35 minutit lendude vahetamiseks?

Hei! Plaan minna mai lõpus Malagasse, olen nüüd kahevahel piletitega. 

Minek toimuks Finnairiga (Tallinn-Vantaa-Malaga) aga lendude vahel aind 35minutit. Tagasi tulles sama, kuid Airbalticuga, ümberistumine Riias ja jälle 35 minutit. 
Jah, saaks ka nendeks kuupäevadeks teisi pileteid aga siis oleks ooteaeg üle 4 tunni. 
Kas kellegil ehk on kogemusi, sellise väga lühikese ümberistumis ajaga? Kas tasub riskida või pigem mitte? 
Tänan juba ette vastajaid :) 

Kui ühel piletil ja lennujaama reeglid lubavad seda 35 min, siis võid proovida, kui lennuk hilineb, saad järgmise lennuga edasi.  Riias ei tohiks küll probleeme olla selle ajaga  kui lennuk ei hiline.  Vaatasin järele, Finnair lubab ka Vantaas 35 minutid minimaalseks ümberistumise ajaks, seega teoorias võid osta küll.

Sa ostad piletid paketina, mitte eri segmendid eraldi lennufirmadelt, seega mahajäämise korral peavad Finnair ning AirBaltic sinu panema järgmisele sobivale lennule. Mis jõudmist puudutab, siis see on nii 50:50, minu üksikud lennud Tallinnast Vantaasse on kõik oma pool tundi hilinenud. Ja AirBalticu lennud samuti. Aga kui vähegi võimalik ja hilinemine liiga pikaks ei veni, oodatakse sind ära, sest neil on info olemas, kes milliste lendude pealt tulevad. 

Tere,

olen ise lennanud käsipagasiga Finnairiga kui kahe lennu vahe oli Vantaas 35 min. Tallinnast lend hilines 10 min, aga sellegi poolest ootas järgmine lend mu ära. Viidi järgmisele lennule tühja bussiga. Jõudsin ilusasti, aga järgmisel korral enam ei soovi sellist närvipinget läbi teha. Soovitan võtta pikema vahega lennud. 
Kui on ka äraantav pagas, siis pagas ei jõua kohe kindlasti samale lennule.

Ei ole probleeme olnud ja pagas on ka vist alati jõudnud. Riias on lubatud vist isegi 25 min. Kunagi oli mingi ühendus vist 35 min ja koos passi- ja turvakontrolliga Riias ning ka siis probleeme ei tekkinud. Kõik kohe Tallinna lennule minejad korjati turvas töötajate poolt teistest mööda ja karjatati lennukile. Meid oli üle 10.

Mõlemas lennujaamas on sellise väikse ümberistumise ajaga päris suur osa lendajatest, sest see on üks lisaboonustest, mille pärast Finnairi ja AirBalticu lende valitakse näiteks Lufthansaga võrreldes. Seega on nii lennufirmade kui ka lennujaamade töötajad harjunud, et näiteks Tallinnast saabujate hulgast peab enamik kohe mõne järgmise lennuki peale saama. Ja sellega arvestatakse kogu logistikat (ka pagasil) korraldades.

Riias ja Helsingis 4 tundi istuda oleks ikka täiesti mõttetu. Ma läheks siis juba bussi või laeva peale :)

Riias tundub 35 min ümberistumiseks suht tavaline aeg olevat.  Hispaanist tulles ei pea turva- ja passikontolli ka läbima (nagu nt UK-st tulest), seega kui lend ei hiline, ei tohiks üldse mingit küsimust olla.  Mul jäi viimane kord Londonist tulles ümberistumiseks 20 min (sest lend hilines) ja isegi koos kontrollidega jõudsin ilusti. 

Kui ei hiline, siis ilmselt peaks jõudma ka Vantaas, Riias kindlaminigi tõesti.

Aga üldiselt mina jälle erinevalt kasutajast vatseest olen pigem vaadanud, et täiesti mõttetu on pigem higistades pakkidega terminalis slaalomit joosta, oma reis närviliseks ajada nende 20-30 minutiliste vahemaandumistega ja tõmmelda ja teenindajaid tülitada, et kas nüüd jõuan veel väravasse või ei. Jäta omale see rahulik 3-4 tundi, naudi elu, logele või loe, tukasta või vaata inimesi ja mine rahulikult oma lennule. Mis võit on elulises plaanis 3 tundi?

Kui esimene lend hilineb ja maha jääd, siis pannakse järgmisele lennule ja saad ikka need 4 tundi elu nautida. Eks see sõltu ka sellest, kui palju varem selliste ühendustega lennatud on. Esimesed paar korda on kindlasti närvilisem, aga kui näed, et asjad toimivad ilusti, siis hiljem eriti ei muretse enam.

Frankfurdis on vist miinimum aeg Schengeni lendudel 40 või 45 min. Ja kuna ka sellise vahega on sealt nüüdseks palju lennatud, siis ei muretse eriti isegi siis, kui peab B terminalist A-sse liikuma. Samas esimest või teist korda läbi Frankfurdi lendajale kohe soovitada ei julgeks.

 Sellise lubatud vahega piletid pole tabu aga vähegi võimaluse korral otsiks pikema vahega lennu. Elu jooksul on tõmmeldud ja joostud juba piisavalt. Pidev lendaja elab selle üle aga algaja jaoks ei soovita. Üksinda käsipagasiga reisides ilmselt riskiks aga koos väikeste lastega lennates ma sellise miinimumiga ümberistumisi ei planeeriks. Viimased lennud tõestasid ilmekalt, et väikeste lastega kulub seal lennujaamas aeg märkamatult. Neli tundi sulas nagu kevadine lumi.

 Lendude hilinemised on tavalised. Viimasest neljast lennust 3 hilinesid. Kümnest minutist tunnini. Otsustamine on kinni mitme tundmatu muutuja kompotis. Nooruses seiklused meeldisid, nüüd olen pigem mugavam.

Mida rohkem lendad, seda vähem aega tahad kulutada lendamisele ja lendude ootamisele ja lennujaamadele, seega need ühest lennukist ilma mingi ooteajate järgmisesse jalutamised omandavad oma võlu.
Selles mõttes ühineks eelpoolsete soovitustega - kui toimub hilinemine ja 35 minutiga peale ei jõua, siis see 4 tundi hilisem lend on igal juhul sinu. Seega 1) kas jõuadki kiiresti kohale 2) kui ei jõua, saad nagunii selle 4-tunnise ooteaja mingite lisakuludeta.

Mõistlikkuse piirides tuleb riskidega arvestada - kui pagasi jõudmine sama päeva õhtul/järgmine päev on probleem, siis ära riski.
Kui lend on mingil ajal, kus Malaga suund võib olla 100% täis müüdud (mingi aasta suurim festival vms) - jälle ära riski.
Aga tavaolukorras riskid puuduvad.

 Muide teemaalgataja pole maininud, et just teine lend läheb 4 tundi hiljem. Kui valiku peab tegema esimeste lendude vahel, siis sõltub olukorrast. Kogemus siin kahjuks ei aita, Riias on võimalik ka 5 minutiga ümber istuda. Kui peab ikka kellapealt kohal olema valiksin selle 4 tunnise vahega lennu. 

Kas  ei olnud reegel, et lendude vahe peab olema minimaalsetl 1.5 tundi ja siis on lennufirma kohustatud edasi toimetama järgmise lennuga?
Momondo pakub mõnel lennul ümberistumiseks 30 minutilist akent, kuid Istanbulis see väga võimalik ei ole.
AirBalticuga olemas selline kogemus. Piletid ostetud AirBalticu lehelt. esimene lend hilines, Riia-Tallinn lennule oodati. Lend Riiast, AirBaltic kodulennujaamast!!! hilines vast 5 minutit. Pagas saadeti järgmise lennuga Tallinna.


Nagu ma juba mainisin, siis otsus sõltubki mitme muutuja koosmõjust. Näiteks hilinemine, kui kriitiline on iga tund aega reisil, kas oled mugav ja lösutad pigem mõne tunni kusagil kohvikus, millised on järgmise lennu võimalused, sinu enda stressitaluvus. Kes tahab, võib täiendada.

Sellist 1,5 tunni reeglit lennufirmadel ei ole. Kindlustustel on reisitõrke ja eraldi osteud piletitega mingid sarnased reeglid. Lennufirmadel on nii, et kui näiteks AirBaltic müüb sulle pileti Tallinnast Lissaboni ja seal vahel on 35 min ümberistumiseks Riias, siis on see lennufirma asi, et sa ikkagi jõuad Lissaboni. Sina oled ostnud konkreetselt pileti Tallinn-Lissabon ja kui lendudega on mingeid probleeme, siis see, mis seal vahel ja kus lennujaamades toimub, on lennufirma korraldada.

Vahel on mingid erandid kusagilt broneeringusüsteemist ostes, kui piletile satub mingi vea tõttu ühendus, mis ei ole tegelikult lubatud. Seda siis vist alati juhul kui samale piletile pannakse mitu erinevat lennufirmat. Siis on jällegi broneeringusüsteemi ja/või pileti väljastanud lennufirma asi sulle võimalikult valutult asjad korda ajada.

Erandiks on odavlennufirmad. Näites Easyjetiga saab vist sama broneeringuga osta korraga mitu piletit ja neil on see kusagil reeglites kirjas, et nii ostetud piletid pole tegelikult seotud. Ümberistumisel pead ikka pagasi välja võtma, uue check-ini tegema ja lennukile jõudma. Kui esimene lend hilineb, siis on see sinu mure.

Vantaa ja Riia lennujaamad on igavad ja Vantaa veel eriti kallis ka, et seal niisama 4 h tiksuda. 35min on täiesti norm aeg ümberistumiseks nendes lennujaamades, kui lennud samal piletil. Shengeni lennud tulevad-lähevad mõlemis lennujaamas samast terminalist.

Ühtset reeglit lennufirmadel ümberistumise aegade kohta ei ole. Igal lennujaamal on endal "minimum connection time", mida lennufirmad ja piletimüüjad (loodetavasti) arvestavad. Helsinkis on see 35min, sama eeldatavasti ka Riias.

Ma ei ole AirBalticuga hea mitu aastat enam lennuanud, Finnairiga tuleb ikka 10-20 lendu aastas ja minu kogemuse järgi on Finnair päris tubli lendude "kinnihoidja" - Helsinkist lahkuvad lennud ootavad rahulikult 10-15 min muudelt lendudelt saabuvaid reisijaid.
Lennufirmal on odavam lennukit 10-15 min kauem kinni hoida (tihti on selline lõtk graafikusse juba sisse planeeritud), kui hakata lendajaid järgmistele lendudele paigutama/hotellidesse majutama, EU kompensatsiooni maksma jms.

KUI lennud on ühe pileti peal, ei ole see üldse Sinu mure, kuidas saa jätkulendudele jõuad. Kui ei jõua, on sellel lennufirmal, kelle süü tõttu Sa jätkulennule ei jõudnud kohustus:

1.tagada Sulle jõudmine soovitud sihtkohta
2.hoolitseda Sinu eest (pakkudes sõltuvalt viivituse pikkusest toitlustust ja majutust)
3.üsna paljudel juhtudel maksta ka kompensatsiooni (250-600€)

Viimast nad enamasti (üksikute eranditega) omal algatusel enamasti ei tee, kuid tegelikkuses on neid põhjuseid mil nad maksma ei peaks väga vähe (näiteks MITTE KUNAGI ei ole aktsepteeritvaks põjuseks lennuki tehniline rike, kui see ei ole just lennukitootja poolt absoluutselt kõikide samatüübiliste lennukite lennukeeld).

Juhul kui Sinu lennud on ERINEVATEL PILETITEL, siis ei vastuta mitte ükski lennufirma Sinu kohalejõudmise eest mitte kuidagi. Suure tõnäosusega ei saa Sa mitte mingisugust abi ka kindlustuselt, kes viitab sellele, et lennuki vahetuseks oli valitud ebamõistlikult lühike aeg.
Selle aja määramise aluseks on lennujaamad Minimum Connection Time, aga need ei ole vist tavareisijale niiväga kätte saadavad.
Samas, juhul kui Kasutad Helsinki lennujaama ning nii sissetulev kui väljuv lend on AY (Finnair) ja rahvsuvahelised, ongi miinimumajaks 35 minutit (rahvusvahleiselt lennult kohalikule samas 40 minutit)

Riia puhul on selleks miinimumajaks ameltikult 60 minutit (kui ei ole sama lennufirma lennud)

Huvilistele RIX (Riia) lennujaama miinimum ümberistumisajad:

STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE .20 1.00 1.00 1.00
OFFLINE .20 1.00 1.00 1.00
* OR ARE ALL
BT-BT II .25 FLT 36 - FLT 245
BT-BT II .30 FLT 108 - FLT 404
BT-BT II .30 FLT 108 - FLT 422
BT-BT II .35 FLT 152 - FLT 412
BT-BT II .35 FLT 152 - FLT 448
BT-BT II .35 FLT 154 - FLT 724
BT-BT II .35 FLT 154 - FLT 732
BT-BT II .30 FLT 214 - FLT 724
BT-BT II .25 FLT 222 - FLT 35
BT-BT II .35 FLT 224 - FLT 724
BT-BT II .30 FLT 226 - FLT 444
BT-BT II .35 FLT 236 - FLT 422
BT-BT II .25 FLT 306 - FLT 467
BT-BT II .25 FLT 316 - FLT 467
BT-BT II .25 FLT 346 - FLT 467
BT-BT II .35 FLT 362 - FLT 400
BT-BT II .35 FLT 362 - FLT 424
BT-BT II .30 FLT 401 - FLT 105
BT-BT II .35 FLT 425 - FLT 105
BT-BT II .35 FLT 425 - FLT 641
BT-BT II .35 FLT 449 - FLT 245
BT-BT II .25 FLT 480 - FLT 303
BT-BT II .25 FLT 480 - FLT 313
BT-BT II .25 FLT 480 - FLT 343
BT-BT II .35 FLT 480 - FLT 448
BT-BT II .35 FLT 484 - FLT 456
BT-BT II .35 FLT 484 - FLT 724
BT-BT II .25 FLT 618 - FLT 35
BT-BT II .35 FLT 642 - FLT 422
BT-BT II .35 FLT 652 - FLT 315
BT-BT II .35 FLT 652 - FLT 345
BT-BT II .35 FLT 658 - FLT 211
BT-BT II .30 FLT 725 - FLT 251
BT-BT II .30 FLT 725 - FLT 479
BT-BT II .30 FLT 733 - FLT 211
BT-BT II .35 FLT 747 - FLT 105
BT-BT II 1.00 ALL - FLT 7741
BT-BT II 1.00 ALL - FLT 7742
BT-BT II 1.00 FLT 7741 - ALL
BT-BT II 1.00 FLT 7742 - ALL
BT-BT II 1.00 FLT 7400 - 7499 - FLT 7400 - 7499
BT-BT II 1.00 FLT 7400 - 7499 - FLT 7741 - 7744
BT-BT II 1.00 FLT 7741 - 7744 - FLT 7400 - 7499
BT-BT II 1.00 FLT 7741 - 7744 - FLT 7741 - 7744
BT-BT II 1.00 ALL - FLT 7743 - 7744
BT-BT II 1.00 FLT 7743 - 7744 - ALL
BT-BT II .30 GROUP2 - GROUP2
BT-BT II .40
AF-AF II .30
A3-A3 II .40 FLT 3100 - 3149 - FLT 3100 - 3149
DY-DY II 2.00
LO-LO II .25
RO-RO II .25
UA-UA II SUP FLT 6829 - 6848 - FLT 8715 - 9614
UA-UA II SUP FLT 8715 - 9614 - FLT 6829 - 6848
VY-VY II SUP
AY-BT II .40
BT-B2 II 1.00 FLT 7400 - 7499 - ALL
BT-B2 II 1.00 FLT 7741 - 7744 - ALL
BT-HY II 1.00 FLT 7400 - 7499 - ALL
BT-HY II 1.00 FLT 7741 - 7744 - ALL
BT-HY II 2.00
BT-PS II 1.00 FLT 7400 - 7499 - ALL
BT-PS II 1.00 FLT 7741 - 7744 - ALL
BT-SK II 1.00 FLT 7400 - 7499 - ALL
BT-SK II 1.00 FLT 7741 - 7744 - ALL
BT-SU II 1.00 FLT 7400 - 7499 - ALL
BT-SU II 1.00 FLT 7741 - 7744 - ALL
BT-UT II 1.00 FLT 7400 - 7499 - ALL
BT-UT II 1.00 FLT 7741 - 7744 - ALL
B2-BT II 1.00 ALL - FLT 7400 - 7499
B2-BT II 1.00 ALL - FLT 7741 - 7744
B2-BT II .40
HY-BT II 1.00 ALL - FLT 7400 - 7499
HY-BT II 1.00 ALL - FLT 7741 - 7744
HY-BT II 1.00
LH-BT II .40
PS-BT II 1.00 ALL - FLT 7400 - 7499
PS-BT II 1.00 ALL - FLT 7741 - 7744
SK-BT II 1.00 ALL - FLT 7400 - 7499
SK-BT II 1.00 ALL - FLT 7741 - 7744
SU-BT II 1.00 ALL - FLT 7400 - 7499
SU-BT II 1.00 ALL - FLT 7741 - 7744
SU-BT II .40
UT-BT II 1.00 ALL - FLT 7400 - 7499
UT-BT II 1.00 ALL - FLT 7741 - 7744
-BT II .30 GROUP2 - GROUP2
-BT II .40
-DY II 2.00
-UT II 1.30 IEV - VKO
BT- II .30 GROUP2 - GROUP2
BT-
II .40
DY- II 2.00
UT-
II 1.30 VKO - IEV
USE T*GRPN FOR CITIES IN A GROUP. WHERE N IS THE GRP NUMBER.

Käisime just Ryanairiga läbi Riia ja Londoni Corful. Sinnasõit kõik sujus, riia-standsted jõudis isegi varem kohale, siis oli paar tundi ootamist + 20 minutit hilinemist järgmisele lennule. Õnneks edasilendu rohkem polnud ja rendifirma ootas ära. Tagasi tulles pidi meil Leedsis olema ümberistumiseks tund künne aga kuna lend hilines 30 minutit lennutorni probleemide tõttu, siis jäi aega vaid 40 minutit teha dokumendikontroll joosta läbi terve lennujaama uude dokumendi ja turvakontrolli ning siis lennukile. Kuna oli väike lennujaam ja fast line tellitud siis jõudsime, kuigi boarding oli juba peal kui turvakontrolli jõudsime ja lennukiks seesama hilineja millega just olime saabunud. Ja Riiga hilinesime ka 30 minutit, seega ükskõik kui väike lennujaam on, siis 35 minutit on ikka päris suur risk järgmisele lennule mitte jõuda ja samal päeval ei pruugi uut lendu enam üldse minna. 

To Lumimumm : Jäin samast lennust eelmine aasta maha, sest lend hilines nii palju ja lahe asi oli see, et sealt ju lendab Riiga ainult kaks korda nädalas lennuk. Korralik trall oli sellega.

Mul oli circa kuu tagasi  AirBaliticuga aega 45minutit Riias ümberistumiseks, ehk Tallinn-Riia-Berliin. Kuna antud lend oli ainuke variant, mis ajaliselt sobis, siis ei saanud seda 45min eirata. Ja kuna kohe Berliini saabudes pidin autoga edasi liikuma (st mind oodati juba seal), siis ei tulnud kohale mitte jõudmine kõne allagi. Tunnistan, et üsna rahutu oli lennukis olla, kui iga asi tundus tavapärasest rohkem aega võtvat ning õigel ajal kohale jõudmin oli tähtis. Lõpuks hilines lend vist  küll alla 15minuti ja enne maandumist loeti kõigi uued väravad ette. Saabus vist C-se ja uus väljus B19?, ehk kõndimist Riia kohta natukene oli. Lõpuks jõudsin muidugi ilusti ja sain lennule viivas bussis isegi rahulikult facebookis ära käia aga kui oleks variant olnud, siis oleks eelistanud vahepeal ühe õlle ja söögi teha ning rahulikult võtnud. Kahjuks seda varianti minul ei olnud.