trip-krainetrip-ukraine-dark
Järjekorrad Euroopa lennujaamades aastal 2022

Ajendatuna tripi loost järjekordade kohta Euroopa lennujaamades mõtlesin, et oleks mõistlik teha eraldi teema (eelviidatud lugu vajub uute uudiste peale tulemisel nähtavusest ära), et saaksime omavahel kogemusi jagada ja seeläbi paremini ette valmistuda.

  • Saabumine Tallinna lennujaama täna hommikul kell 4:40.

  • Turvakontrolli läbimine võttis 63 minutit.

  • Kella 0500 ja 0630 vahel oli väljumas viis lendu.

  • Avatud oli kaks julgestusliini.

Lennujaam soovitab kohal olla VÄHEMALT 2 tundi enne lendu. Sellest kulus tunnikene turvakontrollis. Kah asi? Ega seal ju muud nagunii teha pole.

Jep, teadsin seda. Paraku paljud ei tea, sest on harjunud, et Tallinnas asjad sujuvad kiiremini. Amsterdamis on inimesed veidi pikema ajaga harjunud, aga vaevalt keegi viietunnised ummikuid ette nägi. Selle lõime mõte ongi info jagamine - võib juhtuda, et järjekorrad on ka mõnes tripi uudises kajastamata jäänud lennujaamas, sel juhul on ju hea, et saame seda infot omavahel jagada.

63 minutit on Tallinna Lennujaama kohta väga pikk aeg. Mul on korra läinud esmaspäeva hommikul pikalt, aga muidu Tallinnas mingeid erilisi järjekordi ei ole olnud, vähemalt aprillis ja mai esimesel poolel ei olnud pikad. Aitäh info eest! Mul uued lennud ees ja võtan siis korraliku varu jõudmisel.

Eile hommikul veidi peale kl 5, Heathrow T3. Fast Track suletud, tavakontrollis paras järjekord, aga liikus kiiresti, u 25 minutit, et läbi saada. Paar nädalat tagasi, jälle Heathrow T3, laupäeva hommik kl 9 paiku, läbi Fast Tracki u 15 min.

Mai algusest ühe tuttava hoiatav kogenud Manchesterist. Esmaspäeva hommik u kl 6 (kahjuks terminali ei tea), oli lennujaamas 4 tundi enne lendu ja pidi lõpuks jõuga turvajärjekorras ette suruma, et lennule jõuda.

Või selline näide Iirimaalt.

22.mai varahommik Edinburghis, lend 6.30, departure väravad tehti lahti paar tundi enne. Turvas lükati üle ühe kotid lisakontrolliks kõrvale ja üle tunni lihtsalt passisime seal, kuna kotte kontrollisid  2 meest, pikalt ja põhjalikult.

Meenus silt lennujaama sissepääsu juures: we check nearly everybody - be ready!

13. mai varahommikul läbisime Tallinna lennujaamas turvakontrolli u 10 minutiga.

16. mai pärastlõunal läks Brüsseli Charleroi' lennujaama turvakontrollis mingi 45 min (kogu reisijatemassi kontrollimiseks olid avatud ainult neli turvakontrolli linti ja kui kellegi kohvrit oli vaja eraldi kontrollida, siis terve lint seisis 15 min). 

24. mai varajasel õhtupoolikul läbisime Alicantes turvakontrolli päris kiirelt, alla poole tunniga. 

27. mai varahommikul sai Budapestis turvakontroll läbitud u 15 minutiga.

Arlandas on ka hommikuti peris arvestatav ajakulu.

7:15 ARN-TLL pagasisaba + turvakontroll kokku võttis täna hommikul tõesti üksjagu aega. Olin kohal 2,5 tundi enne lendu ja ehk 0,5 tundi jäi aega üle.

Budapest oli viimati megakiire, 28.05 kella 14.00 paiku väljunud Air Balticu lennule koos äraantava pagasiga ehk maks 20 minutiga kõik formaalsused tehtud ja turvakontrollist läbi.

Mina olen Tallinna lennujaamas tähele pannud et enamus reisijaid on mõtetes mujal ning ei märka kui koht turvalindi ees vabaneb, turvatöötajal pole ka aega kogu aeg jälgida ning reisijaid vabadele kohtadele kutsuda. Ka see on üks põhjus miks järjekord venib.

Teoreetiliselt läheks järjekord oluliselt kiiremini kui inimesed käituksid ratsionaalselt. Ehk metallesemed, vedelikud ja elektroonika oleks eraldi pandud juba enne turvakontrolli lindini jõudmist.
Aga paljud hakkavad seal lindi peal ju alles käsipagasikohvri sügavustest neid otsima.

Kõvasti on järjekordade tekkimisele kaasa aidanud ka lennufirmad ise oma hinnapoliitikaga. Äraantava pagasi tasuliseks muutmine loob ju inimestele võimsa stiimuli kõik reisil vajalik käsipagasisse suruda. 

Tegelikult lihtsam oleks oma šampoonid (ilma 100 ml piiranguta!), küünekäärid ja muu säärane suures kohvris enne turvakontrolli ära anda. Ja jalutada kontrollist läbi piltlikult kaks kätt taskus.

Kuid kes siis maksta raatsib....

Viimaste kommentaaridega nõus, üsna kummaline on vaatepilt kui käsipagasist võetakse välja hapukurgipurk, käärid ja kosmeetikakott mida siis sorteerima hakatakse. Kas on raske oma kosmeetikat, küünelakieemaldaja ja šampoon suurde kohvrisse panna? Samuti ei peaks vinguma üle saali kui see üle 100ml toode prügikasti läheb. Kui on mitu lendu, peaks ostma Ikea või mõne muu kinnitiga läbipaistva kilekoti, sinna ühe huulepulga, pisikese kreemi ja mõne väiksema abivahendi panema, selle hops käekotist ühekorraga turvakasti tõstma ja järjekord liigub normaalselt edasi.

Samuti soovitaksin suuremate lastega reisides kõik telefonid, arvutid ja muu tehnika ühte kotti panna, ühe pereliikme kätte anda ja siis saab kiirelt selle kasti tõsta, et turva seda ühekorraga kontrollida saaks või võtta käsipagasisse pere peale ainult üks laadija, mitte hakata viiest kotist neid välja koukima ja siis üksteise kallal teiste ees tänitama, et kes kuhu midagi unustas.

Kui ma lendan päevaks või paariks, ei ole mul mingit vajadust äraantava pagasi järgi. Ja vajalikud kreemid-seebid rändavad käsipagasis.

Aga sellega olen nõus, et reisijad ise ei aita järjekorra kiirusele kaasa. Hiljuti Bukarestis küsiti igaühe käest eraldi, kas on elektroonikat või vedelike kotis. Tuima näoga vastati, et ei ole. Ja pmst iga teine kandik läks täiendavasse kontrolli, sest ega läpakas ja pooleliitrine viski ju elektroonika ja vedelike alla ei käi.

Ja loomulikult see kohvri lahtipakkimine ja vedelike kõige põhjast välja otsimine alles siis, kui lindi ette jõutakse. Ja eriti käivad mulle närvidele need, kes pärast kontrolli hakkavad sealsamas lindil oma asju tagasi kotti pakkima, hoides sellega järjekorda kinni. Ei taha eriti uskuda, et 90% lendajatest teevad seda esimest korda.

Tallinna lennujaama turvakontroll tundus kuidagi eriliselt põhjalik, võrreldes näiteks Arlandaga. Enamus kastidest läksid lisakontrolli,mõni kott käis 3 korda läbi masina. Arlandas oli järjekord kõvasti pikem,aga see-eest liikus pidevalt. Ja need,kellel oli oht maha jääda võeti pileti näitamisel fast-tracki

Väga lahe oli Las palmase turvakontroll,avatud oli 4 linti,iga lindi ees 2 inimest järjekorras. See eest seisime seal check-innis tund aega.

Lilian, laadijaid ei peagi kotist välja võtma. Enamus ajast kulub minu kogemuse põhjal juhmidele, lõhkeaine- ja narkotestile ning mingitele arusaamatustele arvutiekraanil turvaväravas. Mul viimasel kahel lennul võeti kott eraldi kontrolli, kummagil juhul ei osatudki põhjendada midagi, esimesel juhul oli pilt koti sisust kadunud ja läks lihtsalt uuesti. Samuti võiks rohkem liine korraga töös olla vähemalt tipptundidel.

Mõistan, et uute turvatöötajate koolitamine on aeganõudev jne, samas selliseid inimesi saaks ju kiiremini tööle võtta, kes reisijaid vabale kohale lindil suunaks. Või käiks järjekorra läbi, küsiks kas on vedelikke, kas need on õigesti pakitud, soovitaks äraantavasse pagasisse panna, annaks infot, mis on vaja eraldi kasti panna, soovitaks need asjad juba kohvris pealepoole valmis sättida jne. Ühesõnaga kergendaks linditöötajate elu.

Tallinna lennujaamas oleks sellise töötaja tegemine suures osas tühi töö. Vaadates näiteks hommikust puhkuselendajate põhimassi, siis neist osa ütleks, et neil pole mingeid vedelikke, elektroonikat ja isegi see kohver kõrval pole tegelikult nende oma. Ja siis kontrollis hakkaks trall ikka pihta. Kohati tundub, et on mingi kartus, et kui küsitakse, siis peab kinldasti varjama, sest muidu võetakse kreemid jm ära. Reaalselt võetaksegi, sest röntgen näitab su kreemide ja alko varu ilusti ära. Elektroonikaga on jälle vist kartus, et keegi varastab telefoni ära kui kasti paned selle vms. Polegi täpselt aru saanud. Vahel hommikul Lufthansa lennule vm minnes on isegi põnev vaadata, mis puhkusereisijatega toimub, aga seda seni kuni endal lõpuks kiire hakkab. Ja reaalselt küsib need küsimused turvatöötaja igalt reisijalt ja teatud seltskond valetab tõsise näoga oma kasti juures ja ootab siis lisakontrollis.

Abi oleks tõesti inimesest, kes on järjekorra alguses ja näitab pidevalt käega järgmise vaba koha suunas. See võib olla mõni suvaline lennujaama töötaja. Tavaline praktika enamikes lennujaamades.

Teeks mingi trahvipunktisüsteemi - iga valetamise eest saad augu passi, peale kolmandat valetamist avatakse sulle eriliin, mille läbimine sisaldab kehaõõnsuste kontrolli, võtab aega 2h ja maksab kolmekohalise summa.

Tere.

Kuidas on olukord Helsinki lennujaamas? Väljalend on kl 9 õhtul

Täna on ju ikkagi põhiküsimus selles, et turvakontrolle on lennujaamades liiga vähe, mitte et inimesed oleksid kahe aastaga tunduvalt juhmimaks muutunud ja on kõik on hakanud küünekääre seljakotti peitma. 2,5 aastat tagasi ei olnud ju selliseid järjekordi? Ja aru ma ei saa, kas turvateenuse pakkujatel mingeid kohustusi pole? Ise  tegelen ka teenuste pakkumisega ja igale lepingu rikkumisele järgnevad trahvid-trahvid-trahvid. Ja veel ma ei tea, mis ma peaksin tegema, kui loen et turvajärjekord on 5 tundi, mul ära antav pagas ja check in avatakse 2 tundi enne lendu?