Gps -navi
Tere, olen suur autoga reisija, ning plaan on osta autosse väga korralik GPS, mis tõesti näitab kõike ja mille peale saab loota, kes mida soovitada oskab?

Juhtmevaba laadimisega mobiilihoidik ning Waze.
Kõige parem ning toimivam lahendus.

Kasutan aastaid igapäevaselt Waze-t, aga pikematel reisidel viimased paar aastat lisaks Tom-Tom, mis oli üpris kallis (üle 300 euro), aga eelmine GPS - Garmin meeldis mulle rohkem, ning kahetsen uue valikut kuigi ekraan on tunduvalt suurem. Sageli on reisi ajal vajadus näppida ka mobiili. Hotellidega seonduv,, samuti lähedal asuvad vaatamisväärsused, kauplused jmt teave tuleb sealt. Miks Garmin? Tom-Tom ei näita kõrgust, ilmakaari ning ei fikseeri kõike vajalikku reisiga seonduvat.

Maps.me  telefonis
tasuta, offline


Mul on tsikli lenksu küljes Tom-Tom. Sest:

- see on pritsme-, tolmu ja põrutuskindel
- sellel on korralik hoidja, mis on permanentselt tsikli küljes
Sellega head omadused lõppevad.
See on:
- halva ekraaniga
- aeglane
- täiesti nähtamatu, kui päike õige nurga alt paistab
- kinnastega peaaegu kasutamatu, kuigi peaks olem just kinnastega kasutamiseks mõeldud
- kohmaka marsruudikoostamise tarkvaraga
- ainult mõni kord aastas uuenevate kaartidega
Autosse, kui oleks plaan reisimiseks autot kohandada, organiseeriks midagi tahvlist ja spetsiaaltarkvarast ja võib-olla välisest GPS-i antennist.
Ükskõik millise seadme sa ostad, jääb see tänapäeval nutiseadmele ja seal olemasolevale tarkvarale igal juhul alla.

On olemas ka Live uuendustega TomTom ja Garmin, kuid see eeldab ikka ühendust mobiiltelefoniga ja võimalik, et osa sellest on ka tasuline.
Seadmed ise on kallid ja mina pean nõustuma, et ole sellisel asjal mõtet.
http://www.gps.ee/toode/garmin-gps-drivesmart-61-lmt-d/


Soovite eraldi seadet, siis pigem tõesti telefon või väike tahvelarvuti.
Navigatsioone mida kasutada on mitmeid. Eelmainitud Maps.Me, peale selle on näiteks HERE WeGo, mida kasutab ka VW grupp oma autodes.
Google Maps on vast parim, kuigi aasta alguses tehtud uuendused rikkusid osaliselt selle mugavuse ära. Kui sa sõidad teeotsast mööda 100 meetrit ja Google Maps soovitab 5km ringsõidu teha tagasipöörde asemel, mis antud kohas on ka seaduslik.... Ei oska midagi öelda selle loogika kohta.
Waze on ka nii ja naa, ma eelistaks kui teine navigatsioon kõrval töötab. Waze mõnikord soovitab keerukamaid kõrvalteid kasutada ja pakub sellega 1 minutilist ajavõitu.
Kas Maps.Me probleemiks ei olnud tülikas kaartide uuendamine? Laeb täielikult uue kaardi alla, mitte paari megabaidi suurust faili?
Sygic mis vanasti oli hea, enam ei soovitaks. Laadisin telefoni, tasulise eluaegse litsentsi. Ühendasin auto multimeedia süsteemiga ja telefon hakkas tegema tühje kõnesid tundmatule numbrile ja seda varjatult taustal. Aru sain sellest, et muusika katkes tunnise sõiduga ikka mitmeid kordi ja hiljem kõnelogi vaadates.

Google maps, Maps.Me kui ka HERE on võimalik kasutada ilma internetiühenduseta. Google mapsi puhul tuleb küll vähe rohkem vaeva näha.
Lisaks on olemas veel Glympse, mis kasutab google mapsi kaarti(midagi oli veel valikus). See võimaldab reaalajas oma asukohta jagada, sõidukiirust. Google mapsil ka see nüüd olemas, kuid kiirust vist veel ei kuva.

Tahvelarvutile, telefonile saab lisaks tõmmata "autokaamera" rakenduse. 
Eelnevalt tasub kõiki neid rakendusi katsetada, tunnetada milline mugavam on, et reisil pettumust ei tekiks. Autokaamera rakenduse samaaegsel kasutamisel(töötavad ka tasutal, vähemalt mõned neist) on võimalik, et ei sobi telefoni võimekusega. Protsessor saab liiga palju tööd, telefon kuumeneb liigselt.

Nii Garmin kui ka TomTom on teinud programmid Androidile. Nii et eraldi GPS mõttetu sest sinna tulevad tihtipeale ainult paar korda aastas uuendused. Kerge abiga Tomtom Go Mobile app laeb sulle alati viimase info alla.  Ainult Euroopa kaart seadmes on  juba 8GB suur.
Samuti Sygic võtab laeb alla enne viimase kaardi kui netiühendus on olemas
Aga igaljuhul võrrelda proovida ja hea tahvel annab rohkem kui GPS seade.




Tahvel või Androidi "Head Unit" on kõige mõistlikum variant igaljuhul.

Saab mitut erinevat navigeerimisprogrammi kasutada, mis täiendavad  teineteist+kõik muu lõbu mis nende seadmetega kaasneb. 

Soovitaks samuti pigem telefoni/tahvlit. Kõik juba nimetatud äpid on head.

Enda kogemus näitab, et absoluutselt ideaalset äppi pole - igal neist on omad eelised, mõni hea navigeerimiseks, mõni vaatamisväärsuste leidmiseks, mõne kaardid on teistest värskemad, mõni hea millekski neljandaks. 
Kusjuures kõik see sõltub ka sellest, kus täpselt navigeerida - mõnes maas/regioonis võib üks lahendus parem olla, mõnes teine lahendus.
Sestap omalt poolt soovitaks nad kõik alla laadida ja kasutada kombineeritult vastavalt olukorrale, nagu teen ka ise.

Üks suht vana 3G toega (rohkem pole vaja) iPad ja Waze on väga hea kooslus olnud. EU piires nüüd andmeside koduse paketi hinnaga, seega pole probleemi ka kaartidega. iPadi roll on tekitada autosse  meeldivalt suur ekraan ning jätta telefon vabaks.  


Tõsi, Waze teevalik on vahest "seikluslik" -- olen nüüd meelega ka Eestis kasutanud ja vahest tõesti pakub Waze marsruute, mille peale ise ei tulekski. Viimane kord Tallinnast Elvasse sõites pakkus näiteks pisikesi teid Põltsamaa tagant ja kui ma soovitust ignoreerisin, siis selgus, et traditsiooniline marsruut Tartu kaudu on 2 min ja 3 km pikem...

Üks selge miinus on see, et Wazel pole korralikku ristmikuinfot, mis aegsasti juhataks õiget sõidurada valima -- keerulistel paljukorruselistel ristmikel oleks sellest kindlasti abi.

Waze eelis on alati ajakohased kaardid ning ka reaalajas liiklusinfo. Samas see reaalajas liiklusinfo tundubki teinekord olevat nende kummaliste marsruudivalikute põhjuseks, eriti pikemate otste puhul -- 600 km teekonna puhul avastab Waze marsruuti planeerides, et 400. kilomeetril on ummik ja seetõttu planeerib teekonna kuskilt külavahelt mööda kuigi selleks ajaks kui sinna "ummikukohta" jõutakse, on ummikust ammu ajalugu saanud :-)  

Veel üks pisike miinus on see, et Waze poolt salvestatud teekonda on suht tüütu hiljem Google kaardile saada -- Waze salvestab küll läbitud teekonna ja see on võimalik ka arvutis alla laadida kuid kuna see allalaaditud teekond on veidi äraspidises ja  omapärases formaadis, tuleb selle üldlevinud gpx või kml formaati saamiseks parasjagu vaeva näha -- vähemalt mina ei ole leidnud mugavat kiiret veebipõhist konverterit ning peab iga kord miskite skriptidega mässama.

Varem kasutasin Garminit -- vanemate Garminite miinus oli kehva kasutajaliides (eriti aadressotsingu puhul) ja tülikas kaartide uuendamine. Samas 2016 suvel sõitsin läbi Saksamaa Prantsusmaale 10 aastat vana kaardi abil ning kui üksikud momendid vahele jätta, siis probleemi polnud. 
Ja seejärel otsustasingi, et suure ekraaniga uue Garmini või TomTomi ostmise raha tasub pigem muuks kulutada ja edaspidi mobiiliäppidega läbi ajada. Seni pole otsust kahetsenud.

Kiidaks ka neid telefoni offline mapse, Here olen kasutanud kõigil oma aafrika reisidel ja alati oleme kohale saanud, viimane kord oli ka mingi gps telefon kaasas, aga seda ei kasutanud. Maps.Me kavatsen järgmine kord ära kasutada, aga siiani Here on kindlam variant olnud ja alati on kohale jõutud.

Kevadel Gambias ja Senegalis kasutasin vahel Heret, et vaadata, kus sõidan Toimis küll.

Ma olen tagurlane, ostsin hiljuti TomTom GO 620 ja olen väga rahul.  Täpselt sobiva suurusega 6" ekraan, korralik esiklaasi kinnitus (mitte armatuurlaual nagu enamus telefone), välisvalgusega kohanduv ekraan, telefonist saab neti jagada ja siis on reaalajas liiklusinfo ka olemas. Meeldib palju rohkem kui telefoniäpid, aga see on mu isiklik eelistus.

Aga nõus, et odavama otsa satnave ei maksa osta, nende lisaväärtus võrreldes telefoniga on kaheldav. Võib-olla ainult see, et telefoni akut ei söö ära, sest naviäpid tihti söövad rohkem akut kui telefon samal ajal laadida jõuab.

Olen eelkirjutajaga täiesti ühel meelel akude õgimisest! See on ka mul olnud suur probleem. Pead kuskil auto kinni ning akut 30% või veel vähem. Tavaliselt võõrasse linna jalutama minnes lülitan Endomondo sisse, et hiljem oleks selgus käidud kohtadest, aga peagi on aku nii tühi, et piltegi ei saa enam õieti teha... See on üks suur põhjus, et kasutan välisriikides navigeerimiseks korralikku GPS seadet ja mobiil aitab lisaks paljudes muudes toimingutes. Waze ei anna kiirteedel mitte midagi juurde, seal ei ole isegi politseid vaja karta, seega võib rahulikult laadimisele jätta. Vajadusel saad ju iga hetk ta käivitada. 

Telefoni ekraan ei pea sisselülitatud olema, kui kasutate navigatsiooni. Vähemalt Google Maps ja Waze  kuvavad ennem suunamuutmise vajadust info ekraanile. Waze puhul nüüd ei mäleta, kas ka muud märguanded olid, politsei jne.

Pidevale autoga reisijale, inimesele kelle tööks on pikamaasõidud, neile vast on mugavam korralik navigatsiooniseade. Need kes teevad ühe reisi ja enamuse ajast keerutavad tolmu kodumaal, neile vast odavam on ikka nutitelefon.

Üks pluss veel korraliku navigatsiooni kasuks on täpsem parem/täpsem GPS. 
Võtame näiteks olukorra, kus olete piirkonnas, kus mobiiltelefoni levi ei ole ja gps signaal nõrk. On võimalus, et telefon kaotab seal oma täpse asukoha ja siis olete probleemi ees. Mul oli sellega kogemus mõned aastad tagasi Lätis. Võimalik, et uued telefonid ja kallimad telefonid on parema võimekusega. Ei jäänud muud üle, kui tuli andmeside sisselülitada ja olukord lahenes. 
Veel keerulisemaks võib osutuda olukord, kus sõidate pikemates tunnelites. Seal kaotab telefon täpse asukoha suure tõenäosusega. Jälle olemas kogemus, kus tunnel hargnes kaheks. Teeviidad aitasid aga telefonis oli asukoht ebatäpne.

Lisaks sellele arvestage, et tänapäeval on veel alles see võimalus mis oli vanasti, peatuda ja küsida kohalike käest abi.

2013 a ostetud 200.- € Garmin 2495 live uuendustega toimetab siiamaani suhteliselt pädevalt ja välismaal liikudes on just ristmike abi kasuks. Paar korda on seegi mind teadmata põhjustel suunanud mitte kiirteele vaid läbi küla, kuigi kiirtee oli juba seal vähemalt 5 aastat ja ka GPS kaardid uuendatud.
Võib ju nuti otsas mugavalt end tunda aga mul polnud varasemalt mingit tahtmist kommunikatsiooni pakkujaid ülemäära nuumata.

See, millest sõltub korralik või mitte korralik GPS , ei ole arusaanud. Kui nt Garmini seade, siis kas osta see 100.- € või 300.- € ? Mis seal vahet ? Kui kaardid peal ja ekraan helendab, siis kohale ta sind ju juhatab ? Või mida imet sellega veel siis teha ?

Kallimatel on lisavõimalusi, just neile, kes kasutavad pidevalt navigatsiooni ja autos puudub ekraan. Võimalik ühendada näiteks parkimiskaamera. 
Saabuvad kõned ja sõnumid nähtavad ekraanil. 
Mõned "huvitavad" lisad on aastase tasuta litsentsiga, mis tähendab lisakulu tulevikus.
Kõrvalmärkusena näiteks uued BMW-d, kus parkimisel on 360 vaade reaalajas. Paraku see teenus on kuumaksepõhiline. 
Lisaks sellele võib tulla hinnaerinevus ka kasutatavas tehnoloogiast. GPS asukohamääramise kiip, kui täpne, kui kiire. Võrdle seda arvuti protsessoriga. Mida parem, seda kallim arvuti.
https://www.garmineesti.ee/teele/auto-gps

Kui GPS seadmes on tõesti uued kaardid sees siis miks mitte seda kasutada, muidu tuleb telefonile mingi muu teade ja enne kui aru saad oled juba roolis telefoni näppimas. Mulle mulle meenuvad TomTomiga küll kaks seika kus ühel Leedu tripil TomTom järjekindlalt meil esimesel võimalusel tagasi pöörata käskis. Teine kord aastaid tagasi Itaalias Veronasse sõites sattusime uuele teele mida TomTom´is polnud, ka ei olnud abi mobiilis olevast CoPilot äpist sest ka sealt puudus see tee. Waze oli tol korral ainus mis meid uuesti õigele teele juhatas.

Kui auto ekraanil on võimalik kasutada CarPlay´d või Android Autot siis pigem Waze või Google Map. Teisel juhul siis juba GPS, et vältida telefoni näppimist.
Ohutut liiklemist!

Telefon ja Waze...esiteks saab tänapäeval autos olles telefoni laadida, teiseks ikkagi info reaalajas, küll jah väikese läägiga (ehk siis kui õnnetus on ära koristatud ja ummarit pole, siis noh 10-15 minutit võtab aega kui keegi seda omakorda teavitab ja see kaardilt kaob. Aga ummiku ära kadumine on pigem positiivne ja ajavõit...ja sa ei PEA ju neid sõnumeid lugema, mis kaardi jälgimise ajal tulevad. Ma küll suudan autoroolis MITTE igat updeiti vaadata ja olgu või tuhat sõnumit, kui peatuse teen, siis vaatan...

Need kes silmaklapid peas sõidavad wace järgi ,ei saagi aru ,et on olemas palju sirgemaid teid.
Wace oskab saata sind korralikku võpsikusse ,kui avastab mingi ummiku. Ei saa küll tõsiselt alati võtta.
Isegi läbipääsmatusse metsa satutud.
Kasutan vaid Tom tom ,millel eluaegne tasuta kaardiuuendus. Töötab täiesti hästi ja ei sõltu internetist.
Osades mitte EU riikies nagu Sveits saab internetti kasutades pärast korraliku arve ...
Mina olen sõitnud euroopas sellest ajas kui navi ei olnudki.
Tänapäeva noored kui tahavad sõita Berliini ,toksivad telefoni aadressi sisse ja löpetavad teekonna Kaliningradi piiripunktis. Vat nii.



waze eelis on see, et on ära märgitud ka ajutised kaamerad politseinikena, ja minu waze küll ei taha venemaale sõita