Hiljuti ringlesin Vietnamis ja Kambodžas. Oli ka plaan Laosesse põigata, kuid see oli üsna keeruline ettevõtmine. Maismaatransport praktiliselt puudub, mõned üksikud bussid, mis ei käi liinireisi alusel vaid justkui tšarterid ja suvalistel aegadel. Lisaks näis kohapeal liikllemine äärmiselt vaevarikas ja aeganõudev. Kambodžast oli pisut rohkem variante, aga Laose lõunaosa ei näinud nii külastatav, et proovida. Lennud näisid toimivat pigem Bangkokist. Üldine vastus on vist saadava elamuse ja sinna saamise keerukuse suhtes.
Minu jaoks on Laos just selle keerukuse tõttu seni enam-vähem ainuke koht, kuhu mind Kagu-Aasias tõmbaks. Mingil määral sai asja uuritud kuskil 15-20 aastat tagasi, aga erinevatel põhjustel hakkasid pikemad puhkusereisid edasi lükkuma ning nii see asi jäi. Mäletan, et siis toimis seal mulle tuttav üsna lähisidalik transpordisüsteem. Lähed varahommikul õigele platsile ja sealt lähevad bussid või veoautod soovitud suunas ning vajadusel istud teel korduvalt ümber. Osadel maismaapiiridel toimub tõenäoliselt sama süsteem, et kuskilt tulles saab kohaliku transpordiga piiriasulasse. Sealt kõnnid üle piiri naaberasulasse ja saad sealt järgmise sõidukiga edasi. Mõnus nutivaba kulgemine :)
Peaks vist uuesti seda Laost vaatama hakkama. Vast ei ole veel täielikult Hiina kolooniaks saanud.
Põhjas, Luang Namthas suured üleujutused. Lennujaam vähemalt aasta lõpuni kinni. Võik minna rongiga?
Kas keegi oskab ennustada, et kuidas võiks olukord olla novembri keskpaigaks?
Ma läksin 2020 Põhja-Taist Laosesse ja sealt Huay Xaist slow boat-iga Luang Prabangi, vahepeal olime ööd Pak Bengis. Võimalus on ka kiiver pähe panna ja speedboatiga 1 päevaga ära minna, väidetavalt on sellel teekonnal ikkagi aegajalt kadusid ja fataalseid õnnetusi. Mekong ise on seal üsna kaljune ja olenev vee tasemest kas siis ohtlikult kiire või madal ja kaljune. Aga slow boatil antakse süüa ja saad valida vastavalt rahakotile öömaja Pak Bengis. Mulle Pak Beng väga meeldis, Luang Prabangi ma armastan. Kui ma paneksin 3 oma lemmikut maailmast, siia Luang Prabang oleks top 3-s ( linnana veel Buhhara Uzbeksitansit ja Birma riigina erinevate kohtadega). Tagasi sõitsin lennukiga Bangkokki
Bangkokist saab nüüd rongiga otse Laose pealinna ning edasi põhja suunas läbi Luang Prabangi kuni Hiina piirini regiooni ainsa kiirrongiga.
Mina Laosesse Kambodžast lennukiga läbi Kuala Lumpuri lendasin. Lend koos ööbimise, linna transpordipileti ja õhtuse Petronas Toweri piletiga tuli odavam ja kiirem kui miskit muud moodi. Kui just pole aega laialt ja ei looda tee peal Irrawaddy delfiine vaatama minna.
See video siin kindlasti ei näite üldpilti, kuid annab aimu mis eest oodata võib: https://youtu.be/Lfck8uHXfIY
Käisin 2022 aasta novembris ja minu meelest ei olnud küll midagi keerulist :) Soovitan soojalt eelmainitud Luang Prabangi ja samuti Vang Viengi. Loodus on seal imeline, rahakotile liialt halba ei tee ning inimesed ka pigem üsna toredad. Lisaks on Vang Vieng väidetavalt üks kõige odavam koht maailmas, kus kuumaõhupalliga lennata. Ma ei saanud võimalust kasutamata jätta ning tänu Laose külastamisele olen ka selle elamuse võrra rikkam.
Pealinn Vientiane aga jättis täiesti külmaks, seal peatumist isiklikult pigem väldiks.
Laos pole just kõige populaarsem reisisihtkoht, aga minu arvates üsna erinev teistest ja sellepoolest ka reisi väärt :)
Meie käisime 2024 veebruaris. Lendasime Bangkokist lennukiga Luang Rabangi. Seal olime mõned päevad, väga meeldis. Rentisime ka rolleli ja sõitsime ümberkaudses piirkonnas ringi, nt Kuang Si Falls.
Sealt siis edasi meie lemmikkohad Nong Khiaw ja Muang Ngoy. Seal viibisime nädal, hästi ilus ja rahulik koht. Tegime päevaseid matkasid, seal palju vaateplatvorme. Matkasime ümberkaudsetesse väikestesse küladesse. Võtsime reisibüroost ka ühe organiseeritud matka, ööbimisega kohalikus külas. mis oli ka väga tore. Ainuke asi millega peab arvestama on see, et seal ümbruses kui minna ikka päris pikale matkale on seal kaanid.
Vang Viengis käisime ka aga Nong Khiaw ja Muang Ngoy piirkond meeldis palju rohkem ja oli rahulikum. Vang Viengis oli meie maistele liiga palju baare. Seetõttu Vang Viengis ei olnud väga kaua. Pealinna Vietiane jätsime ka vahele, sest eelnevalt lugesin et pole suurem asi.
Ja seejärel tegime 5 päevaseThakhek loopi rolleritega (umbes 450 km). See oli täiega lahe kogemus, peatusime ja nägime palju kohalikke külasid ning suhtlesime kohalike inimestega, nägime põllutööd. Ööbisime väikestes kohtades. Suurim vaatamisväärsus oli Konglor Cave, mis peaks olema suurim koobas aasias ja ta oli tõesti väga võimas. Ühest koopa otsast teise sõitsid paadiga.
Meile Laos väga meeldis, eelnevalt päris palju aasias käinud ja Laos mul top 3 riikide seas kindlasti. Inimesed olid nii sõbralikud ja riik veel kuidagi nii ehe, turiste oli ka palju vähem ja infrat et neid turiste majutada/sööta oli vähem ja see jättis rohkem ruumi kohalikule olule.
Võrreldes muude riikidega oli ka hinnatase väga hea. Oli hea tunne küll, kui ei pidanud palju mõtlema mida eelarve lubab tellida ja 12-14 euro eesti sai kaks inimest rikkalikult süüa/juua korralikus söögikohas. Laoses käib ja oma elama asunud päris palju prantslasi ja meile väga meeldib prantsuse kööke..Laose enda kohalik söök mulle väga ei meeldinud, mõned toidud olid head. Kohalikes külades (mitte restos) pakuti meile ainult riisi mingi taimega (nad on nii vaesed, et neil seal pole midagi pakkuda või nad ei oskagi midagi väga uhket teha, sest ise harjunud lihtsalt sööma), et kõhu sai täis aga maitseelamust mitte.
Parandan eelmist postitajat, suurim koobas nii Aasias kui ka maailmas on muidugi Hang Son Doong, mis asub naaberriigis Vietnamis. Laos on aga külastamist väärt ja endale meeldis samuti Nong Khiaw ja Muang Ngoy piirkond kõige rohkem. Ringi liikuda keeruline küll ei olnud (ja on ilmselt nüüd, viis aastat hiljem, veelgi mugavam) ja meil läks ka kohaliku toiduga õnneks, maitseelamusi jagus. Lõuna-Laosesse pole veel jõudnud.
Lendasime Luang Prabangi Hanoist. Muuhulgas käisime Kuang Si jugade ääres ja võtsime päevase paadiretke Mekongil. Ka meile Laos väga meeldis, vähemalt see osa riigist, kus käisime. Pealinna ei jõudnud, lendasime edasi Siam Rep-i.