Palun abi, lendan esimest korda!

Tere! Olen täitsa mures, lähen oma esimesele lennureisile ja hirm on mega. Lendan riia lennujaamast norra ja sealt edasi hispaania. Kuidas käitun lennujaamades, kuidas käib ümberistumine norras kui seal aega 5h? Kuidas toimin käsipagasiga?Kas lisaks käsipagasile võib veel ka väiksem käekott olla? (lendan Norwegan flightiga). Aitäh Teile! :)

Käitu ikka viisakalt. Ümberistumine käib nii, et tuled lennukist maha ja lähed lennujaama. Lennujaamas on suunaviidad ja tablood, mis näitavad kuhu minna. Pagasi kohta loe oma lennufirma kodulehte

+käekott võib küll lisaks olla.
Viitadest jälgi "Transit", aga alati saad sealsetelt töötajatelt ka lisa küsida.
Oma Hispaania lennu väljumisaega saad kontrollida/jälgida tabloode pealt.

Lendasin eile Norweigan'iga Helsingist Malaga'sse. Uriseti nende kallal, kelle lisakott kippus kasipagasi mootmetega konkureerima. Aga, jah, Norweigan lubab lisaks kasipagasile (kaal kuni 10 kg, mootmed 55x40x23) liskaks arvutikotti voi mingit ridikuli.
Norras jalgi oma sihtkohta tabloolt ja ka broneeringul (peale check-in'i boarding pass'il) oleva lennunumbri jargi. Tabloolt saad lugeda, kust varavast lend valjub ja mis kell hakkab pealeminek.

Kui mul eelmisel aastal oli esimene lend, siis see oli AINULT otsereis. Miks valida reis ümberistumisega ja karta? Ma pigem maksan rohkem, aga ise olen rahulikum. Muidu kas reisid üksi?

Kindlasti on võimalik igale poole otselennuga minna aga mõne sihtkoha puhul võib see lõbu vägagi kulukaks minna.
Anyway, money talks ;)

Kuna kogu see asi on ikka täiesti võõras siis ei saa ma suurt milleski hetkel veel aru. Loen erinevatest foorumitest erinevat infot. Kuid hirm nagu ei vähene.
Mõtlesingi nii, et võtan väikse käsipagasi kohrvi ja väiksema käekoti. Kui riias teen chek-in´i,kas oslos teen jälle? või kuidas seal käituda? Mul on nii, et lendan riiast oslosse norweiganiga, seal 5h aega ja siis teise norwegial lennukiga edasi. Ja kas ma üldse ID kaardigagi saan? Igaltpoolt loen infi, et saan aga äkki ikka pean veel kiir passi tegema?

Lähen jah sinna üksi seal ootavad mind teised :) ja sellepärast olen ka hirmul, et kõik pean selle esimestkorda üksi läbi tegema.

Muretsemiseks pole põhjust. Kui inglise keelt oskad, siis saad ju alati abi küsida mõne lennujaama töötaja käest.
Oslos pole väga suur lennujaam ning kui sul on 5 tundi aega seal, siis jõuad 50 korda selle läbi käia ja kõik väravad läbi uurida, et kuhu need lähevad.

ID kaardiga saad väga hästi reisitud. Siin on rohkem infot selle kohta: http://www.id.ee/index.php?id=34162

Kindlasti tee endale selgeks mida tohid käsipagasis kaasa võtta ja mida mitte.
Riias palu teenindajal teha kohe check in ka järgmisele lennule, nii ei pea sa Oslos enam muud tegema kui ootama järgmist väljalendu.

Kui lend läheb läbi Norra, soovitan KINDLASTI pass kaasa võtta. Norra ei ole EU ja olenevalt olukorrast ei pruugi ID-kaart piisav olla. Nagu eespool soovitati, kui mõlemad lennud on sama firmaga, püüa check-in kohe lõpuni ära teha. Siis ei ole ümberistumisel muud muret kui õigeks ajaks õiges väravas olla.
Arvesta, et Oslo lennujaamas on kõik söödav hirmkallis.

Naudi oma reisi, sa sõidad ju Hispaaniasse, Euroopa ühte mõnusamasse riiki. Aga lennureis enne seda on seiklus, mida saab sama moodi oodata. Et istud ümber ja stardid Riiast, siis arvatavasti sellepärast, et raha säästa. Seega oled, ehk enesele teadvustamata, väga nupukas lennureisija! Et sihtkohta jõuda, on sul võimalus külastada veel imekaunist Norrat, küll viivuks, aga täiesti tasuta.

Esimene lennureis ja õhkutõus - see on megaäge. Ära mõtle mingitele paganama pagasitele vaid leia aknaalune koht, kus lennuki tiib sul vaadet ei sega ja naudi igat sekundit oma lennust. Imetle seda, kuidas insenerid on disaininud lenniki salongi ja märka, kui head näevad välja lennusaatjad. Kui vanus lubab, ei tee liiga tilluke pudel veini.

Sul on ümberistumiseks 5 tundi aega - seda on niipalju, et jõuad ümberistumise u 10 korda läbi harjutada. Aeg on piisav, et teha lennujaama lähistel üks mõnus matk, nautes viivuks suvist Norrat. Aga võid jääda ka lennujaama ja jälgida, millised erilisi inimesi seal liigub. Paki kaasa hea võileib ja magus jook. Oslo lennujaam on hirmus kallis ja võid vaikselt naeru pugistades arvutada, et säästsid võileivaga väikese varanduse.

Selliseid detaile on sadu, mida lendamise ja lennujaamade puhul nautida. Ja igav oleks, kui kõik läheks perfektselt sest igasugu sekeldused on, vähemasti tagantjärele, nauditavad. Seega - naudi oma hirmu ja seda, kui suurepäraselt sa hakkama saad!

See info ei aita küll oluliselt teemaalgatajat, aga Oslo lennujaama hindandest niipalju, et kui ma nüüd õigesti mäletan ja arvutan, siis näiteks klaas õlut maksis Gardermoenis viimati ca 25 euri.

Hea kasutaja kreegid -- palun ära aja sõna otseses mõttes jama ja otsest valeinfot sisaldavat juttu.
Norra ei ole küll EU liige kuid Eesti kodaniku ID kaart on kindlasti vägagi piisav dokument riiki sisenemisel.

Jaa, aknaalune koht ja tiivast eemal on hea soovitus!

Alarile: Räägin isiklikest kogemustest mitte mingil netisaidil kirjutatust. Olukorraks oli Gardermoenis lennu varasema vastu vahetamine. ID kaardist ei piisanud ja viidetest mingitele netisaitidele poleks kohe kindlasti abi olnud. Riiki siseneda oleks ilmselt ID kaardiga saanud küll...
Reisimisel võib vahel ka üllatusi ette tulla ja nende lahendamise edukus võib sõltuda sellest kui hästi kodutöö tehtud on.

kreegid -- asi on põhimõttes. Oma kunagise ühekordse juhtumi, kus sattusid ilmselgelt ebapädeva teenindaja otsa, üldistamine reisifoorumis selliselt, et KINDLASTI pass kaasa võtta on minu hinnnagul valeinfo jagamine.
Sest kehtivate rahvusvaheliste kokkulepete alusel ei ole seda vaja teha.
Teenindajad ega ka lennufirmad ja lennujaamad ei kehtesta dokumendinõudeid iseseisvalt, see on riikide privileeg. Netisait, millele viitasin, kuulub Eesti Välisministeeriumile, kes ilmselgelt on pädev teadma, millised riikidevahelised kokkulepped täna eksisteerivad.

btw -- lennufirmadel on see info tegelikult olemas. Kui mõni teenindaja nõuab midagi sellist, mida pole vaja (näiteks Euroopas reisides passi esitamist ID kaardi asemel), siis tasub lihtsalt soovitada tal asjad üle kontrollida või kutsuda oma ülemus olukorda lahendama. Teenindajad on ka inimesed ning seetõttu eksivad vahest ka nemad. Vale on selle põhjal üldistusi teha ja mõttetu on seda hiljem kuhugi (kollasevõitu) ajakirjandusse kurtma minna.

ID kaardiga saab EL liikmesriigi kodanik reisida nii Euroopa Liidus, kui ka Euroopa Majanduspiirkonnas. Norra kuulub teatavasti viimasesse. Seega mingit seaduslikku alust ID kaardi nõudmiseks kindlasti pole. Eelnevalt kõik asjalik juba kirjas. Aga jah, arvestades Oslo hindadega, soovitaksin ka kas enne kõhu täis süüa või midagi kaasa varuda. Mul kulus väiksele lõunale 40€.

reinreisija-> ma tänan meeldiva vastuse eest, selline vastus tõi kohe naeratuse näole ja tegi reisi ootuse suuremaks. Mõtlen ka koguaeg, et ju ikka kõik läheb hästi :) Ja kordan endale - ma saan hakkama!
Kuid veel, palun nüüd puust ja punaseks teha: kui sisenen esimest korda elus lennujaama, seda puhku saab siis selleks kõige esimeseks Riia. Kuhu lähen, mida sealt otsin? Selles mõttes, et otsin kohe info ja palun abi?
Kuidas saan valida/küsida lennukis aknaga kohta? Ja kui lennukis midagi pakutakse, kas see on tasuline või lennu hinna sees?
Mida sööki ma tohin kaasavõtta?Kas ma pean ostma selle lennujaamast või võin ka Eesti poest nt, küpsise paki kaasa haarata?

Kui on ainult käsipagas (Norwegianil maksimaalselt 10 kg ja 55x40x23cm), siis oleks võimaluse korral hea check-in eelnevalt internetis ära teha. Sealt saab pardakaardi välja trükkida või ka vajaliku QR-koodi oma nutikasse telefoni tõmmata. Kui check-ini eelneva ärategemise võimalust ei ole, tuleb seda teha lennujaamas. Mõned lennufirmad (Norwegiani ma ei tea) küsivad selle eest lisaraha. Check-ini käigus selgub tavaliselt ka istekoht, aga Norwegiani reegleid ma ei tea. Nii et esimene sihtkoht lennujaamas sõltub sellest, kas check-in on eelnevalt tehtud või ei ole.
Järgmine käik on turvakontroll. Seal küsitakse esimest korda pardakaarti näha. Käsipagasis ei tohi olla ohtlikke asju (sh. tikud, tulemasin), teravaid asju (näit. küünekäärid) ega vedelikke. Ehk siis jooki kodunt kaasa võtta ei tasu. Deodorandid ja muud kosmeetikavedelikud peavad olema kõik kuni 100ml suurused ja nad tuleb pakkida eraldi läbipaistvasse minigrip kotti. See kotike tuleb turvakontrollis eraldi läbivalgustusse saata. Metalliotsijast läbi minekuks tuleb taskud metallist tühjaks teha, pandlaga vöö ja kõik muu suurem metall ära võtta. Toit mis ei ole vedelik (võileib, pirukas, küpsised jne.) ei peaks probleeme tekitama. Kui metalliotsija siiski "piiksub", võib turvatöötaja tahta sind läbi otsida, aga ta teeb seda väga professionaalselt ja viisakalt.
Kui turvakontrollist läbi, võib janu korral poest pudelikese vett osta, aga ostude puhul tuleb silmas pidada seda, kas vahejaamas kavatsetakse transiit-tsoonist väljuda või ei. Ehk siis kui Oslos vahepeal lennujaamast välja lähed, siis tagasi tulles ei tohi jälle vedelikke olla.
Lennujaama transiit-tsoonis on ainuke ülesanne õigeks ajaks õigesse väravasse jõuda. Väravas küsitakse lennukisse minekul pardakaarti või selle telefoni tõmmatavat QR-koodi ja ID-kaarti. Kui istekohta kindlaks määratud ei ole, tasuks parema valikuvõimaluse nimel püüda esimeste hulgas lennukisse saada.
Lennukis antakse üldiselt üsna selgelt mõista kas pakutav on tasuta või raha eest. Oletan, et Norwegianil ei saa tasuta midagi.

Igal juhul soovitan registreerumise (check-in) internetis ära teha, ja võimalikult vara. Siis on rohkem võimalusi istekohta valida (kui lennufirma sellist võimalust üldse pakub). Enamasti algab registreerumine 24 tundi enne lendu, kuid vaata Norvegiani lehte. Istekoha valimises on raskelt abiks seatguru.com.

Ahnojah, kui puust ja punaseks.
Sinu lennureserveeringu peal on mõned vajalikud asjad kirjas.
Esiteks "Booking reference", mis on 6 tähest-numbrist koosnev kood, näiteks T56GH7. Seda läheb vaja internetis (või lennujaama automaadis) registreerumisel ja üldse on kuivem ja muretum tunne, kui see kogu aeg võtta on.
Peale selle on seal toodud lendude numbrid, näiteks LH 885 (mis on Lufthansa). Lennujaama jõudes otsid üles väljuvate lendude (departures) tabloo, sealt leiad lennu numbri ja selle järgi
1) nende lettide numbrid, kus registreerumine toimub (kui Sul on registreerumine tehtud, siis see Sind ei huvita),
2) värava numbri, kust lennuk väljub, ja tegeliku väljumisaja. Need mõlemad võivad üsna kiiresti muutuda, nii et aeg-ajalt jälgi tabloosid (mida on lennujaamas iga nurga peal) ja säti oma jooksmised vastavalt. Pardaleminek algab tavaliselt pool tundi enne starti, kuid on erandeid.

Edasised tegevused on kenasti ära seletanud ksf! kreegid.