtuseks on langatuslehtrid - soolase vee taandumisel hakkab urbne pinnas vihmast tuleva magevee mõjul kokku vajuma, tekitades suuri maavajumisi ning jättes kohati mulje nagu oleks õhurünnak rannast üle käinud. Stiilinäiteid näeb siin:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3004329/Sinkholes-threaten-banks-Dead-Sea-Thousands-pits-open-salt-lake-dries-overuse-water.html. Samuti võib see tingida teede sulgemisi, nt Ein Gedis ehitati uus maantee ümber asula keskuse, kuna vanasse tekkis auk. Turvalisuskaalutlustel võidakse selliste lehtrite ohu korral rand sulgeda või mujale ümber kolida.
Araabia-juudi alade piiritlemine on jah asjatundmatule keeruline. Üldreegel on see, et kui näed ainult kollaste numbrisiltidega autosid, siis oled PO tsoonis (valgete siltidega juudi autodel reeglina keelatud PO tsooni sõita), kui segu mõlemast, siis juudiriigi hallatavas, ent peamiselt araablastega asustatud tsoonis. Nt Kalia Beach oli üks selliseid, asub keset läänekallast ent juudi ala põhiliselt araabia küladega, mille vahel jälle aiaga ümbritsetud ja automaaturite valvatavad juudi asundused.
Mis transporti puutub, siis väga hästi töötab Google Mapsi transpordi planeerija - vali kaardil sihtkoht, lähtekohaks oma asukoht ning Google näitab täpselt, kus ja millisele bussile ümber istuda ning millal buss läheb. Kuna route 90 bussidest on suur osa pikamaabussid Eilatisse, siis võivad nad vahest hilineda, aga lõpuks tulevad nad ikkagi. Kahjuks mujalt araabiamaadest tuttav süsteem "iga auto on vajadusel takso" seal ei toimi, mistõttu kui buss hilineb, siis lootust et mõni auto sind bussi hinnaga Jeruusalemma ära viskab pole. Hääletajaid oli muidu küll, aga need kõik olid ortodokssed juudid, keda teised samasugused peale võtsid, ei tea kas ja kuidas nad Euroopa turiste peale võtavad.

Kohalike soovitus Surnumerre mineku kohta: samal päeval (s.t. enne minekut) end mitte raseerida.

Ein Gedi on maha jäetud ja näeb hetkel välja kui apokalüptiline idüll. Buldooza poolt mainitud ümbersõidu äärde sai küll auto parkida ja "õhurünnaku" tunnused olid täitsa olemas. Kogu plats ise on 4 aasta tagusega võrreldes drastiliselt muutunud. Suur parkla on rohtunud, tualetid ja dušširuumid rüüstatud, parklas olnud tankla vms põlenud. Randa viiv tee on samuti ajahambusse jäänud, piirded maha lõigatud, kivisillutis osaliselt kadunud, aga ujuma kannatas endiselt minna, kuigi olime selle paari tunni jooksul peale metskitsede ainsad külalised. Kui varem sai seal rannas endale ise muda kaevandada, siis nüüd ei õnnestunud see ühestki prooviaugust. Suurim miinus on pesemisvõimaluse puudumine. Teel Jericho poole nägime paari isetekkelist uut rannaala, kus oli näha autosid, aga mingeid teenindusalasid ei olnud.
Seega Jeruusalemmast auto rentimisel päevaks ei ole enam suurt mõtet.

Muutunud oli ka rendiautode kord. Kuna olime eelmisel päeval rentinud samuti auto, avastasime end vähenenud limiidiga krediitkaardiga tõelisest plindrist. Nõutava 3000 USD tagatise suutsime läbi suure surma lõpuks läbi kindlustuste jms saada "soodsa" 1200 USD peale. Uurisime kahe rendifirma võimalusi, Europcar ja Sixt ja "ale" tegi lõpuks Europcar.
Näib, et parim moodus Surnumere külastamiseks on tasulised resordid või siis Ein Bokek, kuhu täna ei jõudnud. Endiselt kehtib limiit 250 km rendipäevas ja lisakilomeeter oli krõbe 0.76 USD. Millegipärast käis kogu arveldus dollarites.
Spetsiaalselt rõhutati, et rehve ja klaase ei kindlusta seal riigis miski. Meie kõrval tasusid oma rehvide eest kaks vanemat naisterahvast, kes autot tagastades garaazi vale tõkkepuu alt sisenesid ja mõlemad esirehvid siili otsa puruks sõitsid. Kui õigesti kuulsin oli nende kulu ca 600 dollarit vaatamata "full insurancile".
Klaaside kohta rahustas onu letis stiilis, et kui ka peaks keegi kiviga viskama, siis tuleb politseilt selle kohta kirjalik tõend võtta ja selle eest nad tasu ei võta. Kas see ka paika peab, ei oska öelda, järgi ei proovinud :)

Ein Bokekis saate Isroteli juures tasuta parkida, ujuda (hõljuda) ja ka duše kasutada. Rand on küll ilus liivane, aga kes pole lapsest saati harjunud paljajalu käima, võiks vette minnes vähemalt mingid plätud jalga panna. Kivistunud sool on väga valus astuda.

Ise käisime Eilatist Sixti rendiautoga, ei olnud mingit läbisõidupiirangut ja tagatiseks võeti kah vaid 400€. Selle vabastamisega läks küll paar nädalat, aga muidu mitte üks paha sõna. Letis tellitud ja makstud manuaali asemel anti ka (kallim) automaat, ju siis oli see parasjagu vaba, sest autod läksid lennult haarates.
Seega uurige enne kuhu lähete, rentides lugege tingimusi ning võtke sealt mille tingimused sobivad.

Käisime perega märtsis rendiautoga Eilatist Ein Bokekis ja oli väga mõnus, rand oli liivarand, väga puhas ja kuna segunenud soolaga, siis selline mõnusalt kõva, jalad ei vaju liiva sisse. Vesi oli suppsoe ja veepind hästi tasane, mingeid valusaid kristalle ei täheldanud, kristalle oli küll, aga neid oli väga vähe. Olime vees u tunni, lastele vanuses 3a ja 4a meeldis väga, pidime ainult valvama, et liiga hoogu ei satuks veega pritsimisel, sest kui see vesi silma sattus, siis oli ikka valus küll, põletas. Olime avalikus rannas ja seal olid õnneks kohe ka dušid, kuhu loputama söösta. Parkisime otse randa, parkimine oli tasuline, aga sugugi mitte kallis, arvestades, et Iisrael üldiselt pole mingi soodne maa, tund maksis äkki u 4 šeeklit. Korralikud WCd ja riietuskabiinid olid ka kohe rannas. Aga muda seal ei ole, seda sai soovi korral osta. Kergelt kipitama hakkas vaid tagumikus :) Soovitan kindlasti Iisraelis olles Surnumere ääres käia, väga teistmoodi ja mõnus kogemus.
Auto rentisime kolmeks päevaks Sixtist, tegime öösel bronni ja hommikul läksime autole järgi. Automaatkäigukastiga 4-ukseline Peugeot 301 maksis koos 2 turvatooliga kokku 115.- kolmeks päevaks, täiskindlustused hinnas. Broneerisid kokku küll u 1100.-eur, bronnid vabanesid veidi rohkem kui nädala pärast. Kilometraažipiirang 250km päevas kehtib vaid alla 3-päevastele rentimistele ja seda igas büroos. Turvatoolid olid täielikud saastad, aga seda on nad igal pool mujal ka ja kõigis büroodes vist. Auto ise oli suhteliselt uus, 53 000km sõitnud.