Umbes aasta-poolteist tagasi sai käidud Air Balticuga Barcelonas. Olime tookord väga üllatunud, et kogu reis sai tehtud nii, et ei pidanud ei minnes ega tulles lennujaamas isikut tõendavat dokumenti näitama. Tegin ühes reisiteemalises fb gruppis tookord ka teema, et kas nii ongi ok tänapäeval. Seal tuli vastustest välja, et tõesti, Schengeni sees võidakse lennule pääsemiseks küsida dokumenti, aga võidakse ka mitte küsida.
Siin rohkem reisinud ja targemad inimesed koos, oskate ehk kommenteerida, kuidas selle dokumendi kontrolliga täna lennu väravas tegelikult on? Kas see, kas kontrollitakse või mitte on lennuettevõtte otsus või on selle taga mingid kindlad seadused? Vahepeal oleme käinud Air Balticuga Napolis ja Kopenhaagenis, ei pidanud jällegi id-d kellegile näitama, samas ühes teises fb teemas väidetakse, et ma olen lolliks läinud, alati peab koos pardakaartiga ka dokumenti näitama. Tänan kes oskab kommenteerida.
Septembris sai kàidud Budapestis, küsiti dokumenti nii minnes kui tulles. Augustis Nizzas kàies ei küsitud ei minnes ega tulles
Ma väga ei mäleta neid kordi kui lihtsalt väravast läbi jalutada õnnestuks. Pardakaarti tahetakse alati ja koos sellega ka dokumenti. Eelmisel nädala sai neid 4 korda näidatud.
Minu meelest sõltub see lennufirmast. AirBaltic tavaliselt dokumenti ei küsi ja "piiksutad" ise oma pileti läbi. Ryanair ja SAS jälle tavaliselt küsivad dokumenti ja olen näinud viimase aasta jooksul mitmel korral Schengeni sisestel lendudel, kuidas ilma Eesti viisata reisijaid (VF kodanikke) lennukile ei lasta.
Täpselt pole uurinud, aga tõenäoliselt on ka lennufirmal oma sõna öelda. Näiteks Lufthansa lõpetas ka Tallinnas juba vist eelmine aasta mingist hetkest dokumentide kontrolli. Frankfurdis ja Münchenis pole dokumente küsitud juba päris palju aastaid. Kuna lennule minek käib peaaegu alati automaatsete väravate kaudu, siis reaalselt polegi seal kuskil dokumenti küsida.
Ma viimasel ajal vist rohkem Ryanairiga lennanud aga tööasjus ka Finnairi ja Air Balticuga. Ja ei saa päris öelda, et üldse enam dokumenti ei küsita. Jah, Air Balticul tundub, et on suht savi kuid Finnair ikka küsis lisaks pardakaardile ka dokumenti Täna tulin Riia kaudu Küprosele ja kontrolliti nii Riias, kuid eriti hoolega just Küprosele sisenedes dokumente. Tegelikult vist kehtib siiani see, et kui vedaja ei tee piisavat kontrolli ja teiselpool lennujaamas inimest riiki sisse ei lasta, siis peavad oma kulu ja kirjadega tagasi transportima, kuskil travel grupis oli sellest juttu aga uudistekünnist vist ei ületanud.
Mul olid Aegean ja Ryanair.
Küprosel tuli pass automaadis skännida nii minnes kui tulles ja siis saadud paberilipaka vaatas ametnik üle. Laps kaamerasse ei ulatunudki. Juurde hüppas mingi onuke ja hakkas lambist vene keeles juhendama??? Et nagu mida asja? Väravas teadustas valjuhääldi vene ja kreeka keeles. Ei piiksugi englishit. Linnas niigi igal sammul venekeelsed sildid. Ja see on vaiksel juba lennujaama hiilinud.
Eristada tuleb dokumendikontrolli piiriületusel, mida teostab riik, ja dokumentide kontrolli lennufirma poolt.
Schengenis ei ole riikidel üldist dokumendikontrolli kohustust ja seega pole ka piirikontrolle. Piirikontrolli tohib taastada ainult erandjuhtudel ja kindlatel tingimustel. Teha tohib nö pistelist kontrolli. Riigipoolse kontrolli eesmärk on isiku riiki sisenemise / riigis viibimise õiguse kontrollimine.
Lennufirma võib oma reeglite järgi aga dokumenti kontrollida enne lennukisse lubamist igal pool, kui seda mistahes põhjusel vajalikuks peetakse. Selle kontrolli eesmärgiks Schengenis on eeskätt veenduda, et reisib sama isik, kellele on pilet väljastatud. Seda on viimasel ajal vähem, sest dokumentide kontroll võib aeglustada pardaleminekut ja paljusid lennufirmasid see tegelikult ei huvita.
Viimase nädala kogemused:
- Tallinn - Helsinki: küsiti kõigilt dokument näidata, visati kiire pilk nimele peale
- Helsinki-Brüssel: automaatvärav, dokumenti ei küsitud
- Brüssel - Lissabon: küsiti dokumenti ja seda ka vaadati
- Lissabon - Brüssel: küsiti ja vaadatai dokumenti
- Brüssel - Helsinki: küsiti dokumenti ja visati kiire pilk peale
- Helsinki - Tallinn: automaatvärav, dolumenti ei küsitud
P.S: väljaspoole Schengenit reisides kontrollivad ka lennufirmad, kas sihtriiki sisenemisnõuded on täidetud. Nimelt kui isik transiit- või sihtriiki ei lubata, peab lennufirma isikut ise oma kuludega tagasi tooma. Seepärast uuritakse "kaugemale" lennates nii passi kui ka viisasid jms.
Oslo-Helsingi-Tallinn ja pärast samamoodi tagasi, sai tehtud ilma dokumendita, sest see ununes lihtsalt maha. Vedajateks Wizzair ja Finnair.
Nii ja naa. Väravas enamasti küsivad, vahel ei küsi. Samas nt Gibraltar-Hispaania suunal maislaad mööda Schengenisse sisenedes ei huvitanud kedagi.
Schengenis jah mälu järgi ligi pooled pole viimasel ajal dokumenti küsinud. Vimane lend oli nädal tagasi Helsingi-Vantaast Tallinna lennates automaatvärav ja kuna värav toimis, polnud vajadust dokumenti näidata.
Non-Schengenis aga nii lihtsalt ei lähe. Sellele eelmise nädala Helsingi jätkulennule eelnesid aga mõned lennud Indias ja seal ikka megakontroll, seda ka riigisisesel lennul. Tundus, et nii Mumbais, Delhis kui Goas on pigem standard ühe lennuga seoses minimaalselt 5-6 korda passi näidata: 1. kord lennujaama välisuksest sisenemisel, 2. check-in / pagasi äraandmise lett, 3. turvaalasse sisenemise saba, 4. turvaala saba lõpupoole enne turvakontolli linti, 5. väljuva lennu väravas, 6. peale väravat "torus" enne lennukisse sisenemist (kusjuures mingil lennul toimus lisaks ka keset toru täiendav kontroll)
Seda keset toru tehtud täiendavat dokumentide ja käsipagasi kontrolli kogesin ka mina esmakordselt oktoobris, lennul Santiago-New York. Shengenis on dok. kontroll kuidas- kunagi, vahest teevad ainult moepärast nägu, nagu see neid huvitaks.
Läbi otsiti kõigil uuesti käsipagas, seda siis käsitsi, kuna televiisoreid seal pole. Avatud taxfree kilekotid jookidega, võeti inimestelt ära.
Minu värske kogemus Finnairiga Tallinn-Rooma-Tallinn. Minnes ei tahtnud keegi id-kaarti näha, nii Tallinnas kui Helsingis piisas pardakaardi piiksutamisest. Tagasiteel Roomas ei tahtnud keegi jälle pardakaarti näha ning vaadati ainult dokumenti. Helsingis piisas jälle ainult pardakaardist.
Nädalavahetusel Lapimaalt Kittilä-Helsingi-Tallinn kuskil dokumenti ei küsitud, ka sinna lennates mitte. Vedajaks Finnair. Mõned nädalad tagasi Swissiga läbi Zürichi Napolisse lennates ei tahetud ka kuskil dokumente, tagasilennul väravas küsiti. Samamoodi käitus Air Baltic veidi varem Tallinn-Riia-Ateena lennul: sinna lennates kuskil midagi ei küsitud, tagasilennul väravas küsiti.
Kas see ei olene ka sellest, mis tehnoloogiat lennujaam kasutab? Tehakse turvakontrolli sisenemiseks pardakaarti skännides näopilt ja hiljem pole vaja dokumentidega lehvitada?