Viimased kommentaarid

Tegelikult on see kirja kirjutamise vaev. Uudis ka juurde, mis selle teema siin käima tõmbas: https://trip.ee/uudised/ajastu-lopp-ebaoiglased-krediitkaardi-lisatasud-jaeaevad-minevikku-1

Tere!

Siin on just seda teemat arutatud: https://trip.ee/foorum/uldfoorum/tickets-ee-kellel-kogemusi
Vaata alates selle aasta 8. veebruari postitusi kui eelnevat juttu lugeda ei viitsi.

Mul enam-vähem sarnane küsimus, aga lõppsuund USA.
12:20 Stockholm ARN - vahepeatus München MUC - LAX.
Tallinn - Stockholm ARN ots ostmata. Valikus kaks varianti 7:15 või 10:45 ARN lennujaama jõudmisega. Kindluse mõtteks võiks sinna kell 7:15 minna, aga kuna pikk sõit on veel ees, siis kaalun 10:45 varianti. Kas see poolteist tundi on ümber istumiseks okei?
Käsipagas, ilmselt pileteid ei pea lennujaams välja printima, sest Lufthansa võimaldab mobiilipileti kasutamist. Lufthansa leht ütleb, et minimaalne aeg on 40 minutit ARN algusega lendude puhul. Kas see, et lõppsihtkoht on USA võib nõuda veidi varasemat kohalolekut.
Kas on kogemusi SASi väljalendude hilinemiste kohta Tallinnast. EA ja Nordicat kasutades kord paar aastas on peaaegu iga kord Tallinnast või Tallinnasse suunal vähemalt pooletunnine hilinemine olnud.

Metroo on kohe lennujaama kõrval. Lennujaamas viidad metroose arusaadavad. Metroopeatuses piletiautomaadid ja kiosk. Kioskis olevad tüübid võivad näida tüdinud, aga sellegi poolest abivalmid. Kui inglise või portugali keelt ei oska, siis kasvõi kehakeeles saab piletimüük tehtud. Teine variant kirjutad paberitükile mitu päeva piletile laadida tahad ja näitad seda piletimüüjale.
Soovitan osta 24h pileteid, metroo ja busside oma maksab hetkel 6,15, piletid laetakse nn kohalikule "rohelisele kaardile" (50 senti kaardi eest). Metroo on peale mõnda sõitmist üsna loogiline.
Sinu valitud hotelli saab sõita näiteks nii: istud lennujaamas punasele liinile, sõidad lõpp-peatusesse São Sebastião. Sealt istud ümber sinisele liinile (natuke konksuga, paljud lähevad piletiväravast välja, aga tegelikult tuleb enne väravaid ära keerata). Sinisele liinile istud metroosse, mis sõidab suunal Santa Apolonia. Maha tuled Baixa Chiado või Terreiro do Paço peatuses.
Teine võimalus, võib kasutada ka punast ja rohelist liini. Punasel tuled maha Alameda peatuses ja istud rohelisele liinile suunaga Cais do Sodré. Maha peatuses Baixa Chiado.

Igaks juhuks ka Metroo plaan:
http://www.metrolisboa.pt/eng/wp-content/uploads/2012/07/NetworkDiagramMLjul2017.pdf
ja piletite hinnad:
http://www.metrolisboa.pt/eng/customer-info/information-on-fares/

6.15 eurot on selle aasta 24 tunni pileti hind (kaart ise maksab 50 senti). Saab sõita metroo ja bussidega linna piires. Kõikides metroo peatustes on võimalik läbi automaadi pilet osta. Teeninduspunktid on samas mõnes üksikus metroopeatuses, nt lennujaama peatuses Aeroporto (täpsema valiku leiad siit, vajuta "Where to buy" http://www.metrolisboa.pt/eng/customer-info/viva-viagem-card/ ).
Ma ise olen kaugemateks sõitudeks (Lisaaboni ümbruse lähilinna rongid) ostnud eraldi kaardi (50 senti tk, saab pärast tagasi müüa või aasta jooksul uuesti kasutada), hind sellel aastal 10,15 eurot 24h. Põhjus selles, et eri tüüpi pileteid ei saa sama kaardi peal kasutada. Kui nädal linnas veeta ja üks päev väljas sellest linnas väljas, siis ostan kaks kaarti 6,15 x 6 päeva ja 10,15 x 1 päev (lisandub kahe kaardi hind 2 x 0,50 eurot).
Siin on lähilinna rongide kaart: https://www.cp.pt/StaticFiles/Passageiros/3_viajar/0_servicos/lx/cp_metro.pdf
Kaardi peal need paksemad jooned on lähilinna rongid (CP), peenemad (sinine, kollane, roheline ja punane liin) on metroo. Täpsem metroo kaart: http://www.metrolisboa.pt/eng/wp-content/uploads/2012/07/DiagramaMetroSite_12_06_2017.pdf

Piletite hinnad:
http://www.metrolisboa.pt/eng/customer-info/information-on-fares/
Nagu näed on kolme tüüpi 24 tunni pileteid:
6,15 eurot, bussid ja metroo Lissaboni piires.
9,15 eurot lisanduvad ka üle jõe sõitvad paadid (mitte kõik)
10,15 eurot lähilinna rongid ehk CP
Samas saab kõige odavama piletiga sõita bussiga Tejo jõe vastaskaldale Almadasse. Buss nr 742 ületab selle San Fransisco Golden Gate silda meenutava 25. aprilli silla. Almadas edasi sõita tahtes tuleks juba nn kohalikke pileteid ostma hakata. Samas jalutuskäik 742 lõpp-peatusest Kristuse kuju juurde (mäe otsas) pole kaelamurdev.

Lähilinna rongide ajad leiad siit (vali "Lisbon Urban Services" hall nupp https://www.cp.pt/passageiros/en/train-times või kasuta otsingut kui tead peatuse nimesid).

"Väga ilus koht on Sozopol, Nessebari vanalinnaga sarnane, kuid suurem ja ei kaasne ülerahvastatud, suuri hotellipiirkondi nagu SB-s. Sinna soovitaksin kõige rohkem minna, kuid vist meie bürood sinna ei vii"

Viivad, aga see on natukene konksuga värk. Suurem osa Eesti reisbüroosid müüb Bulgaaria suvitusreise kui Sunny Beach (Burgas) ja Golden Sands (Varna). See tähendab, et reisihuviline peab ise veidi rohkem tööd tegema ja näiteks Sozopoli hotellid välja otsima ning need meie reisibüroo Burgase pakkumiste alt välja otsima. Tez võimaldab veidi täpsemat kuurortite järgi otsimist.

Golden Sandsil ja Sunny Beachil väga olulist vahet pole, mõlemad on kuurortlinnakesed. Mingis mõttes meenutavad nad mulle Võsu alevikku, kus suviti on päris palju inimesi, kõiksugu möllu, müra, kontserte. Inimesed on keskmisest ülemeelikumad. Golden Sands ja Sunny Beach on puhtalt suvitus ja kuurortlinnad. Kui soovid veidi rahulikumat keskkonda, siis SB ja GS asemel minna nende läheduses olevatesse väiksematesse kuurortitesse. GS kõrval Albena või Saints Constantine and Helena, SB lähedal on Obzor, Pomorie, Sozopol. Sunny Beachiga põhimõtteliselt kokku kasvanud on Nessebar ja Sveti Vlas, need muidugi nii rahulikud ei ole. Nessebar on isegi päris meeldiv kui suudad selle turistindusest mööda vaadata. Võibolla selle kombo tõttu olengi jäänud Sunny Beachi juurde.
Varnas või Burgases võib soovi korral sisseoste tegemas käia. Ilmselt suurema osa jaoks need väga uhked linnad ei ole, aga ilu on vaataja silmis.

Kui oskad kaarte lugeda, siis Riia lennujaama kodulehel on ka korruseplaanid.
http://www.riga-airport.com/en/main/passengers/useful-information/terminal-and-territory-plan

  1. korrus on ilmselt see kuhu sa satud ning kus turvatsooni läbid.
    Plaanidel roheline ala on kuhu pääsevad kõik, sinine on juba pärast tuvakontrolli. Sinisel alal näed lennujaama plaanil lennukite väljumise väravaid (nt gate B2, B4 või B6 jne). Lennujaama tabloodel näed oma väljuva lennu taga seda värava numbrit. Olenevalt lennujaamast kuvatakse värava number 1-2 tundi enne väljalendu, seega kui liiga vara lennujaama jõuad, siis ei pruugi väljalennu värav veel teada olla. Mõne lennu puhul, aga on värava number juba piletil kui sa oled check-in'i teinud.

Vedelike hulka loetakse ka nt hambapastat ja deodorante, pane need ka gripikotti. Suuri gripikotte leiad meie kaubandusvõrgust, mul õnnestus viimati leida need Mustika Prisma toidupoest.

Üks variant võiks olla Uber. Metroo hakkab minu teada sõitma umbes kella 6 paiku hommikul.

Mina leian, et kui Disneyland on lapse suur unistus, siis miks mitte proovida seda täita.

Mis on kõige hullem, mis sellisel juhul võib juhtuda? Saadetakse tagasi? Eelmisel aastal käisin paketireisiga läbi Varna, ei küsitud volitust. Viimasel hetkel enne minekut tuli meelde, abikaasa kirjutas käsitsi volituse kontaktandmetega. VM-lehel on lause:
Lastega reisimisel tuleb silmas pidada, et piiriületusel võidakse küsida lapsega üksi reisivalt vanemalt teise vanema volitust ning saatjana reisivalt täiskasvanult lapse mõlema vanema volitust.
Siinkohal ei ole öeldud, et peab olema notariaalne volitus. Samas arusaadavalt pühib VM oma käed vastutusest puhtaks lausega:
Juhime tähelepanu sellele, et igal riigil on õigus muuta riiki sisenemise ja seal viibimisega seotud reegleid igal ajal ning seetõttu ei vastuta Välisministeerium reisiinfo õigsuse ega selle kasutamisest tekkida võiva kahju eest.
Väga ei meeldi neid pabereid endale kokku ajada. Kuidas see elanikeregistri inglise keelse väljavõtte kättesaamine käib?

Incognito aknas või näiteks Tor-brauseriga võid kontrollida hindu. Sellisest brauserist võib vaadata ka Azairi keskkonnas millise hinnaga on su soovitud piletid.

Olin veidi aega tagasi sama dilemma ees. Läbi mingi lennupiletite müügi keskkonna pakkus võimalust osta neli lendu korraga. Kahjuks lõpus näitas, et hinnale oli üle saja euro teenustasu otsa keevitatud.
Tegin Ryanairi lehel konto, lisasin reisijad (vajalik iga reisijale passi või id-kaardi numbrit), sellega salvestasin piletite ostu jaoks reisijate info. Pileteid ostes oli nõksu kergem, ei pidanud nii palju välju täitma. Hiljem võib üleliigsed reisijad ära kustutada kui sa nendega koos enam Ryanairi pileteid osa ei kavatse.

Huvitavlik tähelepanek võrreldes Lissaboniga, võõraid pangakaarte aksepteeritakse vähem. Näiteks täna soovisin ülalpool mainitud uhkes MacDonaldsis Eesti pangakaartidega maksta. Öeldi, et maksmine on ainult kohalike kaartidega või sulas. Samuti lennujaamas (OPO) ühistranspordi piletit automaadist ostes selgus, et külaliselt sobib ainult sularaha. Toidupoodides (suuremates, mitte nendes pisikestes) pole meie kaartidega probleeme. Turistirestoranide kohta ei oska öelda, pasteleriade ja sellistes kus kohalikud käivad oli juba ette teada ning sai eraldi varutud sularaha.
Igaks juhuks selline info.

Telefonides saab kasutada kaardirakendusi mis ei vaja mobiilset internetti. Meie kandis ilmselt kõige tuntum on Here Maps. Oluline on sihtkoha kaart kodus telefoni laadida (Apple, Android kui ka Windows seadmetele sobiv rakendus). Ei pea laadima kogu USA kaarti, saab laadida ka ainult Puerto Rico. Ainult GPS kasutamisel peab arvestama, et telefon/tahvel peab sateliitidega suhtlemisel olema taevale nähtav.

Booking.com lehel broneeritud korteri omanikuga tuleks võtta ühendust ja anda teada enda eeldatav saabumise aeg. Üldiselt võtavad korteri väljarentijad ka sinuga ise ühendust ja küsivad sama asja üle. Loomulikult saab selle kirjavahetuse käigus üle küsida kõik korteri kohta tekkivad küsimused.
Paberkaardi asemel soovitan samuti Here Maps (Nokia) kaarte. Kodus tuleks telefoni või tahvlisse laadida alla sihtriik, koha peal töötab GPSiga, mobiilset internetti või WIFIt ei vaja.

Olen käinud paar aastat järjest. Kui saabud linna Lissaboni lennujaama kaudu, siis metroopeatus on kohe lennujaama kõrval/küljes (Aeroporto - punane liin). Sealt saab osta Viva Viagem nimelise kaardi nagu ülalpool mainitud. Saad kohe teenidajale öelda palju tahad raha peale laadida ning kas sa soovid kaarti kasutada päevapõhisena või nn zapping süsteemis. Lennujaama metroo piletikassa töötajad räägivad erinevaid keeli (päris igas müügipunktis nii hästi ei lähe). Viibin Lissabonis tavaliselt umbes nädala ja kasutan 24 tunni pileteid. Viimasel korral olin hoidnud Viva kaardid alles ning piletile raha laadides selgus, et eelmisest korrast oli paari päeva jagu raha peale jäänud. Väidetavalt saab reisi lõppedes piletimüügipunktidest reisi lõppedes ka alles jäänud raha tagasi.
Metroo katab päris suure osa põhjakaldal olevast linnast:
http://carris.transporteslisboa.pt/fotos/editor2/diagrama_ca-ml_380x190_out.pdf

Mingid jutud on käinud, et võibolla kunagi hakkavad Allegro rongid Helsingi - Pererburi liinil samasugust viisavabadust pakkuma.
http://www.saint-petersburg.com/russian-visa/visa-free-travel/

Olen mitmeid kordi kasutanud Ecolinesi teenust Tallinn-Riia-Tallinn liinil. Üldiselt on nendega kõik sujunud kuigi bussid tunduvad vahel veidi kahtlased ja ettevõtte kommunikatsioon pole eeskujulik. Paar-kolm aastat tagasi oli üks veider olukord (õnneks tagasi tulles). Saabusime lennujaamast bussijaama, meil olid piletid veebist ette ostetud. Buss pidi väljuma umbes 20 või 21 ajal, peatuses ootas meiega koos umbes 10-15 inimest. Kui buss oli hilinenud juba umbes 15 minutit, siis käisin Ecolinesi kassast küsimas, paluti veel peatuses oodata, kohe peaks tulema. Kahjuks polnud väga väljasootamise ilm - üsna jäine tuul vahelduvate vihmasadudega. Lõppkokkuvõttes sai oodatud umbes tund aega kui buss lõpuks saabus. Täpset põhjust miks buss hilines ei selgitatud. Ka ei pakutud võimalust bussijaamas sees oodata, et Ecolinesi töötaja teavitaks kui buss saabub. Veelgi häirivam oli see, et buss ei hakanudki kohe Tallinna poole sõitma vaid seikles mõnda aega mööda Riia tänavaid, jäi seisma, bussijuht läks bussist välja ja veetis umbes pool tundi ühe eemal seisva bussi juures selle juhiga juttu vestes. Päris täpselt ei saanudki aru milles probleem seisnes. Mingi osa bussis istujatest sai juba väga vihaseks ja käis bussijuhilt küsimas millal liikuma hakatakse - varsti oli vastus. Eespool istujatelt kuulsin hiljem, et kuskil oli mingisugune avarii juhtunud, aga ei midagi täpsemalt. Aвария oli bussijuhilt välja pinnitud, rohkem ei pidanud ta vajalikuks selgitada.

Just nimelt Estonian Airi otsad on EA lennunumbriga ja vastavalt ka TAP. Ma kipun arvama, et Tallinna lennujaamas saab check-in automaadist vaid EA otsa piletid mitte ühe otsa lõpuni. St ma peaksin minema vahepeatustes check-in järgmisele lennule tegema.
Loodan, et ka Lissabonist naastes on sealses lennujaamas check-in automaadist võimalik piletid kätte saada mitte ei pea enne lendu printerivõimalust otsima. Tegelikult tahtsingi selle TAPi aplikatsiooniga tutvust teha, et äkki saab sellega antud tegevusi lihtsustada.

Kas keegi on kasutanud TAPi telefoniaplikatsiooni check-ini tegemiseks?
Sõidan TLL-CPH-LIS ja tagasi LIS-AMS-TLL. Esimese check-ini saan teha kodus (või Tallinna lennujaama automaadis).
Telefoniaplikatsiooni puhul jääb arusaamatuks kas aksepteeritakse piletit telefonis või peab selle Lissaboni lennujaamas välja printima. Tõenäoliselt tuleks vahepeatuses EA otsa AMS-TLL check-in ikka lennujaamas teha.
Mind lihtsalt huvitab kas nendest lennufirmade telefoniaplikatsioonidest on mingisugust praktilist kasu.

Tänan info eest, jõudsin ka just selleni, et päevapilet on tõusnud 6-le eurole ning kui kuupiletit osta ei taha, siis ostad antud hinna eest nii mitu päeva kui vaja. Piletit saab aktiveerida ühekordseteks sõitudeks.
30-päeva kaardi jaoks on lisaks kõrgemale kaarditasule veel dokumendipilti tarvis. Lisboa Card vist ainult transpordiks tõesti ei sobi.

Kahjuks lasin ennast eksitada Lonley planeti prestiizest nimest ning ei mõelnud, et tegu on raamatuinfoga, mis aegub kiiresti. Kuna hinnad tundusid kuidagi liiga odavad ja kohalike transpordifirmade infoga see info kokku ei läinud siis jätkasin otsinguid.

Tänan veelkord.