AirBalticu uued liinid: Tallinn-Nice, Riia-Jerevan

Nizza
Jerevan

AirBaltic kuulutas 2020. aasta suvehooajaks välja viis uut liini: Tallinn – Nice ning Riiast Manchesteri, Trondheimi, Bergenisse ja Jerevani. Tallinn - Nice liin avatakse 1. mail, lennud toimuvad 2 korda nädalas, kolmapäeval ja reedel. Lennukiks on Airbus A220-300.

Omaette teema on lennuajad. Kui Tallinnast Nice’i on sama hinnaga valida õhtune otselend ja hommikune lend ümberistumisega Riias, siis kumma kasuks valik kaldub?

Jerevani lennud kasutavad ära võimaluse lennukid ka öösel raha teenima panna. Väga huvitav liin iseenesest, kuid maailmas pole olemas kohta, kuhu tahaks kell pool neli öösel maanduda või pool viis varahommikul õhku tõusta.

Minu valik on vähemalt sinnalennuks õhtune otselend. Tööpäev lõpeb kl 17, taksoga lennujaama 10 min ning õhtusöögi ajaks Nizzas. 

Nõus, sellest vaatenurgast väga õige.  Õhtusöögiga ei pruugi siiski parimad lood olla, kui takso ja transport jälle streigi ette võtavad.

Jerevani liin väga ebaõnnestunud aegadega. Kaks päeva maksad hotelli eest tühja või istud kusagil oma reisikottide otsas ja ootad lendu.

Kõik need lõunapoolsete ex-NSVL riikide lennud, Tbilisi, Bakuu, Almaty, Kaasan, Odessa, nüüd Jerevan, on alati Air Balticul öised olnud.

Ega LOT pole parem. Jerevani 03:50, tagasi 04:40. Aeroflotil on mitmeid lende, paar neist samuti keset ööd. Meenutab Beirutit, kuhu samuti polnud võimalik mingil inimlikul kellaajal maanduda.

Lähis-Ida, Taga-Kaukaasia jmm piirkond on Euroopa firmade jaoks olnud enamasti öiste lendude sihtpunktiks. Põhjus enamasti sobivas vahemaas. Lend võtab rohkem aega, kui enamik Euroopa lende, aga on samas piisavalt lühike, et õhtul viimase lainega saabuvad kliendid ära lennutada ja nad hommikuks esimeseks või teiseks laineks tagasi tuua. Ja samas piisab tavalisest Euroopasse sobivast lennuki suurusest. Seega saab osa lennukeid ööseks tööle panna ja hommikust need jälle lühematele Euroopa otstele panna. Kui sama lennuk teeks sõidu päeval, siis oleks suur osa päevast kulunud ja mingi Brüsseli otsa peal jne teenib sama lennuk rohkem, kui Jerevani või Beirutisse lennates.

Lisaks on suuremates lennujaamades juba päevased lennud olemas. Neid teevad sihtkoha riikide firmad. Hommikul Tbilisist või Beirutist minema ja varaseks õhtuks tagasi.
Kusjuures sarnaseid lende on ka Euroopas. Näiteks Aegeani Tallinn-Ateena toimib samal põhimõttel. Nad ei paneks sama lennukit vist kunagi päeval käima, sest kasumlikke liine on päeval piisavalt. Lisaks on paljud Euroopa suured lennujaamad öiste lennukeelude või -piirangutega. Kui Tallinna piirkonna elanikud nõuaksid välja öise lennukeelu, siis oleks Aegean kohe läinud.

Ida poole töötab ka ajavahe teistpidi, mis soosib siit lahkuvaid öölende.

Viimati Aegeaniga saabudes Tallinna lennujaam kihas kell 3-4 öösel. Kõik kohvikud ja baarid lahti, rahvas seisis sabas (ilmselt oli mõni öine charter ka väljumas). Muidu oled ikka harjunud kella 1 paiku pimedate poodide vahel "tee endale ise võileib" letist mööda vantsima.
Ja ilmselt Jerevanile ja Kesk-Aasiale on need ööliinid hea võimalus hommikuks Euroopasse jõuda. airBalticu pool auru on ilmselt sealsetele lendajatele suunatud ja pole vaja põdeda, mitu hotelliööd baltlastel raisku läheb.