Oportunistlik mõte - kuidas reiside taastumisest kasu lõigata

Ma saan täiesti aru, et see ei pruugi kõik kõlada kooskõlas hetke olukorraga, kuid aina rohkem lähevad mõtted peatsele reisimisele ja plaan on seda teha soodsalt. 

Enne, kui jätkan, paar väljaütlemist: 

* Ma ei soovi ühegi lennufirma kadumist; 

* Ma ei plaani hetkel ühtegi reisi ja arvan, et korraliku välismaal viibimise plaani puudumisel võiks selle mõtte praegu maha matta. 

Aga siiski, uurisin siin veidi jänese pabulaid ja sealt vaadates tundus tulevik umbes selline. 

Millalgi hakkab see jama lahenema ja siis on üheks lühikeseks perioodiks oodata kas päris uskumatuid pakkumisi või vähemalt selliseid, mis kulmu kõvasti kõrgemale veavad. 

Lennufirmadel on likviidsuse jaoks raha vaja ja esialgu on neil iga raha teretulnud raha. See stsenaarium hakkab heal juhul teostuma ehk mais - juunis, tegelikult ju keegi ei tea, kunas, aga mõte on see lühike periood ära kasutada. 

Opositsiooniline arvamus: lennuvõimsust on kõigil üle ja pakkumisi tuleb pikemalt. 

Eelmisele oponeeriv arvamus: esialgu lennatakse varasemast vähem ja lennufirmad ei kiirusta väljapool põhiliine lende taastama.

Igale poole ka nagu lennata ei taha, kui omajagu juba ära käidud. Aga kiire reageerimine jälle eeldab riike, kus viisadega on lihtne. Veidi surnud ring.

Mida arvate?

Maailm on juba oluliselt muutunud. Ja elu peale koroonaviirust on täiesti teistsugune elust 2020 aasta veebruaris, kui piirid olid lahti ja said vabalt liikuma. Isegi kui see jama läbi saab, siis rahaliselt muutub reisimine mingiks ajaks luksuseks. 

Seega- kulutage täna olemasolev raha pangalaenu ja autoliisingu tasumiseks või hoidke raskete aegade jaoks, mis lähemad 7 aastat kestab.

Kindlasti tasub reserve koguda. Nagu ka teised, ennustan lennundusmaastiku muutumist.

Samas kui kütusehinnad on madalal, ei pruugi sulgemisi nii palju tulla ning hedgega tehakse tulevikuks paremad lepingud. 

Ise võtsin ST flashmüügi ajal äriklassi piletid Neitsisaartele 2021 alguseks - hind oli natuke üle 500 inimene. Usun, et tuleb veel häid pakkumisi.

Udoka, milline flashmüük? Veahind Budapestist? Muidugi võib ka seda "flashmüügiks" nimetada, kuidagi palju oli neid veahindu lühikese aja jooksul. Aga, see et nad pakkusid absurdihindu kuni 2021a algusesse, kus kõik ootavad taastumist, viitas siiski, et see polnud plaanitud. 
Praegune LH äriklassi supermüük Pariisist, 1000 EUR Aucklandi, Santiagosse jne, on ainult kuni 30.06 väljumisega.
https://youhavebeenupgraded.boardingarea.com/2020/03/1000-euro-lufthansa-swiss-friends-business-frankreich-australien-return/

Mis pankrottidesse puutub, siis täna just lugesin ühe panga analüüsi:

Qantas could survive a complete flying shutdown for almost a year

We model a scenario where Qantas’ entire flying operations are grounded and generating no revenue for the company. This would increase the reliance on Frequent Flyer to cover ~$465 million of monthly fixed costs for Qantas resulting in cash burn of ~$330 million a month. With available liquidity of ~$2.2bn (or $3.5bn incl. aircraft sale and leaseback) we estimate that Qantas could withstand 6 – 11 months of no flying before having to reduce its cost base further, increase gearing or raise equity (unlikely).

Mulle tundub, et see oli flash ikkagi, sest kestis mitu päeva. Hawaii kadus kiirelt ja tundub, et korrigeeriti. Aga eks varsti on näha... Bud algusega, jah.

Ise võtaks TLList mõned linnapuhkuse.

Ma planeerin süstemaatiliselt - mul on iga planeeritava reisi jaoks (plaan = tahaks minna) oma kogumishoius eeldatava eelarvega. Praeguse seisuga jätkan raha kogumist. Kui kraanid ühel hetkel lahti lähevad (ja kui ma vahepeal tööd kaotanud ei ole),  siis võiks kaunis mitme tulevikureisi eelarve koos olla.

Seega kavatsen pileteid osta küll. 

Veigo mainis lennufirmasid, aga ka kruiisifirmadel on täpselt samad probleemid. 

Ma olen 2021 aastaks planeerinud 2-3nädalast Kariibimere-kruiisi, ma eeldan, et õigel hetkel ostes tuleb see kätte väga hea hinnaga. 

Ja kui keegi peaks küsima, miks kruiisi, siis see on hea lihtne võimalus igasuguseid pisisaari/riike külastada, kuhu muidu on keeruline/kallis saada.

Mina pakun ka, et mingeid luksuskruiise laevadega tasub jälgida lühiajaliselt, kui jälle toimuma hakkavad. Hinnad võiksid head olla ja kuna peamiselt reisivad jõukad vanainimesed - kes on ehk konservatiivsemad reisimist taasalustama - siis äkki tekib mingi pooleaastane periood, kus ka nooremad reisivad odavate pakkumistega.

Tundub, et Hbert omab analüüsivõimet ja arusaama, kuidas maailmamajandus toimib. 

Veigol, kirgliku rändurina, on veel ees ootava suhtes kõhklusi ja ei julge ilmselt endale uut reaalsust veel tunnistada.

Mõni ei saa aru, et vähiga teist inimest nakatada ei ole võimalik ja mõned on endiselt optimistlikud.

Aga et mu jutt niisama targutamisena ei tunduks, siis paneks enda mõtted ka ikka kirja, kunagi hea vaadata. 

Nagu Hbert tabavalt ütles - maailm on oluliselt muutunud. Jääb veel lisada, et muutub veel. Seni avatud ja globaalset maailma pakitakse ülihelikiirusel kokku ja pannakse lukku. Kogu maailmamajandus on sõitnud täiskiirusel vastu seina ja lennanud tükkideks. Pahanduse põhjustajast endast, ei ole veel sealjuures teada suurt midagi.

 Panna sinna juurde näiteks eeldus, et immuunsust viiruse vastu ei teki ja uuesti nakatumise oht püsib pidevalt üleval, siis on tuleviku ennustamine suhteliselt tänamatu töö. 

 Kõige selle valguses julgeks väita, et lennukitäite kaupa inimesi lõunamaale päevitama sõitmas, ei näe me pikka aega. Vähemalt mitte enne, kui kõik rusud, mis majanduse vastu seina sõitmise tagajärjel tekkisid, on ära koristatud. Palju hakkab maksma lennupilet palmi alla, on teisejärgulisem, kui küsimus  mitu nulli €-le juurde tuleb või millist vääringut me üldse kasutame.

Arvatavasti peab aga lihttööline edaspidi oluliselt rohkem vaeva nägema, et sinna lennuki peale üldse pääseda. Ja ega neid lennuühendusigi on vähemasti poole vähem.

Ilusaid tulevasi reise kõigile! :)

Praegu on veel palju teadmatust ja see tekitab ülemäärast hirmu ühiskonnas. Kõik pandeemiad on varem seljatatud ja ei saa ka tänane erand olema. Jah, momendil on kohati eitusfaas, majandus kriis tuleb, kuid elu läheb ikka edasi, hiljem jälle, ei saada kriisist välja, kun a usutakse,e t see endiselt kestab. Kusjuures olen ka ise fantaseerinud, et väga häid pakkumisi tuleb kindlasti, kuid samas ei usu, et neile tormi joostakse, hirm püsib veel kaua peale kriisi lõppu reisimise ees, paljudele seab piirangud ka rahaline seis, kui oled ikka töötu, siis reisimine ei ole esimeste prioriteetide hulgas. 

Kokkuvõtvalt, kui oled ise realistlik ja rahavood positiivsed, siis tuleb põnev aeg reisisellidele (vähe turiste, lai valik, jah hinnad võivad olla kallimad, aga mitte nii kallid, et reisimine üldse ära jääb).

Igatahes, on väga põnev aeg.

Ma seda tulevikku nii mustades toonides ei näeks. Maailm on pidevalt paindlikumaks muutunud, kohanemisvõimelisemad jäävad ellu. Saan aru, et praegusel suletud piiride ajal võib paindlikus kohatu sõna näida.

Ehk kui on taastutud eelmistest kriisidest, tullakse ka siit välja. Pakun, et vähem kui aasta pärast ettevõtjad kraabivad juba jälle valitsuse ukse taga, et töötajaid ei jagu, vaja siia tulevatele töösoovijatele reegleid lõdvendada.

Et aga jutt Veigo algse teemaga haakuks, siis eeldaks mingeid muutuseid ka lennundussektoris. Kindlasti pakutakse mingeid kompensatsioonipakette, aga loogiline oleks ka mingite ahistavate reeglite lõdvendamine. Pean just silmas töötajate ja ametiühingutega seoses, et lennufirmadel oleks võimalik paindlikumalt muutustele reageerida.

Viimane uudis Itaaliast Alitalia teemal muidugi ei toeta seda lootust, paistab, et mõnes kohas arutu raha põletamine jätkub.

Reisimise puhul lennuhind on ainult üks komponent, sageli olulisem on majutus, toit ja muud kohapealsed kulud. See kindlasti saab löögi ja taastub kauem. Arvan, et Itaalias-Hispaanias saab ikka jupp aega hea hinnaga hotelle.

Enamik vastajaid keskendub lennureisimisele. Aga vaadake natuke laiemat pilti. Äkki kasvab näiteks Euroopa piires autoga reisijate arv? Inimesed vahetavad lennuki auto vastu? Euroopa piires ju täiesti võimalik, kuigi pikemate vahemaade puhul ebamugavam. Oluline, et majutusasutused oma tööd jätkavad ja küll nad jätkavad kui kliente leidub.

Selline mõte siis.

Olen ka mõlenud, et reisimine peale selle jama lõppu ei ole vist enam see nagu ta siiani oli.  Kuigi tänapäeva maalim on tunduvalt paindlikum, kui vanasti ja ehk ei ole sellel kõigel väga pikka ja kauakestvat negatiivset mõju.

Minul on/oli selle aasta plaanides 2 autoreisi - juunis ja septembris. Loodan, et selleks ajaks on olukord normaliseerunud  ja on ikka võimalik need ette võtta. Palju sõltub muidugi sellest, kas sissetulek säilib ja mis teevad majutuse hinnad.

On olemas ka mai kuuks AirBalticu piletid Viini aga tundub, et see jääb küll ära.

Hoolimata hiljutisest hirmust, kas jõuan reisilt õigeaegselt koju tahaks juba uuetsi reisile minna :)

Lennundus on pigem konservatiivne ala. Firmad kes lennud peatanud/peatavad hakkavad neid taastama vastavalt liinidele, mis neile esmatähtsad ja kindlalt kasumlikud. Soodushindadesse kui osa taastamise protsessi seega mina ei usu.

Siseturism kindlasti kasvab, samuti autoreisid lähiriikidesse.

 Mul on plaanis juulikuus 3 nädalat mööda Euroopat autoga sõita. Täitsa võimalik, et kõik siis juba toimib. Hetkel mingeid täpseid plaane veel ei tee. Liiga palju on muutujaid ja keegi ei tea, mis suunas nad liiguvad.

  Lennundusega on lood kindlasti keerulisemad. Palju sõltub sellest, kui pikalt kriis kestab ja kui suurt kahju tekitatakse. Mina üliodavatesse piletitesse väga ei usu. Kui neid tuleb, siis pigem vähe. 

 Ennustamine on teatavasti raske kui mitte võimatu. Tagantjärgi tarkus on aga juba täppisteadus.

Kusagil kõlas juba üleskutse sel aastal oma siseturismiga hoopis kohalikke ettevõtteid jalgele aidata. Pole just paha idee. Teeme ära??

ei tea kuidas sa seda teed? Isegi koju Saaremaale ei saa sõita, sest siis ei saa tagasi tööle.

Lennunduses jäävad pigem alles need firmad, kes valitsustelt rahasüsti saavad. Suured saavad seda üsna kindlasti, sest ei lase Saksa valitsus kaduda Lufthansal, Prantsusmaa Air Francel ega britid BA-l. Poolakate LOT vahest ka.

Euroopa Komisjon on juba väljeendanud seisukohta, et lennufirmadele selle kriisi valguses riigiabisid ei piirata.

Väiksematega nii hästi ei lähe ja mulle tundub (ma ei tea nende ärimudelit nii täpselt), et kõige suurem on ellujäämisrisk n.ö odavlennufirmadel.

Väiksematel firmadel ei pruugi nii hästi minna ja samuti on väiksemad riigid vaesemad.

Kindlasti osad firmad jäävad suurtele üles osta.

Eks ka minu lemmik Lufthansa Grupp on tekkinud sisuliselt teiste firmade üles ostmisie teel.

Selle tulemusena väheneb aga kindlasti konkurents ja väga kiiresti hakkavad tõusma hinnad, mis enne konkurentsi pärast allpool hoiti.

Lennufirmale ei ole vaja nui-neljaks lennata täis lennukiga. Igal lennul on oma tasuvuspiir, mida on vaja saavutada ja sealt edasi tuleb juba nö puhaskasum.

Selles osas on aga nagu ka iga teise äriga "miljoni dollari küsimus": milline on optimaalne hinnakõver.

Kuna lennukid ja meeskonnad on firmadel olemas ja neist isegi ei pruugi üldse kerge olla lahti saada, siis ma ei usu, et suured firmad oma liinivõrku koomale hakkavad tõmbama. Väikesed võibolla veidi küll.

Selleks et algul lennukid kiiresti täis saada (ning veelgi tähtsam: kiire cashflow) , on minu arvates suured soodukad tõenäolised, kuid aasta lõpu poole juba pigem haruldased.

Seega, kel vaba ressurssi nii aja kui raha näol, soovitan pakkumistest ruttu kinni haarata, kui need tulema hakkavad.

Väga kaua need reisipiirangud kesta ei saa. Vast on aprilli teises pooles juba enamik läbi.

Kui aga kestavad suveni välja, siis pigem jääb senine piirideta maailm üldse ajalooks...

@mart1 Kirjutasite, et immuunsust uue viiruse läbipõdemisel selle vastu ei teki ning nakkuse oht püsib pidevalt ülval. Kust antud info pärineb? 

Mitmete viroloogide hinnangutele tuginedes tekib teatud immuunsus ning uuesti nakatumise võimalus saab viiruse läbi põdenud inimestel olema üliväike.

Kas tõesti juba auto hinnad tõusevad, Toyota tõstis auto hinda (pikka aega stabiilselt olnud Landcruiser Luxuryl 700 € võrra).

Eks seda turismi taastumist saab mingil määral ennustada eelmise 2007 a majanduskriisi järgse ajaga, kuigi viiruste hirmu siis küll ei olnud. Reisimise sagedus on alati olnud korrelatsioonis majandusliku olukorraga ja siis oli ka langus suur ja see kajastus ka osades hindades, aga mitte eriti lennuhindades minu mälu järgi. Kui valitsused lennufirmasid toetavad ja viirusehirm ja piirangud kaovad, siis on lootust, et turismi teenindavad liinid siiski lähevad kiiresti käima, ja et turgu uuesti sisse sööta on lennufirmad mõne liiniga nõus  kahjumiga alustama ja soodsaid hindu pakkuma. Madalamad, kuid kindlasti eglaselt taastuvad naftahinnad vast aitaksid algul kaasa. Eelmisest kriisist mäletan, et paljud turismimagnetid olid veel 2009 aastal rahvast päris tühjad, näiteks Maya Bayl oli siis rannas vast paarkümmend turisti, mida ei saa võrrelda viimase paari aasta hullumajaga.