Kokkuvõte: 2018. reisiaasta uudistes. II osa.

OLI TORE, AGA...

NIKI
Austria puhkuselendudele spetsialiseerunud lennufirma NIKI lõpetas seoses emafirma Air Berlini pankrotiga lendamise 14. detsembril 2017, kuid sellele järgnes kuid kestnud seebiooper, kus oli kannapöördeid ja tegelaste vahetumisi rohkem kui küllaga. Lõpuks jõudis lennufirma LaudaMotioni nime all Ryanairi kätte, kes põhimõtteliselt ostis seeläbi ligipääsu kinnisevõitu Kesk-Euroopa saksakeelsele turule. Lisaks saab Ryanair ära kasutada Lauda lennufirma kogemusi oma uue hobi ehk puhkuselendude opereerimisel. Nagu prognoositud, said tarbijad Viinis näha hinnakonkurentsi Laudamotioni ja IAG odavlennufirma Level vahel.

Primera Air
Oktoobri algus näib olema lennufirmadele keeruline aeg. Kui 2017. aasta oktoobris tuli teade Monarch Airlinesi pankrotist, siis 2018. aasta oktoobris lõpetas suurte transatlantiliste plaanidega Primera Air.

WOW Air
5. oktoobril teatas Icelandair Group, et on nõus omandama sisuliselt pankrotis konkurendi WOW Airi aktsiad. Tehing jäi ära, kui mängu astus uus investor, kes oli nõus WOW Airi investeerima. Asi pole siiski veel lõpetatud.

Cobalt Air
17. oktoobri hilisõhtul teatas tegevuse lõpetamisest Küprose lennufirma Cobalt Air.

Small Planet
Leedus kadus ajalukku juba kolmas rahvuslik lennufirma. Veidi omapärane ju oli, et pärast flyLAL-i jaAir Lithuanica kadumist täitis rahvusliku lennufirma kohta põhiliselt tšarterlendudele pühendunud Small Planet Airlines, kuid jah, ka see on nüüd ajalugu. Muuhulgas oli Small Planetil tütarfirma ka Kambodžas. Kahjuks otselende Siem Reapist Tokyosse selle lennufirmaga ei tule.

ELLUJÄÄMINE KUI KUNSTIŽANR

Alitalia lõputu küünlapäev
Alitalia võib ju formaalselt pankrotis olla, aga lendamist ei sega see põrmugi. Äsja pikendas Itaalia valitsus Alitaliale antud laenu tagasimakse tähtaega 2019. aasta 30. juunini. Sellega ulatuks laenu pikkus 26 kuuni, mis on kaugelt pikem, kui Euroopa Komisjoni poolt riigiabiks lubatav 6 kuud. No comments.

Norwegian. Taevas on kohati pilvine.
Norwegian on viimastel aastatel väga agressiivselt laienenud (sealhulgas Lõuna-Ameerikasse) ja see kajastub paratamatult ka nende bilansis. Pehmelt öeldes pole nende majanduslik seis kiita.

Läbi terve aasta on käinud jutud, et kohe-kohe on Norwegianil kõht ülespoole. Norwegiani ostu vastu on huvi tundnud British Airwaysi (BA) emafirma IAG (International Airlines Group), kuid seni pole Norwegian ennast müüki pannud ja kõik jutud kohe-kohe saabuvast panrotist pole paika pidanud. Enam-vähem kindel, et seda ei juhtu ka lähemal ajal. Sellele vaatamata on õhus küllalt märke, mis teevad pikemas vaates ettevaatlikuks.

MAAILMA LENNUNDUS

Maailma parimad lennufirmad
Lennutranspordi kvaliteediuuringutele spetsialiseerunud Skytrax kuulutas 2018. aasta maailma parimaks lennufirmaks Singapore Airlinesi. Järgnesid eelmise aasta võitja Qatar Airways ja eelmisel aastal samuti kolmandal tabelireal olnud ANA All Nippon Airways. Euroopas läksid kõik kolm parimat kohta Lufthansa grupi lennnufirmadele. Esimene oli Lufthansa, teine Swiss International Air Lines ja kolmas Austrian Airlines.

Etihad Airways
Aastaid maailma tipplennufirmade hulka kuulunud Etihad jätkas vähikäiku. Strateegiline valik laieneda väiksemates lennufirmades vähemusosaluse soetamise kaudu osutus katastroofiliseks ning seda on märgata ka Skytraxi koostatavas maailma parimate lennufirmade edetabelis. Aastaga langes Etihad Airways 2017. aasta kaheksandalt tabelirealt 15. kohale. Kokku on tõmmatud kõikides teenindusklassides.

Ebaõnnestunud investeeringud jälitavad Etihadi senini. Pankrotistunud Air Berlini likvideerija nõuab Etihadilt 2 miljardi euro suurust valuraha, kuna Etihad lõpetas 2017. a. augustis finantstoe Air Berlinile vaatama sama aasta aprillis antud garantiikirjale. Etihadil on aega nõudele vastata 2019. a. jaanuari keskpaigani.

Air Italy
Veidi üllatav, aga Etihadile sarnast mudelit on asunud kasutama ka teine lennufirma Lähis-Ida suurest kolmikust. Nimelt sai Qatar Airwasyi finantstoel täiesti uue hingamise Itaalia puhkuselendudele spetsialiseerunud lennufirma Meridiana, mis nüüd tegutseb Air Italy nime all. Air Italy, mille kodulennujaam asub Sardiinias Olbias, on välja tulnud ambitsioonika plaaniga kasvada järgmise 5 aasta jooksul 50 lennukiga lennufirmaks, mis teenindab aastas 10 miljonit reisijat ning võtab üle Alitalia koha Itaalia rahvusliku lennufirmana. Air Italy avas sel aastal mitmeid uusi kaugliine ning vähemalt seni on lennukid täis ja reisijate tagasiside positiivne.

Ethiopian Airlines
Lennundus Aafrikas on suhteliselt sirgjooneline bisnes. Kõik Musta Mandri suuremad riiklikud lennufirmad lendavad kahjumiga, aastaid – välja arvatud üks. Kuigi ka Ethiopian Airlines kuulub valitsusele, selle lennufirma tegemistesse valitsus ei sekku. See ja professionaalne juhtkond on tulemuseks andnud lennufirma, mis teenib kasumit ja on päris hooga ette võtnud laienemise teistesse Aafrika riikidesse.

First in Business
2017. aastal Qatar Airwaysi poolt välja kuulutatud äriklassi uus standard QSuites on parem nii mõnegi lennufirma esimesest klassist ja 2018. aasta lõpuks kasutusel juba päris paljudel liinidel.

Bombardieridest said Airbusid
Seoses Kanada lennukitootaja Bombardier Aerospace ülevõtmisega Airbusi poolt läksid ka Bombardieri lennukid Airbusi kaubamärgi alla. Bombardier CS100-st sai A220-100 ja CS300 on A220-300.

ME TEAME SU PASSI NUMBRIT

21. augustist 5. septembrini läksid British Airwaysi veebilehelt jalutama sel perioodil tehtud 380 000 kaarditehingu andmed.

Cathay Pacific teatas aga, et massiivse andmelekke käigus jõudsid kõrvalistesse kätesse 9,4 miljoni reisija personaalsed andmed (passiandmed, e-posti aadressid, krediitkaardi numbrid). Lennufirma viivitas info avalikustamisega tervelt seitse kuud. Andmeleke toimus märtsis, CX avalikustas info aga alles oktoobris.

Asi pole parem ka hotellides. Hotelligigant Marriott teatas novembris, et nende andmebaasist on nelja aasta jooksul lekkinud 500 000 kliendi andmed, kes on teinud broneeringu mõnes Starwoodi kaubamärki kandvas hotellis (Sheraton, Westin, Le Méridien jt).

PIIR ON KÄES

Turismi mõju mitmetes maailma populaarsetes turismipaikades on jõudnud punkti, kus turism pole enam jätkusuutlik. Sulgemised ja piirangud puudutavad Filipiinide Boracay saart, Boholi Panglao saarel ja El Nidot Palawanil. Tais on suletud Phi Phi Leh saare populaarne Maya Bay rand ja Andamani meres asuv Koh Tachai. Suurte keskkonnaprobleemidega maadleb Phi Phi saarestiku suurim, Phi Phi Don saar. Barcelonad, Veneetsiad ja Dubrovnikud on pidevaks jututeemaks nagunii.

TÜRGI JA EGIPTUS ON TAGASI

Veidi filosoofiliselt võib öelda, et kahe asja vastu me siin maamunal ei saa. Üks on meie geograafiline asukoht, teine massimeedia suur mõju. Need kaks asja mõjutavad suurel määral inimeste reisiotsuseid, eriti siis, kui tahaks a) päikest, b) sooja merevett ja c) (suhteliselt) kiiret kohalejõudmist.

2018. aaasta näitas, et inimeste teadvusse on potentsiaalsete sihtkohtadena taas tagasi jõudnud Euroopale lähedal asuvad, kuid mitmetel põhjustel ebaoosingus olnud riigid. Saabujate arv nii Türgis kui Egiptuses teeb võrreldes aasta varasemaga taas rekordeid ning nõudlus on kasvanud üle Euroopa. Tippaegadega võrreldes arenguruumi siiski jätkub. Näiteks Egiptuses oodatakse sel aastal umbes 8 miljonit turisti, enne 2011. aastat ulatus see number 14,7 miljonini.

Türgi ja Egiptuse tuules on come-backi tegemas ka Tuneesia.

VIISAD

+

  • Alates 1. juunist saab taotleda Etioopia e-viisat.
  • Alates 15. juulist saab Usbekistan e-viisaga ning transiitreisijatele on 5-päeva viisavaba.
  • Alates juuli lõpust pikendati Euroopa Liidu kodanike Valgevenes viisavabalt viibimist viielt päevalt kolmekümnele päevale. Nõudeks on, et riiki sisenemine ja väljumine peavad toimuma Minski rahvusvahelise lennujaama kaudu, kuid mitte Venemaalt või Venemaale.
  • Alates novembrist saab Paapua Uus-Guineasse lisaks VOA-le ka e-viisaga.
  • Sama lugu on ka Iraani ja Tansaaniaga.

-

  • Kui seni maksis India e-viisa Eesti kodanikule 50 USD, siis nüüd tuleb viisa eest välja käia 80 USD.
  • Aprillis pidi turistidele avanema maailma üks suletumaid riike Saudi Araabia. Ei avanenud. Olge siis pealegi omaette.

TUI EESTISSE

Frantsiisilepingu alusel alustas Balti riikides tegevust reisikorraldaja TUI. Jäme ots on leedukate käes, millest võib soovi korral igasugusi järeldusi teha.

TASUTA REISIPASSID

18 aastastel noortel oli sel aastal DiscoverEU programmi raames võimalik kahel korral taotleda tasuta Interraili reisipasse, et külastada teisi Euroopa Liidu liikmesriike.

TRAGIKOMÖÖDIA NIMEGA BREXIT

Paar kuud on jäänud Suurbritannia lahkumisele Euroopa Liidust, kuid endiselt on üleval rohkem küsimusi, kui neile vastuseid. See näib siiski selge olema, et mida iganes meeleheitel briti koduperenaised lõpuks otsustavad (või siis ei otsusta), lendamine Euroopa ja Suurbritannia vahel jätkub ka peale märtsi lõppu enam-vähem samasugusel viisil.

REISI ÕNNESTUMINE ALGAB ÕIGEST HINGAMISEST

Kas tegid enne reisi kindlaks, et plaanitav sihtkoht üldse sobib sinu tähemärgile? Kas reisi õnnestumiseks konsulteerisid feng shui asjatundjaga, kuidas asjad kohvris õigesti paigutada? Näiteks seedetraktis õige happesuse tagamiseks võiksid torusiil ja kloordioksiid kohvris olla 45 kraadise nurga all. Kas manifisteerisid enne reisi oma soove õieti või see ainult tundub sulle nii? Kas teadsid, et lennukis võib esineda mitteprobiootilisi baktereid? Kas oled teinud oma reisiplaanid nii, et pole ohtu lapiku Maa servalt alla kukkuda? Pane tähele, mitte iga kindlustusselts ei paku selle vastu kaitset. Kaasaegne haritud, ambitsioonikas ja enesekindel inimene ei lähe reisile selleks ette valmistamata, vaid kogub enne internetist maagilisi teadmisi reisisaladuste kohta.

Head saabuvat reisiaastat 2019 kõigile!

Head saabuvat 2019 aastat kõigile Tripikatele! Kitsendasin natuke ringi:-)